Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyngdepunkt på Yak 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Tertitten View Post
    Hei Ole
    Har hatt maken med turnigy motor med canister i, og den var helt perfekt med den motoren. Jeg hadde 2 stk lipopakker liggende på motordomen. I starten hadde jeg 130g i tilegg foran batteriene. disse ble fjernet ettervert og "Eagle"testa den og da la vi på 1 remse med bly(60g ?) bakerst på halen i stede. Den fløy greit da med 23X8 trepropell. Den hovret veldig enkelt med dette oppsettet. Kompis av meg hadde en maken med Mvvs 58. Den var ikke lett å hovre med, ikke lett og hovre på tomgang
    Veide aldri modelen så jeg veit ikke vekta.
    Hei du=)
    Lå Cg på vingerøret på Yaken din da?? Vekt i halen syntes jeg hørtes rart ut. Jeg har lagt inn 400g bly i nesa på min nå, og batteriene til mottager og tenning er plassert forran på motordomen, synes den fortsatt er litt haletung. Vurderer å prøve å legge inn enda litt mer..hm Før jeg la inn blyet balanserte den ca 6cm bak vingerøret. Var vanskelig å fly da, spesielt landinger da den hang veldig med halen og måtte jobbe endel under knife edge, itilleg vond å hovre med. Gode gamle Turnegyen yter vel litt mer enn Dl 50 da=), 5,5hk eller noe... merker kanskje det også. Flydde du med vess 23A??
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

    Comment


    • #17
      Originally posted by ole.foll View Post
      Hei du=)
      Lå Cg på vingerøret på Yaken din da?? Vekt i halen syntes jeg hørtes rart ut. Jeg har lagt inn 400g bly i nesa på min nå, og batteriene til mottager og tenning er plassert forran på motordomen, synes den fortsatt er litt haletung. Vurderer å prøve å legge inn enda litt mer..hm Før jeg la inn blyet balanserte den ca 6cm bak vingerøret. Var vanskelig å fly da, spesielt landinger da den hang veldig med halen og måtte jobbe endel under knife edge, itilleg vond å hovre med. Gode gamle Turnegyen yter vel litt mer enn Dl 50 da=), 5,5hk eller noe... merker kanskje det også. Flydde du med vess 23A??
      Ja enig, virker litt rart. Hadde tyngdepunktet litt bak vingerøret mener jeg å huske. min fløy ivertfall veldig bra. Propell var vel xoar.
      Definitiv best på 23X8 på turnegy`n.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #18
        Originally posted by Tertitten View Post
        Ja enig, virker litt rart. Hadde tyngdepunktet litt bak vingerøret mener jeg å huske. min fløy ivertfall veldig bra. Propell var vel xoar.
        Definitiv best på 23X8 på turnegy`n.
        Jepp, flyet flyr veldig fint, men savner power =) Dle55 hadde sikkert fungert bra, men tror ikke jeg gidder å kjøpe ny motor til den.... Mye prosjekter på gang vettu..heh
        Ole Kr Follstad

        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
        EF Extra 300 60"
        EF Extra 300 104" Eme120
        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
        ESM Bearcat, NGH 38cc
        Phoenix p51D Mustang, Dle55
        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
        Hangar 9 Piper cub 1\4
        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

        Comment


        • #19
          heh det er sant... Men bra vi fikk gjort ultimaten din så og si ferdig da!! =) Blir fett å endelig få se den i lufta. Tror den er tørst på litt sol

          Håper det blir en del dobbeltdekkere på den åpne dagen den 21 aug, bør vel lage en egen avdeling for biplanes!=)
          All you need is love

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ruduz View Post
            heh det er sant... Men bra vi fikk gjort ultimaten din så og si ferdig da!! =) Blir fett å endelig få se den i lufta. Tror den er tørst på litt sol

            Håper det blir en del dobbeltdekkere på den åpne dagen den 21 aug, bør vel lage en egen avdeling for biplanes!=)
            Har dere åpen dag hos dere? eller tenker du på Hadeland. Da har du isåfall feil dato, for det er vel i morgen?
            Terje Egeberg
            "Opp ska det og det får bare virke"


            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

            Comment


            • #21
              Originally posted by Tertitten View Post
              Har dere åpen dag hos dere? eller tenker du på Hadeland. Da har du isåfall feil dato, for det er vel i morgen?
              Er åpen dag på Gålås modellflyplass utenfor Hamar den 21 Aug. Bare å komme =) Jeg jobber den helga desverre, men skal prøve å få tatt meg en liten tur. Blir ikke no flyging på meg =(
              Ole Kr Follstad

              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

              Comment


              • #22
                21 august er dato for åpen dag på Gålås ja og det er ikke feil håper jeg =) Ta med alt som kan fly
                All you need is love

                Comment


                • #23
                  .......Jeg har nå dyttet inn enda mer bly i snuta på yaken min..hm ligger nå nesten 500g på motordomen sammen med ig batteri og rx batteri. Den balanserer nå ca 1cm bak vingerøret. Blir mer testflyging over helga når jeg har litt fri fra jobb igjen=)
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #24
                    Dette kommer ikke til å bli bedre. Husk jo mere bly du putter inn jo tyngere blir den, og det blir mindere power.
                    Jeg hadde begynt på nytt og lagt flyet inverted i lufta og gått ut i fra om den stiger eller dropper nesa.

                    Gode 3d egenskaper bør den være level ved inverted.

                    Comment


                    • #25
                      Sant nok.. Har testa flyet til Ole, under landing faller halen noe voldsomt så baktung er den uansett. Tyngre ja, men da må alternativet være å bytte ut motoren slik at power øker vekta. Men i dette tilfelle tror jeg ikke det er så interessant, bare man får flyet til å fly passe greit (akro). Noe rå 3D kjerre får man ikke uansett med den motor kombinasjonen..

                      Men det beste seff, level inverted =)
                      All you need is love

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by anders e View Post
                        Dette kommer ikke til å bli bedre. Husk jo mere bly du putter inn jo tyngere blir den, og det blir mindere power.
                        Jeg hadde begynt på nytt og lagt flyet inverted i lufta og gått ut i fra om den stiger eller dropper nesa.

                        Gode 3d egenskaper bør den være level ved inverted.
                        Ja, du har nok rett i det... men før jeg la inn bly så steg flyet endel på ryggen, var vond å fly bla i knife edge, og hang veldig med halen.. merket det spesielt godt under landing. Cg lå da 6cm bak vingerøret, noe som vel er i meste laget. Etter jeg putta inn 400g ble den mye bedre å fly. Ligger fint i knife edge, bedre inn til landing, stiger fortsatt litt på rygg. Har nå lagt inn enda litt bly til for å teste. Balanserer nå ca 1cm bak vingerøret. Syns 500g bly er mye å legge inn i ett slikt fly men.... Jeg skal prøve å få veid flyet endag. Spent på vekta nå. Blir ikke akk bedre power av å legge inn mer bly nei...hm
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #27
                          Hmmmmm. Ikke bra.
                          Bytte hele modellen kanskje? nei da

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by anders e View Post
                            Hmmmmm. Ikke bra.
                            Bytte hele modellen kanskje? nei da
                            Jepp=) Vurderer det gitt. kjøpe den?hehe.... tenkte å prøve en sbach 50cc med dle55=).... Yaken min flyr veldig bra, er bare litt lite power til 3d flyging. Kan hovre, men ikke veldig mye krefter til å trekke den ut fra hover
                            Last edited by ole.foll; 14-08-10, 08:41.
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment

                            Working...
                            X