Unconfigured Ad

Collapse

LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Noen misforståelser må oppklares..

Noen misforståelser må oppklares..for tråden har tildels noen avsporinger her og der.

Har ikke dømt ARF nord og ned - bare så det er sagt..men jeg skulle ønske at utvalget byggesett ikke forsvant så fort og at iallfall noe av de mest interessante modeller..fantes enda eller hadde gjenoppstått.

De som velger ARF må gjerne gjøre det men de går iallfall glipp av mye kos. Noen ønsker rett og slett ikke dette. De kan ikke, vil ikke, må ikke. Det blir liksom - den klassiske: Jeg får det ikke til.

Jeg vet også at rekrutteringen er stor i dag i forhold til før, men det er ofte få som fortsetter aktivt etter 2-3 år. Det å bygge modellen selv gir en selv en masse disiplin, selvfølelse og ikke minst nøyaktighet med det siste med få unntak.

En annen ting er at jeg føler å ikke ha oppnådd noe hittil enn litt pepper, usakeligheter mm.. Dette er også en av grunnen til at jeg personlig ikke er så ofte på disse sidene.

Det er bare det at det av en eller annen grunn ble det liv i tråden som ble lagt ut for ca. ett år siden..
    Mvh.
    Rolv Leirro

Comment

• Raptor
      • Sep 2003
      • 837

Den som venter får se...

Originally posted by forumpilot
      Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men det virker som du er over middels grinete for noen med ARF-fly flyr bedre enn deg?
      Siden du er så oppgitt over at ingen bygger selv lenger, hva har du bygd?
      Du bør jo ha endel å vise til når du går ut så hardt, jeg ser du skriver du har bygd hundrevis, bilder er alltid hyggelig.
      På Rcforumet og Bamle mfk sine sider, har du jo bare arf.
      Er det noen som er på vei til å møte seg selv i døra tro?

Jeg er forøvrig enig i at det man bygger selv har mer sjel og eierglede enn det man kjøper ferdig. I mange tilfeller flyr det bedre også.
      I tilegg får man noe ikke alle andre har.

Så er det engang sånn at alle ikke har tid, plass eller ikke ønsker å bygge selv.
      Faktum er at det er mye høyere nivå på pilotene rundt i klubbene nå enn det var for 10 år siden.
      Det er også flere medlemmer av modellflyseksjonen enn det noen gang har vært.
      Dette skyldes mye tilgjenglighet i form av billige ARF-fly.

Er du grinete på de som får pokaler også?
      Notodden 09 var det Vidar hognestad som fikk publikumspremie, garantert stevnets billigste jetfly, byggd fra tegning.

Mvh
      Forumpilot

En nostalgisk serie kommer på rcforumet.. Den har jeg holdt på med i over ett år.
      Det er som å skrive en bok som skal nedskrives på få sider. Bilder skal scannes fra papir/dias osv. Dette vil gjelde både fra tiden med EEO, MK, Marutaka, Pilot, Cambria, Mick Reeves osv. osv. Også fra den tiden da Norwegian Modellers åpnet butikken i Gamlebyen i Tønsberg. En annen ting er jo at jeg slutter jo ikke å fly fordi at utvalget ARF er størst.. Man er jo nærmest tvunget til det når utviklingen går dithen.

NB: Jeg kommer vel ikke til på slutte å kjøre bil selvom elektrobilen kommer e.l.

Vidar Hognestad har jo skjønt det..og så vidt jeg vet så vil han nettopp fortsette med det. Dette er noe jeg har fortalt han personlig at det er slik jeg liker det. Ære være han for det!
      Mvh.
      Rolv Leirro

Comment

• Bomberguy
        • Jun 2006
        • 746

[QUOTE=Raptor;227020]En annen ting er jo at jeg slutter jo ikke å fly fordi at utvalget ARF er størst.. Man er jo nærmest tvunget til det når utviklingen går dithen.

