Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det noen som har erfaring med bygging av utskytningsrampe ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det noen som har erfaring med bygging av utskytningsrampe ?

    Heisann.
    Jeg kikket litt for lenge på ett fly her om dagen, sånt blir det handel av HobbyKing R/C Hobby Store : Darkwing FPV Drone 1727mm Composite (ARF) . Jeg ser for meg at det kan bli litt vrient å få kastet dette opp i luften ? Så da håpet jeg at det var noen her inne som hadde tips til bygging av utskytningsrampe for denne typen fly. Setter stor pris på alle tips og linker.

  • #2
    Her er en enkel en som jeg satte sammen på et kvarter:
    RC Groups - View Single Post - Stryker projects: Sleipner and Hägar
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #3
      den var ikke dum. Hvordan fungerer opplegget med strikken og hvordan fester du det på flyet ? du nevnte en video på det andre forumet, men kunne ikke se at det var noen video der !?

      Comment


      • #4
        Her er en video hvor jeg bruker rampa:


        Har senere funnet ut at det er like bra å droppe hele rampa, og bare holde modellen over hodet slik:



        Krok lager jeg av en vinge-skid hvor jeg filer et hakk for tauet:
        RC Groups - View Single Post - Stryker projects: Sleipner and Hägar
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #5
          Er det såpass ja. Så for meg at jeg måtte ha en rampe på mange meter jeg.Det der så jo kjempe elegant ut. Denne modellen jeg har bestilt veier 1,4kg uten elektronikk. går ut fra den kommer på 2-2,5kg da ? en stryker veier vel og rundt ett par kilo ? Ting så plutselig litt lysere ut

          Comment


          • #6
            Min tyngste er på 2,2 kilo, så det vil være sammenlignbart
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Husk å programmere inn "launch mode" med positivt høyderor på en bryter. Jeg har ca 30% utslag på høyderor til flyet er ca 10 meter opp i lufta. Jeg starter heller ikke motor før strikken er løs. Husk også at du bør ha et tau (klessnor av plastbelagt nylon fra Jordan er kjempefint til dette) som er ca dobbelt så lang som strikken. Jeg bruker den blå (8mm) strikken fra Hobbyking. Den bør foldes dobbelt slik at slapp lengde er 5m, og 10 meter klessnor. Som anker bruker jeg et slikt spiral-jordspyd for hunder som kjøpes for en femtilapp i dyrebutikken.
              Darkwing ser veldig fet ut, og det vil ikke være noe problem å få den i lufta med denne metoden.
              Last edited by Arcteryxxx; 17-03-12, 18:08.
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • #8
                Ja da har jeg litt å jobbe med her må inrømme jeg ikke helt skjønner hvordan den strikken fungerer, men det finner jeg nok ut av når jeg setter igang. Launch mode er vel det som er viktigst å få til her tror jeg. virket hvertfall veldig kjekt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lowland View Post
                  Ja da har jeg litt å jobbe med her må inrømme jeg ikke helt skjønner hvordan den strikken fungerer, men det finner jeg nok ut av når jeg setter igang. Launch mode er vel det som er viktigst å få til her tror jeg. virket hvertfall veldig kjekt.
                  Det er egentlig ganske enkelt. Ta utgangspunkt i denne strikken. HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 8mm Silicon Rubber Bungee Hi-Start Cord
                  Den er 10 meter lang. For å få nok punch må du folde den dobbelt, slik at lengde uten strekk er 5 meter. Klessnora på 10 meter fester du i strikken med ei renneløkke eller lignende, og i den andre enden av snora lager du ei løkke som skal hektes på flyets krok. Det er viktig at det er strikken som er nærmest ankeret.
                  Ved launch kan du spenne strikken slik at flyet er ca 40 meter fra ankeret.
                  Se 10 minutter ut i denne videoen:
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #10
                    Hadde en mistanke om at dette kunne bli flaut ja trodde den strikken var festet fra utløsermekanismen og rundt den fremste stangen på rampen og i flyet. Skjønner det jo nå, må faktisk strekke den 30 40 meter. Da er jeg noe nærmere du nevnte spiral-jordspyd, er det for å feste strikken litt opp fra bakken ?

                    Comment


                    • #11
                      Det er primært for at strikken skal ha en skikkelig god forankring. Jordspydet rager jo ikke mer enn 10cm over bakken når du har skrudd det ned i jorda...
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment

                      Working...
                      X