Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cambrian Spitfire (supermarine) funfighter byggehjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cambrian Spitfire (supermarine) funfighter byggehjelp

    Nå har eg gått til inkjøp av min første Nitro modell, ein Cambrian Funfigher av typen Supermarine Spitfire.
    Pakken ligger her som illustrert:
    Click image for larger version

Name:	2012-06-11 19-43-07.911.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	631602

    Dette blir første gong eg bygger med balsa og trenger gunnlegende hjelp og instruksjon for å få dette perfekt (veit at mange her har bygget ein, dere i skalagjengen hadde vel ein byggekveld med ein haug av disse?)
    Flyet blir dekorert med norske roundeler med teikn FN-K registrering PT882.
    Click image for larger version

Name:	Scrshot10132.jpg
Views:	1
Size:	45.5 KB
ID:	631603
    Click image for larger version

Name:	scrshot10362.jpg
Views:	1
Size:	44.0 KB
ID:	631604

    Som bare 13-14 åring har eg myyykje å lære og eg lærer fort .
    Eg må vite kva eg trenger av all elektronikk (untak mottaker og kontroll) det vil seie servoer (1x for elevator, sideror trengst ikkje, 1x for begge balanseror/1x på kvar kva er best?) mottaker batteri og sikkert meir eg kommer på seinare... (du kan jo også komme med inspel på kva eg treng)
    Meir kommer etterkvart.
    Nettside for modell: Cambrian Spitfire Funfighter Kit - West Wales Models

    Motorvalget mitt er ein O.S. 25LA
    Eg veit ikkje enda korleis eg skal ordne filmen på (kva type, korleis markeringane skal ordnest, skal det vere dekaler med lakk over så dei ikkje detter av eller markeringe laga av film?)

    Pakken ligger og det blir den til min skoleferie starter (neste veke)
    Click image for larger version

Name:	2012-06-11 19-44-31.146.jpg
Views:	1
Size:	57.4 KB
ID:	631605

    All hjelp takast godt imot, så blir det spennende å sjå sluttresultatet

    ''Spitfire IXe, PT882 – FN-K
    PT882 ”FN-K” fra 331 skv slik den så ut tidlig i 1946. Britisk roundel, skrog bånd og serie nr er tydelig overmalt med farger som ikke matcher. Norsk vingeroundel er i samme størrelse som RAF roundel, men skrog roundel er mindre. Dette er godt synlig på bilder fra vinteren 45-46. Norsk flagg er malt på under cockpit. Flyet fikk senere koden A-AH og hadde i 1949 en landingsulykke ved Kjevik, noe som gjorde at flyet ble kassert. PT882 hadde på det tidspunktet 202 flytimer.''

    - Henta frå Jens Ole Kjølbergs inlegg i ein tråd på flightsim.no ''Flere norske Spitfire (og en danske)!''
    Last edited by Fensone; 11-06-12, 19:21.



  • #2
    Gratulerer med fint fly. Har en kompis som har en messerscmiitt fra cambrian som flyr utmerket. Av servoer ville jeg valgt hitec hs85mg, hs 5085 eller lignende. Vil anbefale at du bruker oracover til betrektning. Det er den beste og sterkeste filmen du får tak i. Når det gjelder dekaler\merker kan du skjære ut disse selv i oracover evt prøve å skaffe noen decaler du kan lime på. Mye jobb å skjære ut dekaler selv i oracover, men det pleier å bli bra =) Merker med tall osv får du kanskje tak i på clas ollson eller biltema el lign....
    Last edited by ole.foll; 11-06-12, 20:30.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

    Comment


    • #3
      Eh... finnes ikkje det billigere men fortsatt high performance servoer der ute?
      Tenk deg i ein stilling som elev, som mangler all elektronikk. Det blir ikkje ein ''blid'' pris til slutt


      Comment


      • #4
        hs81 er fin servo til dogfightere, men bør være med tannhjul i metal (MG) da de lett får litt juling.