QUOTE]

Synes faktisk utvalget i byggesett/tegninger er formidabelt jeg da, mye større enn i ARF verdenen. Kan ikke se at jeg skjønner helt problemet her?

her finnes det "litt"

Belair are Europe's largest Kit Cutting company and are accredited kit cutters to major designers including Nick Ziroli, Wendell Hostetler, Jerry Bates,

Ellers så kan man jo sende ut en liten forespørsel på dette forumet her http://www.rcscalebuilder.com/

I furtebua mi så er det to arbeidsbenker, på den ene ligger det en vinge til en 1:9 skala Avro Lancaster som bygges fra tegning. På den andre så holder jeg på å sette sammen en Messerschmitt Bf-110 ARF. Er litt av den oppfatningen at vil jeg ha noe spesiellt så bygger jeg, ellers så kjøper jeg en ARF og har stor glede med begge deler. Hovedsaken må jo være at man driver hobbyen som det passer den enkelte og har det gøy på veien.
        Last edited by Bomberguy; 01-12-09, 18:47. Reason: Tyrkleif

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

[QUOTE=Raptor;227013]
          Originally posted by Olavjoergensen
          Mye respekt for andre har du neppe... Når du skriver at dere neppe vet hvordan et byggesett ser ut går da alle på dette forumet under "Dere"??? Det finnes faktisk forskjellige typer mennesker her inne på forumet som har andre prioriteringer enn bare å bygge og de har sikkert ikke like mye tilgjengelig fritid heller. Syntes det er respektløst av deg å trykke alle andre ned i ARF verden å skryte deg selv langt opp i bygge verden... Du har jo tydeligvis noen leveår å se tilbake på så litt normal folkeskikk for andre modellflygere bør du vel ha??

Jeg har fått mer pepper og lite forståelse for at jeg er fra en generasjon før mange andre her og med mye mer fartstid (?) Så hvem som er og har respekt for hvem kan vel diskuteres. Det jeg fokuserer på er at motsvarene kommer ofte fra en aldersgruppe eller de som ikke har hatt gleden av å skape noe fra byggesettstadiet. Hvem det er vet jo bare de selv og er ikke hintet på alle og en hver (!) Slik jeg leser og forstår enkelte så er det kun ARF for dem som gjelder - ingenting annet..Også dem må jo ha forståelse for de som ønsker noe annet eller hva?
          Så det at du er fra en eldre generasjon betyr med andre ord at du kan slenge dritt, og løfte deg selv høyere enn andre men ikke omvendt????

Når du skriver dette :

Sitat

Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
          fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..

Og "Sniper".. Det skal bli morro å følge deg med din GP Extra som skal på benken fra byggesett..modus! Såvidt jeg vet så er dettte noe nytt for deg. NB: World Models Cub? Hadde denne vært tilgjengelig i byggesett så hadde valget fallt på det og nylon/dope.. Som Sniper vet så har jeg en treferdig Bellanca Decathlon fra Exclusive Modellbau som skal være ferdig til sommeren. Trekkes med nylon og dopes minst 5-6 ggr. Og som du nevner CUB så er det såvidt jeg vet bare byggesett av denne i Balsa USA som må modifiseres masse og SIG..som jeg har bygget på 80 tallet. Ellers så vet jeg ved flere tilfeller at andre har røska Kinacoveret av modellen og trukket de selv med nylon..bare for å få litt av gleden..og at de har prestert noe selv også.

Sitat slutt

Så viser du bare at du helt enkelt etter min mening slenger dritt, og ikke har respekt for andre modellflygere! Måten du også henger ut Sniper på fordi sitat : " Såvidt jeg vet så er dette noe nytt for deg". Det er bare nedverdigende å si det. Hva med å tilby deg å hjelpe til isteden med din påståtte utrolige byggeevne og hjelpe noen som kanskje trenger??? Og heller hjelpe de inn i en veldig tilfredsstillende byggeprosess?
          Last edited by Olavjoergensen; 01-12-09, 19:43.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• forumpilot
            • May 2008
            • 26

Originally posted by Raptor
            Noen misforståelser må oppklares..for tråden har tildels noen avsporinger her og der.

