Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle sannheter eller myter idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Off topic, men nei, ser ingen upside med glow.

    Bensin har klare fordeler over elektro med flytid på topp, men for min del så balanseres det ut av andre ting.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Kaptein Kok View Post
      Ja, men det spiser seg selv litt i halen siden man øker totalvekten over hva den behøver å være. Bedre flytte ting fremover så mye som mulig inkludert pull.pull på sede/høyde ror.
      der er modeller det ikke holder, tenker da på modeller med ekstra kort nese

      Comment


      • #18
        Originally posted by ludvik 79 View Post
        der er modeller det ikke holder, tenker da på modeller med ekstra kort nese
        Da får du for Plettenberg motor montert i spinneren....

        http://www.plettenberg-motoren.com/UK/zuxtra.htm

        Comment


        • #19
          Originally posted by Kaptein Kok View Post
          Da får du for Plettenberg motor montert i spinneren....

          http://www.plettenberg-motoren.com/UK/zuxtra.htm
          Tror ikke jeg villa hatt den spinneren i en større skala warbird

          Comment


          • #20
            Originally posted by Sundtair View Post
            Det er vell ikke noe som er rett og galt, det er kun spørsmål om hvilken side man står på. For meg må folk svare hva de vil, jeg er ikke hårsår(fortsetter utviklingen har jeg ingen igjen

            Enig med Sniper også! I dag vil en elektromotor gi mer en en tilsvarende fuelmotor. Bygde om en gml model fra 80-tallet der det satt en 30size Irvine motor til elektro for 3 år siden.(Westerly fra Svenson?) Take off vekt på modelen ble lik, flytid er jeg ikke sikker på om ble forandret, men jeg fikk mye høyere effekt ut. Den klatret plutselig mye bedre og fløy lenge på et 4250mAh batt.
            ( Kaptein Krok har du testet det, jeg lurer bare. kunne vært moro om noen prøvde)
            Spitmk16 har du noen data på ditt fly, med flytider, elektro v.s.Fuel?

            Så tenker jeg i de baner er svaret JA

            Andreas
            Flyet var (krasjet) en phoenix Cessna 182 med vs på 166 cm. Det som skulle sitte i var en fuel motor på .51. Jeg kunne fint fly ca 8 minutter med 6s 2300 mah batteri.

            Ulempen med El på aktuelle modell, var at batteriet satt klønete til (måtte ta av vingen hver gang, viss man ikke modifiserte flyet endel).

            Fuel modellen kunne vel fly ca 15 minutter, men det ble ikke testet.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #21
              Hei får å svare litt jeg og
              Jeg mener ett modellfly bør uansett bygges så lett som mulig, så lenge det ikke går på bekostning av kritisk styrke i modellen. Det gjelder om det er fuel eller elektro. Lette fly kan fly saktere og er greiere å lande. Hvis modellen blir for lett for forholdene er det ikke noe problem å legge til vekt i form av ballast eller større batterier f.eks.
              Derimot er det ofte vanskelig å fjerne vekt fra en modell. Når det gjelder nese/hale vekt prøver jeg alltid å unngå mest mulig død vekt. Dersom ett av seilflyene mine trenger mye nesevekt f.eks, prøver jeg å flytte ting framover i kroppen, eller benytte ett større mottaker batteri istedet for å legge på bly. Når jeg likevel trenger vekta kan den gjøre nytte for seg. På motor fly kan det være å sette på en alu spinner f.eks istedet for en plast spinner.
              Når jeg må legge på vekt for å balansere en modell, så prøver jeg alltid å sette det lengst mulig fra tyngdepunktet, da trenger jeg minst mulig.
              Selvfølgelig dersom det er ett seilfly må det være en løsning for å flytte tyngdepunktet så noe vekt må man gjerne kunne fjerne/legge til så det går ann o tune flyet til det fly som man ønsker selv, men minst mulig mener nå jeg da....
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

              Comment


              • #22
                Ser ingen "Myte", men at sannheten består i dag og.
                Alt av luftfartøyer strekkes til grensen konsturksjonsmessig, for å holde lavest mulig vekt.

                mvh
                vidar
                Vidar

                Div.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by spitmk16 View Post
                  Jeg la inn innlegget for at de skulle handle om gamle myter,
                  og ikke evige diskusjoner om hva er best av ditt og datt.
                  .
                  .
                  .
                  .
                  hehe
                  Som du roper i skogen får du svar ...

                  Tror ikke det er mulig å besvare spørsmålet slik det er stillt.

