Unconfigured Ad

Collapse

Et merkverdig problem...??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

Det satt Hitec digitale servoer der, husker ikke betegnelsen, men Elefun tar vel rundt 600kr stykket, så byttet jeg til noen Hitec 645MG jeg hadde liggende. Skal ut straks ut å fly nå, og se over alt som er sagt her. Om jeg finner noe gærent kommer rapport her, om flyet bli til flis kommer også en rapport. Skal bli spennende å se om jeg finner ut noe.

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

HS 645MG er en analog servo. Har ikke noe erfaringer med den selv, men kanskje noen kan si noe om hvordan den sentrer. Har det noe å si i hvilken hastighet du flyr eller skjer det samme uansett hastighet?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• piper
        • Jan 2005
        • 378

Har brukt 625 og 645 servoer til skalafly i flere år, til dags dato ingen som har sviktet eller sentrert spessielt dårlig. Tror svaret finnes et annet sted ja.
        Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Ettersom du har sjekket alt mekanisk (løse hengsler, vinge, ting som endrer tyngdpunkt) - forresten har du sjekket at motoren ikke forskyver seg sideveis i festet?

Er det en mottaker du ikke har brukt før? Har lest om enkelte mottakere som forandrer pulslengden til servo 2 og 3, men husker ikke hvilket fabrikat det gjaldt. Det er visstnok et software problem og rettes av leverandøren.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• danelli
            • Feb 2011
            • 13

tror kanskje problemet kan ligge i radioen? har opplevd at stikkene på radioen ikke sentrer riktig. men det er jo bare å teste et annet fly..
            Erotisk rulett.....Det er når en mann stenges inne i et
            mørkt rom med 10 nakne damer.....og den ene er hans svigermor )
            -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
            -yak 54 . sc 91 2t
            -christen eagle 2
            -aristo-cat s-t 25
            diverse depron "crap"

-dx8

Comment

• Jøllsrud
              • Oct 2007
              • 469

Var og fløy i dag, stramma alt som kunne strammes, og så at alt mulig var rett. Det blei mye bedre, men det forsatt litt tendenser til noe rart. Og det er ikke senderen, har andre fly som det ikke er noe tull med. Så er kun det flyet her.

Blir vel en tur i morra også, feilsøke litt mer da.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Har du tørrtestet nede på bakken at alle rorflater kommer tilbake til samme punkt (sentrerer) når du drar stikkene til maks og til bake til 0 (begge veier)

Inn med en knappenål i TE og frem med linjalen (øyemål holder ikke) - sentrer alt 100% så kan man eliminere mange andre feilkilder!
                Last edited by Quadrocopter; 21-04-11, 10:34.

Comment

• Thinnthinn
                  • Sep 2002
                  • 1172

Hadde akkurat samme problem på en 50-strl Pattern-maskin for noen år siden. Hadde da Hitech digitale miniservoer i vingene.
                  Etter litt feilsøking fant jeg ut at det MÅTTE være servo-sentreringen, og lånte meg en servoprogrammerer. Her viste det seg at de servoene hadde en "default" slark i senter, noe jeg satte til 0... (Hvorfor den default-innstillingen må du ikke spørre meg om!). Den spesifikie modellen var ganske "kilen" på bal-rorene, så selv de minste utslag syntes godt.
                  Null-stillingen hjalp en god del, men ikke helt 100%.
                  Enden på visa var at jeg heiv ut Hitec servoene og lempa inn noen Futaba jeg hadde liggende. Etter det forsvant problemet.

(Dette har ingenting med merker osv å gjøre, men i dette tilfelle var det forskjellen som gjorde utslaget...)

Min konklusjon blei i alle fall det at på DEN modellen som var så kilen på bal-rorene, måtte jeg ha servoer som hadde best mulig sentrering. Andre modeller er ikke nødvendigvis så kritiske. Kan være noe så enkelt som bittelitt slakk i servodrev el.l. (Selv bruker jeg utelukkende plastdrev av nevnte årsak). Et annet tips er å minske trim-step på senderen etter grov-trimmingen (ett klikk på trimmen gir mindre justering). Ikke alle sendere som lar deg gjøre det, men mange av de nyere computer-senderne har dette.

Prøv også å la servovandringen være så lang som mulig (min.100% på "servotravel" på senderen). Da får du max oppløsning, og best mulig sentrering. Dette justeres mekanisk på rorhorn/servohorn. Unngå å ha 60% eller mindre vandring på servoene.

Lykke til i alle fall!
                  Last edited by Thinnthinn; 21-04-11, 11:00.
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Ta av støtstengene til balanserorene og sjekk at ikke et av rorene står i spenn så det buer seg og "snapper" forbi senter...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• farmann
                      • Mar 2010
                      • 918

Originally posted by Thinnthinn
                      Hadde akkurat samme problem på en 50-strl Pattern-maskin for noen år siden. Hadde da Hitech digitale miniservoer i vingene.
                      Etter litt feilsøking fant jeg ut at det MÅTTE være servo-sentreringen, og lånte meg en servoprogrammerer. Her viste det seg at de servoene hadde en "default" slark i senter, noe jeg satte til 0... (Hvorfor den default-innstillingen må du ikke spørre meg om!). Den spesifikie modellen var ganske "kilen" på bal-rorene, så selv de minste utslag syntes godt.
                      Null-stillingen hjalp en god del, men ikke helt 100%.
                      Enden på visa var at jeg heiv ut Hitec servoene og lempa inn noen Futaba jeg hadde liggende. Etter det forsvant problemet.

(Dette har ingenting med merker osv å gjøre, men i dette tilfelle var det forskjellen som gjorde utslaget...)

Min konklusjon blei i alle fall det at på DEN modellen som var så kilen på bal-rorene, måtte jeg ha servoer som hadde best mulig sentrering. Andre modeller er ikke nødvendigvis så kritiske. Kan være noe så enkelt som bittelitt slakk i servodrev el.l. (Selv bruker jeg utelukkende plastdrev av nevnte årsak). Et annet tips er å minske trim-step på senderen etter grov-trimmingen (ett klikk på trimmen gir mindre justering). Ikke alle sendere som lar deg gjøre det, men mange av de nyere computer-senderne har dette.

Prøv også å la servovandringen være så lang som mulig (min.100% på "servotravel" på senderen). Da får du max oppløsning, og best mulig sentrering. Dette justeres mekanisk på rorhorn/servohorn. Unngå å ha 60% eller mindre vandring på servoene.

Lykke til i alle fall!
                      Det er veldig riktig med å utnytte servoens travel, 100% bør være minimum, start med 140% og juster heller linker på servohorn.

Comment

Working...