Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modellen ble svintung! min største tabbe hittil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modellen ble svintung! min største tabbe hittil?

    Heisann folkens!
    Jeg er redd jeg har gjort mitt livs størse tabbe innen denne fritids sysselen til nå.
    Her er saken: Det startet med at jeg var på jakt etter en stor pc9 eller tucano (over to meter)
    Det skulle vise seg å bli vanskelig å få tak i et fly i god kvalitet til en fornuftig pris. Til slutt handlet jeg et fra RC net. dette er fly models/nitroplanes type fly.
    EMB 312 Tucano 120 - 65" Nitro RC Plane ARF (Gray) RC Remote Control Radio

    Grunnen til at jeg i utgangspunktet skulle ha ett fly med litt vingespenn, var at dette flyet skulle ha komplett antikollisjons og navigasjons belysning, fjærende luftretracts fra behotec med trykkluft hjulbremser, bombedropp osv. osv. På grunn av at betrekningen på dette flyet var av heller laber kvalitet samt at hjulbrønner og div. måtte bygges om litt, valgte jeg å rive av all betrekningen og glasse vingene før jeg igjen la på de orginale farvene. Nå har jeg montert inn en OS108 2t og totalt 12 servoer! i den. men flott ble den da
    Jeg har undersøkt muligheten for å kjøpe ett sett vinger til den som skulle vært uten retracts og "gadgets" for 1. tur for å se hvordan den oppførte seg med orginale lette vinger. da kunne jeg testet først og evt.tilsatt mer og mer vekt. har ikke fått svar fra forretningen enda.
    modellen skulle etter manualen veie 4200 gram med en vingebelastning på 97 gram pr dm2...
    Med full tank og klar til take of veier min modell nå 6000 gram. som blir 139 gram pr dm2
    fordelingen av vekten er 1 kilo pr vingehalvdel og 3,5-4 kilo kropp.
    Vingespennet er kun 1650mm
    Stallspeeden har jeg regnet ut til rundt 55km/h
    Jeg har andre modeller som også har høy vingebelastning, men tror dette topper det meste jeg har hatt. Den kjennes helt feil ut år jeg holder den.
    Hva tror dere om dette da?
    Er det håp?
    På jomfruturen har jeg 800 meter asfalt til rådighet.
    (arkivfoto)
    Attached Files
    38
    Det vil fly som en drøm
    31.58%
    12
    Det flyr greit nok, men du vil nok slite på landingene
    55.26%
    21
    Det vil nok fly som en drøm. Da mener jeg mareritt
    13.16%
    5
    Glem det og sett det på hylla i stedet!
    0.00%
    0
    Last edited by nybegunda; 04-05-10, 23:52. Reason: supplerende opplysninger
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    du trenger nok en lang flystripe
    du har alt for mye duppeditter i det flyet og den betrekningen du byttet ut var nok mye lettere enn glassingen+ ny farge. 4-5 kg er vel rette vekta på en så stor modell

    Comment


    • #3
      Har selv hatt altfor tunge modeller. Produsentene er jo ofte litt vél optimistiske når de angir vekt, og modellen er kanskje heller ment til å veie 4500-4600g.
      Jeg tror at med dine halvannet kilo over, så går det nok bra så lenge du har god plass, og flyr skala. Den største feilen jeg gjorde med et fly som var altfor tungt, var å prøve å gi fullt høyderor. Da flikket den og gikk i spinn. Så ta det pent, så går det nok greit.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Originally posted by johanngj View Post
        Har selv hatt altfor tunge modeller. Produsentene er jo ofte litt vél optimistiske når de angir vekt, og modellen er kanskje heller ment til å veie 4500-4600g.
        Jeg tror at med dine halvannet kilo over, så går det nok bra så lenge du har god plass, og flyr skala. Den største feilen jeg gjorde med et fly som var altfor tungt, var å prøve å gi fullt høyderor. Da flikket den og gikk i spinn. Så ta det pent, så går det nok greit.
        Enig i der. Det flyr nok så lenge du har sterk nok trust. Men obs obs under landingsrunder og lave hastigheter, dette vil nok ha litt mer luft over vingene enn normalt for modellen.

