Unconfigured Ad

Collapse

Rimelig ensporet rc-fly industri må jeg si.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Rimelig ensporet rc-fly industri må jeg si.

Cub er kanskje det flyet som alle produsenter har. Innen warbirds så er mustang standard. Innen en rekke andre områder, så tviholder omtrent alle flyprodusentene om de samme flyene. Jeg begriper ikke hvorfor.

Jeg skjønner ikke helt politikken til rc fly fabrikantene. Skulle jeg startet en rc fly fabrikk, så hadde jeg glatt styrt unna feks Cub, ikke fordi det er dårlig eller noe sånt, men av den enkle grunn at minst 10 andre produserer akkurat det samme flyet.

Jeg tror faktisk det er stort marked for andre flytyper, kan nevne B-27, lancaster, Spitfire i diverse mk. Extra 260 og 300 (fins god del av de). Concorde og Boing flyene er vanskelig å oppdrive. Twin mustangen sliter man å finne (to p51d fly som er koblet til ett fly)

Jeg er rimelig sikker på at det fins minst 3 000 flytyper, med undergrupper, å velge mellom, og jeg har på følelsen at alle flyfabrikantene vektlegger maks 20 av disse modellene. Jeg tror at markedet vil takle langt flere flytyper.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Det jeg har skjønt er at ikke alle flytyper er like lette å "forminske" til rc størrelse fordi de kan vise seg å bli for vanskelige å fly, særlig hvis man skal ivareta skalariktig utseende. Samtidig er det jo lett å bruke de modellene som faktisk lar seg forminske.

Her er forøvrig en Twin Mustang, og her en B-17 som virker meget lovende.

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

I tillegg så er det jo lett for en ny produsent å lansere en Cub eller Spitfire, for det er jo en drøss av eksisterende modeller å la seg "inspirere" av...

Men skulle gjerne sett litt mere mangfold selv. Flere WW2-modeller for kinapenger.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• ronnynorge
        • Jan 2008
        • 1231

Originally posted by spitmk16
        Cub er kanskje det flyet som alle produsenter har. Innen warbirds så er mustang standard. Innen en rekke andre områder, så tviholder omtrent alle flyprodusentene om de samme flyene. Jeg begriper ikke hvorfor.

Jeg skjønner ikke helt politikken til rc fly fabrikantene. Skulle jeg startet en rc fly fabrikk, så hadde jeg glatt styrt unna feks Cub, ikke fordi det er dårlig eller noe sånt, men av den enkle grunn at minst 10 andre produserer akkurat det samme flyet.

Jeg tror faktisk det er stort marked for andre flytyper, kan nevne B-27, lancaster, Spitfire i diverse mk. Extra 260 og 300 (fins god del av de). Concorde og Boing flyene er vanskelig å oppdrive. Twin mustangen sliter man å finne (to p51d fly som er koblet til ett fly)

Jeg er rimelig sikker på at det fins minst 3 000 flytyper, med undergrupper, å velge mellom, og jeg har på følelsen at alle flyfabrikantene vektlegger maks 20 av disse modellene. Jeg tror at markedet vil takle langt flere flytyper.

Er helt uenig,markedet flyter jo over av modeller....og hvis hver fabrikk skulle hatt 100 modeller/typer fly ville det sikkert vært Veeeelllldig lang leveringstid.Greit at kinerserne er effektive men.......
        Ronny Andreassen
        Sunndal/Vinnu
        Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
        3DHs 33" EPP
        JR 9303 2,4

Comment

• elektrodude
          • Sep 2006
          • 1342

Greia er vel att man må produsere flytyper som kundene vil ha. Som f.eks en cub!! alle rc piloter har vel en cub,eller har hatt. Tror ikke det har med att det ikke finnes andre modeller å velge mellom, men att folk vil ha det.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Originally posted by elektrodude
            Greia er vel att man må produsere flytyper som kundene vil ha. Som f.eks en cub!! alle rc piloter har vel en cub,eller har hatt. Tror ikke det har med att det ikke finnes andre modeller å velge mellom, men att folk vil ha det.
            Blir faktisk som den fabrikken som sendte to selgere til afrika (veldig lenge siden), der den ene kom hjem og sa "...men ingen bruker sko der". Etterpå ble den andre spurt og han svarte" markedet finns"
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Sniper
              • Nov 2005
              • 1386

Jeg har en Yak 52 i strl 1/4 på ønskelisten
              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by elektrodude
                ...alle rc piloter har vel en cub,eller har hatt.......
                Ikke alle - jeg har aldri hatt en og kommer sikkert aldri til å få en i hangaren min - vingene sitter for høyt og den blir treg og vanskelig å svinge
                Last edited by Quadrocopter; 01-01-10, 10:56.

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

du får komme til voss da veit du, så kan eg koble deg opp med trainerkabel
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Seagull har produsert noen "outsidere" i størrelsen 90 - 180 4taktere. Vet ikke om de er å få Norge men i England har de dem blant annet. Ser også at den warbird serien som Nortrading har agenturet på har en del mindre kjente fly fra krigen.

ARF er jo masseproduserte billige fly for de fleste og derfor vil man vel stort sett aldri finne spesielle modeller der. Det er vel prisen man må betale for at prisen og kvaliteten på ARF i dag er bra.

Hadde selv en P36 Hawk fra Seagull og den var meget godt bygget og bra finnish. Det er jo ikke akkurat en mainstream modell.

Som Quadrocopter så har jeg heller aldri hatt en Cub eller Cessna og heller ikke Extra (bortsett fra en liten elektro) eller Edge. Det er flott å se en Cub i skala hastighet og skalaflyging men den er jo ikke beregnet for akro - så jeg tror heller ikke det vil bli aktuelt for meg noen gang.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...