Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den berømte ohm, øke lengder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Å - hvordan det??
    Noen gang sett en 10-15 meter kabelrull brukt til motorvarmer der den ikke er dratt helt ut ? Det blir varmgang så plastikken kan begynne å smelte..
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #17
      Originally posted by arhennie View Post
      .....men det kaller jeg ikke varmegang.
      Varmegang definerer jeg som økt overflatetemperatur som følge av overbelastning....
      Greit - jeg definerer det som økt total temp - forskjellige definisjoner - ellers er vi enige.
      Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 20:56.

      Comment


      • #18
        Jeg hadde ca 60cm 12AWG kabel i en edf på rundt 1000w med 5s batteri. der ble kablene det jeg vil karraktisere som gode og varme. dvs. ikke så varme at det skulle tilsi noen fare. men blir ledningen varm så har man jo ett effekt tap som man gjærne skulle utnyttet i motoren. I ett annet fly brukte jeg samme ledninger men kunne ha de under halvparten så lange, da ble de ikke varme.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Originally posted by Arild Johansen View Post
          .....Spesifikk motstand (ρ = rho) for kobber er: 0,0175. AWG12 tilsvarer 4mm2.
          AWG12 er spesifisert til 3.3mm2 og 5,2 Ω/km i.h.t. AWG spesifikasjonene.

          Originally posted by tyor View Post
          Jeg hadde ca 60cm 12AWG kabel i en edf på rundt 1000w med 5s batteri. der ble kablene det jeg vil karraktisere som gode og varme. dvs. ikke så varme at det skulle tilsi noen fare. men blir ledningen varm så har man jo ett effekt tap som man gjærne skulle utnyttet i motoren. I ett annet fly brukte jeg samme ledninger men kunne ha de under halvparten så lange, da ble de ikke varme.
          Helt klart, en lang 12AWG kabel blir god å varm som du sier men heldigvis så går ikke motoren på fult hele tiden - og som tråstarter sider så vil han fly på rundt en 15A noe som tilsier at kabelen bør holde i bøtter å spann
          Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 21:09.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            AWG12 er spesifisert til 3.3mm2
            Enig tabellen jeg sjekket først sa 4 mm2, men jeg fant også 3,3mm2
            Arild Johansen

            Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

            Comment


            • #21
              Litt tips fra Schulze om forlengning av batteri ledninger:
              http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/tips_e.htm

              Det er fiksen på problemet som var linket til tidligere.

              Comment


              • #22
                Originally posted by bth View Post
                Noen gang sett en 10-15 meter kabelrull brukt til motorvarmer der den ikke er dratt helt ut ? Det blir varmgang så plastikken kan begynne å smelte..
                Jeg skrev tidligere "så lenge vi ikke snakker snakker om oppkveilet AC kabel".
                Det blir helt noe annet med vekselspenning og coiler.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Da kan vi konkludere med at [spitmk16] kan benytte den 12AWG kabelen han har/ønsker.
                  Videre bør han lodde inn et par 330 µF kondensatorer (Elfa produkt nummer) i tillegg for å optimalisere forholdet mellom ESC, kabellengde og batteri.

                  Comment


                  • #24
                    Med tanke på posten på RC Groups, Schulze's anbefalinger og tyors opplevelser er det klart at det blir forhold skapt av elektronikken i ESC'ene som spenner beina unna min påstand om varme og tap ifm disse kabellingedene. Vi så vel alle problemet fra et rent motstands synspunkt men det går nok ikke her. Jeg skal ikke forfølge den der noe lenger for det er blir for komplisert for meg.

                    Jeg ser forresten det fort blir litt lengde på ledningene når man skal seriekoble 12S oppsett. Særlig på helikopter der batteriene ofte ligger etter hverandre. 20cm er jo ikke veldig mye. Det kommer nok til å drøye før jeg begynner med disse kondensatorene selv, men jeg skal det det i bakhodet. Men skal tenke mer på kabel lengdene heretter.

                    Forresten noen her som gjør dette og har erfaring med det?
                    Kanskje du Kaptein Kok?
                    Last edited by arhennie; 20-01-11, 23:18.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by arhennie View Post
                      Jeg skrev tidligere "så lenge vi ikke snakker snakker om oppkveilet AC kabel".
                      Det blir helt noe annet med vekselspenning og coiler.
                      Det stemmer nok ikke helt.

                      Varmgang i en oppkveilet (skjøte)ledning kommer kun av koppertapet, og vil være like stor for likestrøm som for vekselstrøm med mindre det er reaktiv belastning. Motorvarmere er ikke reaktive.

                      Det kunne vært et problem hvis kjernen i kabelsnella var magnetisk ledende, men siden det er to parallelle ledere i en vanlig skjøteledning vil spolevirkningen bli tilnærmet null siden magnetfeltet rundt hver leder vil utligne hverandre (bifilar vikling).

                      Det skal svært få Watt til før noe går veldig varmt når det er kapslet inn, så at kabelsneller smelter er helt normalt ved store strømtrekk.

                      Comment


                      • #26
                        En dag jeg har tid (noe man ikke har for mye av) skal sette opp en 1000W løsning i jiggen og henge på et scope - så skal jeg øke lengden på kabelen for å se om inn spenningen begynner å pulse.

                        Om den varierer og hvor mye vil helt sikkert avhenge av ESC produsent og design.


                        Hvis spitmk16 kan opplyse om hvilken ESC han bruker så kan det hende jeg har en tilsvarende liggende.

                        Comment


                        • #27
                          Der minner du meg på det igjen ja... skulle lage en meter kabel mellom batteri og ESC og sjekke om størrelsen på spennings-spikene ble skummelt høye en dag. Er vel disse spikene som evt oppstår som kan blåse kondisene på inngangen på ESCen tenker jeg.
                          Men best å se det på scopet selv, bare man ikke ødelegger for mye i testinga

                          Store spikes kan jo også knekke UBEcene.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by arhennie View Post
                            Forresten noen her som gjør dette og har erfaring med det?
                            Kanskje du Kaptein Kok?
                            Nei, men jeg har planer om å gjøre det når jeg skal sette opp en 104" Slick.

                            Da skal jeg ha ett sett med batterier fremme med motorboks for 3D, og så et sett til over CG for IMAC. Da blir det et langt strekk til det andre settet.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              En dag jeg har tid (noe man ikke har for mye av) skal sette opp en 1000W løsning i jiggen og henge på et scope - så skal jeg øke lengden på kabelen for å se om inn spenningen begynner å pulse.

                              Om den varierer og hvor mye vil helt sikkert avhenge av ESC produsent og design.


                              Hvis spitmk16 kan opplyse om hvilken ESC han bruker så kan det hende jeg har en tilsvarende liggende.
                              Esc er overkill, noe jeg har erfart er lurt når man handler her:

                              HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

                              Motor er:

                              HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by spitmk16 View Post
                                Esc er overkill, noe jeg har erfart er lurt når man handler her:.....
                                ESC'en er grei den og har brukt den mange ganger. (litt slapp prosessor i den så den sliter litt med timing av og til på litt kilne motorer, men da er det bare å sette timingen opp ett hakk)
                                Har samme konfig (Fly/ESC) så jeg skal ta å teste kombinasjonen med lange kabler en dag.

                                Comment

                                Working...
                                X