        Hvordan er modellen ellers tanke på kvalitet og veiledning? Har sett på samme modell slev, på veine av en kompis som ønsker seg et førstegangs skalafly.
        All you need is love

        Comment


        • #5
          Ja når denne jomfruturen er igang blir jeg nok relativt konsentrert en stund.
          vedr. kvaliteten er der både gode og dårlige sider med settet.
          Betrekningen på vingene var elendig. Rynkete og med løs dekor. fikk ikke filmen helt stram selv ved mye jobbing. Det gjorde ikke noe siden vingene skulle glasses allikevel.
          limen som er brukt på dette flyet er sprø og dårlig. vingeribbene gav etter i limfugene ved lett press eller vridning. To av spantene i kroppen har løsnet når jeg har jobbet lett med modellen.
          markeringen for senterpunkt på firewall var helt fullstendig feil plassert.
          Hullene til vingerøret var ferdig borret, men var 3mm ute av posisjon og måtte justeres før vingene kom riktig på plass.
          mange av Plastdelene i Hardware pakken var laget av en gulaktig sprø plast type som var ubrukelig. den kunne nesten smuldres i stykker mellom fingrene
          klunkslangen i tanken og fuelslangene som fulgte med var plastaktige og ble byttet ut.
          Det fulgte med hjulbrønner i plast, men de fikk jeg ikke ut av kartongen fø5r den ene var sprukket. De sprakk nesten som potetgull.
          CA hengsler er vel en smakssak, men siden dette er et raskt og tungt fly satte jeg inn Robart pinnehengsler i stedet.
          Vingerøret virker simpelt og jeg vurderer seriøst å forsterke dette.
          Cockpit burde i det minste hatt en plate som glasset var festet til. Her er det åpent rett ned i "teknisk rom" og meningen er tydeligvis å skru av og på det levjete cockpitglasset hver gang ting skal gjøres inne i kroppen. Jeg tilpasser og limer en plate til bunn av glasset og hengsler det som på orginalen.
          Papiret manualen er laget av kan kansje brukes til opptenning i en ovn. Jeg brukte baksiden til å notere div på. Helt på jordet..... sideror kalles elevator og omvendt. bildene innv. er fra ett annet fly og stemmer ikke. den inneholder bilder og forklaringer som er bortkastede og irrelevant i stedet for å vise det som kunne vært interessant.
          Huff dette ble jo en del negativt det......
          Positivt er at finishen all over er flott
          det følger med 2 sett hjullegger (både for fast understell og beregnet for retracts)
          Under filmen er det tillaget for std. retracts så man har muligheten for å kutte bort filmen og montere retracts. jeg måtte bygge om en del for å tilpasse til mine, men de er litt spesielle.
          Når jeg rev av betrekningen var underlaget så slett og fint at det nesten ikke krevet sparkling før glassing.
          god plass inne i den smale kroppen (lett å trekke slanger og ledninger)
          split flaps.
          Ingen av de tingene jeg nevner over som negative, vil skremme meg fra å kunne handlet dette flyet en gag til, men det skyldes at det ikke er noen "ordentlige" produseter som lager tucano i denne kategorien. pris /str..
          Vet ikke om han du nevner har låst seg til å ønske tucano eller om andre fly er interessante også. I alle tilfelle vil jeg anbefale hagar 9 sin thunderbolt. Det flyet har jeg hatt lenge, det har meget god finish, god hadwarepakke, og flyr utrolig bra!!
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Tak for detaljert svar

            Ja det var mye negativt og noe positivt for å si det slik. Hvis man er litt praktisk anlagt, er vel sikkert ikke veiledningen noe å bruke allikevel siden det er et "ferdigfly" Det er som er interessant er vel stort sett CG, men det skal vel ikke være noe problem å finne ut av på den modellen. Fint at det var opplegg til reatract da. Er vel nesten et must på en slik modell hvis den også i utgangspunktet har en fin finish som du nevner. Ser slik ut på bilde i alle fall, men det kan jo lyve det også. Så lenge strukturelle og det visuelle er godkjent, er det sikkert ikke noe i veien å bestille flyet. Er vel bare å bytte ut det som ikke er verdt å bruke av hardware.
            Når det gjelder valg av modell, så skjønte jeg at Tucano var et stort ønske.

            Denne modellen vil vel sikkert funke rimelig bra med f.eks en 120 4t?
            All you need is love

            Comment


            • #7
              Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle sette inn 4t eller 2t. Mitt valg ble totakt. Litt på grunn av lyden og at jeg valgte turtall og fart fremfor drag.
              120 firtakt går veldig bra ser det ut for. Jeg tenkte at 4t lyd ikke passet så godt til en turboprop, men denne synger fint allikevel den

              Pc9 er lik tucanoen. Den testet jeg for noen år siden. Fløy fint den også
              Attached Files
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                heh ser der ja... en liten overhaling er sikkert ikke dumt

                Jepp, sikkert ikke dumt valg det av motor. Han har jo en sc108 i en dacathlon som sikkert kan brukes. Fart er gøy
                All you need is love

                Comment


                • #9
                  Takk til alle som deltok i undersøkelsen! Svarene på den gjorde maiden litt lettere å gjennomføre. Har aldri vært så usikker foran en jomfrutur før.
                  Da er maiden gjennomført og her er svaret på undersøkelsen:
                  Testen ble gjennomført på en 800*10 meter flystripe, så plass var der nok av.
                  La meg si det først som sist...Aerodynamikk skjønner jeg meg ikke på lenger for dette har blitt mitt absolutt beste fly hittil. Det flyr helt nydelig og til og med sakte. Det har en skikkelig god og forutsigbar gjennomsynk og går som ei rakett.
                  Det flyr enda bedre enn jeg håpet på da jeg startet byggingen.
                  Video av jomfruturen viser første takeoff med 16*8 trebladet propell flyet spratt opp i luften uten bruk av høyderor. Det viste seg at det trengte noen knepp med dykk ror.
                  Flyet fikk motorkutt pga. lav tomgang når jeg dro ned gassen. Landingen ble gjennomført i høy hastighet uten flaps. Flyet gikk litt saktere enn jeg hadde ønsket så tobladet måtte testes.

