Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til bygging av miniFuntanaX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til bygging av miniFuntanaX

    Jeg har satt sammen en ny miniFuntanaX, og sitter igjen med 4 stk (Ø1.2mm) carbon-stenger (i 2 forskjellige lengder) som jeg forstår skal benyttes til å stabilisere "halevingen" (stabilizer) mot kroppen (fuselage). Det er et bilde i manualen som viser 2 slike carbon-stenger (rods) på begge sider. Fra undersiden av "halevingen" og inn mot kroppen. Men hvordan i all verden skal jeg få festet disse på en skikkelig måte?

    Fra manualen:
    Attach the carbon stabilizer supports between the fuselage and stabilizer. Make notches in the stabilizer and fuselage for the rods to rest in. Secure the rods using 6-minutes epoxy.

    Disse stengene kan jeg vel neppe bøye til som om det var en av stål.
    Er det meningen at jeg bare skal lage et lite hull i vingen og i kroppen, og klemme denne carbon-stanga inn mellom disse to punktene?

    Er det noen som har bygget en miniFuntanaX før?
    Det er vel nødvendig å stive at halen slik, ettersom det er med deler for å gjøre det?
    De 4 carbon-stengene som følger med er i 2 forskjellige lengder, men jeg kan ikke skjønne annet enn at de er litt for lange i forhold til hva de burde ha vært.

    Jeg skulle tro det var meningen at de skulle ha den lengden de har, men selv om de er av karbon kan de vel kappes med en avbiter, kan de ikke? Det blir ikke bare "fliser" gjør det vel?

  • #2
    Hei

    Jeg bruker å borre små hull i riktig retning i kropp og vinge. Tre karbonstanaga inn i hullet i kroppen først. Skyv litt for langt inn, slik at du kan trekke den ut igjen og opp i hullet i høyderoret. På stengene mellom side- og høyderoret må du enten trekke stengene gjennom den første flaten og så ned i den andre. Eventuelt bøye litt på flatene dersom du ikke vil ha hull helt gjennom. Hullene må være så små at stengene ikke sklir av seg selv.
    Gå hele runden og tre på plass alle 4 stengene. Skjekk at alle rorflatene har riktig retning før du fester stengene med å dryppe på tynn cyano. Dette vil trekke ned i veden rundt stengene og feste dem godt nok til formålet.

    Anbefaler å ikke kappe dem med en avbiter. Dette vil flise opp endene en god del. Det beste er å kappe dem med en kappskive på Dremelen. Dersom du ikke har Dremel er det best å kappe dem ved å "rulle" dem av med et skarpt knivblad.
    Last edited by TrondD; 04-10-09, 18:26.
    Trond Dullerud
    Trondheim Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Bruk heller en baufil eller dremel med kappeskive enn avbiter. Karbonstøv er helsefarlig, gjør det utendørs.

      Ta et bor med samme diameter som karbonen og lag fordypninger i treverket for hånd.

      Det er ingen grunn til ikke å montere de forsterkningene.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Fløy min minifuntana lenge uten avstivere i halen uten noe problem.
        Satt på avstiverne forrige måned, brukte bare en vanlig avbitertang til og kappe de til riktig lengde.

        Comment


        • #5
          Fant et par bilder fra byggingen av min egen MiniFuntanaX. Alle stengene skulle visst under ser jeg.
          Attached Files
          Trond Dullerud
          Trondheim Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by surpass View Post
            Satt på avstiverne forrige måned, brukte bare en vanlig avbitertang til og kappe de til riktig lengde.
            Jeg har opplevd at karbonstenger fliser seg opp når jeg har brukt avbiter, men kanskje avbiteren min er i sløveste laget.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Tusen takk for utfyllende, raskt og svært nytting svar på spørsmålet mitt

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Jeg har opplevd at karbonstenger fliser seg opp når jeg har brukt avbiter, men kanskje avbiteren min er i sløveste laget.
                Selv om de ikke fliser seg tydelig opp, så kan stanga sprekke på langs uten at man ser det, og den blir betydelig svekket. Fibrene i en slik stang går bare en vei, så den liker slettes ikke å bli klemt. Dremel, baufil eller barberblad, er nå min mening.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Et annet tips er å forsterke festet til understellet. Den lille plywood biten under er ikke sterk nok til å holde over lengre tids bruk. Så like greit å oppgradere festet med det samme, så slipper du problemer senere.
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                  Comment

                  Working...
                  X