Har ikke dømt ARF nord og ned - bare så det er sagt..men jeg skulle ønske at utvalget byggesett ikke forsvant så fort og at iallfall noe av de mest interessante modeller..fantes enda eller hadde gjenoppstått.

De som velger ARF må gjerne gjøre det men de går iallfall glipp av mye kos. Noen ønsker rett og slett ikke dette. De kan ikke, vil ikke, må ikke. Det blir liksom - den klassiske: Jeg får det ikke til.

Jeg vet også at rekrutteringen er stor i dag i forhold til før, men det er ofte få som fortsetter aktivt etter 2-3 år. Det å bygge modellen selv gir en selv en masse disiplin, selvfølelse og ikke minst nøyaktighet med det siste med få unntak.

En annen ting er at jeg føler å ikke ha oppnådd noe hittil enn litt pepper, usakeligheter mm.. Dette er også en av grunnen til at jeg personlig ikke er så ofte på disse sidene.
            Originally posted by Raptor
            Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
            fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..
            At du syntes det eneste du har oppnådd hittil er pepper, skyldes jo helt klart måten du ordlegger deg på.
            Som Olav Jørgensen også siterer deg på.
            Du sier jo f.eks " sannsyneligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut"
            Med slike utsagn får du vel i alle fall ikke fler med deg på å bygge.

Hvorfor ikke lage en byggetråd på Belancaen din?
            Byggetråder trigger folk som har en liten bygger i magen.

At noen prioriterer andre ting (eks familie) på dager hvor det ikke egner seg til å fly, må du akseptere.
            Akkurat som alle de som liker å fly og ikke liker å bygge, du kan bli overasket over hvor "peil" mange av disse har.

Det faktum at de eldre alltid vet best, er i beste fall rent ljug.
            Du har jo et problem hvis du går til debatt mot en som er yngre, med innstillingen om at du har rett fordi du har holdt på siden tidenes morgen.
            Det er mange unge i denne hobbyen som er meget dyktige piloter og byggere.

Til slutt vil jeg si at jeg er enig i at det er synd ikke flere bygger, da hadde vi bl.a fått et mye større mangfold på stevner og i klubbene.
            Men som Tom Erik sier, det er viktig at disse får rette inngansbilett. og jeg tror ikke det er å si "de ikke har peil"

Comment

• Bomberguy
              • Jun 2006
              • 746

Et lite spørsmål til Raptor, siden du begynte i 1966 og har hatt et opphold på 10 år blir jo det ca 30 år som aktiv. Når man da tar 300 fly fra kit, ca 30 etter tegning og like mange ARF'er så kommer jeg til at du greier å bygge 2,9 fly i måneden!!! det må jo være norsk rekord. Jeg er kjempeimponert da jeg ikke greier mere enn max et fra kit/tegning i året. Så spørsmålet mitt er da hvordan i all verden greier du å få til det? jeg vil også lære dette c",)

Comment

• GTI20
                Moderator
                • Jul 2008
                • 1426

lol i ene innlegget hadde han etter opptelling hatt 200kit innom byggebordet sitt. og 300 i posten under..
                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

Comment

• Raptor
                  • Sep 2003
                  • 837

Rett skal være rett..