                  Neste tur foregår med 16*10 tobladet propell, avtrimmet modell og landing med minimum flaps.
                  Senere landet jeg med full flaps, men dette ble i meste laget da modellen bortimot nektet å komme ned.
                  Bildet er tatt i det bombene blir droppet. Det som ser ut som røyk er bare kakao
                  Her er videoen av go' flyet (tusen takk til flykollega og videomann Morten S for utmerket filming og Thomas M for nydelige bilder)
                  Attached Files
                  Last edited by nybegunda; 24-05-10, 23:10. Reason: lagt inn bilde
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Da ble det som jeg tippet - flyr som en drøm! Gratulerer med en flott modell!
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment


                    • #11
                      Utrolig flott! Jeg stemte også på at den kom til å fly som en drøm. Jeg har hatt modeller som har veid kilovis over anbefalt vekt, og er somregel de som flyr best!
                      Hva glasset du vingene med? hvilken type duk?

                      Comment


                      • #12
                        Takk for det!
                        Jeg glasset vingene med 25grams glassfiberduk og epoxy fra R&G. Begge deler handlet jeg på Øgrey.
                        Ett lag med epoxy påført oppå duken med skumrulle. Deretter dro jeg av overskytende med kort fra en kortstokk. Sprøytet på filler slipte og lakket farvene med 1 komp. lakk. Til slutt ett lag med 2 komp klarlakk på sprayboks fra Ødegård Lakk.

                        Det er rart hvor fint tunge modeller oppfører seg. Jeg har en gammel acromodell med vingespenn på 2,4M som veier 12 kg. Jeg trodde den også var for tung, men den flyr utmerket Den. Sikkert ikke så god til hovring, men jeg benytter helst helikopter til det
                        Det at denne Tucanoen skulle oppføre seg så "snillt" ble jeg overrasket over.

                        Flott at noen også stemte at modellen ville fly som en drøm og at ingen dømte den nord og ned. Blir litt lettere å gjennomføre jomfrutur da. Jo mer flyklart flyet ble, til tregere jobbet jeg, og jo flere småting måtte jeg finne på å korrigere. Til slutt kom jeg rett og slett ikke på fler unnskyldninger og MÅTTE til pers.
                        Skulle jeg stemt på meg selv ville jeg ville jeg stemt for harde raske landinger.
                        Tor Helseth
                        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Hehe, ja det er noe i det. Man blir liksom aldri ferdig med en modell, hehe Huff, er farlig nære å bestille en slik. Er vingene full planket?
                          Har en 140 2 takt liggende, blir vel for mye?

                          Comment


                          • #14
                            Løp og Kjøp!

                            Ja vingene er fullplanket og mine var også meget fint planket. Så godt som unødvendig med sparkling før jeg la på duken. Betrekningen var ikke god og glassingen var fort gjort. Jeg tror 140 blir bare bra på den modellen. Min er ett snev haletung og da er alt av utstyr pakket helt frem mot tanken. Der er mye ledig plass bakover hvor utstyret også er lettere å plassere. Siden vi sikkert er enige om at fart er morro og bly ikke er den beste vekt stemmer jeg for at du forsøker med den motoren.Det var fin plass til motoren min i cowlingen, men jeg måtte smi bort litt for utløpet til pittspotten. Hengsle rorene skikkelig og helst tape i mellomrommet. Rorene er tykke og er litt keitete å få tett inntil. Ser for meg at flutter kansje kan forekomme ellers.
                            PS: den blå skulle komme inn igjen snart
                            Last edited by nybegunda; 14-06-10, 21:23. Reason: Det heter visst glassing...ikke gassing. Det er noe annet ;-)
                            Tor Helseth
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Jamen da bestiller jeg meg en slik når feriepengene kommer til uka Så prøver jeg med 140 motoren, tror det kan bli bra ja
                              Jeg vil også glasse vingene, har alltid hatt lyst på ett fly som er robust og arbeidsvillig!
                              Har aldri glasset før, så det kan jo bli moro (les skummelt)! Vet ikke om jeg overså noe, men har du retract i din modell?

                              Comment

                              Working...
                              X