Unconfigured Ad

Collapse

LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

"Har vi flaks nå og kjapper på litt så rekker vi å ta en '5-minutter' på et par minutter..." Joda.. Kjenner den...

Modellfly er for meg "mental hygiene" som en kollega så fint sa det..
    Rensker ut all mulig dritt fra jobb/hjemme/dill/dall/etc. og bare konsentrerer meg om det som er viktig i livet, hehe!

Comment

• Raptor
      • Sep 2003
      • 837

Originally posted by Vingemutteren
      Når jeg tenker på pilot sitt Belanca kitt så er det det store 1/4 scala kittet med ca 240cm i vingespenn, er vi alle eninige om at det er dette kittet vi snakker om (det finnest vist ett på 163cm også har jeg fått beskjed om).

Raptor, var det dette store kittet du solgte? I så fall har du mistet vettet (minimum vært sinsyk i gjernings øyeblikket), vet du hvor fint det flyr? Snillere rampefly som også har utstråling må en lete lenge etter.
      Ikke mistet vettet! - jeg vet akkurat hva jeg gjorde for jeg har hatt denne før for ca. 10 år siden. Derimot var jeg klar nok til å ta kopi av tegningen og tøfler og cowling finns i glassfiber.
      Mvh.
      Rolv Leirro

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Raptor, her finner du gratis tegninger: http://plans.aerofred.com/cat5.htm Last ned og bygg så mye du orker.
        For min egen del hadde jeg nok ikke flydd om det ikke fantes ARF. Det var nemlig fordi jeg likte å fly at jeg en gang begynte, og jeg vil ikke bruke dyrebar flytid på å sitte inne og snekre.
        Selv om jeg er mer interresert i modellflyging enn jeg er i modellbygging kan jeg lett forstå og akseptere at andre prioriterer annerledes. Det gir meg dog ikke mer glede å se en håndbygget modell enn en arf på stripa. Det måtte i såfall være om det var en modell med hvor byggeren selv hadde laget evt retracts, og hadde fungerende nedskalert hydraulikk og pneumatikk, stikker som følger rorene osv.

Det viktigste med hobbyen for meg er flygingen og viljøet på stripa, så får alle komme med det som gir den enkelte størst glede, uten å måtte rakke ned på det som andre setter pris på.
        Det må da gå an å finne genuin glede i egne ting uten å se andres måte å gjøre det på som mindreverdig???
        Terje

Comment

• Arild Johansen
          • Jan 2004
          • 426

Utviklingen modellbygging og flyging har tatt de senere år følger vel bare all annen utvikling vi selv har vært med å skape. Det faktum at tidskrevende objekter og gjøremål hvert enkelt individ (les menneske) omgir seg med nå i forhold til for 20 år siden har økt betraktelig. Alle disse tids- og fokustyvene tar nok bort mye av den gleden å skape noe med egne hender enn vi selv egentlig er klar over. Det er mange ulike refleksjoner en kan gjøre seg rundt emnet, men noen form for reversibelt utfall av utviklingen kan vi nok se langt etter. Det er i så fall kun den enkelte som må finne frem byggeplata og finne gleden i det og bygge, høvle, pusse trekke og lakkere.

Selv kjenner jeg den gamle byggeentusiasten våkner nå og da for så å sovne bort igjen. I fjor vinter fikk jeg i et åndssvakt øyeblikk lyst til å bygge œ A med Cox motor, som kraftkilde. Dette er jo så ”far away” at man kan jo lure på om man er helt vel bevart i slike situasjoner. Vel doningen fløy bra og Cox motoren fungerte så godt som en Cox motor kan fungere.

Andre artige og relevante samfunnsendringer siste 20 år, som antagelig påvirker byggegleden og tålmodigheten:

> Barn kan kun leke på godkjente og opparbeidede lekeplasser
          > Ikke la barna lage noe i garasjen selv de kan skade seg
          > Ikke la barna leke i skogen uten oppsyn, det er totalt uforsvarlig
          > Det er best at barna spiller/benytter TV eller PC spill da vet man hvor de befinner seg men sjeldent hva de gjør.
          > Antall kvadratmeter ARE mat (Almost Ready to Eat) i butikken.
          > Antall utsalg av RTE mat (Ready To Eat)
          > 1 PC hjemme, en på jobb og et par mobiltelefoner
          > Ca 1000% eller der om kring økning i antall TV kanaler
          > Alltid en eller annet gjenstand som krever reparasjon eller vedlikehold (les knoting og tidsbruk til man finner ut at man like godt kjøper en ny)
          > Forholdet mellom praktiske gjøremål og PC/datamaskinbruk på arbeidsplassen er vel fullstendig snudd på hodet.
          > Tilgjengelighet gjennom mobiltelefon, e-post, Internett osv har vel tatt helt av
          > Stopper bilen på landeveien er mobiltelefon eneste verktøyet som funker…

Jeg kunne vel sikkert ha ramset langt flere forhold som begrenser modellbygging, men tror ikke det endrer hva jeg vil frem til. Det er nok bare slik at vi som dagens moderne mennesker ikke har ro og tålmodighet til å svi av 500 timer på byggebordet for og skape et kunstverk som flyr. Heldigvis er det noen som fortsatt holder "fortet", men personlig er jeg glad i montering.

