Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,4 Ghz gir dårlige vaner....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by jorna View Post
    Hoppingen følger et fast mønster (pseudorandom sequence på fagspråket), og tar ikke hensyn til andre signaler på frekvensbåndet, men siden tiden det sendes/mottas på hver frekvens er så kort har det liten betydning på RC signaler (signalet inneholder en del "overhead" som muliggjør feilkorrigering, så litt pakketap her og der er ikke noe nevneverdig problem med moderate forstyrrelser). Min erfaring med FASST og FPV på 2.4 er FASST forstyrrer videomottakeren, men ikke omvendt (med mindre du bruker 1W videosender og svir av inngangstrinnet på FASST-mottakeren).
    Oki, så du har prøvd det SELV og sett hva som skjer ? Blir bildet helt ubrukelig, eller er det fortsatt brukelig til FPV ?

    At senderen kan svi mottakerens inngangstrinn er jeg klar over ja. Men jeg har planer om å holde meg innenfor fribruksforskiften.

    Comment


    • #17
      Jeg har sett det selv. Dersom du skal sende lovlig video (2.4 ghz) og få et akseptabelt bilde, så kan du bare glemme FASST (og Spektrum). Punktum. Sikker på at Futaba har påstått at det går greit med FASST og 2.4 video?!
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #18
        Jeg er radioamatør så jeg kan lovlig mate på med flere hundre watt ut på antenna om jeg ønsker (men det har ingen hensikt).

        Futaba påstår ihvertfall at det ikke er noen radioproblemer å bruke 200mW videosender ombord her: http://www.2.4gigahertz.com/faq/faq-fasst-q891.html

        Dem snakker jo først og fremst om RC delen her, men jeg ville da finne det merkelig om dem vet at videon ikke blir brukelig, uten å nevne det. For da er jo ikke problemstillingen interessant i utgangspunktet.

        Comment


        • #19
          Jeg har sett forstyrrelsene fra min 10C i andres 2.4G FPV utstyr, og det var ikke noe stort problem. Det hører med til historien at flyet da stod på bakken et par meter fra videomottakeren; med dårligere mottakerforhold vil AGC-kretsen i videomottekeren skru opp forsterkningen i inngangstrinnet, noe som kan føre til at forstyrrelsene fra frekvenshoppende system (ikke bare FASST, men også Jeti, Hitec, +++) øker.

          Comment


          • #20
            Blir litt OT dette i.h.t. trådstarter intensjoner, men siden tråden har sporet av så....

            Den store utfordringen med 2.4GHz Video Tx'ene er at de er relativt lite selektive. De har en tendens til å brette seg en 8-12 kanaler på hver side av senter kanalen - Kina kvalitet. (signalet fra en video-Tx vil påvirke kvaliteten på 16-24 av de ca 80 kanalene som er tilgjengelig i 2.4GHz båndet)

            Når en video Tx slåes på sjekker den ikke om det er noe der fra før - RC-systemene vil da prøve å "komme seg unna" og i Spektrum sitt tilfelle så vil den prioritere bruk av sekundærkanalen men FASST hopper rundt på alle tilgjengelige kanaler å vil kun merke dette som en liten reduksjon i latency Tx-Rx.

            Ulempen er at videosignalet (analogt) ikke har noen form for korreksjon av tap (i motsetting til RC utstyr), så hver gang en eller annen RC sender kommer hoppende inn i noen av de kanalene som ligger nærmest seterfrekvensen så vil dette skape støy.

            En annen ulempe er at en 3-4 høy effekt (300mW+) videosendere av litt luguber kvalitet teoretisk vil kunne jamme hele 2.4 GHz for vanlig RC bruk.

            Testet dette på et Spektrumsystem - ved noen uheldige videokanal valg som lå tett opp til primær og sekundær frekvensene til Spektrum så gikk det helt klart utover DSM2 signalkvaliteten Tx<->Rx

            Heldigvis så har de fleste video Tx'ene kun et fåtall senterkanaler å velge mellom og de ligger tett - dette medfører at 2 jalla video Tx'er forstyrrer hverandre mer enn enn de forstyrrer andre ting i 2.4 GHz båndet.
            Last edited by Quadrocopter; 26-03-10, 11:49.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Rappis View Post
              Jeg er radioamatør så jeg kan lovlig mate på med flere hundre watt ut på antenna om jeg ønsker (men det har ingen hensikt).

              Futaba påstår ihvertfall at det ikke er noen radioproblemer å bruke 200mW videosender ombord her: http://www.2.4gigahertz.com/faq/faq-fasst-q891.html

              Dem snakker jo først og fremst om RC delen her, men jeg ville da finne det merkelig om dem vet at videon ikke blir brukelig, uten å nevne det. For da er jo ikke problemstillingen interessant i utgangspunktet.
              De sier at de ikke har testet det. Alle de jeg vet om som har testet det, sier det samme: forstyrrelsene blir betydelige. Og det gjelder også for oss som ikke bruker FASST, men som står i nærheten av FASST-sender. FASST er verre enn Spektrum, som er ille nok. Sjekk fpv-forumet på rcgroups.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #22
                Originally posted by bjeff View Post
                De sier at de ikke har testet det. Alle de jeg vet om som har testet det, sier det samme: forstyrrelsene blir betydelige. Og det gjelder også for oss som ikke bruker FASST, men som står i nærheten av FASST-sender. FASST er verre enn Spektrum, som er ille nok. Sjekk fpv-forumet på rcgroups.
                Spektrum kan gi et verre resultat hvis prim eller sek kanalen havner tett opp til den kanalen som brukes av video systemet,.
                Et FASST system vil alltid skape støy p.g.a. at det alltid vil havne midt i "video suppa" .