Originally posted by Jamie
                  Et lite spørsmål til Raptor, siden du begynte i 1966 og har hatt et opphold på 10 år blir jo det ca 30 år som aktiv. Når man da tar 300 fly fra kit, ca 30 etter tegning og like mange ARF'er så kommer jeg til at du greier å bygge 2,9 fly i måneden!!! det må jo være norsk rekord. Jeg er kjempeimponert da jeg ikke greier mere enn max et fra kit/tegning i året. Så spørsmålet mitt er da hvordan i all verden greier du å få til det? jeg vil også lære dette c",)
                  -----

Riktig tall er vel å ha bygget 223 modeller. Innunder dette ca. 8-10 etter tegning
                  Lett å ta med ARF'ene også i farta....
                  NB: En linestyrt modell eller seilfly krever ikke lang byggetid den gang vi begynte..
                  Hatt et 12-15 talls EZ (Hatt hele serien der) og ARF av ulike størreler og typer
                  (Seagull, ESM, SD osv.) Ellers så en retting til at jeg begynte i 1963 men hadde
                  RC lisens fra 1971 utstedt av Teledirektoratet. (Vi måtte ha det den gang)
                  For de som ikke vet det til underretning så måtte vi underskrive og hente papirer
                  rekvisisjon hos politiet for å hente nafta på apoteket for dieselmotorer. Dette for de
                  under 16 år. I 1972 måtte vi skrive under på hver kanne med metanol vi tok ut fra forhandler.
                  For de som er tallryttere så korrigerer jeg at jeg hadde et opphold fra ca. 1996 til 2003..Er litt
                  usikker på om det er 2002? men for meg betyr det ikke noe.

Jeg har også hatt ca. 20 scalahelikoptere og en god del vepser som jeg ikke regner innunder dette.

NB: En tråd på min Bellanca kommer. Her er tatt bilder step by step men vil nok ikke komme
                  før godt utpå nyåret da trekking gjenstår og det er med dop og nylon. Ellers kommer det tips og triks vedrørende trekking med nylon.

At noen føler seg tråkket på av ordbruken min har vel med at jeg ofte svarer med samme mynt som jeg får selv. At noen føler seg tråkka på er bare å beklage men jeg startet tråden
                  med et spørsmål og "temperaturen" steg ganske fort uten at jeg selv føler å være årsak til det.

Klubben min skal på nytt ha et monteringskurs til våren på ARF. Vi hadde ett i høst der jeg var medinstruktør. Dette ga mersmak og inspirasjon til å lære og fortelle også om gamledager.

Når jeg åpner tråden med spørsmål om hva som er årsaken til ARF trenden osv. og får liksom tilbakemelding at ARF er det som gjelder - basta!. Da har det lett for å gå over stokk og stein. Har ikke generasjonen her lyst å lære hvordan det henger sammen fra bunnen av eller? Bare ca. 1/4 del her har jeg inntrykk av ønsker det. De andre ønsker mer flytid..

Men uansett til slutt. Har jeg skadet noen, tråkket på noen, fornærmet noen osv. Så ber jeg om unnskyldning. Jeg blir nok ikke så ofte her inne for det er årstid for bygging og produsere musikk som jeg også holder på med. Ha en fin vinter og håper det blir bra is å fly på - iallfall er vi her nederst i Telemark i et geografisk landskap der det enten blir eller ikke blir is. Kommer den så blir den 3-20 dager om det ikke er regn og væromslag som det ofte er her nede med kysten. Uansett så blir det nok sommer i igjen...og mer flytid og om ARF er dominerende eller ei så slutter iallfall ikke jeg å fly enda da!
                  Last edited by Raptor; 04-12-09, 22:15.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

Comment

• Raptor
                    • Sep 2003
                    • 837

Og "Sniper".. Det skal bli morro å følge deg med din GP Extra som skal på benken fra byggesett..modus! Såvidt jeg vet så er dettte noe nytt for deg. NB: World Models Cub? Hadde denne vært tilgjengelig i byggesett så hadde valget fallt på det og nylon/dope.. Som Sniper vet så har jeg en treferdig Bellanca Decathlon fra Exclusive Modellbau som skal være ferdig til sommeren. Trekkes med nylon og dopes minst 5-6 ggr. Og som du nevner CUB så er det såvidt jeg vet bare byggesett av denne i Balsa USA som må modifiseres masse og SIG..som jeg har bygget på 80 tallet. Ellers så vet jeg ved flere tilfeller at andre har røska Kinacoveret av modellen og trukket de selv med nylon..bare for å få litt av gleden..og at de har prestert noe selv også.

