Unconfigured Ad

Collapse

BREMSE HJULENE

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

    #1

    BREMSE HJULENE

    Masekråka her igjen....
    Jeg har et problem av og til når jeg skal lande og det er vindstille.
    Rullebanen der jeg flyr blir av og til i korteste laget.
    Er det noen her som har et tips om hvordan jeg kan lage bremser på flyet på en enkel og funksjonell måte?
    Ledige kanaler har jeg nok av...
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • Flydude
    • Jun 2004
    • 509

    #2
    Det kan også være noe når man starter å fly på isen! Da glir flyet veldig lett bortover og bruker LANG tid på å bremse!

    Men nå vet jeg ikke helt om det er så smart med bremser på fly med halehjul. Da må det i såfall være på bakhjulet!
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

    Comment

    • Lumbajack
      • May 2002
      • 635

      #3
      Hvilke fly er det snakk om?

      Til de helt store flyene kan man få konvensjonelle bremser med skiver, calipere og bremseklosser ala bil. Hadde en URL men den...ja den.....

      Tror jet-gutta bruker luftoppererte bremser. En trommel med en o-ring inni. Så setter man lufttrykk bak o-ringen og den presser i sin tur på trommelen i hjulet og hjulet bremser.

      Hvis det er snakk om en 60-size modell...er jeg helt blank.
      Mvh

      Olav Lund

      Comment

      • Lumbajack
        • May 2002
        • 635

        #4
        Robart har jo noe da...http://www.robart.com/Brakes.aspx
        Mvh

        Olav Lund

        Comment

        • svemoe
          • May 2003
          • 132

          #5
          Hvorfor gjøre det så komplisert? Her er en link til en metode som funker greit uansett størrelse, og ikke kreves det noen ekstra kanal heller: http://www.rcdon.com/html/wheel_brakes.html

          At det heller ikke koster noe er jo en rein bonus! Lykke til!

          Sverre
          Real airplanes have two wings and round engines

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Tror jet-gutta bruker luftoppererte bremser. En trommel med en o-ring inni. Så setter man lufttrykk bak o-ringen og den presser i sin tur på trommelen i hjulet og hjulet bremser.
            Bildet sier mer enn tusen ord.

            Jens Eirik
            Attached Files

            Comment

            • Flydude
              • Jun 2004
              • 509

              #7
              Svemoe: Er ikke det der konstant bremsing? Noe som gjør at du også trenger lenger bane til å ta av? Eller misforstod jeg tegninga?
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment

              • nybegunda
                • Jun 2003
                • 729

                #8
                Glemte i farta å si at flyene har nesehjul.
                Ønsker aller helst å kunne aktivere bremsen(e) med en servo el.lign.
                blir både dyrt og mere komplisert med luft.

                selve mekanikken med servo og overføringer til hjulet har jeg litt problemer med å tenke ut selv...

                takker for alle innspill.
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment

                • Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

                  #9
                  Tror du kansje burde fokusere på en kombinasjon av konstant friksjons brems og luft brems/flaps for å slakke ned flyet fortere.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  • Niklas
                    • Sep 2003
                    • 899

                    #10
                    Evt lage til en kasse på hjullleggene som du skrur fast en servo i og når du aktiverer bremsen går servohornet ned på hjulet. Med andre ord er servohornet bremseklossen.
                    Har fundert litt på dette i natt, men i bunn og grunn var det besten som kom med den grunnleggende tanken

                    Comment

                    • Ulven
                      • Jun 2002
                      • 451

                      #11
                      Eller rett og slett gjøre som på hangarskip, fest et strikk eller ti på tvers av stripen, og lag til en krok bak på flyet..
                      Morosomt også å se hvor flink man er til å lande og faktisk treffe ett av strikkene.. (Husk bare å ikke ta av over strikkene, de kan hekte seg i hjulene).

                      Det er bare å bruke fantasien

                      Eller kjøpe ferdige bremser med luft og hele pakka hos Jero Fuel gutta!
                      Med vennlig hilsen / Best Regards
                      Freddy Ulvseth
                      http://freddy.ulven.com/rc

                      Comment

                      • joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

                        #12
                        Har liggende bremse jeg kjøpte for utallige år siden. Husker ikke fabrikatet, men det består av en sylinder som er i inngrep med hjulet og ei fjær som er tvunnet rundt sylinderen noen ganger med en utgående tråddel som skal aktiveres av en servo som strammer fjæra rundt sylinderen. Meget enkel og funksjonabel sak som kan settes på nesehjulet..
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        • Flydude
                          • Jun 2004
                          • 509

                          #13
                          Ulven: Siden han kaller seg nytbegynner og Nybegunda tror jeg nok ikke han kanskje er treffsikker nok til å treffe den linen! Husk at hjulene IKKE skal komme inn i linen! På hangaskip lander jo flyene med nesa mye høyere enn det modellfly gjør.
                          Det kan jo hende han er treffsikker også, hva vet jeg? Hna får jo svare for seg selv. Og man behøver ikke være nybegynner for ikke å være treffsikker (hvis dere skjønte den setningen ) Jeg tenker spesielt på da vi for noen uker siden hadde landingskonkurranse på Vingtor. Det var ikke så altfor mange som klarte å treffe 10'er linja. Og noen av de som gjorde det presset den også ned for kun å treffe 10'ern.

                          Men ideen var ikke dum! Hadde vært morsomt å se jetfolka gjøre det en gang.
                          Simen

                          Why drink and drive, when you can fly so high?!

                          Comment

                          • Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

                            #14
                            Originally posted by Flydude
                            Ulven: Siden han kaller seg nytbegynner og Nybegunda tror jeg nok ikke han kanskje er treffsikker nok til å treffe den linen! Husk at hjulene IKKE skal komme inn i linen! På hangaskip lander jo flyene med nesa mye høyere enn det modellfly gjør.
                            Du glemmer eller kjenner ikke til at linestyrte modellflygere har hatt modell av hangarskip som de kunne lande og stoppe. Kroken (Arrestor hook) treffer bakken før den tar tak i linen, hjulene går over linen og linene er ikke høyere enn hjulene kan rulle over.

                            Jens Eirik

                            Comment

                            • Flydude
                              • Jun 2004
                              • 509

                              #15
                              ja det glemte jeg! Ja da er det ikke en dum ide allikevel!
                              Simen

                              Why drink and drive, when you can fly so high?!

                              Comment

                              Working...