        Når det gjelder betrekning så er solartex best på sånne fly synes jeg. den er betydelig sterkere en de andre på bekostning av att den er litt tyngre. også er den veldig grei å spray lakkere hvis man ønsker det. ellers har jeg også god erfaring med waypoint 150 mg og 150power som servoer til fly i den størrelsen. men tror ikke elefun fører dem lengre mulig noen andre som har dem i norge.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hei, på det gamle Warbirdforumet så hadde vi en tråd om bygging av Camrian settene. Selv satte jeg sammen en Spitfire. Du finner tråden her:
          Funfighters
          Hans Petter Ytterbø
          Trondheim

          RCRCM; Strega F3F
          RCRCM; E-Typhoon
          RCRCM; Predator V1 F3F
          Wildflug; MDM Fox
          CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
          Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
          ESM; Seafury m/ MVVS 40
          ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
          ESM Seafury m/ OS FT-300
          + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hans Petter View Post
            Hei, på det gamle Warbirdforumet så hadde vi en tråd om bygging av Camrian settene. Selv satte jeg sammen en Spitfire. Du finner tråden her:
            Funfighters
            Ja den har eg sett igjennom eit par gonger, ikkje mykje detaljert men. Eg fer vel prøve meg på modifikasjonen din, eg har selv mistet ein modell grunnet flutter. Har du noko meir dokumentasjon av modifikasjonen din?

            hs81 er fin servo til dogfightere, men bør være med tannhjul i metal (MG) da de lett får litt juling. Solartrex
            So HS81 på Motor, elevator og balanseror? Med MG selvfølgelig.

            Solartrex vs. Oracover. The battle begins
            Glassing er jo også noko å tenke på, eller?
            Last edited by Fensone; 11-06-12, 22:12.


            Comment


            • #7
              Click image for larger version

Name:	IMG_3244.JPG
Views:	1
Size:	39.7 KB
ID:	589201Click image for larger version

Name:	IMG_3246.JPG
Views:	1
Size:	31.4 KB
ID:	589202Hei, jeg ser at det gamle warbirdforumet desverre er blitt håpløst mht det å se på bilder. Jeg har derfor tatt et par nye bilder nå av den lille modifikasjonen som etter min mening er et must for å få den til å fly pent. Jeg brukte 2 stk pushrods type Sullivan som ble koblet sammen ved servoen ved hjelp av en bit av et gammelt servohorn som jeg kuttet til. Så har jeg brukt vanlig 2mm skruer og skrudd det sammen. Med dette får du en meget tight forbindelse til hver høyderorsflate
              Hans Petter Ytterbø
              Trondheim

              RCRCM; Strega F3F
              RCRCM; E-Typhoon
              RCRCM; Predator V1 F3F
              Wildflug; MDM Fox
              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
              ESM; Seafury m/ MVVS 40
              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
              ESM Seafury m/ OS FT-300
              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

              Comment


              • #8
                Glassing av en så liten modell er ganske mye arbeid.
                Jeg glasset min modell på grunn av at jeg hadde lyst til å prøve teknikken.
                Prismessig kommer du nok kanskje vel så rimelig ut av det med en rull oracover og litt maling.
                Maling får du til en hyggelig pris på flugger.. De blander farger i prøvebokser i eksakt den du ønsker.
                (Tynnes ut med vindusspylervæske)

                Min Cambrian Spit er utstyrt med Hxt900 servoer fra Hobbyking. de er riktig nok ikke metalldrev, men belastningen på rorene er ikke så store. Du skal jo ikke fly sakte og med store utslag på en sånn maskin.
                Hxt900 er samtidig så billig at du kan kaste den dersom du opplever at noen drev ryker.. men du sjekker jo alt før take off etter landing uansett. Og er landingen hard sjekker du ekstra godt.
                Min Spit har hatt noen harde "landinger", og det er ikke servoene som har røket.. noen kabler og rorhorn, men ingen drev så vidt jeg kan huske.
                Se på tråden på warbirdforumet, og spør dersom du lurer på noe.
                Lykke til!
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #9
                  HXT900 er fantastisk billig og med mine erfaringer har det bare svikta ein.

