Unconfigured Ad

Collapse

2 motors fly, hvor stort slingringmonn på forsjell på propellene?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

2 motors fly, hvor stort slingringmonn på forsjell på propellene?

Viss den ene propellen går feks 5000 rpm, hvor nærme bør nr 2 gå da?

Sagt på en annen måte, hvor mange prosent forsjell kan man leve med i forsjell på 2 motorer. Avstanden mellom motorene tipper ejg er rundt 60-70 cm.

Modellenen er en DC3 på 215 cm.

Jeg har kina esc og kina motor til dette flyet, så dette blir interesant.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

Det er nok mest kritisk i take-off. Spørs hvor mye du klarer å kompensere med sideror. Er det flyklart, eller under bygging ? Du får montere motorene, holde i vingen og øke hastigheten sakte, så ser du om motorene drar likt gjennom hele throttlekurven.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

Comment

• per.oines
      • Aug 2009
      • 296

Du kan justere trottlekurven til en og en ESC, de blir da meget like! Har selv plagdes med det samme, men fikk oppskrifta her.
      -63.
      Graupner MC
      JR
      Multiplex
      Turnigy.
      Fly, alt for mange.

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by bth
        Det er nok mest kritisk i take-off. Spørs hvor mye du klarer å kompensere med sideror. Er det flyklart, eller under bygging ? Du får montere motorene, holde i vingen og øke hastigheten sakte, så ser du om motorene drar likt gjennom hele throttlekurven.
        under bygging, skal teste begge kombinasjoner av esc/motor, og forhåpentlig så er det rimelig likt. jeg bare lurer på hvor stort slingringsmonn jeg har. Viss ene går 5000 rpm, så er jo 4999 rpm greit på den andre motor, bare lurer på hvor mye jeg kan ha.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• farmann
          • Mar 2010
          • 918

Hei
          Det kan godt være litt forskjell på thrusten, mål thrust med fiskevekt en motor av gangen. Husk at ved takeoff vil sideror ha veldig liten virkning før du får opp hastighet på flyet, under vanlig flyvning vil du nesten ikke merke det. Så ved takeoff gi gradvis mer throttle til du får opp speed.
          Last edited by farmann; 03-02-11, 17:13.

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Originally posted by per.oines
            Du kan justere trottlekurven til en og en ESC, de blir da meget like! Har selv plagdes med det samme, men fikk oppskrifta her.
            Jeg har en spektrum dx7 sender, og kan noen gi oppskriften, så er jeg lykkelig.

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Oppskriften var vel bare å kalibrere throttle range likt på begge ESC. Er motorene vesentlig forskjellig kan dette sikkert løses via mixing på radioen, evt. også opp mot sideroret.
              Fred Larssen

Comment

• per.oines
                • Aug 2009
                • 296

Originally posted by spitmk16
                Jeg har en spektrum dx7 sender, og kan noen gi oppskriften, så er jeg lykkelig.
                Det er nok litt avhengig av hvilken ESC du har. Hvis det er Turnigy så er oppskrifta i "manualen" som et tilleggsavsnitt. Gi beskjed om type ESC.
                -63.
                Graupner MC
                JR
                Multiplex
                Turnigy.
                Fly, alt for mange.

Comment

Working...