Unconfigured Ad
Collapse
Priser på større fly, forstår ikke.
Collapse
X
-
Alle kan kjøpe å selge. Problemet er at enkelte krever kvittering
Da gjelder norske lover, og da må du i det minste ha et enkeltmannsforetak, og økonomi og lagerbeholdning til å følge opp reklamasjoner på kina-produkter, raskere enn du får igjen fra Kina...Kenneth DavidsenComment
-
Med denne tråden er jeg ikke ute etter diverse siter, som selger fly, men kjeden fra produsent til forbruker, som jeg setter fingern på.
Jeg syns prisene på utstyr og modeller, når de øker i størrelsen, ikke henger på greip.
Feks. Selve produksjons kostnadene for å lage en servo som trekker 1 kilo, kontra 10 kilo, er minimalt i forsjell.
Samme gjelder motor, fly, og alt annet man trenger.
Jeg hadde skjønt at prisen på en 3 meter er 50% større som en 1,5 meter, men det er den dessverre ikke. Prisforsjellen på en komplett modell er langt mere enn det.
For meg virker det som om produsentene og noen andre bruker store modeller til å finansiere overskuddet, istedet for at folk flest har råd til større modeller.
Poenget mitt er at material kostnadene som øker med økt størrelse, blir det godt betalt for.
Håper andre har synspunkter på saken.
Ved større fly må man regne med at det har gått med betydelig mer tid på å lage en sikker konstruksjon som tåler kreftene flyet utsettes for og litt til. I tillegg krever markedet at vekten holdes nede. Dette er mye enklere å få til med et lite fly enn et stort.
I tillegg kommer selvsagt antall solgte enheter som selvsagt er mye høyere for små fly enn store.Last edited by larshkj; 13-08-09, 07:46.Lars Henrik Kjølberg
http://www.flickr.com/photos/larshkj/
Klubber:
Jets of Norway
Nittedal modellflyklubbComment
-
Hehe.. Kvittering er noe herk, ja.. Men jeg tenkte i grunn kun import for eget bruk. Enkeltmannsforetaket er på plass.Geir
3D plane - 1D brainComment
-
Da er det bare løp og kjøp... Du får moms og tollgebyr oppå prisen, men er foretaket relatert til varene til handler, kan du vel få avskrevet momsen i ettertid, såfremt du har over 50.000,- i omsetning og dermed er registrert for mva...Kenneth DavidsenComment
-
Mulig at jeg har oversett noen poster, men er det ingen som tar i betraktning utviklingskostnader? Det koster å konstruere og perfeksjonere et fly.
Denne kostnaden skal så fordeles på alle de settene som produseres.
Klart at mange mellomledd tar seg godt betalt, men slik er verden. Disse mellomleddene skal dekke opp for evt. reklamasjoner, driftsutgifter, avgifter osv.
Ingen henter hjem fly for deg gratis.Comment
-
Priser
Hva en vare koster å produsere, er basert på rene bedriftsøkonomiske prinsipper. Og det tar det lengre tid enn en tråd på et forum å lære. Hadde det vært så enkelt, så hadde man sluppet både skolegang og praksis
Prisen fra fabrikk avhenger av kostnader (materialkost, lønn, lokaler, maskiner, strøm, admin osv osv), kvalitet og ikke minst; volum (mengde).
Tror heller ikke at det er noen fare for at produsentene skal bry seg med hva som skrives på et forum i Norge, som bare er et bitte lite marked på verdensbasis. Noen produsenter gidder ikke engang sette Norge på kartet. De leverer ofte bare til en Europadistributør eller i beste fall en for hele Skandinavia.
At prisene inn til Norge er høyere enn til markeder som Japan eller USA har med volum å gjøre. Man får ikke samme innkjøpspris om man kjøper noen titalls modeller som når man skriver kontrakt på faste leveranser av et visst antall kontainere pr år.
Det har igjen med bedriftsøkonomi å gjøre. Faste leveranser og trygge forutsigbare inntekter for produsenten over lengre tid gir rom for lavere innkjøpspris.
Og da får man bedre avtaler med fraktselskapene også.
Alle kan importere til eget bruk. Ved videresalg slår kjøpsloven inn, enten man driver privat eller har firma og uansett kvantum. Det betyr man har visse lovpålagte forpliktelser ovenfor kunden. Selger man for over 50.000,- pr år, så er man registreringspliktig. Dvs firmaregistrering, godkjennt regneskap, moms, skatt osv.
Og en annen ting som mange ikke er klar over. Det er faktisk ikke lov i Norge å drive et firma med underskudd, eller uten normalt overskudd, over lang tid uten at det er begrunnet i investeringskostnader e.l. i oppstartfasen. Så å bare kjøpe inn, få refundert moms, går bare ikke lenger. Da blir man fort et mobbeoffer for skattefuten, og risikerer å bli både etterlignet og krav om tilbakebetaling av tidligere refundert moms. Så bare et firma uten normale intekter, både til inndekning av lovpålagte kostnader pluss et normalt overskudd, hjelper lite
Så livet er ingen dans på roser. Heller ikke i modellflyverdenen. Enkelt og brutalt forklart
RCModellerLast edited by rcmodeller; 13-08-09, 16:28.Comment
-
Jeg tror nokk at mye av prisforskjellen går på antall solgte fly vs. utviklingskostnader.
Det selges ikke så mye av store fly, men utviklingskostnadene er minst like store som for et midre fly så dermed blir prisen mye høyere for større fly.
For å gi et eksempel på dette så bruker faren min en tang på jobben til å låse bolter med låsetråd som hvistnokk koster 3000 kr. Denne tangen er ikke noe stor eller spesiellt avangsert eller har noen spesielle krav til styrke
Denne høye prisen kommer selvsagt av at det ikke produseres så mange av denne typen tang (for det er ikke så mange som behøver en slik tang).
Det samme ser man jo på f.eks biler som produseres i små volum vs. biler med ca samme spesifikasjoner som produseres i mye større volum. Og alle andre ting som produseres i små volum.Comment
-
Volum bestemmer prisen vet alle. Stort volum gir lav pris. Men hvor mange modeller må man kjøpe for å få di gratis daAlt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment