Unconfigured Ad

Collapse

Det koster så lite, men betyr så mye.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Originally posted by G-Force
    En ting har jeg feilet å forstå hittil, når folk tar frem kritikken, og det er hvorfor det alltid ser ut til å gå ekstra hardt utover jet-gutta og de som driver i giant-scale. Jeg kan ikke tenke meg at disse gutta går med nesa i været eller på annen måte tror at de er noe bare fordi de har ressursene til å holde et høyere kostnadsnivå på modellene sine enn gjennomsnittet. Selvfølgelig, finnes sikkert en og en sjelden annen som er av det slaget, men det tror jeg er langt imellom.
    Personlig synes jeg de er kjempeheldige som har tid og råd til å bruke så mye på hobbyen sin, og det er bonus for meg det, for da får jeg fra tid til annen kanskje anledning til å sikle litt på doningene deres. Samtidig kan det gi meg ideer og inspirasjon til senere anledninger.
    Selv sliter jeg både med å få råd og tid til å holde på, er i startfasen og har ikke hatt råd til å kjøpe radio ennå engang. Hus og familie gjør beslag på såpass mye at det bare har blitt slik, prioriteringer. Men heldigvis, jeg får litt stikketrening med simulatoren jeg fikk av frua, og det er jeg strålende fornøyd med. Gleder meg som en unge til den dagen jeg skal ta opp AT-40'n for første gang, det bør kunne skje i løpet av året, forsiktig antatt.
    Spiller ingen rolle hva man har, så lenge man holder på med det man synes er gøy. Kanskje det er litt vanskelig for noen å skjønne at den eller den liker det eller det, men er ikke noen vits å snakke negativt om det for den del.
    Jeg synes en del heli er kule, særlig med skalakropper og slikt, men jeg har ikke s lyst til å begynne med heli, ser for vanskelig ut. Er det noe jeg synes SER helt på trynet ut så er det 3D med heli. Helt unaturlige bevegelser for et helikopter, i utgangspunktet, men jeg går jo ikke bort til folk som driver med det og rakker ned. Snarere tvert imot, nesegrus beundring for at de klarer å kontrollere doningen sin på den måten, helt fantastisk.
    Jeg ser det i arbeidslivet og jeg skjønner at det gjelder enkeltindivider i hobbykretser også; Det koker ned til latente holdninger og holdningsproblemer. Vi kan velge å være negative, men enda viktigere, vi kan velge å være postivie. Det er så enkelt. Man kan gjerne ha meninger, men vær høflige da, hvis man vil, kan man lett klare å si meninga si uten at det høres ut som galle og sure oppgulp.

EDIT: Får sitere gode, gamle Scooter:

"It's nice to be important - but it's more important to be nice" ;o)
    Jeg føler denne stråden går utover støvleskaftene. Intensjonen med min åpning var det å glede andre (gjelder stort sett resten av livet), så får man mere igjen, fordi folk har lyst til å glede deg. Kaster man dritt, eller ikke kommenterer når man er stolt som en hane, når man kommer med sin nye modell, så kan man ikke forvente at andre gidder å gjøre det med deg....

Modellfly er relativt billig hobby å drive. Så hvorfor ikke ha det moro, ha gode stunder sammen, istedet for å vise hvor mye man tjener, og hvor klysete man kan være?

Vi er i starten på en herlig sessong med masse flyving, masse krasj, og mye moro. Nyt den sammen.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• OTA
      • Nov 2009
      • 759

Originally posted by spitmk16
      Jeg føler denne stråden går utover støvleskaftene.
      Modellfly er relativt billig hobby å drive. Så hvorfor ikke ha det moro, ha gode stunder sammen, istedet for å vise hvor mye man tjener, og hvor klysete man kan være?
      Hvis intensjonen var å dempe debatten, var du vel ikke helt heldig med denne vel !?

Kan man komme på stripa med HVA man VIL og allikevel hygge seg, eller kan man ikke ?
      Du har tydeligvis negative erfaringer med folk som har romslig økonomi, og/eller har spart seg opp til en fin modell de har lyst på.

Min mening er:
      Heldigvis er de aller fleste i hobbyen hyggelige vanlige mennesker som tjener alt fra nesten ingenting til millioner og flyr alt fra hjemmelagede pappfly til ekstreme jets.

Iblant alle disse finner du noen rasshøl, men det er heldigvis langt mellom dem og jeg har ikke statistisk grunnlag til å si om rasshøla tilhører en bestemt inntektsgruppe eller hva de flyr.
      Øystein T.

EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by OTA
        Hvis intensjonen var å dempe debatten, var du vel ikke helt heldig med denne vel !?

Kan man komme på stripa med HVA man VIL og allikevel hygge seg, eller kan man ikke ?
        Du har tydeligvis negative erfaringer med folk som har romslig økonomi, og/eller har spart seg opp til en fin modell de har lyst på.

Min mening er:
        Heldigvis er de aller fleste i hobbyen hyggelige vanlige mennesker som tjener alt fra nesten ingenting til millioner og flyr alt fra hjemmelagede pappfly til ekstreme jets.

Iblant alle disse finner du noen rasshøl, men det er heldigvis langt mellom dem og jeg har ikke statistisk grunnlag til å si om rasshøla tilhører en bestemt inntektsgruppe eller hva de flyr.
        Vel, nå har jeg ikke bare modellfly hobbien, men også foto, mc og fiske som hobby. Når en person kommer på samme bensinstasjon som meg, og har en goldwing til 350 000 kr, har jeg null problemer å slå ann en prat med han. Min motorsykkel koster laaaangt under det.

Jeg har null problemer at noen bruker sykt mere penger på sin hobby enn meg.

Jeg anser faktisk folk som bruker mye penger på sin hobby som en ressurs, i og med at de ofte ahr satt seg godt inn i hobbien, da en krasj koster skjorta. Derfor begriper jeg ikke hvorfor jet folk eller de som satser mye penger på denne hobbien setter seg så i motverge for mitt innlegg.

jeg kjenner en i klubben, han har drevet lenge, har modeller som koster langt mere enn det jeg ville gitt for en modell. Han er trivelig som rakkern. Når jeg flyr drit dårlig i forhold til han, han sier ingenting. når jeg lurer på noe, kommer fornuftige svar. Han kommer bort til meg og sier positive ting om mine fly til 4000 kr, når han selv kommer med modeller til 50 000+ modeller. Han er faktisk den jeg setter mest pris på i mitt miljø. Han har råd til dyre modeller, og samtidig klarer å behandle meg som "fattigmann" på ett normalt sett.

Og modellfly er relativt sett billig hobby.

Sammenlign med skyting, jakt, hi-fi i hjem og bil, mc for šå nevne noen
        Last edited by spitmk16; 20-02-10, 15:40.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• -GAS-
          • Jun 2007
          • 1323

Jeg tror dette er i ferd med å bli en sunn debatt. Det er mye uvitenhet ute å går her i denne tråden som det blir satt litt fokus på. Jeg startet med modellfly på slutten av 70 tallet og gikk da den harde skolen med tre eller fire total krasj før jeg klarte å holde flyet i lufta og ikke minst å lande. I dag ligger det trainere til salgs på rcmarked som folk har lært å fly på. Jeg har min del av elever igjennom de siste to tiår og jeg må si at det er gøy å lære bort det jeg har erfart og lært, det gir ihvertfall meg mye å se gleden hos en liten pjokk som får til dette. De siste tre årene nå har jeg holdt på med jet, dette ga meg et helt vannvittig boost! For dette er gøy, innviklet, vanskelig, tidkrevende, nervepirrende, spennende, frustrerende og alt dette masse glede. Det er mange år siden jeg har hatt det så gøy når vi i gjengen er ute å flyr. Hvorfor dette er så feil og dumt for noen fatter jeg rett og slett ikke, jeg har en helt vanlig biloppretterlønn som drifter hjem familie og hobby, jeg prioriterer sikkert helt annerledes enn andre. Jeg opplever nå nybegynner stadiet på nytt og har det dritgøy.
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

Comment

• OTA
            • Nov 2009
            • 759

Jeg anser faktisk folk som bruker mye penger på sin hobby som en ressurs, i og med at de ofte ahr satt seg godt inn i hobbien, da en krasj koster skjorta. Derfor begriper jeg ikke hvorfor jet folk eller de som satser mye penger på denne hobbien setter seg så i motverge for mitt innlegg.
            Vi er nok i allminnelighet helt enige, men jeg har ikke inntrykk av at jet folk eller folk med litt peng i modellene sine har satt seg spesielt til motverge i denne tråden. Faktisk sitter jeg vel så mye med inntrykk av at det har vært litt motsatt.

I vår hobby gjelder vel janteloven enten vi liker det eller ei. Vi er noen strømlinjeformede flokkdyr som helst ser at alle gjør det samme og ingen skiller seg ut. Vi blir fort skeptiske til alle utenfor flokken, det være seg den eksentriske pappmannen eller semi proff jet karen med godt med penger.

Heldigvis er de fleste romslige nok til å synes mangfold tross alt er bra
            Øystein T.

EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

Originally posted by OTA
              Vi er nok i allminnelighet helt enige, men jeg har ikke inntrykk av at jet folk eller folk med litt peng i modellene sine har satt seg spesielt til motverge i denne tråden. Faktisk sitter jeg vel så mye med inntrykk av at det har vært litt motsatt.

I vår hobby gjelder vel janteloven enten vi liker det eller ei. Vi er noen strømlinjeformede flokkdyr som helst ser at alle gjør det samme og ingen skiller seg ut. Vi blir fort skeptiske til alle utenfor flokken, det være seg den eksentriske pappmannen eller semi proff jet karen med godt med penger.

Heldigvis er de fleste romslige nok til å synes mangfold tross alt er bra
              Janteloven gjelder tydeligvis dessverre. For mitt vedkommende, sette jeg dypt respekt for de som bruker 1 til 2 år på en modell, for å få en perfekt modell. At modellen koster maks 5000 kr i materialer og servoer, men når de stiller opp med modell jeg vet jeg aldri hadde klart å lage, da er jeg imponert

På første plass over modeller jeg er imponert over, er en modell fra 1912, der alle servoer satt i piloten og vedkommende brukte 2 år på modellen. Rimellig sikker på at modellen ikke kostet rart, men den modellen er jeg mest imponert over, hittil

Comment

• G-Force
                • Jun 2006
                • 328

Jeg føler denne stråden går utover støvleskaftene. Intensjonen med min åpning var det å glede andre (gjelder stort sett resten av livet), så får man mere igjen, fordi folk har lyst til å glede deg. Kaster man dritt, eller ikke kommenterer når man er stolt som en hane, når man kommer med sin nye modell, så kan man ikke forvente at andre gidder å gjøre det med deg....

Vi er i starten på en herlig sessong med masse flyving, masse krasj, og mye moro. Nyt den sammen.
                Jeg tror det er få som vil være uenig med deg i at man høster det man sår. Jeg tror også at du har lykkes med det budskapet du ønsket å formidle i åpningsinnlegget ditt, det bekreftes jo av alle de hyggelige historiene folk har postet om sin mottakelse i miljøet den gangen de strakk ut vingene for første gang.

Jeg regner meg for å være en relativt objektiv person, og heller ikke jeg, i likhet med en annen her, kan se noen tegn til at de med mye penger i modellene sine på noen måte har satt seg til motverge mht noe du har sagt her. Det kom en - tydeligvis - utilsiktet uttalelse fra Ofly61, og DJZN responderte på dette på en avmålt og fin måte. Men dette var spiren til at debatten dro igang - igjen - etter mitt syn. Mitt innlegg er en støtteerklæring til jet- og giantscalemiljøet, for jeg synes de høster mye uverdig kritikk, samtidig setter jeg litt søkelys på hvordan vi selv kan VELGE at hvordan fremtoningen vår skal være.

I all sin generellhet, innlegget mitt byr vel egentlig ikke på noe folk ikke vet fra før, men det overrasker meg til stadighet at det likevel finnes en og annen som på liv og død skal kvele andres gleder, og dette er dessverre universelt, ikke bare i dette miljøet. Jeg sikler selv - med største selvfølgelighet vil jeg si - etter store modeller, først og fremst fordi de flyr bedre, men skal man være dønn ærlig - de SER jo unektelig mye bedre ut på himmelen også =) Men det har da overhodet ingenting å gjøre med hvordan, eller i hvilken grad, jeg i så tilfelle ville rangere min egen vellykkethet i miljøet. Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg faktisk dette også gjelder for de aller, aller fleste som faktisk eier slike modeller. Ser du noen sammenheng mellom god lønn, klysetendenser og evnen til å ha det moro? Det gjør ikke jeg, og jeg tror jeg ville tatt dette som en - egentlig ubetydelig - liten fornærmelse dersom jeg selv hadde hatt råd til dyr modell. For det du sier, om man skal strekke strikken litt, er jo at alle som har dyre modeller, er pompøse selvopphevende klyser som ikke er på stripa for å hygge seg, men for å vise seg frem. Ref. ditt utsagn "Så hvorfor ikke ha det moro, ha gode stunder sammen, istedet for å vise hvor mye man tjener, og hvor klysete man kan være?". Vi må huske på at de som driver dyrt - ja, det gjelder oss alle egentlig - med stor sannsynlighet har vidt forskjellige forutsetninger for å kunne opprettholde kostnadsnivået sitt. Disse er vel relativt selvforklarende, så jeg går ikke inn på det, men når galle spres mot dere som driver stort og med jet, så kan ikke jeg skjønne annet enn at dette må grunne ene og alene på misunnelse fra folk som ikke klarer å glede seg på deres vegne. Det er trist, rett og slett, hverken mer eller mindre. Kun noen få med slike tendenser er nok til å skaffe en hel gruppe dårlig anseelse, og det er ikke bare blodig urettferdig, det er totalt meningsløst.

Yter man respekt, høster man også respekt =)

Som følge av mitt tidligere innlegg i denne debatten har jeg mottatt en usedvanlig hyggelig privatmelding i kveld, og hva den innebærer skal jeg lage en egen tråd på om ikke så lenge. Det jeg kan si, er at den i hvertfall gjør til skamme påstander om at folk med stormodeller og jet ikke er ålreite folk =)

Takk for oppmerksomheten ;o)
                Med vennlig hilsen
                Asbjørn Kristiansen, Ski
                -------------------
                Teori er når man skjønner alt,
                men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
                men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                ingenting fungerer som det skal,
                og ingen skjønner hvorfor..
                ------------------------------
                http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• Thinnthinn
                  • Sep 2002
                  • 1172

Spennende tråd dette...
                  Jeg synes det er utrolig viktig å oppmuntre alle, uansett modell/utstyr til å fortsette med hobbyen. Punktum.
                  Jeg har hørt litt for mange "...Å fa....n, har du en XX-motor du ja.. Jaja.. Kjøp en YY, så skal du se det funker...". Eller "... Jeg tar ikke i en ZZ-radio. Det er bare drit!". Slikt er trist. Som regel fungerer det aller meste man får kjøpt i dag godt nok til å stor-kose seg!

Jeg prøver så godt jeg kan å motta nye fjes på stripa på samme måte som jeg blei mottatt "den gang da"... Jeg var da 12-13år.
                  Begynte med linestyrt. Far og sønn - begge like entusiastiske og uvitende....
                  En kar fra en nærliggende modellflyklubb kom traskende bort og viste interesse og ville hjelpe med en uvillig motor. Etter masse god hjelp inviterte han oss bort til modellflystripa for å vise oss hva de drev med. Det varte ikke lenge før midler var spart opp til eget fly! Motor arvet jeg av en snill onkel! En ut-gammal Enja 40 eller noe.
                  Jeg tror samtlige piloter på stripa hjalp meg med motoren den første dagen jeg kom dit med "vidunderet". Jeg hadde jo nesten ingenting av det jeg trengte, men det gjorde ikke noe! (Bør kanskje legges til at dette var i Ytlandet, og at klubben var sterkt overbefolket av F3A-piloter...).
                  Det var et strengt opplæringsopplegg, der jeg måtte forholde meg til en av 3 instruktører for å få lov til å fly. Etter x-antall timer og rettledning fikk jeg til slutt fly solo... Det var en STOR dag husker jeg! Jeg husker fortsatt at de aller fleste som var der den dagen gratulerte meg etter at jeg hadde landet. Alene. Den dagen sitter som spikret i hukommelsen. Aldri vært så stolt hverken før eller siden!
                  Denne modellflyklubben (Radio Modellers Singapore) står som et forbilde for meg når det kommer til mottakelse av nye medlemmer, spesielt ungdom. Jeg bare håper jeg/vi klarer å motta nye piloter på en måte som gjør at de fortsetter med denne fantastiske hobbyen! Selv har jeg erfart både det ene og det andre opp gjennom, men stort sett er det mye god hjelp og mange velmenende tips og triks som møter en på modellflystripa!
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Ofly61
                    • Apr 2008
                    • 785

Originally posted by G-Force
                    .
                    .
                    - tydeligvis - utilsiktet uttalelse fra Ofly61, og DJZN responderte på dette på en avmålt og fin måte
                    .
                    .
                    Korrekt oppfattet sett fra min side.

Det jeg har erfart er ikke "klysete" opptreden fra stor modell folket men mangel på risiko vurdering og egne begrensinger.

Dagens hobby RC anlegg uansett teknologi / merke er ikke sikre mot forstyrrelser slik
                    jeg forstår det. Altså å fly en stor modeller f.eks i nærheten av et tettbebygd område ...
                    Da er det bare snakk om TID og hvor tettbebygget det er før et eller annet skjer ...
                    sorry!

Vi har en fin hobby felles ja men det er ikke nødvendigvis alt som er like bra. At enkelte
                    synes jeg ødelegger fordi jeg påpeker dette, synes jeg igjen bare bekrefter nettopp
                    det jeg har erfart. Nemlig kritiske vurderinger er ikke alltid ønsket / populært.

Grunnen til at jeg tar opp temaet er enkel. Jeg har også en annen fin hobby der
                    holdt en av mine hobby kompiser på å miste livet på grunn av mangel på vurdering
                    av egne evner. Etter dette fikk den hobbyen en bitter bismak, håper min interesse
                    for modellfly slipper å oppleve det samme.

NB! Jeg har også gjort mine feil og kommer helt sikkert til å gjøre flere derfor
                    "stor modell"? ... tror ikke det er så smart for min del.

Odd H.
                    Last edited by Ofly61; 23-02-10, 09:07.

Comment

• -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

Nå forstår jeg hva du mener Odd, og ja, dette er noe jeg er enig med deg i. Men... og det er et stort men her, hva med de seilerne og andre farkoster som beveger seg rundt 300km/t? Disse veier fra en kilo og oppover og kan fint gjøre mye skade om de treffer riktig, ikke sant? Dette er de modellene som blir flydd overalt.

Vi i JetsofNorway flyr stort sett på fullsizeflyplasser og på isen om vinteren der vi har god kontroll på hva som er rundt oss. Vi jobber nå med å få igang sertefisering av modeller og i samarbeid med NLF vil vi prøve å få laget et modellflybevis som har grunnprinsippene fra A bevis men som vi vil kalle A-J bevis. De fleste av oss har god struktur på det vi driver med men å få dette i system vil øke sikkerheten ytterligere tenker vi.