Sitat slutt

Så viser du bare at du helt enkelt etter min mening slenger dritt, og ikke har respekt for andre modellflygere! Måten du også henger ut Sniper på fordi sitat : " Såvidt jeg vet så er dette noe nytt for deg". Det er bare nedverdigende å si det. Hva med å tilby deg å hjelpe til isteden med din påståtte utrolige byggeevne og hjelpe noen som kanskje trenger??? Og heller hjelpe de inn i en veldig tilfredsstillende byggeprosess?[/QUOTE]

Kjære Olav Jørgensen
                    I dette tilfellet begynte Sniper. Vedr. min nyinnkjøpte ARF CUB osv. Han var med på den turen til ELEFUN også. Dette var en mer kameratslig fleip som der vi begge vet hvor vi har hverandre. Til informasjon så er vi klubbkamerater og omgås privat. Alle som kjenner meg vet at jeg ikke er uhøflig eller behandler andre mindreverdig osv. Så er den greia oppklart håper jeg! Alle som en uansett alder prøver jeg etter beste evne å hjelpe og strekker ut en hånd der det trengs. til gjengjeld har jeg fra 2-4 telefoner daglig om support på modellfly. Jeg klandrer ikke noen om de flyr ARF. Også den generasjonen trenger hjelp men dette er avsporing i hva ingrediensen av hva temaet gjaldt. Tilslutt kan jeg si at jeg har hjulpet modellflyvere fra ca. 6 år og til over 70 og liker å være tilstede der andre kan ha nytte av min erfaring.
                    Men jeg påpeker at iallfall ikke jeg blir noen gang utlært i dette "gamet". En lærer noe nytt hver gang og det er det jeg ofte prøver å formidle. Har dratt flere ggr. for å fly men da det står 1-3 nybegynnere som venter på at noen kan hjelpe da glemmer en fort hva en selv kom for å gjøre. Det er ofte det som også er morro - Å bidra.
                    Last edited by Raptor; 04-12-09, 22:13.
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Morsomt med sånne diskusjoner her. De kommer gjerne om vinteren når flyabstinensene er som størst. Modellfly familien er mangfoldig og alle har en plass der. Jeg har greid å sette sammen noen flishauger til å se ut som fly igjennom de årene jeg har holdt på og jeg har kjemperespekt for de som bruker 100 vis eller 1000 timer på en flott modell. Som andre i denne tråden har påpekt så er tidsklemma en årsak til at mange velger ARF istedenfor byggesett eller bygging fra tegning.

Montering av en ARF kan også inneholde en del elementer av bygging med modifiseringer her og der for å få modellen til å passe motor, retracts, tuned pipe med mer. Her kommer klart erfaring med bygging av flishaug til nytte. Eller når flyet besøker moder jord på en måte vi ikke hadde regnet med.

Jeg besøker ikke forumet så mye lenger fordi jeg finner mye av trådene kjedelige og egentlig ikke så mye nytt. Savner en del av gamlekarene som var veldig aktive før og hadde mye nyttig å formidle her men artig å se at de er tilbake iblant. Så det var gøy å se signaturene til MicroMac, Vingemutteren og Motorboy her inne igjen.

Ha en fin vinter med montering av ARF, bygging av flishaug eller reparasjon av kræsja fly - det skal jeg gjøre for å være klar til neste sesong.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Sniper
                        • Nov 2005
                        • 1386

Originally posted by Superstar40
                        Savner en del av gamlekarene som var veldig aktive før og hadde mye nyttig å formidle her men artig å se at de er tilbake iblant. Så det var gøy å se signaturene til MicroMac, Vingemutteren og Motorboy her inne igjen.
                        Så enig, så enig!
                        Geir

3D plane - 1D brain

Comment

Working...