Announcement

Collapse
No announcement yet.

flutter på høyderor med digitale servoer.. easy fix..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • flutter på høyderor med digitale servoer.. easy fix..

    Kom over denne på youtubern.. tenkte jeg skulle dele denne..

    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

  • #2
    Godt tips på et kjent problem
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #3
      Men er det tema på sideror som går bananas?
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Ja det vil jeg tro.

        Comment


        • #5
          Har ingen erfaring med store 3D acromodeller men lurer på om noen har prøvd å statisk balansere rorene(med bly i forkant) ala det som blir gjort på full size?

          Comment


          • #6
            mer vekt helt bak på fly er enda mer vekt fremme i flyet for cg sin skyld
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre


            Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

            Comment


            • #7
              Jeg la på en tynn stripe med sikaflex i hengslelinjen. Det løste problemet for meg
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Hengsle tape på alle ror sikrer og mot ror flutter av luft gjennom spalten og bedrer aerodynamikken


                Click image for larger version

Name:	IMAG0398.jpg
Views:	1
Size:	17.9 KB
ID:	596693
                Attached Files
                Nic: treiner-svein
                3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                Futtaba T14MZP
                Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                Comment


                • #9
                  Heisann
                  Jeg tror det er fornuftig å huske at det som er beskrevet her er et fenomen med servoen, ikke flutter generert av aerodynamikken. Lynforklaring (reguleringsteknikk er et eget fagfelt med mye relativt tung matematikk) : I servoen er det et reguleringssystem som hele tiden jobber for å holde den posisjonen som signalene fra mottageren ber om. Avviket fra ønsket posisjon måles og det beregnes hvor mye motoren skal kjøres og i hvilken retning. For eldre servoer (såkalt analoge) gjøres denne beregningen for hver gang det kommer en signalpuls fra mottageren (typisk 40-50 ganger i sekundet). For moderne (såkalt digitale) servoer gjøres dette mye oftere, jeg har målt alt fra 300-1000 ganger i sekundet. Denne hyppige oppdateringen intern er en av årsakene til et moderne servoer yter bedre (flinkere til å korrigere små avvik). Ideelt sett skulle tidskonstanten til reguleringen vært tilpasset egenfrekvensen til det systemet (rorflaten el.) som skal reguleres, da servoene av forskjellige brukere kobles til svært forskjellige 'systemer' må produsentene gjøre noen valg på hvor aggressivt servoene skal regulere. Dersom man da kobler en servo til et ror som er mye tyngre og derved har en mye lavere egenresonansfrekvens enn det servoens regulator er satt opp til vil systemet kunne begyne å oscillere slik det er vist i videoen i tråd-starten. Løsningen er å enten skifte til en servo som tåler vekten av roret, eller å innføre demping av systemet. Demping kan lages på mange måter, enten med friksjon (som vist i videoen), med 'gummiaktig' hengsling, el. friksjonsdemping er ikke en veldig god metode, men det fungerer. Bedre er det å bruke viskøs demping ala. støtdemper til RC-bil. (I gamledager var det friksjonsdempere på biler, dagens væskefulte støtdempere er MYE bedre). Ideelt sett burde servoene tilpasse seg det de er koblet til (selv-tuning av reguleringsparameterne) men det er ikke så helt enkelt å implementere, så vi må nok satse på å fikse det sjæl.
                  Last edited by ofremmi; 15-01-13, 18:33. Reason: Typo's
                  www.ofremmi.info

                  Comment


                  • #10
                    Får vel foreslå for servoprodusentene og implementere en slik Fusy controler i servoene som kan kjøre automatisk tilpasning av PID parametrene.
                    Og et litre apropo i en analog servo jobber posisjonsregulatoren kontinuelig da der bare er en opamp men den får bare nytt setpungt hvær gang motakeren sender ut en ny puls.

                    Comment


                    • #11
                      Tja ofremmi, det jeg mente var at med hengsletape så ville en "OG" i tilleg til å dempe servo flutter få et par tre andre fordeler istedet for den metoden som var vist innledningsvis Ja, ja jeg ville prøvd med hengsletape først da nettop den vil ha litt dempende efekt
                      Last edited by zephyr; 16-01-13, 22:11.
                      Nic: treiner-svein
                      3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                      3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                      3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                      RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                      RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                      Futtaba T14MZP
                      Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                      Comment

                      Working...
                      X