Unconfigured Ad

Collapse

Trainer vinge modifisering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

Trainer vinge modifisering

Heisann,
    Har nettopp motat en trainer jeg kjøpte som passa til en 25 motor jeg hadde liggendes.
    Det jeg lurer på om noen har peiling på hva effekt jeg får om jeg limer vinga rett i steden for 15grader som fabrikken har laga til.
    jeg er ikke akkuratt nybegynner, men har ikke erfaring med fuel.
    derfor er jeg litt skeptisk til vinge med v-form.
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

vis det er trainer vinge uten balanseror så må den ha V form for og kunne svinge me sideror om jeg har forstått det rett.

men noe utover det så vil flye fly greit det med rett vinge vil jeg tro. dog mer stabilt med V form

og om det er fuel eller elektro så flyr det akkuratt likt. bare litt mer søl

hvilken trainer er det snakk om ?
    MvH Marius Leirdal

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

som sagt jeg er ikke nybegynner
      Men jeg har flydd en del små knask, så jeg har handla denne rakkarn for å få litt mer konstruktiv flying dette er en jumper fra seagull.
      er selvsagt balanseror

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Litt overrasket over at formålet med et sånt fly er "konstruktiv flyging". Det eneste som er konstruktivt med en trainer er å fly den som en trainer. Den vil ikke bli noe mer akro uten v-form. Bygg den som den skal bygges eller bygg noe annet er mitt forslag.
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• kapia
          • May 2005
          • 1435

Satan du var posetiv lada!
          for det første så hjalp ikke svaret ditt denne tråden med noe som helst.
          Er jo en trainer, ikke sant? snakker da heller ikke om acro.
          kansje du bare skulle latt være å svare med noe så dumt, i stedet for å ødelegge tråden.
          Om noen andre har erfaringer med rette vinger så tas det selvsagt imot tips derfra.

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Jeg synes også at 16 grader dihedral høres litt voldsomt ut. Med tolv grader kan du nærmest fly det med haleror alene. Retter du den helt ut, så vil du bli nødt til å styre den hele tiden, da den sannsynligvis kommer til å "drifte" til en eller annen side. Jeg vet ikke hva du mener med "kontsruktiv flyging", men hvis du vil øke effektiviteten til balanserorene, og dermed rollraten, så er en reduksjon av dihedral absolutt veien å gå, men ettersom dette er en trainer, og derfor antagelig har en clark-y vingeprofil eller lignende, så trives den uansett best med hjulene pekende nedover mesteparten av tiden.
            Personlig, så ville jeg gått for en 6-8 grader minst. Hadde jeg limt den til 16, så hadde jeg ikke brydd meg med å sette inn balanseror i det hele tatt..
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

ok, kansje jeg går for det. jeg vet ikke hva profil dette er.
              Jeg mener med litt mere "ment" flying, jeg har i mangen år no bare laget en del hieroglifer på himmeln, men jeg har "mista" en del avstands flying, samt en del kontrollert flying, vil øve meg litt på å fly rett, samt litt kontrolerte looper osv. kasnje litt pene landinger osv. og sist men ikke minst, få en del fly tid.

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Etter å ha googlet litt bilder av flyet, så synes jeg ikke v-formen ser så gal ut i det hele tatt. Det blir et fint fly for lett akrobatikk og slikt med den fasongen, tror jeg.
                Vil uansett ikke anbefale helt rett vinge. Stort sett bare de aller værste pylonracerne som bruker det, og da er det snakk om spesiallagde profiler, vingetupper og piloter
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• kapia
                  • May 2005
                  • 1435

men da satser jeg pådet takk for hjelpen. btw, 2kg micro servioer holder vell plenty?

Comment

• surpass
                    • Apr 2007
                    • 833

Det holder mer enn nok Jævela koselig fly må jeg si, hehe. Fin til flottører også sikkert.
                    Lykke til!

Comment

• Jon Wold
                      • Sep 2002
                      • 949

Det var ikke meningen å være positiv
                      Hvis du bare vil ha som svar at "ja bare gjør det, det går bra", hva er da poenget med å spørre?

Tvert i mot er jeg negativ til at du vurderer å bygge vingen uten v-form dersom du ikke vet hva du vil oppnå med det. Det vil si at hvis du hadde en slik modell fra før og var misfornøyd med måten den fløy på så kunne du vurdert dette for å oppnå en viss type flyegenskaper.

Jeg snakker av erfaring. Ikke forandre på noe. Du vil ikke ha noen glede av en trainer uten v-form på vingen. Og hvis jeg tolker det riktig vil du ha mer glede av en skuldervinget acrotrainer eller tilsvarende.
                      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Originally posted by kapia
                        Heisann,
                        Har nettopp motat en trainer jeg kjøpte som passa til en 25 motor jeg hadde liggendes.
                        Det jeg lurer på om noen har peiling på hva effekt jeg får om jeg limer vinga rett i steden for 15grader som fabrikken har laga til.
                        jeg er ikke akkuratt nybegynner, men har ikke erfaring med fuel.
                        derfor er jeg litt skeptisk til vinge med v-form.
                        Vet ikke helt hva du vil prøve å oppnå her. Men ved å kutte ut dihedral så reduserer du flyets laterale stabilitet og du vil ikke oppnå noe annerledes rollrate ved å gjøre dette. Da må du enten kutte ned på v.sp ditt eller lage større ror, eventuelt ha et annet profl på vingen. Modellen vil kreve at du bruker mer balanseror enn ellers, og du vil oppleve at den blir mer ustabil i side slip enn den ellers ville vært!

Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• surpass
                          • Apr 2007
                          • 833

Se på f.eks at-40 traineren som ble testet her på mfn. Den har minimalt med dihedral, og den ER gøyere å fly enn vanlige trainere. Nå er ikke profilen på vingen flatbunnet heller, men en profil som viser seg like godt på rygg som i normal flight. Om man fjerner rihedral så vil jo rollraten øke, det sier jo seg selv. La oss si du skal rolle med traineren til venstre, så vil venstrevingen ha mere løft enn høyrevingen fordi den er horisontal i motsetning til høyrevingen. Så da vil jo det løftet på venstrevingen jobbe imot stikke inputtene på senderen. Så jo, minsket dihedral øker rollraten.. hehe xD

Comment

• kapia
                            • May 2005
                            • 1435

hva jeg vil oppnå? neei, jeg vil som sagt oppnå litt mer manøverbart fly i følge min tanke gang, sidne jeg selv ikke har peiling så spør jeg her.
                            jeg har ikke noe erfaring med denne type fly i det hele.
                            men jeg kommer til å gå for fabrikken sin annbefaling.

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

det er ikke flatbottom vinge. skal være semi symetrisk, og så vidt jeg kan se så har den litt profil under også, ike mye, men litt.
                              Last edited by kapia; 03-05-09, 12:10.

Comment

Working...