Unconfigured Ad

Collapse

Et merkverdig problem...??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

    #1

    Et merkverdig problem...??

    Hei godtfolk.

    Har en Yak54 av ukjent fabrikat med vsp på 173cm. Som jeg i høst kjøpte brukt, og hadde noen rare opplvelser med.
    Når jeg flyr med maks utslag, og roller kjapt mot venstre, og slipper opp, så begynner den å rolle sakte mot høyre, som om den er helt ute av trim. Tar jeg da en kjapp roll mot høyre, så går den rett. Det samme skjer om jeg roller mot høyre først.

    Jeg tenkte først det var servoene som var problemet, så byttet de nå i går og testfløy i dag, det samme problemet var fortsatt der? Har jo Futaba T12FG radio med FASST mottaker, så tror ikke det er feilen, og det er ikke mulig å vri vingene noe.

    Så om noen har noen smarte tios å komme med ville jeg vært svært takknemmelig!
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

    #2
    Kanskje det er noe masse som flytter seg inne i kroppen/vingen
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment

    • william123
      • May 2005
      • 2330

      #3
      Mistenker trege roroverføringer eller linker..?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment

      • Jøllsrud
        • Oct 2007
        • 469

        #4
        Det er ingen slark i overføringer, og ingen masse som flytter seg. Skal teste litt mer i morra, og gå over alt. Problemet må ligge i vingene/balanserorene, men jeg klarer bare ikke finne noe! Det er svært irriterende og ha et fly som egentlig flyr bra, men som ikke fungerer!

        Comment

        • Kenolang
          • Jul 2010
          • 2530

          #5
          Tror vingen din er vridd jeg, eller så sitter den ikke level i forhold til resten..
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment

          • Aviator
            • Mar 2005
            • 601

            #6
            E d power HD servoer du bruker? Mistenker at du har noen drit servoer som ikke sentrerer skikkelig
            Svein Roe
            ----------------
            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
            Boomerang Sprint - Simjet 2250
            Starfire II P-60
            C-arf Extra 2,3 - DA 50
            EF Extra 91" - DA 60
            EF Edge 48"
            Ventus 4m
            Mini Nyx

            Comment

            • ArneH
              • Dec 2009
              • 1562

              #7
              Har du sjekket at vingen ikke har slått seg? "Varped wings" som det skrives en del om på RCG.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment

              • alflovvold
                • Sep 2009
                • 5527

                #8
                Hvilke servoer hadde du, og hvilke byttet du til? Gikk du fra Power HD til Power HD så er jo løsningen sansynligvis enkel.

                HD servoer sentrerer ofte dårlig, høres ut som noe slikt!
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment

                • farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

                  #9
                  Originally posted by Kenolang
                  Tror vingen din er vridd jeg, eller så sitter den ikke level i forhold til resten..
                  Tror Kenolang er inne på noe, se om vingen og ballanserorene er vridd/skjeve

                  Comment

                  • alflovvold
                    • Sep 2009
                    • 5527

                    #10
                    Om de var skjeve, ville ikke rollingen bare gått mot 'en side? Det skjer jo begge veier..?
                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment

                    • Kenolang
                      • Jul 2010
                      • 2530

                      #11
                      Originally posted by alflovvold
                      Om de var skjeve, ville ikke rollingen bare gått mot 'en side? Det skjer jo begge veier..?
                      Nja, ikke nødvendigvis. Den kan ha blitt trimmet "rett", og da vil feilen dukke opp igjen ved feks. en roll....
                      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                      EF Yak-54. 110"
                      EF MXS 83"
                      GB Yak-55 2,2m

                      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                      Takk til:
                      Autopartner.se
                      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                      Comment

                      • alflovvold
                        • Sep 2009
                        • 5527

                        #12
                        Hmm.. Ser fortsatt ikke helt hvorfor den da alikevel drar seg begge retninger, men det er mulig hodet mitt streiker pga. null koffein inntak så langt idag..
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment

                        • farmann
                          • Mar 2010
                          • 918

                          #13
                          Etter påfyll av kaffe ble jeg usikker, men har du sjekket overføringer som fler antyder her

                          Comment

                          • Kenolang
                            • Jul 2010
                            • 2530

                            #14
                            På grunn av propellstrømmen...
                            Bare en ide, det er flere andre gode forslag her også som sikkert er like sannsynlige..
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment

                            • xxl
                              • Feb 2008
                              • 1624

                              #15
                              har du sjekket at hengslene i vingen er godt nok limt fast. (prøv og dra i balangseroret) Har sett før at de kan løsne hvis jobben ikke gjøres godt nok
                              BOOMA Intelliswitch

                              Odd A Eriksen

                              Comment

                              Working...