                Men det må skilles mellom det å forstyrre videosignalet kontra at video Tx'en i flyet forstyrrer RC-mottakeren, regner med at det er dette Futaba henviser til.

                Min erfaring var at 500mW (huff dette har jeg ikke lov til å nevne...) blåste inngangstrinnet på 2 stk AR6100 mottakere, trolig p.g.a. at Tx og Rx antennene var for nærme hverandre.
                Men en litt luguber Kina greie oppe i flyet som stråler ut noen 100mW vil helt klart forstyrre selve RC mottakeren selv om de ikke skulle dele samme kanal.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by bjeff View Post
                  De sier at de ikke har testet det. Alle de jeg vet om som har testet det, sier det samme: forstyrrelsene blir betydelige. Og det gjelder også for oss som ikke bruker FASST, men som står i nærheten av FASST-sender. FASST er verre enn Spektrum, som er ille nok. Sjekk fpv-forumet på rcgroups.
                  Jeg har testet dette, og kan bekrefte at videobildet blir helt ødelagt med FASST i nærheten (i hvertfall opp til ca en km avstand fra videomottaker).
                  Med Spektrum kan det gå rimelig greit hvis man slår på videosenderen først, men også her kan man oppleve mange sekunder med "snøstorm" når videosenderens antenne får ugunstige vinkler i forhold til mottakerantenna.
                  Har du et fly som går f.eks. i 60 km/t (Twin Star på under halv gass) beveger den seg ca 50 m på 3 sekunder. Mye kan skje på den tiden hvis du ikke ser flyet selv...............

                  Forstyrrelser på styringen av flyet har jeg imidlertid ikke opplevd. Jeg blir stadig forbauset over hvor god radiolinken på fjernstyringen er. Dette tatt i betraktning hvor sårbart et radiosignal på 2.4 GHz egentlig er.
                  Last edited by Trolllet; 26-03-10, 12:41.

                  Comment


                  • #24
                    Q; Jo, Futaba snakket om rc-signalet, og vi snakker om videosignalet. Og det er ingen tvil; video tx på 2.4 og rc tx/rx fungerer dårlig – inntil det kommer nye video txŽer på markedet.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by bjeff View Post
                      Q; Jo, Futaba snakket om rc-signalet, og vi snakker om videosignalet. Og det er ingen tvil; video tx på 2.4 og rc tx/rx fungerer dårlig – inntil det kommer nye video txŽer på markedet.
                      Jepp, og det eneste håpet her er at videosignalet blir digitalisert og at video Tx'en blir frekvenshoppende men dette er ren ønsketenking og høyest sannsynlig vil digital videooverføring være disaster for FPV

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Kleffa View Post
                        Sier meg helt enig her.....

                        Det er livsfarlig å få en 35mhz sender mellom hendene, når man er vandt med 2,4ghz til vanlig.
                        Har kasta alt som har med 35 mhz på dynga , kjører 2,4 ghz Fasst på alt og er meget fornøyd med det.. .-)
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Trolllet View Post
                          Jeg blir stadig forbauset over hvor god radiolinken på fjernstyringen er. Dette tatt i betraktning hvor sårbart et radiosignal på 2.4 GHz egentlig er.
                          Frekvenshopping og koding av signal is your friend!

                          Gjort på riktig måte (noe Futaba helt klart har gjort) så er dette veldig stabile greier!

                          Comment


                          • #28
                            Kanskje godt jeg kjøpte en ny Futaba T7CP på 35 mHz her forleden da?!
                            Årsaken var pris og gamle vaner, da jeg har startet opp igjen etter over 20 år ute av gamet og null problemer med 35mHz. (Den gamle senderen tok fyr i gjenopplivingsforsøket!)
                            Futaba T8FG-S
                            Noen planker og noen visper

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by troasb View Post
                              Kanskje godt jeg kjøpte en ny Futaba T7CP på 35 mHz her forleden da?!
                              Årsaken var pris og gamle vaner, da jeg har startet opp igjen etter over 20 år ute av gamet og null problemer med 35mHz. (Den gamle senderen tok fyr i gjenopplivingsforsøket!)
                              Både 2.4GHz og 35MHz systemene fungerer helt utmerket.

                              Det svake leddet er personen bak spakene og sløvhet.
                              Alle bør ha en radio prosedyre som følges og denne bør være lik for begge systemene.

                              Fortsetter man å sløve med 35MHz så burde det vært pålagt å gå til anskaffelse av en Graupner MX-24, denne gjør et frekvens scan før den slår på senderdelen - finnes det en annen radio med samme kanal som er slått på, så vil ikke senderdelen starte opp før kanalen er ledig.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Quadrocopter View Post
                                Både 2.4GHz og 35MHz systemene fungerer helt utmerket.

                                Det svake leddet er personen bak spakene og sløvhet.
                                Alle bør ha en radio prosedyre som følges og denne bør være lik for begge systemene.

                                Fortsetter man å sløve med 35MHz så burde det vært pålagt å gå til anskaffelse av en Graupner MX-24, denne gjør et frekvens scan før den slår på senderdelen - finnes det en annen radio med samme kanal som er slått på, så vil ikke senderdelen starte opp før kanalen er ledig.
                                Gamle radioprosedyrer sitter fortsatt i ryggmargen, så det er ikke noe problem. Da jeg først begynnte med modellfly var det kun 27mHz å få. Og da var det STORE problemer med walkie-talkier og annet utstyr. Men mange begynte å fuske med ulovlig 72mHz (min første radio) fra USA.
                                Futaba T8FG-S
                                Noen planker og noen visper

                                Comment

                                Working...
                                X