Announcement
Collapse
No announcement yet.
flutter på høyderor med digitale servoer.. easy fix..
Collapse
X
-
Jeg la på en tynn stripe med sikaflex i hengslelinjen. Det løste problemet for meg
Comment
-
Nic: treiner-svein
3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
Futtaba T14MZP
Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/
Comment
-
Heisann
Jeg tror det er fornuftig å huske at det som er beskrevet her er et fenomen med servoen, ikke flutter generert av aerodynamikken. Lynforklaring (reguleringsteknikk er et eget fagfelt med mye relativt tung matematikk) : I servoen er det et reguleringssystem som hele tiden jobber for å holde den posisjonen som signalene fra mottageren ber om. Avviket fra ønsket posisjon måles og det beregnes hvor mye motoren skal kjøres og i hvilken retning. For eldre servoer (såkalt analoge) gjøres denne beregningen for hver gang det kommer en signalpuls fra mottageren (typisk 40-50 ganger i sekundet). For moderne (såkalt digitale) servoer gjøres dette mye oftere, jeg har målt alt fra 300-1000 ganger i sekundet. Denne hyppige oppdateringen intern er en av årsakene til et moderne servoer yter bedre (flinkere til å korrigere små avvik). Ideelt sett skulle tidskonstanten til reguleringen vært tilpasset egenfrekvensen til det systemet (rorflaten el.) som skal reguleres, da servoene av forskjellige brukere kobles til svært forskjellige 'systemer' må produsentene gjøre noen valg på hvor aggressivt servoene skal regulere. Dersom man da kobler en servo til et ror som er mye tyngre og derved har en mye lavere egenresonansfrekvens enn det servoens regulator er satt opp til vil systemet kunne begyne å oscillere slik det er vist i videoen i tråd-starten. Løsningen er å enten skifte til en servo som tåler vekten av roret, eller å innføre demping av systemet. Demping kan lages på mange måter, enten med friksjon (som vist i videoen), med 'gummiaktig' hengsling, el. friksjonsdemping er ikke en veldig god metode, men det fungerer. Bedre er det å bruke viskøs demping ala. støtdemper til RC-bil. (I gamledager var det friksjonsdempere på biler, dagens væskefulte støtdempere er MYE bedre). Ideelt sett burde servoene tilpasse seg det de er koblet til (selv-tuning av reguleringsparameterne) men det er ikke så helt enkelt å implementere, så vi må nok satse på å fikse det sjæl.
Comment
-
Får vel foreslå for servoprodusentene og implementere en slik Fusy controler i servoene som kan kjøre automatisk tilpasning av PID parametrene.
Og et litre apropo i en analog servo jobber posisjonsregulatoren kontinuelig da der bare er en opamp men den får bare nytt setpungt hvær gang motakeren sender ut en ny puls.
Comment
-
Tja ofremmi, det jeg mente var at med hengsletape så ville en "OG" i tilleg til å dempe servo flutter få et par tre andre fordeler istedet for den metoden som var vist innledningsvis Ja, ja jeg ville prøvd med hengsletape først da nettop den vil ha litt dempende efektLast edited by zephyr; 16-01-13, 22:11.Nic: treiner-svein
3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
Futtaba T14MZP
Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/
Comment
Comment