Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket fly er dette??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lanzin
    • Jul 2011
    • 9

    #1

    Hvilket fly er dette??

    Fikk dette av naboen og lurer på om det er noe vits i og ta det tilbake til sine glansdager..

    Lurer på fabrikant,merke osv..Click image for larger version

Name:	IMG_0889[1].jpg
Views:	1
Size:	94.1 KB
ID:	629372Click image for larger version

Name:	IMG_0887[1].jpg
Views:	1
Size:	84.7 KB
ID:	629373Click image for larger version

Name:	IMG_0885[1].jpg
Views:	1
Size:	84.4 KB
ID:	629374
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

    #2
    Ja, selvsagt. Men ville kanskje gått for en elektrofisering.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

    Comment

    • lanzin
      • Jul 2011
      • 9

      #3
      noen som vet merke og modell?

      Comment

      • ROB
        • Jun 2010
        • 21

        #4
        Ser ut som en modifisert Sagitta fra Airtronic's sitt byggesett.

        Comment

        • bardp
          • Nov 2010
          • 2473

          #5
          Er flott gammelt fly skal da vel ikke ha noen jævla elektromotor.

          Comment

          • ArneH
            • Dec 2009
            • 1562

            #6
            Originally posted by bardp
            Er flott gammelt fly skal da vel ikke ha noen jævla elektromotor.
            Jo da! Denne passer utmerket med elektromotor og foldepropell!
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment

            • lanzin
              • Jul 2011
              • 9

              #7
              Originally posted by bardp
              Er flott gammelt fly skal da vel ikke ha noen jævla elektromotor.
              Hehehe... Hadde vært morsomt og få det i gang med tilsvarende motor..

              Comment

              • lanzin
                • Jul 2011
                • 9

                #8
                Har aldri eid et fly før.. Så lurer litt:

                Motoren har ikke noe gasspjeld.. Skal den bare gå på et gitt turtall??
                Hvordan stopper man? Lander uten motor når det er tomt for fuel?
                Er det ikke vanskelig og lande uten flaps?
                Skal vel ha hjul denne?
                Mangler "cockpit" dekselet.. Noe og få tak i?

                Comment

                • bth
                  • Dec 2003
                  • 1638

                  #9
                  Originally posted by lanzin
                  Har aldri eid et fly før.. Så lurer litt:
                  Originally posted by lanzin
                  Motoren har ikke noe gasspjeld.. Skal den bare gå på et gitt turtall??
                  Den går på full gass hele tiden.

                  Originally posted by lanzin
                  Hvordan stopper man? Lander uten motor når det er tomt for fuel?
                  Begynn med 1/4 tank og se hvor høyt den går, og øk etterhvert dersom du ønsker større høyde.



                  Originally posted by lanzin
                  Er det ikke vanskelig og lande uten flaps?
                  Nei, bare sirkle over landingsstedet når du begynner å få lav høyde.


                  Originally posted by lanzin
                  Skal vel ha hjul denne?
                  Tror ikke det, landes best på gress.


                  Originally posted by lanzin
                  Mangler "cockpit" dekselet.. Noe og få tak i?
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment

                  • ArneH
                    • Dec 2009
                    • 1562

                    #10
                    Dette er jo en motorglider. Som sendes opp med el-motoren i gang. Så skrur man av motoren, og flyr den som et glidefly. Når man taper høyde gir man throttle og stiger opp til glidehøyde. Og flyr den som et seilfly. Derfor brukes elektromotorer med regulator i dag. Radian er et typisk eksempel på en slik modell. Når man brukte forbrenningsmotor, fylte man tanken til et visst antall sekunders drift. Så var det om å gjøre å holde flyet lengst oppe i luften etter at tanken var tom.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment

                    • lanzin
                      • Jul 2011
                      • 9

                      #11
                      Hvordan får man disse opp i luften? Enten glow eller elektro?? Lar dem vel ikke ta av selv uten hjul?

                      Comment

                      • ArneH
                        • Dec 2009
                        • 1562

                        #12
                        Her ser du en som sender opp en elektro-glider i høyere prisklasse:



                        Bruker foldepropell, hvor bladene legger seg inntil kroppen når motoren ikke går. Eller når flyet lander på magen.
                        Dette er virkelig en morsom og elegant måte å fly på. Egner seg også til å lære å fly, da disse flyene flyter bra, og ikke alltid er så raske. (Noen er veldig raske )
                        Legg merke til hvordan han setter i gang igjen motoren når han når lav høyde. Det er en stor fordel elektro har fremfor fuel.
                        Last edited by ArneH; 16-07-11, 19:42.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment

                        • Biplan
                          • Apr 2008
                          • 903

                          #13
                          Originally posted by lanzin
                          Har aldri eid et fly før.. Så lurer litt:

                          Motoren har ikke noe gasspjeld.. Skal den bare gå på et gitt turtall??
                          Hvordan stopper man? Lander uten motor når det er tomt for fuel?
                          Ser ut som en O.S. motor. Det er kvalitet. Ja, den går på fullt turtall og bringer modellen opp i høyden (i stedet for å "skyte opp" modellen med strikk). Når motoren stopper seiler modellen lenge. Hvor høyt den går bestemmer du med mengen fuel på tanken.

                          Begynn med glideflukt i unnarennet på en hoppbakke eller lignende terreng uten motoren igang. Vinden må blåse rett mot unnarennet. La modellen gli nedover og lande på sletta. Når modellen er trimmet inn (flyr rett fram med stikkene i nøytral) kan du begynne å bruke motoren til å få modellen høyere enn der du starter.

                          Originally posted by lanzin
                          Er det ikke vanskelig og lande uten flaps?
                          Nei, ikke noe problem å lande uten flaps. Denne modellen har så lav vingebelastning at den kommer sakte og fint ned når du vil det.

                          Originally posted by lanzin
                          Skal vel ha hjul denne?
                          Nei, hjul er unødvendig vekt. Modellen håndstartes (kastes).

                          Originally posted by lanzin
                          Mangler "cockpit" dekselet.. Noe og få tak i?
                          Canopy kan du enkelt lage, det er veldig mange ting som selges i vakummformet, gjennomsiktig emballasje. Du finner sikkert noe som passer.

                          Jeg synes du skulle fly denne klassiske modellen akkurat slik den er nå, med glødepluggmotor.
                          Last edited by Biplan; 16-07-11, 21:05.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment

                          • ArneH
                            • Dec 2009
                            • 1562

                            #14
                            Begge deler går fint. Enig med Biplan: Det er lurt å prøve seg litt først med forsiktig glideflukt. Spesielt hvis du aldri har vært borti RC fly før.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment

                            • lanzin
                              • Jul 2011
                              • 9

                              #15
                              Takker for alle nyttige svar.. jeg fortsetter spørrerunden..

                              Hvor lang rekkevidde har en tradisjonell gammel 2kanals kontroller\mottager ?
                              Er det ikke lett og stige til utenfor rekkevidde?
                              Har ikke lyst til og investere i dyrt radioutstyr for og prøve denne ut..

                              Hvordan fyller man tanken på disse.. gjennom fuelslangen?

                              Motoren får jeg ikke til og starte. det sto i en OS MAX 15
                              Har en OS MAX CV-R som ser helt lik ut bare den har større kjøleribber...stått i en bil og den har ikke startsnor.. egner den seg?

                              På forhånd takk
                              Last edited by lanzin; 16-07-11, 23:52.

                              Comment

                              Working...