Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ouya 40?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by arhennie View Post
    Alle mente det måtte være baktungt så jeg forsøkte med enda litt mer vekt. Da fikk jeg det ikke opp.
    Kunne kanskje prøvd litt andre propeller ol. men jeg gadd ikke prøve. Hadde mer enn nok av andre "ordentlige" modeller jeg heller ville bruke tiden på.

    Jeg vil tro en større motor vil hjelpe, slik at den ekstra vekten blir mer nyttig ved at du får mer power.
    Kan jo hende de har flyttet CG i manualen senere (tror vel egentlig ikke det). På noen av bildene mine får du en ide om hvor jeg hadde det.
    Sjekket du ikke tyngdepunktet før takeoff da? Normalt ligger CG på 1/3 av korden. (1/3 av vingen fra forkanten.)

    Høres litt underlig ut erfaringen din med denne modellen?

    Odd Johnny
    www.modellflybutikken.no

    Comment


    • #17
      Originally posted by Modellflybutikken.no View Post
      Sjekket du ikke tyngdepunktet før takeoff da? Normalt ligger CG på 1/3 av korden. (1/3 av vingen fra forkanten.)

      Høres litt underlig ut erfaringen din med denne modellen?

      Odd Johnny
      Som det står i mitt siste innlegg så satte jeg opp i henhold til manual. Så jeg både sjekket det og måtte jobbe litt for å få det dit.
      1/3 eller ikke vet jeg ikke om det var. Som sagt, i henhold til manual. Men det betyr jo ikke at det er rett av den grunn. Finnes nok av eksempler på det.

      Jeg synes og min erfaring var merkelig dårlig i og med at veldig mange og anerkjente butikker har solgt den her til lands.
      Så jeg håper Surpass kommer bedre ut av dette nå Den større motoren han skal bruke tror jeg gir et bra utgangspunkt...
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #18
        Originally posted by arhennie View Post
        Som det står i mitt siste innlegg så satte jeg opp i henhold til manual. Så jeg både sjekket det og måtte jobbe litt for å få det dit.
        1/3 eller ikke vet jeg ikke om det var. Som sagt, i henhold til manual. Men det betyr jo ikke at det er rett av den grunn. Finnes nok av eksempler på det.

        Jeg synes og min erfaring var merkelig dårlig i og med at veldig mange og anerkjente butikker har solgt den her til lands.
        Så jeg håper Surpass kommer bedre ut av dette nå Den større motoren han skal bruke tror jeg gir et bra utgangspunkt...
        Poenget mitt er at tommelfingerregelen er at CG ligger normalt på 1/3 av korden. Hvis CG i manualen avviker mye fra dette kan man f.eks. tenke seg at det er trykkfeil e.l.

        Litt som man sier i orientering - "er det uoverenstemmelse mellom kart og terreng er det terrenget som gjelder...." )

        En annen utbredt misforståelse er at man kan redde flyegenskapene med større motor. Motoren sørger bare for fremdriften.
        Er CG eller oppsettet feil, modellen for tung osv hjelper det ikke med større motor. Dvs du kan da "fly" bare ved hjelp av motoren og trenger strengt tatt ikke vinger lenger.

        Er litt off-topic dette da trådstarter lurte på hvordan Ouyaen er å fly, til det er å si at det er et trivelig fly som gjør stort sett som det får beskjed om )
        Jeg hadde en Ouya for noen år siden, fløy den med en OS46AX i nesa og den hadde ingen begrensninger vertikalt.

        mvh
        Odd Johnny
        www.modellflybutikken.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by Modellflybutikken.no View Post
          Poenget mitt er at tommelfingerregelen er at CG ligger normalt på 1/3 av korden. Hvis CG i manualen avviker mye fra dette kan man f.eks. tenke seg at det er trykkfeil e.l.

          Litt som man sier i orientering - "er det uoverenstemmelse mellom kart og terreng er det terrenget som gjelder...." )

          En annen utbredt misforståelse er at man kan redde flyegenskapene med større motor. Motoren sørger bare for fremdriften.
          Er CG eller oppsettet feil, modellen for tung osv hjelper det ikke med større motor. Dvs du kan da "fly" bare ved hjelp av motoren og trenger strengt tatt ikke vinger lenger.