Takk og lov for at jeg prioriter og fortsatt fly modeller. For uten den samfunnsstatusen jeg får hadde jeg ikke giddet

Glemte å se dato på opprinnelig innlegg, men temaet er vel fortsatt aktuelt...
          Last edited by Arild Johansen; 30-11-09, 10:51. Reason: Tilføyelse på post
          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Hadde det ikke vært for ARF så tror jeg modellflyhobbyen hadde vært utøvet av svært få. Jeg hadde aldri begynt, i hvert fall. Men etter 8-9 år er jeg nå fast bestemt på å bygge, og gleder meg som en unge til å ta fatt på denne delen av hobbyen. Har mange flotte fly, både tre og composite, men jeg fikk ikke noe kick av å få en ny Xtreme composite Edge i hus. Rett og slett fordi jeg hadde lyst til å gjennomføre HELE prosessen frem til ferdig fly og dertil tilhørende jomfrutur med ekstra nerver. På den annen side hadde jeg aldri gitt meg i kast med bygging om ikke jeg hadde hatt en ARF eller to..

Uansett; det som er kosen er også det sosiale på stripa og å se folk fly alt av ting som kan flys.

Og til RolvRaptor; Etter å ha startet denne tråden får du bare legge vekk den world-models cuben (ARF!!) du hentet deg på Elefun på torsdag Og så cub, da, som det finnes SÅ mange fine byggesett av!
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Karmann
              Moderator
              • Oct 2006
              • 735

Vi har vel alle våre grunner til å drive med dette her. Selv syns jeg byggeprosessen er vel så artig som selve flygingen. ARF er fint om man skal relativt fort i lufta og det er sikkert mange som aldri hadde begynt å flydd hadde ikke ARF vært tilgjengelig.
              Prisene på Kina-ARF er jo latterlig lave også så det er ingenting å hente økonomisk på å bygge selv, snarere tvert imot.
              Men, kosen med å sitte i hundrevis av timer med balsastøvet i tykke lag kan ikke kjøpes....syns jeg.
              Begynte i helgen på et 30 år gammelt Marutaka sett av en Kawasaki KI-61 Hien. Strikkene som holdt balsaflakene sammen hadde smuldret opp men du verden for et sett!
              I hylla ligger TopFlite P-51D Mustang og P-47D Thunderbolt og venter....som byggesett. I tillegg står det en ARF klar til bygging selv om denne i mine øyne ikke er en ARF. Det dreier seg om en Composite ARF P-51D Mustang. Får si som de sier i skireklamen på TV: Dette blir en FIN vinter
              Mvh
              Morten Aase

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by Raptor
                Når sant skal sies….

Hvor er vi på vei hen? Jeg har holdt på med dette siden 1966 med først linekontroll og fra modeller som Flite Streak, Comet og Nobler osv. Dette var modeller som var utstyrt med DA (diesel) motorer eller David Andersen som ble produsert i Norge. Videre brukte en også mye webramotorer den gang. De første RC kontroller kom i denne tiden også med knappesystem uten at jeg skal gå vidre inn på det. Modell Hobby i Oslo var en av de mest seriøse på den tid som leverte varene. I ettertid ble det fort skapt seriøse og useriøse leverandører som kom og gikk. Dette var importører som plutselig kunne finne på å impotere en greie for så å slutte med den etter at markedet nærmest var mettet og folk ”skreik” etter deler uten å vite hvor de skulle skaffe det til det de hadde kjøpt som for eks. radio eller fly etc.

Byggesett som Mick Reeves, Cambria, Kato Models, Marutaka, Pilot, Pica, Svensson med dertil mange andre sett er omtrent forsvunnet (i allfall fra Norske leverandørers hyller) og i kjølevannet er det kommet såkallte ARF sett som oftest er trukket i film som monokote, oracover og en del i noe billigfilm som slipper og bobler. Jeg vil derfor spørre ”er det bruker eller produsent som har styrt markedet dit hen vi er i dag”? Er det dette vi vil? Selv har jeg hatt ett opphold på ca. 10 år fra 1993 til 2003. Da jeg så begynte igjen så hadde det skjedd revolusjonerende forandringer. De gamle byggesett var omtrent borte fra hyllene og ned på deg så de såkallte ferdigfly. (almost ready to fly) Dette gjorde det til en meget skuffet affære å begynne pånytt. Å få gleden av av å bygge et fly fra scratch var omtrent borte. Og sitte inne vinterstid der snøflakene dalte utenfor vinduet og bygge samt meditere ut gjennom snøflakene om kanskje ettervinterens jomfrutur på isen var jo borte. I dag monterer jo en sammen et ARF fly på rundt 1 uke om en er rask eller mindre. Det begynte vel med EZ som fløy vanvittig bra.
                ikke noe stygt å si om det, men den gang var det få ferdigfly. De som selvsagt ikke giddet bygge fly hadde jo et lite utvalg her og der.

