Unconfigured Ad

Collapse

Hurtigkobling/Linker for retract-servo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SmurfAir
    • May 2013
    • 1629

Hurtigkobling/Linker for retract-servo

Hei!

Jeg holder på med en Spitfire hvor vingene er to-delt, har vingerør og fire vingebolter som man skrur for hånd fra innsiden.
    Ganske "standard" opplegg egentlig, men retracts har ikke egne servoer eller er servoløse, de deler en retract-servo som man monterer i kroppen.

Det er jo ganske knotete siden poenget med delbar vinge er jo å forenkle transport og lagring, slik at man vil montere/demontere denne på stripa.
    Har kjøpt en Hitec retract-servo, etter manualen til modellen er det tenkt å bruke servohjul med E/Z Connectors.
    Men det er jo ikke noe man kan demontere hver gang av flere grunner.

Er det noen som har noe tips til hvordan få til en slags hurtigkobling på stagene til retract-servoen, uten at man ugjør lengden på linken osv.?
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

Kan du ikke bruke en kule link. Sneppe den på og sneppe den av.

Comment

• SmurfAir
      • May 2013
      • 1629

Jo, dersom det holder så er det vel greit det, så fremt de ikke blir for trange og knotete å få av og på, eller at de blir slitne.
      Noen forslag til størrelse, fabrikant osv.?

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

Jeg hadde en ez aircobra en gang i tiden og der fulgte den med. Var helt standard størrelse , vil tro helifolket bruker slike også. Det finnes jo også en ball link tang som gjør jobben veldig enkel og rask

Comment

• Kyrre
          • Feb 2009
          • 2322

Er vel ikke en Phoenix model vel? Jeg har en Corsair fra dem med retracts hvor jeg har gitt opp hele greia og gått for elektro retracts. De kostet strengt tatt ikke mer enn en god retracts servo. Nå er det kanskje lettere i en Spitfire, på Corsairen min skulle støtstengene bøyes to steder pga måkevingen, og nå ut til midten av vingen. Det ble altfor mye flexing og servoen klarte ikke å lukke retractsene. I tillegg var det så mye slark at de hang delvis utenfor vingen, og prøvde jeg å justere det bort så låste de seg ikke i åpen stilling .

Comment

• ofremmi
            • Sep 2002
            • 490

Hei
            Vi hadde samme utfordring på F3A-modellene i 'gamledager' da de hadde opptrekkbart understell. Den beste løsningen jeg da fant var noen ballinker med hurtigkobling fra Sullivan, slik som man ikke trengte verktøy for å klipse av og på : http://www.sullivanproducts.com/ContSysAccMainFrame.htm
            Den gange kunne man kjøpe slike hos Norwegian Modellers, uklart om det fortsatt er mulig.
            www.ofremmi.info

Comment

• SmurfAir
              • May 2013
              • 1629

Originally posted by Kyrre
              Er vel ikke en Phoenix model vel? Jeg har en Corsair fra dem med retracts hvor jeg har gitt opp hele greia og gått for elektro retracts. De kostet strengt tatt ikke mer enn en god retracts servo. Nå er det kanskje lettere i en Spitfire, på Corsairen min skulle støtstengene bøyes to steder pga måkevingen, og nå ut til midten av vingen. Det ble altfor mye flexing og servoen klarte ikke å lukke retractsene. I tillegg var det så mye slark at de hang delvis utenfor vingen, og prøvde jeg å justere det bort så låste de seg ikke i åpen stilling .
              Det er en 60 Size Spit fra Phoenix, men der har det vært diverse modifiseringer de årene modellen har vært på markedet.
              Retractene som fulgte med er i hvert fall 1 av 3 varianter jeg har sett på den modellen, denne er fabrikkert i 2014 og har en retract som er CNC-frest alu med demping, denne er annerledes enn den det var bilde av i manualen også.
              Her blir hele staget fra tilkoblingen på retract til servo på drøyt 20 centimeter og har kun et kort z-bend knekk på ca. 1 1/2 cm.
              Det skal også lite bevegelse til for å åpne/lukke retracten og den har en innebygget "låsing" som gjør at det må litt kraft til for å løse den ut av lukket posisjon.
              Tror dette kommer til å funke greit, men jeg har ikke noe problem med å se for meg at løsningen på din Corsair i utgangspunktet ikke var bra. Med lange stag og flere lange knekker så blir det for mykt, nå løste du det greit med å skifte de til elektro-retracts.

Originally posted by ofremmi
              Hei
              Vi hadde samme utfordring på F3A-modellene i 'gamledager' da de hadde opptrekkbart understell. Den beste løsningen jeg da fant var noen ballinker med hurtigkobling fra Sullivan, slik som man ikke trengte verktøy for å klipse av og på

Den gange kunne man kjøpe slike hos Norwegian Modellers, uklart om det fortsatt er mulig.
              De der så jo geniale ut!
              Ser ikke ut som om modellers har dem nå, men jeg finner dem i USA så jeg får bestille derfra.

Takk alle sammen!!
              Last edited by SmurfAir; 19-10-14, 20:00.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

HK har en slik type. men er ikke sikker på størrelse/styrke på den
                http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...pcs_pack_.html
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• arvid
                  • Nov 2006
                  • 1547

Tror den typen vil slærke litt etterhvert, men ikke sikker da. Se på hva helifolket bruker. Der er slærk bannlyst.

Comment

• SmurfAir
                    • May 2013
                    • 1629

Originally posted by tyor
                    Takk!
                    Er i glass-forsterket nylon og kulene i stål, jeg har akkurat bestilt et par pakker så da har jeg 12 stk. og noen skift om de skulle bli slitne
                    $24 inkl. frakt med sporing, ikke gæærnt det

Comment

• Karmann
                      Moderator
                      • Oct 2006
                      • 735

Hva med en servo til hver retract? Om de har positiv låsing både oppe og nede så kan du bruke std servoer.
                      Mvh
                      Morten Aase

Comment

• SmurfAir
                        • May 2013
                        • 1629

Originally posted by Karmann
                        Hva med en servo til hver retract? Om de har positiv låsing både oppe og nede så kan du bruke std servoer.
                        Er en ARF, og har ikke lyst til å modde inn servoer i vingen, da hadde jeg likegodt byttet retractene til noen med innebygd motor.
                        Kjøpte også med en Hitec retract-servo, tror dette kommer til å funke greit med disse ball-linkene med fjærbelastet slide-lås.

Virker ikke som om servo og linker kommer til å få noe belastning i det hele tatt under landing og taxing, sånn som retracten er konstruert.

Comment

• SmurfAir
                          • May 2013
                          • 1629

Originally posted by tyor
                          Linkene kom i forrige uke, men fikk hentet de først nå fordi jeg var i Barcelona sist uke.
                          Til min store overraskelse, så var de faktisk av merket Sullivan 2-56 (produktnr. 560) .

Hadde forventet meg en pose med alle 12 slengt oppi, men de var enkelt-pakket.
                          Den ene var riktig nok bare en tom emballasje, selv om stiften og alt satt som det skulle...
                          Men $20 + frakt, er uansett relativt billig for dette syns jeg.
                          Tror dette kommer til å funke bra, og løser av/på fiklingen på en god måte
                          Click image for larger version

Name:	Linker.jpg
Views:	1
Size:	70.5 KB
ID:	609648

Comment

Working...