Unconfigured Ad

Collapse

Priser på større fly, forstår ikke.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sniper
    • Nov 2005
    • 1386

    #16
    Originally posted by Eagle
    Det er derfor vi importerer selv, fra Kina, da slipper vi fordyrende mellomledd, og alt er bare lekkert.
    Hva er fremgangsmåten, egentlig? Må man ha eget firma?
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment

    • Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

      #17
      Originally posted by Sniper
      Hva er fremgangsmåten, egentlig? Må man ha eget firma?
      Alle kan kjøpe å selge. Problemet er at enkelte krever kvittering

      Da gjelder norske lover, og da må du i det minste ha et enkeltmannsforetak, og økonomi og lagerbeholdning til å følge opp reklamasjoner på kina-produkter, raskere enn du får igjen fra Kina...
      Kenneth Davidsen

      Comment

      • larshkj
        • Nov 2005
        • 535

        #18
        Originally posted by spitmk16
        Med denne tråden er jeg ikke ute etter diverse siter, som selger fly, men kjeden fra produsent til forbruker, som jeg setter fingern på.

        Jeg syns prisene på utstyr og modeller, når de øker i størrelsen, ikke henger på greip.

        Feks. Selve produksjons kostnadene for å lage en servo som trekker 1 kilo, kontra 10 kilo, er minimalt i forsjell.

        Samme gjelder motor, fly, og alt annet man trenger.

        Jeg hadde skjønt at prisen på en 3 meter er 50% større som en 1,5 meter, men det er den dessverre ikke. Prisforsjellen på en komplett modell er langt mere enn det.

        For meg virker det som om produsentene og noen andre bruker store modeller til å finansiere overskuddet, istedet for at folk flest har råd til større modeller.

        Poenget mitt er at material kostnadene som øker med økt størrelse, blir det godt betalt for.

        Håper andre har synspunkter på saken.
        Det er ikke bare materialer som bestemmer prisen på et produkt.
        Ved større fly må man regne med at det har gått med betydelig mer tid på å lage en sikker konstruksjon som tåler kreftene flyet utsettes for og litt til. I tillegg krever markedet at vekten holdes nede. Dette er mye enklere å få til med et lite fly enn et stort.
        I tillegg kommer selvsagt antall solgte enheter som selvsagt er mye høyere for små fly enn store.
        Last edited by larshkj; 13-08-09, 07:46.
        Lars Henrik Kjølberg

        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

        Klubber:
        Jets of Norway
        Nittedal modellflyklubb

        Comment

        • Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

          #19
          Originally posted by Krazy-K
          Alle kan kjøpe å selge. Problemet er at enkelte krever kvittering

          Da gjelder norske lover, og da må du i det minste ha et enkeltmannsforetak, og økonomi og lagerbeholdning til å følge opp reklamasjoner på kina-produkter, raskere enn du får igjen fra Kina...
          Hehe.. Kvittering er noe herk, ja.. Men jeg tenkte i grunn kun import for eget bruk. Enkeltmannsforetaket er på plass.
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment

          • Krazy-K
            • Jul 2006
            • 339

            #20
            Originally posted by Sniper
            Hehe.. Kvittering er noe herk, ja.. Men jeg tenkte i grunn kun import for eget bruk. Enkeltmannsforetaket er på plass.
            Da er det bare løp og kjøp... Du får moms og tollgebyr oppå prisen, men er foretaket relatert til varene til handler, kan du vel få avskrevet momsen i ettertid, såfremt du har over 50.000,- i omsetning og dermed er registrert for mva...
            Kenneth Davidsen

            Comment

            • Trolllet
              • Apr 2008
              • 167

              #21
              Mulig at jeg har oversett noen poster, men er det ingen som tar i betraktning utviklingskostnader? Det koster å konstruere og perfeksjonere et fly.
              Denne kostnaden skal så fordeles på alle de settene som produseres.

              Klart at mange mellomledd tar seg godt betalt, men slik er verden. Disse mellomleddene skal dekke opp for evt. reklamasjoner, driftsutgifter, avgifter osv.
              Ingen henter hjem fly for deg gratis.

              Comment

              • rcmodeller
                Forhandler
                • Jun 2003
                • 374

                #22
                Priser

                Hva en vare koster å produsere, er basert på rene bedriftsøkonomiske prinsipper. Og det tar det lengre tid enn en tråd på et forum å lære. Hadde det vært så enkelt, så hadde man sluppet både skolegang og praksis

                Prisen fra fabrikk avhenger av kostnader (materialkost, lønn, lokaler, maskiner, strøm, admin osv osv), kvalitet og ikke minst; volum (mengde).

                Tror heller ikke at det er noen fare for at produsentene skal bry seg med hva som skrives på et forum i Norge, som bare er et bitte lite marked på verdensbasis. Noen produsenter gidder ikke engang sette Norge på kartet. De leverer ofte bare til en Europadistributør eller i beste fall en for hele Skandinavia.

                At prisene inn til Norge er høyere enn til markeder som Japan eller USA har med volum å gjøre. Man får ikke samme innkjøpspris om man kjøper noen titalls modeller som når man skriver kontrakt på faste leveranser av et visst antall kontainere pr år.
                Det har igjen med bedriftsøkonomi å gjøre. Faste leveranser og trygge forutsigbare inntekter for produsenten over lengre tid gir rom for lavere innkjøpspris.
                Og da får man bedre avtaler med fraktselskapene også.

                Alle kan importere til eget bruk. Ved videresalg slår kjøpsloven inn, enten man driver privat eller har firma og uansett kvantum. Det betyr man har visse lovpålagte forpliktelser ovenfor kunden. Selger man for over 50.000,- pr år, så er man registreringspliktig. Dvs firmaregistrering, godkjennt regneskap, moms, skatt osv.

                Og en annen ting som mange ikke er klar over. Det er faktisk ikke lov i Norge å drive et firma med underskudd, eller uten normalt overskudd, over lang tid uten at det er begrunnet i investeringskostnader e.l. i oppstartfasen. Så å bare kjøpe inn, få refundert moms, går bare ikke lenger. Da blir man fort et mobbeoffer for skattefuten, og risikerer å bli både etterlignet og krav om tilbakebetaling av tidligere refundert moms. Så bare et firma uten normale intekter, både til inndekning av lovpålagte kostnader pluss et normalt overskudd, hjelper lite

                Så livet er ingen dans på roser. Heller ikke i modellflyverdenen. Enkelt og brutalt forklart

                RCModeller
                Last edited by rcmodeller; 13-08-09, 16:28.

                Comment

                • flesvik
                  • Sep 2007
                  • 7

                  #23
                  Jeg tror nokk at mye av prisforskjellen går på antall solgte fly vs. utviklingskostnader.

                  Det selges ikke så mye av store fly, men utviklingskostnadene er minst like store som for et midre fly så dermed blir prisen mye høyere for større fly.


                  For å gi et eksempel på dette så bruker faren min en tang på jobben til å låse bolter med låsetråd som hvistnokk koster 3000 kr. Denne tangen er ikke noe stor eller spesiellt avangsert eller har noen spesielle krav til styrke
                  Denne høye prisen kommer selvsagt av at det ikke produseres så mange av denne typen tang (for det er ikke så mange som behøver en slik tang).

                  Det samme ser man jo på f.eks biler som produseres i små volum vs. biler med ca samme spesifikasjoner som produseres i mye større volum. Og alle andre ting som produseres i små volum.

                  Comment

                  • elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

                    #24
                    Volum bestemmer prisen vet alle. Stort volum gir lav pris. Men hvor mange modeller må man kjøpe for å få di gratis da
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment

                    Working...