Originally posted by Quadrocopter
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Den berømte ohm, øke lengder.
Collapse
X
-
-
Originally posted by arhennie View Post.....men det kaller jeg ikke varmegang.
Varmegang definerer jeg som økt overflatetemperatur som følge av overbelastning....Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 20:56.
Comment
-
Jeg hadde ca 60cm 12AWG kabel i en edf på rundt 1000w med 5s batteri. der ble kablene det jeg vil karraktisere som gode og varme. dvs. ikke så varme at det skulle tilsi noen fare. men blir ledningen varm så har man jo ett effekt tap som man gjærne skulle utnyttet i motoren. I ett annet fly brukte jeg samme ledninger men kunne ha de under halvparten så lange, da ble de ikke varme.
Comment
-
Originally posted by Arild Johansen View Post.....Spesifikk motstand (ρ = rho) for kobber er: 0,0175. AWG12 tilsvarer 4mm2.
Originally posted by tyor View PostJeg hadde ca 60cm 12AWG kabel i en edf på rundt 1000w med 5s batteri. der ble kablene det jeg vil karraktisere som gode og varme. dvs. ikke så varme at det skulle tilsi noen fare. men blir ledningen varm så har man jo ett effekt tap som man gjærne skulle utnyttet i motoren. I ett annet fly brukte jeg samme ledninger men kunne ha de under halvparten så lange, da ble de ikke varme.Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 21:09.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostAWG12 er spesifisert til 3.3mm2
Comment
-
Litt tips fra Schulze om forlengning av batteri ledninger:
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/tips_e.htm
Det er fiksen på problemet som var linket til tidligere.
Comment
-
Originally posted by bth View PostNoen gang sett en 10-15 meter kabelrull brukt til motorvarmer der den ikke er dratt helt ut ? Det blir varmgang så plastikken kan begynne å smelte..
Det blir helt noe annet med vekselspenning og coiler.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Da kan vi konkludere med at [spitmk16] kan benytte den 12AWG kabelen han har/ønsker.
Videre bør han lodde inn et par 330 µF kondensatorer (Elfa produkt nummer) i tillegg for å optimalisere forholdet mellom ESC, kabellengde og batteri.
Comment
-
Med tanke på posten på RC Groups, Schulze's anbefalinger og tyors opplevelser er det klart at det blir forhold skapt av elektronikken i ESC'ene som spenner beina unna min påstand om varme og tap ifm disse kabellingedene. Vi så vel alle problemet fra et rent motstands synspunkt men det går nok ikke her. Jeg skal ikke forfølge den der noe lenger for det er blir for komplisert for meg.
Jeg ser forresten det fort blir litt lengde på ledningene når man skal seriekoble 12S oppsett. Særlig på helikopter der batteriene ofte ligger etter hverandre. 20cm er jo ikke veldig mye. Det kommer nok til å drøye før jeg begynner med disse kondensatorene selv, men jeg skal det det i bakhodet. Men skal tenke mer på kabel lengdene heretter.
Forresten noen her som gjør dette og har erfaring med det?
Kanskje du Kaptein Kok?Last edited by arhennie; 20-01-11, 23:18.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Originally posted by arhennie View PostJeg skrev tidligere "så lenge vi ikke snakker snakker om oppkveilet AC kabel".
Det blir helt noe annet med vekselspenning og coiler.
Varmgang i en oppkveilet (skjøte)ledning kommer kun av koppertapet, og vil være like stor for likestrøm som for vekselstrøm med mindre det er reaktiv belastning. Motorvarmere er ikke reaktive.
Det kunne vært et problem hvis kjernen i kabelsnella var magnetisk ledende, men siden det er to parallelle ledere i en vanlig skjøteledning vil spolevirkningen bli tilnærmet null siden magnetfeltet rundt hver leder vil utligne hverandre (bifilar vikling).
Det skal svært få Watt til før noe går veldig varmt når det er kapslet inn, så at kabelsneller smelter er helt normalt ved store strømtrekk.
Comment
-
En dag jeg har tid (noe man ikke har for mye av) skal sette opp en 1000W løsning i jiggen og henge på et scope - så skal jeg øke lengden på kabelen for å se om inn spenningen begynner å pulse.
Om den varierer og hvor mye vil helt sikkert avhenge av ESC produsent og design.
Hvis spitmk16 kan opplyse om hvilken ESC han bruker så kan det hende jeg har en tilsvarende liggende.
Comment
-
Der minner du meg på det igjen ja... skulle lage en meter kabel mellom batteri og ESC og sjekke om størrelsen på spennings-spikene ble skummelt høye en dag. Er vel disse spikene som evt oppstår som kan blåse kondisene på inngangen på ESCen tenker jeg.
Men best å se det på scopet selv, bare man ikke ødelegger for mye i testinga
Store spikes kan jo også knekke UBEcene.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
Comment
-
Originally posted by arhennie View PostForresten noen her som gjør dette og har erfaring med det?
Kanskje du Kaptein Kok?
Da skal jeg ha ett sett med batterier fremme med motorboks for 3D, og så et sett til over CG for IMAC. Da blir det et langt strekk til det andre settet.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostEn dag jeg har tid (noe man ikke har for mye av) skal sette opp en 1000W løsning i jiggen og henge på et scope - så skal jeg øke lengden på kabelen for å se om inn spenningen begynner å pulse.
Om den varierer og hvor mye vil helt sikkert avhenge av ESC produsent og design.
Hvis spitmk16 kan opplyse om hvilken ESC han bruker så kan det hende jeg har en tilsvarende liggende.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Motor er:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150wBegynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Comment
-
Originally posted by spitmk16 View PostEsc er overkill, noe jeg har erfart er lurt når man handler her:.....
Har samme konfig (Fly/ESC) så jeg skal ta å teste kombinasjonen med lange kabler en dag.
Comment
Comment