Announcement

Collapse
No announcement yet.

Interesse for en uhøytidelig konkuranse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Interesse for en uhøytidelig konkuranse?

    Jeg tenkte på at det hadde vært gøy å ha en konkuranse, der alle kan bli med. Fleste konkuranser krever massiv kunnskap innen flyving, men her kan "alle" bli med.

    Konkuransen er å holde ett fly, maks vekt 1 kilo, så lenge som over hode mulig i lufta. 1 kilo er take off vekt. Flyet skal være elektrisk drevet. Tiden regnes fra take off, dvs alle hjul i lufta til man lander.

    Man kan putte hva en vil i flyet, bare man holder seg til to de to kriteriene. 1 kilos grensa er absolutt. 1000,5 gram og man er disket.

    Vinnern får heder og ære som pris....

    Interesse for dette?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Hvor uhøytidelig?

    Hvis du mener at, man bare tar med seg et fly ut, stiller stoppeklokka, og satser på at de andre på forumet ikke ljuger, så er jeg med!
    Hvis man skal møtes for å konkurrere, så tror jeg dette kan være en av de mest langvarige konkurransene i historien...
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Setter motor på DLG'en min + litt termikk så får man vel en 7-8 timer er det i tillegg et lite hang så må det byttes batterier i radioen før man lander.

      Tor man må sette noen "krav" til tingen som skal fly.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Setter motor på DLG'en min + litt termikk så får man vel en 7-8 timer er det i tillegg et lite hang så må det byttes batterier i radioen før man lander.

        Tor man må sette noen "krav" til tingen som skal fly.
        Tenkte ikke på den....

        Meningen jeg hadde tenkt er at propellen skal være i gang, mesteparten av tiden. Dvs ikke seilfly med motor.

        Kanskje ha en maks vingespenn og da med.

        Jeg bare prøver å få til noe, så innspill er positivt.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Hvis du setter vingespenn til under 140cm, så har du eliminert de aller fleste DLG er, ettersom de stort sett er 150cm
          Så kan du jo forby foldepropeller, da blir seilebiten langt mindre effektiv
          Eller en regel som sier at klokka stopper når motoren stanser..
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            Hvis du setter vingespenn til under 140cm, så har du eliminert de aller fleste DLG er, ettersom de stort sett er 150cm
            Så kan du jo forby foldepropeller, da blir seilebiten langt mindre effektiv
            Eller en regel som sier at klokka stopper når motoren stanser..
            Ok, regelverket skrider frem.

            1. Maksvekt 1 kilo
            2. Foldepropell forbudt
            3. Maks vingespenn 1.30
            4. Må ha elektrisk motor innstallert, som har minimum en propell på 10" eller 25 cm.
            5. Det skal flys level flight i sessjonen.
            6. Det skal være flatt der man flyr, dvs liten eller ingen termikk.
            Last edited by spitmk16; 07-11-09, 10:23.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Ok!

              Da må jeg bare bygge et fly først, så det blir ikke før i ettermiddag
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Artig initiativ. Men for en utholdenhets konkurranse burde man vel ikke si maks vekt? Ville tro at det riktige ville være å sette en vekt, f.eks en kilo, og at alle skal veie det samme.
                Terje

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Te-raptor View Post
                  Artig initiativ. Men for en utholdenhets konkurranse burde man vel ikke si maks vekt? Ville tro at det riktige ville være å sette en vekt, f.eks en kilo, og at alle skal veie det samme.
                  Jeg tror de fleste vil prøve å gå så nær som grensen som mulig, uten å gå over, så vekta på flyene blir omtrent det samme.

                  Å sette akkurat 1 kilo feks, så blir det vel vanskelig å beregne det. I teorien så vil en 1 kilos flymaskin ha lengre flytid enn ett fly på 500g. Derfor er kun maksvekt som er interesant

                  Jeg tenkte meg at konkuransen ble avholdt til våren, så flest mulig kunne blitt med. Da er været også mye bedre, og vi får bedre tider også. Feks siste innmelding er 1 juni.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Hva med å kutte ut elektro og heller sette glow som et krav? Da har du eliminert problemet med seilere, foldeprop og krav til terreng(termikk). Det er vel ikke så mange som vil satse på å stanse motoren da
                    Mvh
                    Bent Andreassen




                    Harstad Modellflyklubb på Facebook
                    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by strofe View Post
                      Hva med å kutte ut elektro og heller sette glow som et krav? Da har du eliminert problemet med seilere, foldeprop og krav til terreng(termikk). Det er vel ikke så mange som vil satse på å stanse motoren da
                      Vel, kan ha 2 klasser, en elektro og en fuel/bensin.

                      ingen problemer med det

                      Jeg er ikke diktatorisk angående konkuransen. Jeg vil ha innspill.

                      Man må oppgi hva slags utstyr man bruker i begge kategoriene. Og om modellen er selvlaget eller arf modell.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by strofe View Post
                        Hva med å kutte ut elektro og heller sette glow som et krav? Da har du eliminert problemet med seilere, foldeprop og krav til terreng(termikk). Det er vel ikke så mange som vil satse på å stanse motoren da
                        Her det noen som holder på med de støyende, røykspyttende og stinkende steinalder tingene enda.......

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spitmk16 View Post
                          Vel, kan ha 2 klasser, en elektro og en fuel/bensin.

                          ingen problemer med det

                          Jeg er ikke diktatorisk angående konkuransen. Jeg vil ha innspill.

                          Man må oppgi hva slags utstyr man bruker i begge kategoriene. Og om modellen er selvlaget eller arf modell.
                          Ikke gjør det for vanskelig med for mange regler - da terminerer du hele opplegget før det har startet.

                          Skal man ha flest mulig med på som du sier en uformell enkel konkurranse som kan holdes i forbindeleser med f.eks treff og samlinger så må det gjøre enkelt.
                          Maks 1kg, motor i drift hele tiden og siste mann ned med felles start, punktum finale - så for man heller evaluere dette i etterkant for å se om noe bør endres!
                          Last edited by Quadrocopter; 07-11-09, 13:14.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Maks 1kg, motor i drift hele tiden og siste mann ned med felles start, punktum final
                            Ser greit ut det.
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #15
                              Jan Thomas...???

                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Her det noen som holder på med de støyende, røykspyttende og stinkende steinalder tingene enda.......
                              Elektro er jo for mannfolk som kler seg i dametøy.., er det ikke det da..?????
                              Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
                              Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

                              Comment

                              Working...
                              X