En ting som er viktig å huske Odd, cowboyene vil alltid være her og de er nok kommet for å bli. Dette skal ikke gå ut over dem som har de riktige holdningene. Vi må lage enkle regler sånn at cowboyene blir luket bort på et tidligere tidspunkt....enig?

Uansett da..... dette har jo egentlig ikke noe å gjøre i denne tråden, men som jeg og mener har et veldig viktig punkt i hobbyen vår blitt belyst.
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

Comment

• Ofly61
                        • Apr 2008
                        • 785

Originally posted by Christen
                        Nå forstår jeg hva du mener Odd, og ja, dette er noe jeg er enig med deg i. Men... og det er et stort men her, hva med de seilerne og andre farkoster som beveger seg rundt 300km/t? Disse veier fra en kilo og oppover og kan fint gjøre mye skade om de treffer riktig, ikke sant? Dette er de modellene som blir flydd overalt.

Vi i JetsofNorway flyr stort sett på fullsizeflyplasser og på isen om vinteren der vi har god kontroll på hva som er rundt oss. Vi jobber nå med å få igang sertefisering av modeller og i samarbeid med NLF vil vi prøve å få laget et modellflybevis som har grunnprinsippene fra A bevis men som vi vil kalle A-J bevis. De fleste av oss har god struktur på det vi driver med men å få dette i system vil øke sikkerheten ytterligere tenker vi.

En ting som er viktig å huske Odd, cowboyene vil alltid være her og de er nok kommet for å bli. Dette skal ikke gå ut over dem som har de riktige holdningene. Vi må lage enkle regler sånn at cowboyene blir luket bort på et tidligere tidspunkt....enig?

Uansett da..... dette har jo egentlig ikke noe å gjøre i denne tråden, men som jeg og mener har et veldig viktig punkt i hobbyen vår blitt belyst.
                        Flott det som er viktig er at folk bruker hodet litt i alle fall. Har en ældre fly kompis
                        som har fortalt litt fra modell seilfly miljøet, (som du påpeker) der også blir regler og begrensninger strukket til ... da med digre fly med X meter vingespenn.

Når denne hobbyen blir lovprist så koster det så lite å påpeke at å utsette seg selv
                        eller andre for fare/plage for liv og helse, ikke er ønskelig.

Det synes jeg det er lite fokus på generellt innen denne hobbyen.

Når så enkelte folk går for store fly, helst større, størst ... det lover ikke godt

Håper tråd starter har meg tilgitt ...

Odd H.

Comment

• Larsern
                          • Sep 2007
                          • 756

Kan ikke helt skjønne hvorfor du er så veldig mot fly over en viss størrelse.
                          Du kan ikke rette baker for smed, eller hva det nå heter. Det er ikke det store flyet som er så farlig, tvert imot. Det er bare en oppfatning du har gjort deg.
                          Store fly fører med seg større kostnader og da gjerne større frykt for at noe skal gå galt og at man da i beste fall "bare" mister sin dyrebare modell. Dette gjør da igjen at det brukes bedre og sikrere utstyr i modellen som da egentlig står for det meste av merkostnaden med "giantscale"
                          Det er selvfølgelig "brukeren" som utgjør faren her og da er det ikke noe tvil i mine øyne om at prosentandelen nisser er vesentlig høyere i glowsize arenaen i forhold til bensinmodeller.
                          Bare se litt på youtube eller e.l. Det er hundrevis av videoer av uansvarlige idioter med små fly som gjør farlige og hårreisende ting for hver video av en idiot med ett stort modellfly.

Å utøve hobbyen på en sikker måte burde være en selvfølge for de fleste, uavhengig av størrelsen på flyet.
                          Men som Christen skriver, cowboyer finnes det dessverre, og jeg har ett klart inntrykk av at stormodell flyverne ikke er de som er mest plaget med slike.

Lars.

Comment

Working...