          Er litt off-topic dette da trådstarter lurte på hvordan Ouyaen er å fly, til det er å si at det er et trivelig fly som gjør stort sett som det får beskjed om )
          Jeg hadde en Ouya for noen år siden, fløy den med en OS46AX i nesa og den hadde ingen begrensninger vertikalt.

          mvh
          Odd Johnny
          Er litt OT ja, men kan det hjelpe Surpass å komme i mål med sin Quest så gjør det vel ikke noe om vi fortsetter et par poster til...

          Jeg hadde CG innenfor strekene på disse bildene. Litt vanskelig å avgjøre om det er 1/3 eller ikke, men tror ikke det er så helt galt.
          Mulig den rett og slett hadde CG for langt frem. Da hadde jeg i såfall fremtungt fly med 110 gram ekstra vekt.
          Eventuelt om den rett og slett var for tung. At den ikke tålte den ekstra vekten og at jeg skulle hatt MYE lettere servoer i halen...?
          Måten den oppførte seg på etter hva jeg husker var at vingene droppet konstant. De stallet vel tenker jeg. Måtte ha full gass for å holde den flytende.
          Attached Files
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #20
            Bare å fortsette å poste, setter pris på det =)
            Har du questen fremdeles? Jeg er 99% sikker på at dette har med angrepsvinkelen på vingen/kontra stabben å gjøre, sammen med en kombinasjon av vekt og cg.
            Har lest endel positivt om modellen på amerikanskje forum, og ligger noen videoer av den på youtube.
            Kan jo hende det rett og slett var produksjonsfeil også? Den tojeiro 50`n som jeg hadde fløy jo ikke id et hele tatt. Kameraten min sin tojeiro fløy nydelig, og det var jeg som bygde den for han!

            Comment


            • #21
              Har den ikke lenger nei. Solgte den for 2 år siden.
              Produksjonsfeil tror jeg så gjerne. Jeg har hatt noen forskjellige fly etter hvert, men dette var det eneste som rett og slett ikke fløy.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #22
                Du har ikke lyst til å kjøpe min da? Tror jeg selger den, rett og slett. 600+frakt. Skal satse på å bygge min inyx 140 i sommer, den har jeghatt i 4 år men aldri åpnet esken engang!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by arhennie View Post
                  Jeg hadde CG innenfor strekene på disse bildene. Litt vanskelig å avgjøre om det er 1/3 eller ikke, men tror ikke det er så helt galt.
                  Mulig den rett og slett hadde CG for langt frem. Da hadde jeg i såfall fremtungt fly med 110 gram ekstra vekt..
                  Bare ut fra bildeutsnittene dine ser jeg for meg at modellen din har CG alt for langt fram... Vingene er vel bra sweept? Tenk deg arealsentrum for en vingehalvdel (40% fra rota?) og der skal CG være rundt 1/3`en som den stadig nevnes.
                  Ser for meg at CG bør være i bakkant av tape-remsen...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by surpass View Post
                    Du har ikke lyst til å kjøpe min da? Tror jeg selger den, rett og slett. 600+frakt. Skal satse på å bygge min inyx 140 i sommer, den har jeghatt i 4 år men aldri åpnet esken engang!
                    Aldri i verden he-he. Kommer aldri til å kjøpe CMP igjen. Selv om de aller fleste jeg snakker med som har det fabrikatet er fornøyd, så er jeg selv vaksinert for det.
                    Det koster som oftest såpass mye å sette sammen en modell uansett, og da legger jeg heller til litt ekstra og får noe ordentlig. I allefall i den størrelsen vi snakker om her.
                    Akkurat nå holder jeg på å setter sammen en Precision Aerobatics, Extra 260 MX. Jeg vil tro den blir hakket bedre enn Quest'en jeg hadde...

                    Det at disse 1/3 skal måles på vingens arealsentrum var nytt for meg. I såfall var nok CG alt for langt frem på min ja. Får kjøpe Edge da, så kan man måle hvor en vil.
                    Men som sagt, jeg fulgte manual. Og det tror jeg de fleste gjør om de ikke er erfarene modellbyggere og kan alle disse tommel-reglene. Jeg har fulgt manual på alt annet jeg har satt sammen av ARF'er og det har fungert utmerket.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Det med arealsentrum hjelper spesielt når du ser flygende vinger med mye sweeping.
                      Hvis vingene har konstant korde og mye sweep vil CG havne omtrent på linja mellom 1/3-punktet mellom halvparten av hver vinges halvdel.
                      Men jeg ser jo ikke så mye av vingen på bildene.
                      Bare et tips hvis man syntes CG er på jordet
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      Working...
                      X