                  Dersom du spurte om vekt på "indoor" (små fly) modeller så ja det er viktig.
                  Så spørsmålet er avhengig av hvilken flytype, størrelse og etter hva du ønsker.

                  OT: Jeg liker også å ha nok motor kraft til å gå vertikalt da er det mulig å komme
                  ut av en kritisk situasjon men dersom dette fører til et så tungt fly at landingen
                  blir tilnærmet krasj så ...

                  Odd H.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Free2fly View Post
                    Ser ingen "Myte", men at sannheten består i dag og.
                    Alt av luftfartøyer strekkes til grensen konsturksjonsmessig, for å holde lavest mulig vekt.

                    mvh
                    vidar
                    Poenget mitt er at jeg stadig hører "elektro fly skal være lettest mulig", inneforstått, "det bør veie mindre enn fuel og bensin fly"

                    Jeg mener at dette bør revurderes kraftig, med at "elfly kan godt veie samme som sine fuel og bensin venner"
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by spitmk16 View Post
                      ....Jeg mener at dette bør revurderes kraftig, med at "elfly kan godt veie samme som sine fuel og bensin venner"
                      Og det er jo helt riktig - MEN et batteri gir en hvis mengde effekt - har du et tungt beist så må du bruke mere av denne effekten til å holde flyet i lufta og det er noe man ikke ønsker.

                      En annen side av samme sak er at et røykspyttende monster i fronten vibrerer mye og derfor kreves vesentlig bedre og dermed tyngre motorfeste - hele modellen blir derfor tyngre og må forsterkes - slik går det slag i slag og ender opp i at vingebelastningen går til himmels....

                      Husk også at produksjons teknikker og materiale er videreutviklet og dermed klarer produsentene å lage lette men steke nok modeller for elektro installasjon om har mer enn nok styrke i.h.t. vingebelastningen.

                      Veldig mye av denne problemstillingen har dukket opp etter at piloter ønsker å elektrifisere gamle fuel modeller som hadde en tung klump i nesa og dermed var det ikke så nøye med vekta i halen og tilslutt totalvekta på modellen.

                      Som [doogledee] sier - hold vekta lavest mulig i.h.t. hvordan du skal fly så får du maksimalt ut av elektro oppsettet.
                      Last edited by Quadrocopter; 09-12-10, 22:35.

                      Comment


                      • #26
                        Jeg må nesten le litt når jeg ser slike tråder der det er klart at trådstarter har på forhånd gjort seg opp sin mening og formulerer det likevel som ett slags spørsmål han "ønsker" seg ett svar på, for deretter å bli sur når andre folk har andre meninger om temaet. Lol.

                        Det er greit at du vil ha tunge el-fly, men jeg og endel andre vil ha flyet lettest mulig, og det bør være greit det og uten at noe må kraftig revurderes.

                        Comment


                        • #27
                          Som stevensaero. Cap 232 40E På mitt fly står det klart å tydelig at den ikke skal ha noen annen fremdrift enn elektro. Men jeg er virkelig overrasket over hvor stiv konstruksjonen ble. flyet har et vingespenn på 140 cm og veier 1500gr. hadde jeg bygd lett og valgt batterier og servo plassering med tanke på vekt er det mulig å komme ned i 1300 gr flyklar. Men da må servoene til halen fram i kroppen
                          Jeg inbiller meg at dette settet må være noe av det letteste som kan bygges( til noen beviser noe annet)

                          Den nye prop. fra Torbjørn og Kåre er utrolig stille, Nesten ubehagelig stille
                          Har desverre ikke fått testet den godt nok pga bilen min må ha ny topp.

                          Andreas
                          Attached Files
                          Last edited by Sundtair; 09-12-10, 21:06.
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Larsern View Post
                            Jeg må nesten le litt når jeg ser slike tråder der det er klart at trådstarter har på forhånd gjort seg opp sin mening og formulerer det likevel som ett slags spørsmål han "ønsker" seg ett svar på, for deretter å bli sur når andre folk har andre meninger om temaet. Lol.

                            Det er greit at du vil ha tunge el-fly, men jeg og endel andre vil ha flyet lettest mulig, og det bør være greit det og uten at noe må kraftig revurderes.
                            Tror du har missforstått mitt poeng.

                            Selvsagt vil jeg ha ett lettest mulig el fly. Byttet ut blandt annet ett 5000 mah batteri, til 2300 mah, for å spare masse vekt.
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment

                            Working...
                            X