Unconfigured Ad

Collapse

propellvalg og andre 3D relaterte spørsmål for bensinfly-50cc klassen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Kan være lurt å velge en propell som er relativt lett og drive slik at du for en kjapp "spool up" Kan være redningen. Selv liker jeg best å fly med en propell som gir et bra kompromiss mellom thrust, fart og støy. Ikke nødvendigvis det beste for 3D, men det funker hvis du også skal fly litt program f.eks IMAC.

Leste på FG at f.eks en 27*12 vil gjøre at modellen vil torque mer i hover kontra en 28*10. Om det stemmer vet jeg ikke Årsaken kan være som nevnt før at en større diameter vil gi mer løft over ror som øker virkningen av disse.

Og ja, som alle andre sier fjern den "ailevator" miksen du har laget, trengs ikke...
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Bjørnar V
      • Mar 2011
      • 388

Originally posted by william123
      Kan være lurt å velge en propell som er relativt lett og drive slik at du for en kjapp "spool up" Kan være redningen. Selv liker jeg best å fly med en propell som gir et bra kompromiss mellom thrust, fart og støy. Ikke nødvendigvis det beste for 3D, men det funker hvis du også skal fly litt program f.eks IMAC.

Leste på FG at f.eks en 27*12 vil gjøre at modellen vil torque mer i hover kontra en 28*10. Om det stemmer vet jeg ikke Årsaken kan være som nevnt før at en større diameter vil gi mer løft over ror som øker virkningen av disse.

Og ja, som alle andre sier fjern den "ailevator" miksen du har laget, trengs ikke...
      Ja ok hadde så og si tenkt å fly uten den miksen mer. Noen grunn til at den ikke er bra?
      Ut fra det du sier så kan en vess 24A bli bra på denne motor/ fly komboen?
      Har du foresten hatt en sd extra med en brillelli?
      AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
      EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
      EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
      RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++

Comment

• palsor
        • Jan 2008
        • 638

Jeg brukte dx 7 på min dle 55. Det jeg gjorde for å lage en litt bedre kurve var å sette sub trim slik at motor dro ca 3500 rpm ved center stikke, deretter justerte jeg endepunkt på throttle lav til tom gang ca. 1600rpm da ble den ca 60 på traveladjust med de linkene jeg brukte.
        så justerte jeg throttle høy til max, endte opp på 150 på travel adjust.

Dette gjør at bevegelsen på servo arm blir liten på første halvdel av gas stikka og bevegelsen øker på andre halvdel.

Sub trim til L80
        Traveladjust H150
        L 60

Prøv spoilerons det er morro. begge balanse ror går opp samtidig som du drar høyderor. Dette er kult i walls, man mister løft påvingene slik at modellen "sklir bortover" uten å stige.
        Helikopter:
        T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
        Radio
        Spektrum dx 18

Comment

• Bjørnar V
          • Mar 2011
          • 388

Originally posted by palsor
          Jeg brukte dx 7 på min dle 55. Det jeg gjorde for å lage en litt bedre kurve var å sette sub trim slik at motor dro ca 3500 rpm ved center stikke, deretter justerte jeg endepunkt på throttle lav til tom gang ca. 1600rpm da ble den ca 60 på traveladjust med de linkene jeg brukte.
          så justerte jeg throttle høy til max, endte opp på 150 på travel adjust.

Dette gjør at bevegelsen på servo arm blir liten på første halvdel av gas stikka og bevegelsen øker på andre halvdel.

Sub trim til L80
          Traveladjust H150
          L 60

Prøv spoilerons det er morro. begge balanse ror går opp samtidig som du drar høyderor. Dette er kult i walls, man mister løft påvingene slik at modellen "sklir bortover" uten å stige.
          ja spoilerons har jeg , den ligger vel mer eller mindre inne automatisk på ene brytern på dx7. har ikke brukt den så mye enda skal teste den ut i walls ja.. har hørt den kan funke for mindre wing rock i harrier også, men det trengs over hode ikke på en EF edge. den er dønn stabil.
          Skal først prøve meg på en mekanisk løsnining på throttle kurve. Ved å plassere servohornet nesten loddrett ned i flukt med servo så vil de første milimeterne med bevegelse nesten ikke gi noe åpning inne i forgasser. i teorien
          så får man se hva man klarer å lurer DX7 til... har hør snakk om å fly i heli mode også, der er det visst mulighet for throttle curve. og en throttle-throttle mix er og nevnt...
          altså noen muligheter å prøve seg på før et nødvendig radiobytte må foretas.

+++

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Jepp, den SD Extra'en med Brillellien i nesa var min en gang i tiden. Jeg som satte den ihop Vet du hvor den er nå?

24A vil sikkert funke til bra det. Har ikke noe erfaring med Vess selv så det må andre uttale seg om Miksen er ikke nødvendig Til vanlig flyging blir det nesten bare drag og fint lite balanserorseffekt. Eneste er i hover, men tror ikke du vil merke så mye til den her heller.
            Last edited by william123; 15-03-11, 22:10.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Bjørnar V
              • Mar 2011
              • 388

Originally posted by william123
              Jepp, den SD Extra'en med Brillellien i nesa var min en gang i tiden. Jeg som satte den ihop Vet du hvor den er nå?

24A vil sikkert funke til bra det. Har ikke noe erfaring med Vess selv så det må andre uttale seg om Miksen er ikke nødvendig Til vanlig flyging blir det nesten bare drag og fint lite balanserorseffekt. Eneste er i hover, men tror ikke du vil merke så mye til den her heller.
              Den Extran var min en periode. kjøpte den av Lyngmo. Et robust fly og mitt første i den sizen. Motoren var jo fantastisk, 60cc med stabil kraft. Skroget er gått videre til en annen i klubben vår som har konvertert den til brushless. Blir vel maiden snart. Brillellien fortsatte en stund i EF edge 88" som fikk en dle-55 en periode før det ble satt inn en DA-60 i nesa (puh).
              Planlegger å operere inn Brillellien i en kina sbach 300. et rimelig og lett nr. 2 fly.
              Er i mål nå. EF edge er as good as it gets og med en lett og sykt kraftig motor kan jeg ikke forlange mer.
              A pitch kan vel sammenlignes med 8? B med 10 og C med 12?
              Last edited by Bjørnar V; 15-03-11, 22:30.

+++

Comment

• Larsern
                • Sep 2007
                • 756

Vess propellene oppfører seg ikke helt som std. propeller, men veldig forenklet kan man vel si det slik. Jeg opplever en "A" pitch som omtrentlig 10" på lave turtall og kanskje bare 6" på fullt turtall.

Comment

• Bjørnar V
                  • Mar 2011
                  • 388

får prøve ut A og B pitch. ser jo raskt hva som funker.
                  nå er det ut i gorasjen og bygge om throttle link

+++

Comment

• Decathlon
                    • Nov 2001
                    • 234

Ka du fann ut om throttle? Endte du opp med kun mekanisk endring, eller radiotrikset, eller begge dela, og hvordan synes du resultatet ble?
                    Mvh Tommy Fosland
                    Tromsø MFK

Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

Comment

• Bjørnar V
                      • Mar 2011
                      • 388

Endte opp med ny radio. En dx9.
                      Tok to minutt å sette opp en bra kurve.

+++

Comment