Alle snakker jo også om å bygge men det er et meget misbrukte ord. Og bygge gjør du når du kun har tegningen, til dels også når eska er full av lister og balsabiter osv. Vedr. ARF så monterer vi nemlig bare, ikke bygger så det er klart. Vel jeg er iallfall en av dem som ønsker en del byggesettene tilbake. Marutaka og Kato finns eksempelvis, men da må vi ut av landet og meget langt om en ønsker seg et slikt. Nei folkens – trenden er på feil vei og tilslutt finns bare ARF fly også worldwide er jeg redd. Gleden av å få lov og bygget et fly er borte og vi har bare flyvningen igjen. Er det det vi ønsker?

Jeg søker derfor også etter tegninger til:

Kato – Curare og Atlas (60 size)
                Pilot - Diabolo ( begge størresler som ble laget – 187cm og 230cm)
                Pilot – Bellanca Super Decathlon – (interessert i sett, og ferdig modell)
                Marutaka – Cessna Bird Dog
                Piper Cub av diverse vulike størrelser (ikke over Œ scala)
                Jeg tror 90 prosent av dagens rc piloter er ute etter å fly, og ikke mekke med fly. Man kan se innen bil industrien. På 30 tallet, kunne en bilmekanikker lage deler, skifte kun bremseklossen på skivene. Hva gjør en bilmekaniker idag, han bytter hele deler..

Jeg personlig syns det er digg å bygge, men byggingen av arf fly er akkurat nok til å temme den lysten. Jeg har liten interesse å bruke 100 timer og mere på en modell, for hvert fly som lages.

Det er markedet som bestemmer, som alt annet.

Det som jeg heller vil kritisere er at alle produsenter har ca 20 modeller de alle bygger. Ett eksempel er Mustang P51D, den fins hos absolutt alle, men spitfire eller andre warbirds er vanskelig å få tak i. Cub finns hos alle, mens cessna må man lete litt.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Raptor
                  • Sep 2003
                  • 837

Flere har tildels ikke skjønt en dritt fordi...

Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
                  fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..

Og "Sniper".. Det skal bli morro å følge deg med din GP Extra som skal på benken fra byggesett..modus! Såvidt jeg vet så er dettte noe nytt for deg. NB: World Models Cub? Hadde denne vært tilgjengelig i byggesett så hadde valget fallt på det og nylon/dope.. Som Sniper vet så har jeg en treferdig Bellanca Decathlon fra Exclusive Modellbau som skal være ferdig til sommeren. Trekkes med nylon og dopes minst 5-6 ggr. Og som du nevner CUB så er det såvidt jeg vet bare byggesett av denne i Balsa USA som må modifiseres masse og SIG..som jeg har bygget på 80 tallet. Ellers så vet jeg ved flere tilfeller at andre har røska Kinacoveret av modellen og trukket de selv med nylon..bare for å få litt av gleden..og at de har prestert noe selv også.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

Comment

• Helihover
                    • Nov 2005
                    • 135

Raptor, dette er fascinerende. Hvorfor i all verden irriterer du deg på de av oss som ikke nødvendigvis syntes at balsahøvel, slipepapir og flis i finger`n ikke er det helt store? Om du er så glad i å bygge så er jo det flott. Sett i gang og lim!
                    Men du må respektere at andre har andre preferanser, og at mange henter gleden ved nettopp å fly - og ikke ved å sitte i en flishaug.

Comment

• Raptor
                      • Sep 2003
                      • 837

Holder på med ett sett derfra..

Sjekk: http://www.rc-flight.com/rcflight5.e...-modellbau.htm Den står på min "Må ha"-liste bare jeg får råd/tid. Her kan sikkert Raptor også finne seg den flishaugen som frister.....?

Holder på med ett sett derfra..
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

Hvor jeg kommer fra er vel helt uinteressant?