                  HXT900 billige og plastikk mot HS81 kvalitet, pris og MG
                  Eg tenker å ha identiske servoer for både motor, elevator og balanseror (1x servo med torque rod som styrer begge samtidig)

                  HXT 900 takler streset på Hans Petters modifikasjon også?

                  spør dersom du lurer på noe
                  Hald tastaturene klare...


                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke noe mer belastning på høyderor servo om man fordeler kreftene til hver høyderorsflate slik jeg har gjort.
                    Hans Petter Ytterbø
                    Trondheim

                    RCRCM; Strega F3F
                    RCRCM; E-Typhoon
                    RCRCM; Predator V1 F3F
                    Wildflug; MDM Fox
                    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                    ESM; Seafury m/ MVVS 40
                    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                    ESM Seafury m/ OS FT-300
                    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fensone View Post
                      HXT900 er fantastisk billig og med mine erfaringer har det bare svikta ein.

                      HXT900 billige og plastikk mot HS81 kvalitet, pris og MG
                      Eg tenker å ha identiske servoer for både motor, elevator og balanseror (1x servo med torque rod som styrer begge samtidig)

                      HXT 900 takler streset på Hans Petters modifikasjon også?



                      Hald tastaturene klare...
                      Holder som "fjell"
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #12
                        Da blir det
                        HXT900 servoer frå HK på motor, elevator og balanseror (torque rod, der ein servo styrer begge).

                        Har funne eit bilde av motoren eg har liggende for modellen på ein annan, og det bildet var frå 2004. Da hender det seg slik at, motoren kanskje ikkje har kjørt sidan 2004. Det er vel da ingen problem å prøve motoren i flyet etter alle disse år?!


                        Comment


                        • #13
                          Hei, normalt ikke noe problem å bruke en motor som har ligget mange år. Jeg har motorer fra 80 tallet som går som en klokke fremdeles. Det er kan være lurt å ha i litt olje i motorer som skal lagres over lengre tid for å forhindre korrosjon. Jeg bruker vanlig mineralsk motorolje som selges på bensinstasjoner.
                          Hans Petter Ytterbø
                          Trondheim

                          RCRCM; Strega F3F
                          RCRCM; E-Typhoon
                          RCRCM; Predator V1 F3F
                          Wildflug; MDM Fox
                          CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                          Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                          ESM; Seafury m/ MVVS 40
                          ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                          ESM Seafury m/ OS FT-300
                          + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                          Comment


                          • #14
                            Hvilken lim burde eg bruke? Dei anbefaler Epoxy, men hvilken epoxy?!
                            Det står også at eg burde bruke vanleg kvit PA lim på bindingane mellom isoporen og balsan på vingen.

                            Takker for alle svar så langt!


                            Comment


                            • #15
                              Bruk 30 min epoxy på spantet som fester motoren (firewall) På resten kan du bruke vanlig hvitlim. Den kan med fordel tynnes ut litt med vann når du skal lime plankinga på isoporvingene for å spare litt vekt. Husk godt med vekt oppå plankingen under tørkeprosessen. En haug med tunge bøker gjør susen. Jeg mener å huske at det skal være litt wash-out i vingene. Pass på at du tar hensyn til det før du legger vingene i press. Regner med at det står på tegningen/ manualen
                              Hans Petter Ytterbø
                              Trondheim

                              RCRCM; Strega F3F
                              RCRCM; E-Typhoon
                              RCRCM; Predator V1 F3F
                              Wildflug; MDM Fox
                              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                              ESM; Seafury m/ MVVS 40
                              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                              ESM Seafury m/ OS FT-300
                              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                              Comment

                              Working...
                              X