Unconfigured Ad

Collapse

Tips & triks for vektreduksjon!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Da var jeg igang igjen, Isklar flasken som er diamantformet var den letteste med ca 10 gram mindre enn Imsdal og noen få gram lettere enn bonaqua. Alle de veide flaskene er fortsatt 0,7 liter.
    Glemte å ta bilde av flasken før jeg begyndte å lage ny carbon form til den, men diamant looken kan såvidt sees i carbonet på bildene. Det syntes en del tydeligere for øyet, enn på bildet. Har dessuten laget denne carbon formen med 1 lag mindre carbon enn på forrige...
    Var det noen som sa "Weight addict"?? Har man først begyndt å ta på seg jobben med å få noe virkelig lett, så blir man jaggu litt smågal. Mange timers arbeid for å spare 10 gram er liksom plutselig helt normalt her i huset...?????

Mvh OJ
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• cissaman
      • Feb 2008
      • 324

Hehe, herlig å være litt gal: ) Ser meget bra ut det der.....
      Bare flygreier: )

Comment

• Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

Originally posted by Olavjoergensen
        .
        .
        litt smågal. Mange timers arbeid for å spare 10 gram er liksom plutselig helt normalt her i huset...?????
        De gale har det godt ... for meg er 10g mye når flyet veier
        totalt 200-300g.

Det å spare vekt er en kunst å bygge sterkt og tungt kan de fleste
        klare. Pleier å regne på hvert fly jeg tegner opp fra grunnen for og se
        hva som er mulig. Skal det virkelig spares vekt så må alt gjennomgås.
        Da jeg startet å tegne selv så endte flyene opp på 400-450g med
        800mm vingespenn. Nå er jeg under 200g med 700mm vingespenn
        og under 100 med 500mm. Det siste funket dårlig må nok øke vingespenn
        til 600 og forbedre motorinstallasjon (brente opp min 5g børsteløse
        brukte feil propell ...).

Odd H.

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Originally posted by Ofly61
          De gale har det godt ... for meg er 10g mye når flyet veier
          totalt 200-300g.

Det å spare vekt er en kunst å bygge sterkt og tungt kan de fleste
          klare. Pleier å regne på hvert fly jeg tegner opp fra grunnen for og se
          hva som er mulig. Skal det virkelig spares vekt så må alt gjennomgås.
          Da jeg startet å tegne selv så endte flyene opp på 400-450g med
          800mm vingespenn. Nå er jeg under 200g med 700mm vingespenn
          og under 100 med 500mm. Det siste funket dårlig må nok øke vingespenn
          til 600 og forbedre motorinstallasjon (brente opp min 5g børsteløse
          brukte feil propell ...).

Odd H.

10 gram på en slik modell utgjør jo faktisk noen prosent det, ca 3,5%.
          10 gram på min modell kommer til å utgjøre ca 0,1%, så litt gal er man vel

Mvh OJ
          Last edited by Olavjoergensen; 10-02-10, 09:04.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• orjanp
            • Nov 2007
            • 726

Ja, gal må man være dersom man bygger et modellfly på ett tonn(basert på at 10g er 0,001% av totalvekten).
            Ørjan Pettersen
            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Originally posted by orjanp
              Ja, gal må man være dersom man bygger et modellfly på ett tonn(basert på at 10g er 0,001% av totalvekten).
              Det jeg mente var at 0,1% av totalvekten utgjør 10 gram, litt skriveleif der....

Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                • Jun 2005
                • 2208

Ja da var carbon formen løftet av flasken og slipt til sånn noenlunde.
                Denne ble endel stivere enn første forsøk da jeg la de to første lagene i 45 grader i forhold til lendgeretningen på flasken og 90 grader i forhold til hverandre, det siste laget ligger i lengderetningen på flasken! Det veier 18 gram slik det ser ut nå, men skal lettes noe til!
                Carbon formen ble naturligvis formet etter flasken så dette gjør også at flasken ligger veldig godt i formen sin p.g.a de formene den har. Den ligger liksom veldig støtt og fint uten å skli frem og tilbake.
                Har også fått tak i en filt klunk som er 6 gram lettere enn føsrte forsøk med Imsdal flasken.
                Kommer mere litt senere i dag om vekt på hele sulamitten og noen bilder når den er 100% ferdig

Mvh OJ
                Attached Files
                Last edited by Olavjoergensen; 11-02-10, 16:19.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                  • Jun 2005
                  • 2208

Da var Isklar tanken med carbon festet helt ferdig. Ble noen timers jobb med det festet, men resultatet er blitt bra. Carbon rammen er stiv nok til bruken og dessuten bare 13 gram.
                  Totalvekten med carbonrammen og ferdig tank kom nå ned i 72 gram mot Imsdals 94 gram!
                  Nå tror jeg ikke at jeg gidder å lage flere til denne modellen!!!

Mvh OJ
                  Attached Files
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

Comment

• cissaman
                    • Feb 2008
                    • 324

Ser kanonbra ut, du liker å leke med carbon ser jeg. Hvor kjøper du carbonen hen?
                    Bare flygreier: )

Comment

• Olavjoergensen
                      • Jun 2005
                      • 2208

Akkurat den der kommer fra Biltema. Tror det er 600 kr for 1 kvm, veldig billig i forhold til mye annet og bra kvalitet. Skal teste en Hybrid duk neste gang jeg skal lage noe, en kryssning mellom Carbon og kevlar.
                      Selges her http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...180g/m2)_1mtr_
                      Og her : http://www.carbonmods.com/

Her er det også mye snacks for en som liker Carbon saker : http://www.dragonplate.com/

Mvh OJ
                      Attached Files
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

Comment

• Larsern
                        • Sep 2007
                        • 756

Originally posted by Olavjoergensen
                        Ja da var carbon formen løftet av flasken og slipt til sånn noenlunde.
                        Denne ble endel stivere enn første forsøk da jeg la de to første lagene i 45 grader i forhold til lendgeretningen på flasken og 90 grader i forhold til hverandre, det siste laget ligger i lengderetningen på flasken! Det veier 18 gram slik det ser ut nå, men skal lettes noe til!
                        Carbon formen ble naturligvis formet etter flasken så dette gjør også at flasken ligger veldig godt i formen sin p.g.a de formene den har. Den ligger liksom veldig støtt og fint uten å skli frem og tilbake.
                        Har også fått tak i en filt klunk som er 6 gram lettere enn føsrte forsøk med Imsdal flasken.
                        Kommer mere litt senere i dag om vekt på hele sulamitten og noen bilder når den er 100% ferdig

Mvh OJ
                        Klunken er vel det eneste man vil ha litt vekt på i ett fly, eller?
                        Jeg pleier alltid å tre på en mutter i tillegg til klunken for og sikre at den følger etter der bensinen befinner seg.

Lars.

Comment

• Olavjoergensen
                          • Jun 2005
                          • 2208

Originally posted by Larsern
                          Klunken er vel det eneste man vil ha litt vekt på i ett fly, eller?
                          Jeg pleier alltid å tre på en mutter i tillegg til klunken for og sikre at den følger etter der bensinen befinner seg.

Lars.
                          Joda, det er helt sant.Filteret er ikke SÅÅÅ lett da. Det første jeg hadde var bare tyngre, klunken veier 15 gram den, med noe støpt stål materiale i midten med filt rundt!

Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

Comment

• Larsern
                            • Sep 2007
                            • 756

Kikket gjennom tråden igjen og la merke til at kjører rørtrikset på klunken. hjelper vel på den også.

L.

Comment

• Olavjoergensen
                              • Jun 2005
                              • 2208

Originally posted by Larsern
                              Kikket gjennom tråden igjen og la merke til at kjører rørtrikset på klunken. hjelper vel på den også.

L.

Jepp, det fungerer meget bra syntes jeg.

Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

Comment

Working...