Unconfigured Ad

Collapse

EVO 46 motor som dør ved inverted loooooop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

EVO 46 motor som dør ved inverted loooooop

Hei,

har en GP Tracer 40 som jeg har puttet en EVO46 2-takt i. Sliter litt med at motoren nesten dør ut når jeg tar en inverted loop, og dette er ikke særlig fordelaktig når man skal prøve å lære seg nordic programmet....
    Motoren er montert invertet slik den jo skal stå iflg. GP, og jeg bruker pluggen som følger med motoren, fuel 5% JeroGlow. Ok, jeg skjønner at pluggen antagelig blir søkkvåt i inverted loopen, men det finnes kanskje en løsning på det ? Har tenkt å prøve med en OS A3 plugg i senere i dag som muligens er varmere en den pluggen som følger med siden EVO går ut ifra at alle selvsagt ønsker å svi av masse penger på nitro.... Andre som har noen tips ?

-Ulldott
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Jeg mener å ha hørt at OS sin vanlige 4-takt plugg skal fungere bra på hengende motorer. (Men det var med Jero 15/15...vet ikke om det har noe å si).
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• Superstar40
      • Dec 2002
      • 1667

EVO .46 motor er beregnet for 15% nitro så det kan muligens forklare problemet. EVO motorene bruker 4-takts plugg så jeg tror ikke at OS #3 vil løse problemet.

Har du sjekket at klunken ikke butter i endeveggen og dermed ikke greier å følge med i tanken når flyet er opp/ned?
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Fuelslangene dine? Er motoren stilt ganske mager, slangene er trange/små og kanskje unødvendig lange? Kan være så enkelt at gravitasjonskreftene "drar" fuelen vekk fra forgasseren på veg rundt! En faktor mange aldri tenker over........
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jippe
          • Mar 2004
          • 129

En sak som har hänt mig är att olja går upp i returen som går tillbaka till tanken där du skal ha tryck.

Det kan hända speciellt om du har en effektpotta som inte är helt tät (= min) och då inte får nog med tryck, olja lägger sig framför "nippeln" (inverted) och går in i retur.

Håll flyget upp ned och se ifall du får någon "skit i returslangen" (om du skulle misstänka detta förstås...
          MFK Blue Max
          www.mfkbluemax.com

Comment

• Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

Pluggen blir ikke noe våtere av å fly på hue! Prøv 3-4 knepp rikere blanding. Dety er helt normalt at en motor som kjøres litt for magert vil dø når du tar en utvendig loop. Negativ G påvirker fuelflow mer enn positiv G.
            MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• ulldott
              • Apr 2003
              • 95

Hei,

takk for alle tips/råd, jeg har gått tilbake til 15% nitro og det fungerer bedre. Men jeg har fremdeles litt problemer med den siste 1/4 delen av inverted loopen. Motoren fungerer supert vertikalt og inverted og det er bare den siste 1/4 delen av inverted loop hvor motoren synker en del i turtall før den raskt "våkner" til liv igjen når jeg flater ut. Klunken vandrer fint i tanken og slangene er korte og fine(jeg bruker quickfill som muligens er et problem). Jeg var ikke klar over at EVO 46 NT brukte firetakts plugg...prøvde med en A3 og det fungerte ikke så bra. Nå har det seg slik at pluggen gikk i stykker i går (merkelig...etter bare 15-20 turer) og jeg har tenkt å handle inn en OS F plugg i dag, mulig den fungerer noe bedre en den som fulgte med EVO maskinen. Ang. fuelblanding så stiller jeg dysa slik at jeg ikke har noe tap i turtall når jeg holder flyet med nesa rett opp pluss et par knepp. Grunnen til at jeg gir den et par ekstra knepp er at dersom jeg ikke gjør det så har motoren en tendens til ikke å henge med etter et stup hvor den naturlig nok får et høyt turtall. Vel,vel jeg er MEGET godt fornøyd med GreatPlanes sin Tracer 40, tracker utrolig bra og er virkelig et godt "program" fly ! Andre som har erfaring med flyet ?

-Ulldott

Comment

• Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

EVO 46 er den mest lettstartede motoren jeg har vært borte i. På lørdag var jeg på stripa uten å ha ladet batteriet i field boksen - så det var ikke nok strøm til å dra starteren. (Må nok finne en annen løsning for å lade li-po batteriene). Heldigvis nok for fuelpumpen og glow-driven.
                6-7 turn med full throtle, koble til gløderen og første flikken så startet den.

Ingen andre motorer som jeg har hatt har vært i nærheten og jeg har erfaring fra COX 0.49, FOX .15, Thunder Tiger .15 og .25, SC .40 og .46 samt OS .40 LA.

Så jeg håper at du får til motoren på den siste 1/4 av loopen for dette er en bra motor.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Ekkins
                  • Jul 2004
                  • 41

hmm... Os 50SX'en som jeg kjøpte for leden dag, starter på første/andre kakk med "chicken-stick" hvis jeg har chocka motoren litt. Må si jeg er fornøyd med den=)
                  MVH Eskil Moen

Comment

Working...