Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp: Merkelig manøver/bevegelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp: Merkelig manøver/bevegelse

    Hei.

    Har et Pilot-rc 26% extra 260 fly.

    Trenger noen råd og tips angående et lite problem, skal forsøke å beskrive problemet.

    Ved hurtig bruk av høyderor, eksempelvis når jeg skal ta en loop så "vrir" flyet seg på vei ut av loopen. Det gjør som det skal på vei opp og inn i loopen, men deretter begynner det å vri seg. Bevegelsen kan minne litt om en snap roll, men ikke så voldsom. Ved ikke så brå/hard loop gjør flyet som det skal.
    På bakgrunn av dette tør jeg ikke å fly maskinen ordentlig, redd for å miste kontroll.

    Har sett over flyet flere ganger, men alt ser ut som det skal. Har vært inne flere ting det kan være, men er som sagt litt vanskelig å finne ut av. Derfor spør jeg her. Aldri opplevd dette med andre fly jeg har hatt.

  • #2
    høres ut som en "highspeed stall" den ene vingehalvdelen mister løftet og en flikk er resultatet
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      cg for langt bak?
      usynk i høyderors servoer?

      tja, de jeg kommer på.
      Plane is temporary, glory is forever

      Comment


      • #4
        Kan se ut som den ene vingen "staller" litt ja. Men om det viser seg at dette er problemet, hva kan det komme av? CG på flyet skal være slik at det er lett "fortungt". Servoene ser ut som går slik de skal og er i synk.

        Ganske irriterende kan man si..

        Comment


        • #5
          spørs nok om du bare røsker litt hardt? kommer lettere om modellen er tung ...men er det samme vingen som dropper hver gang?
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Jeg hadde en pilot rc sbach på samme størrelsen som oppførte seg akkurat likt. CG var "lett fortung" som din. Ved for hard bruk av høyderor så flikket flyet ut til siden. Hva det kom av aner jeg ikke, men modellen var ikke glad i hard bruk av høyderor, spes ikke i litt fart.
            Trond Winger, søndagsflyger

            EG MX2 106"
            Ultimate 71"/DLE55
            GB Yak55 2.2M/DLE55

            Comment


            • #7
              Ja, det skal være samme vinge/manøver som skjer hver gang. Blir ikke helt klok av det, får forsøke flere ting som cg flytting og gå over rorene og måle utslag. Ser ut som at det ikke blir noe flyging på en stund nå uansett med været som er i vente... Takk for svar til nå, men tar gjerne mot fler.

              Comment


              • #8
                er nok rett og slett at den ene vingen som slipper og gir en flikk...sett ned rorutslaget
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  Mål nøye att høyderorene går helt likt. Hadde samme problemet med en sd yak. og der var det att høyderorene ikke var helt like på maks utslag.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje den er sidetung? sjekke cg i den retingen også kan være en tanke
                    Plane is temporary, glory is forever

                    Comment


                    • #11
                      Dette er et ganske vanlig problem på 30cc pilot fly. Som trowin sier så hadde han samme problem.
                      Det går sikkert å fikse, men lurer på om det har blitt sagt at det er et stab problem. Vinklingen eller noe???

                      Comment


                      • #12
                        Gudene vet.. Men får gjennomgå hele halepartien på nytt, måle utslag osv.

                        Comment


                        • #13
                          Hva slags gasspådrag har du når dette skjer?
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #14
                            Litt usikker på akkurat dette, men tror det er ved både "passe" fart og høy fart. Si fra halv gass og oppover.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by BjornA View Post
                              Kanskje den er sidetung? sjekke cg i den retingen også kan være en tanke
                              CG skal være ok, tror derfor ikke det er problemet.

                              Comment

                              Working...
                              X