Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan går det med 35Mhz på elektromodell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Hvordan går det med 35Mhz på elektromodell?

Hei!

Jeg har bestilt meg en Sebart 50 Angel med elektropakke. Går det bra med Futaba 35 Mhz, eller må jeg opp på 2,4Ghz? Dvs. ny radio.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper
  • sveininge
    • Dec 2007
    • 1205

går helt fint med 35 mhz
    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• patternplanes
      • Jun 2009
      • 253

har ikke veldig mye erfaring med elektro, det eneste jeg vet er at du bør bruke tvunnede servokabler for å forminske radiostøy, uavhengig om det er glow eller elektro Men du behøver ikke å oppgradere til 2.4. Har sett mange elektropiloter med 35.
      Kristoffer Rosmo
      Vingtor RC Klubb
      Great Planes Super Sportster 40
      SebArt Wind S110
      Clik 2.0

Comment

• thor_no
        • Feb 2009
        • 296

elektro og 35 mhz er ikke noe problem. har flydd futaba radio fra midten av 80 tallet med østen impotert mottager i andre enden uten problemer og jeg har ikke tvunnede servokabler. finnes det lenger? tror ikke jeg har sett det siden jeg solgte acoms 2 kanaleren min fra 80 tallet. har også relativt ny jr radio som jeg bruker til elektro uten noe problem.

Comment

• troasb
          • Dec 2008
          • 591

Originally posted by thor_no
          elektro og 35 mhz er ikke noe problem. har flydd futaba radio fra midten av 80 tallet med østen impotert mottager i andre enden uten problemer og jeg har ikke tvunnede servokabler. finnes det lenger? tror ikke jeg har sett det siden jeg solgte acoms 2 kanaleren min fra 80 tallet. har også relativt ny jr radio som jeg bruker til elektro uten noe problem.
          Takk for det. Trenger heller ikke PCM tydeligvis da?!
          Futaba T8FG-S

Comment

• ste-hi
            • Jan 2008
            • 27

Jeg har hatt litt variabel erfaring med 35 mhz og elektro modeller.
            Aldri trøbbel med modeller som bruker lite strøm eller har lavt turtall på motor.
            Varierer også litt på hvilken type esc jeg bruker (bedre erfaring med opto regulatorer og når jeg bruker egen spenningsregulator eller eget batteri til mottaker og servoer)

Men på vifte modeller og lignende med strømtrekk opp mot 100 amp så sliter jeg med 35 mhz
            Med 2,4 Ghz har jeg aldri hatt trøbbel.

Men vil ikke tro det er noe som helst problem med 35 mhz i det flyet du nevner

Steffen H

Comment

• troasb
              • Dec 2008
              • 591

Originally posted by ste-hi
              Jeg har hatt litt variabel erfaring med 35 mhz og elektro modeller.
              Aldri trøbbel med modeller som bruker lite strøm eller har lavt turtall på motor.
              Varierer også litt på hvilken type esc jeg bruker (bedre erfaring med opto regulatorer og når jeg bruker egen spenningsregulator eller eget batteri til mottaker og servoer)

Men på vifte modeller og lignende med strømtrekk opp mot 100 amp så sliter jeg med 35 mhz
              Med 2,4 Ghz har jeg aldri hatt trøbbel.

Men vil ikke tro det er noe som helst problem med 35 mhz i det flyet du nevner

Steffen H
              Takk for det.

Selv ikke med motor: (HACKER A50-16S OUTRUNNER MOTOR )og 6S 3800mAh Lipo?
              Jeg har bestilt meg en PCM mottaker til denne for sikkerhets skyld.
              Futaba T8FG-S

Comment

• ste-hi
                • Jan 2008
                • 27

Vil ikke tro dette er noe problem
                Denne motoren har jo forholdsvis stor og har ganske lav kv mener jeg å huske.
                (350-400kv)
                Vet ikke hva slags esc du skal bruke, men vil tro du har egen regulator eller eget batteri til radioutstyret??

Steffen H

Comment

• troasb
                  • Dec 2008
                  • 591

Originally posted by ste-hi
                  Vil ikke tro dette er noe problem
                  Denne motoren har jo forholdsvis stor og har ganske lav kv mener jeg å huske.
                  (350-400kv)
                  Vet ikke hva slags esc du skal bruke, men vil tro du har egen regulator eller eget batteri til radioutstyret??

Steffen H
                  Skal bruke en "Flightech ESC 80A 2-6S LIPO w/BEC
                  Futaba T8FG-S

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Har fløyet min Angel50 to sesonger på 35MHz uten problemer. Den drar rundt 1200W på maks.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

Tror ikke du vil få noen problemer med det oppsettet ditt.Men eg har gått over til 2.4GHz etter flere "opplevelser" med 35MHz, etter att eg erstattet nitro med batterier
                      spesielt kombinasjonen EDF isopor/EPP modeller har fungert dårlig med 35MHz for min del.
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• nomore
                        • May 2006
                        • 517

Kjører 35MHz/PCM på min EasyGlider Pro og har enda ikke hatt noen problemer.
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• ofremmi
                          • Sep 2002
                          • 490

Hei
                          Det kan være lurt å koble et RF-filter mellom regulator (ESC) og mottager, så nærme mottageren som mulig. Jeg har opplevd litt 'grums' i enkelte oppsett, og en ferrittkjerne som kabelen er viklet rundt har løst promblene. Det virker på meg som om det kan variere fra type til type hvor godt mottagerne er filtrert for støy som kommer inn gjennom servokabler, samt hvordan kablene ligger i modellen. Prøv å holde kabelen fra mottager til regulator langt vekk fra drivbatteri og kabler fra dettte til regulatoren. Filter kan du lage med en ferritkjerne, eller kjøpe ferdig som denne : http://www.modellers.com/Avdelinger/...-FUT40006.aspx
                          Attached Files
                          Last edited by ofremmi; 23-04-10, 18:30. Reason: Gri oppp bilde, legger inn link til Norwegial Modellers istedet
                          www.ofremmi.info

Comment

• thor_no
                            • Feb 2009
                            • 296

Originally posted by troasb
                            Takk for det. Trenger heller ikke PCM tydeligvis da?!
                            ikke på mine fly i allefall. jeg diver mest med parkflyer + dvs ikke så veldig stort men større enn de aller minste. trex'ene mine har pcm. og så prøver jeg å la være å tvinne antenna rundt motor og batteriledninger

Comment

• troasb
                              • Dec 2008
                              • 591

Originally posted by ofremmi
                              Hei
                              Det kan være lurt å koble et RF-filter mellom regulator (ESC) og mottager, så nærme mottageren som mulig. Jeg har opplevd litt 'grums' i enkelte oppsett, og en ferrittkjerne som kabelen er viklet rundt har løst promblene. Det virker på meg som om det kan variere fra type til type hvor godt mottagerne er filtrert for støy som kommer inn gjennom servokabler, samt hvordan kablene ligger i modellen. Prøv å holde kabelen fra mottager til regulator langt vekk fra drivbatteri og kabler fra dettte til regulatoren. Filter kan du lage med en ferritkjerne, eller kjøpe ferdig som vist i vedlegg
                              Takk for det, men jeg kan ikke se noe vedlegg?
                              Futaba T8FG-S

Comment

Working...