[QUOTE=Supra25;53663]Raptor, jeg ser helt klart hvor du kommer fra og tankegangen din bak det hele,

Heller vil jeg si at enhver i min årgang som begynte på den tiden har vel ønsket at det ikke gikk riktig så fort i svingene eller? Dette har vel heller ikke noe med hvem jeg er eller hvor jeg kommer fra men tanken tilhører sikkert hele menneskeheten som er tilknyttet modellfly med basis og vært født for over 50 år siden..
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• extracap
                          • Feb 2006
                          • 556

Bare en liten ting ang dette!
                          Jeg prsonelig synes arf er helt ok,for når du har kjøpt en arf og er på stripa og du total havarerer så tenker jeg slik ja ja det var di (eks) 1700.- (eller 15000.-).........
                          Men hadde jeg gjort det med ett fly jeg har brukt ørten timer og 1700.-(eller 15000.-)++++ på så hadde jeg blidt litt gretten og sakt fa....i...helv...
                          Men smaken er som baken ingen har maken !!!
                          Ut å fly med det du liker og drit i det di andre mener om ditt fly !!!
                          Mvh Geir Mogstad
                          ---------------------------------------
                          slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Originally posted by Raptor
                            Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
                            fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..

Og "Sniper".. Det skal bli morro å følge deg med din GP Extra som skal på benken fra byggesett..modus! Såvidt jeg vet så er dettte noe nytt for deg. NB: World Models Cub? Hadde denne vært tilgjengelig i byggesett så hadde valget fallt på det og nylon/dope.. Som Sniper vet så har jeg en treferdig Bellanca Decathlon fra Exclusive Modellbau som skal være ferdig til sommeren. Trekkes med nylon og dopes minst 5-6 ggr. Og som du nevner CUB så er det såvidt jeg vet bare byggesett av denne i Balsa USA som må modifiseres masse og SIG..som jeg har bygget på 80 tallet. Ellers så vet jeg ved flere tilfeller at andre har røska Kinacoveret av modellen og trukket de selv med nylon..bare for å få litt av gleden..og at de har prestert noe selv også.
                            Tror interresse styrer mer enn alder. Selv tipper jeg snart førti og har bygget. Men kun en modell av tre innkjøpte sett. -Rett og slett fordi at jeg syntes det var drittkjedelig. De siste to har stått halvferdige i mange år, og forblir nok slik i mange år til. Rett og slett fordi det for meg ikke er gøy å bygge fly.
                            Jeg liker godt å lage ting fra bunnen av, men trives mye bedre med metall enn treverk.
                            Poenget mitt er litt at du rett og slett høres litt ut som en gammel grinebiter som mener at alle må være som deg, ellers er nok noe galt med dem, og at du mangler litt grunnleggende respekt for at andres tilnærming til ting kan være like mye verdt som din egen?
                            Selv om jeg for min egen del prioriterer flytid/ARF og anser hele året som flysesong vet jeg utmerket godt hva "som befinner seg innuder skallet".

Hvis du faktisk er en skikkelig modellbygger som liker å "skape noe selv" som du sier, så hva med å få tak i tegninger og bilder av flyet du vil ha og bygge det selv fra bunnen av, -altså skape noe selv, i steden for å klage over at det er dårlig utvalg i byggesett? Husk at sålenge du bygger sett, så er du faktisk bare et kompromiss mellom en modellbygger og en ARF-montør

Alle må få holde på som de selv vil, ingen kaster bort tiden så lenge de bruker den på noe de selv velger og setter pris på...
                            Terje

Comment

• Sniper
                              • Nov 2005
                              • 1386

Originally posted by spitmk16
                              Jeg tror 90 prosent av dagens rc piloter er ute etter å fly, og ikke mekke med fly. Man kan se innen bil industrien. På 30 tallet, kunne en bilmekanikker lage deler, skifte kun bremseklossen på skivene. Hva gjør en bilmekaniker idag, han bytter hele deler..

Jeg personlig syns det er digg å bygge, men byggingen av arf fly er akkurat nok til å temme den lysten. Jeg har liten interesse å bruke 100 timer og mere på en modell, for hvert fly som lages.

Det er markedet som bestemmer, som alt annet.

Det som jeg heller vil kritisere er at alle produsenter har ca 20 modeller de alle bygger. Ett eksempel er Mustang P51D, den fins hos absolutt alle, men spitfire eller andre warbirds er vanskelig å få tak i. Cub finns hos alle, mens cessna må man lete litt.
                              Apropos det; sendte forslag til Greatplanes i dag om å lage Yak 52. Enig med deg i at det er liten spennvidde i flytyper..
                              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Sniper
                                • Nov 2005
                                • 1386

Helt OT, men;

Jøss, et lite øyeblikk trodde jeg Supra (Sundet) var tilbake for fullt (og ble glad for det), så så jeg hvor gamle postene var. Uansett; håper han kommer sterkt med flere glimrende artikler. Husker godt rcfoto.no m.m..
                                Geir

3D plane - 1D brain

Comment

Working...