Unconfigured Ad

Collapse

Reversert motor..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonasur
    • Mar 2011
    • 9

Reversert motor..

Hei. Har nettopp kjøpt meg et Clouds Fly. Fikk, etter mange timer svetting og banning, motoren til å respondere på senderen, MEN den går motsatt vei av det den egentlig skal. Flyet "flyr" altså baklengs.

Leste litt rundt om hva som kunne gjøres for å få motoren til å dreie riktig vei, og en gjenganger ser ut til å være å lodde om kablene på ESCen. Synes dette hørtes litt drastisk ut. Er det noen som vet om noen andre måter en kan få motoren til å dreie riktig vei?

Håper på svar og løsning

- Jonas
  • Blypropell
    • Sep 2008
    • 139

Er det Børsteløs motor på den? Hvis kan du bytte om på 2 av de 3 ledningene som går fra ESC til motor,da vil den gå motsatt vei.
    Bruker å være plugger på ledningene så da slipper du å lodde.

Er Propellen på rett vei?
    Last edited by Blypropell; 11-03-11, 03:07.
    I Hangaren:

Rotor:
    Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
    Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
    "Jysk" Tricopter * Assan GA250
    Bumblebee ST450 * KK2.0
    Fly:
    ST-Model Mandala-1300kv
    ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
    STM Cessna
    Spektrum DX7

Comment

• Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

Propellen vil ikke trekke feil vei om den er montert baklengs. Den blir bare mindre effektiv

Originally posted by Jonasur
      Hei. Har nettopp kjøpt meg et Clouds Fly. Fikk, etter mange timer svetting og banning, motoren til å respondere på senderen, MEN den går motsatt vei av det den egentlig skal. Flyet "flyr" altså baklengs.

Leste litt rundt om hva som kunne gjøres for å få motoren til å dreie riktig vei, og en gjenganger ser ut til å være å lodde om kablene på ESCen. Synes dette hørtes litt drastisk ut. Er det noen som vet om noen andre måter en kan få motoren til å dreie riktig vei?

Håper på svar og løsning

- Jonas
      Du blir nok nødt til å bytte om ledningene Er sånn trefase motorer virker.
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Ettersom han skrev svetting og banning var jeg sikker på at det gjaldt nitro jeg :P

Du kan eventuelt skaffe deg pusher propell å sette på i steden, da slipper du å lodde om og kanskje unngå enda mer svetting =D
        Honeybee CP 2

Comment

• Jonasur
          • Mar 2011
          • 9

Takker for svar

Glemte å nevne at det gjelder en børsteløs motor. Ser ikke ut som det er noen plugger som kan muliggjøre bytting av kabler uten å lodde. Har også prøvd å sette på propellen alle mulig veier, men med mindre jeg er helt blind ser det ikke ut til å hjelpe.

Er dette noe som kan programmeres i ESC?

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Noen ESCer kan programmeres til å reversere motoren, men uten å vite hvilken du har kan man ikke si noe.
            Lodd løs to ledninger mellom ESC og motor og bytt om på dem, lodd sammen. Normalt bruker man plugger, bare på de aller minste og letteste sakene kutter man vekk mest mulig kabel og lodder for å spare vekt. Og da snakker vi om et par gram bare

Å snu propell kan du glemme. Husk at propellen skal stå sånn at skriften vender framover. Setter du propellen på gale vegen får du liten effekt, veldig liten.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Aifart
              • Mar 2010
              • 122

Bullet kontakter er tingen mellom motor og esc.. Da bytter man bare
              http://www.youtube.com/user/LofotenRC?feature=mhum

Exrem Flight MXS 48"
              Extrem flight extra 300 EXP 48"(R.I.P) x2
              CMpro Giles 202 30 sice
              Multiplex Easy glider
              T-REX 450 Sport
              Speed båt 25 OS
              En krasja STOR hjemme laget Delta vinge. R.I.P Harstad Høsttreff 2010

Lofoten RC Klubb.

Comment

• Kyrre
                • Feb 2009
                • 2322

Er ikke så mye man får gjort med det når alt kommer ferdig loddet fra fabrikk, og da er iallefall min erfaring at det ikke blir brukt plugger. Hvis du er 100% sikker på at motoren går feil vei (skal gå med klokka når du ser den bakfra) og man ikke kan programmere retningen via esc, så må du som nevnt enten finne deg en pusherpropell eller lodde om to av ledningene.

Comment

• JayBee
                  • Sep 2009
                  • 762

Du skal ikke finne en pusher propell, for det er det som står på fra før.... Ikke bytt propell uansett! Lodd om ledningene! Det er det eneste som vil funke. Hvis du setter på motsatt propell så vil det fly rett vei, men vinklingen på motoren vil bli totalt feil. Klipp ledningene på midten, og lodd om. Det er ikke så vanskelig.

Husk at det bare er to av ledningene som skal byttes!
                  Jon-Brage Hoel Andorsen
                  -------------------------------------------------------------------------
                  Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• Jonasur
                    • Mar 2011
                    • 9

Kan se ut som jeg må prøve meg på lodding. Spørsmål: Holder det at jeg klipper over to av ledningene og lodder disse, eller bør jeg rippe av plasten på ESCen for å lodde direkte på den?

Comment

• per.oines
                      • Aug 2009
                      • 296

Er det en plass på ledningen som det er tykkere f.eks krympestrømpe som er på eller om det er en plass ledningen bytter farge? Dersom det er det så er det kanskje plugg under der.
                      -63.
                      Graupner MC
                      JR
                      Multiplex
                      Turnigy.
                      Fly, alt for mange.

Comment

• Jonasur
                        • Mar 2011
                        • 9

Er et sted som har fått på seg krympestrømpe, men throttlestore.com (hvor jeg kjøpte flyet) hevder at det ikke er noen plugger her.

Comment

• Flyfreaken
                          • Dec 2009
                          • 717

Du kan kjøpe deg gullkontaktær og lodde på det på alle ledningane Det er utrulig lett å lodde på og om du må ha mottor og ESC fra inann a en eller annen grunn er detta null jobb

Comment

• per.oines
                            • Aug 2009
                            • 296

Originally posted by Jonasur
                            Er et sted som har fått på seg krympestrømpe, men throttlestore.com (hvor jeg kjøpte flyet) hevder at det ikke er noen plugger her.
                            omtrent midt på? ca 1,5 til 2,5 cm? og kabelen går over til annen farge? Kan være at de bare er loddet sammen. Du kan prøve å ta av krympestømpen og se.
                            Last edited by per.oines; 11-03-11, 13:50. Reason: tileggsopplysning
                            -63.
                            Graupner MC
                            JR
                            Multiplex
                            Turnigy.
                            Fly, alt for mange.

Comment

• Jonasur
                              • Mar 2011
                              • 9

Hvis det ikke er noen plugg der, kan jeg lodde om på dette stedet?

Comment

Working...