Nå har jeg hatt et par turer med ready, og begynner å få det til sån noenlunde.. MEN ready er jo et sjøfly, i alle fall sånn som jeg ser det, og jeg vil helst fly på vann. Jeg får ennå ikke til helt perfekte landinger, men det er like før. Er det lurt å prøve seg på vannet da? Er det ikke egentlig lettere?
Unconfigured Ad
Collapse
Fly på vann
Collapse
X
-
Tags: None
-
det er i hvertall vanskeligere å ta av på vann. har noen i klubben som har ready med flotører og hvis vannet er helt stille så må de kjøre fram og tilbake en tur først også ta av å¨tvers av sine egne bølger, fordi vannet suger så godt i flotørene.
du trenger vel gennerelt mere motor for å ta av på vann. -
hei
min erfaring er at det er lettere å fly på vann en på land, for det første er det mykere hvis du lander LITT skjeft, for det andre har du uendelig plass (nesten) til å lande og ta av på. Du slipper å sikte deg inn på stripa som bare krymper jo nermere du kommer. Men når du blir bedre kan det være lurt å prøve å bestemme seg for et pungt og lande der hver gang(en tenkt landingstripe på vannet) ellers blir man bortskjemt og kan få store problemer når man begynner å fly på land igjen. (ikke spør kordan eg vet det)
Readyen er et helt genialt sjøfly, har en kompis som først fløy pico-stic og derreter gikk direkte over på ready (på vann) uten noen form for opplæring, det gikk kjempebra.
Landingene kommer etterhvert, i begynnelsen hopper flyet en del men når du blir bedre blir det mye mindre.
sigveSigve Haugsnes
Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor
sigve.haugsnes.net
www.youtube.com/bergenflyerComment
-
takk for svar! prøver meg på vannet i morgen tror jeg. monterte nettopp flottørene, og fant ut at jeg har mistet en tverrstang på det bakre festettil flottørene..betyr det mye?
I don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
Tror ikke jeg ville flyd uten den stangen, lander du hardt da risikerer du å knekke understellet. det er sikkert mulig å lage en midlertidig løsning med furulister eller noe sånt.
SigveSigve Haugsnes
Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor
sigve.haugsnes.net
www.youtube.com/bergenflyerComment
-
Jeg har flydd uten det, men vil tro det er størr sjangs for å knekke hjulleggene i en hard landing uten. Men hvis du VIL/MÅ fly tror jeg du skal finne deg en taustump å knytte på slik at den virker på samme måte som staget. Tror det bør gå bra(hjemmemekk ala Niklas... Farlige saker egentlig...).
Comment
-
jeg hadde flotører på carosel´n og der knakk jeg ene glassfiber stanga ved landing på snø. jeg vil ikke anbefale å fly uten å ha noe der, men en like tykk furustav eller kanskje en bambuss(vei stikke) vil hjelpe bra. bambuss er jo litt sånn som glassfiber. den knekker ikke tvert av men splintrer slik at den fortsatt henger sammenComment
-
Flyr cessnaen fra samme produsent. Etter ei hard landing så jeg at understellet var vridd. Dvs. den ene flottøren pekte mer oppover enn den andre. Det viste seg at det bakre staget hadde løsnet...
Jeg turte ikke å ta av uten at dette satt skikkelig da jeg syntes hele understellet virket i mykeste laget.
Husk at det panker og slår en del om du tar av/lander i bølger
Jeg ville ikke flydd uten dette staget, men det er meg da...
Lykke til uansett! Det er enkelt å fly på vann, bare sørg for å ha en båt klar til henting/reddning om uhellet skulle være ute og følge tipset om å kjøre litt frem og tilbake om det er helt blikk stille. "Pumpe" litt med høyderoret hjelper også litt fant jeg ut.Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
okey, takk! Jeg har festet en tynn wire mellom de to mutterene bak nå, så flottørene kan ikke sprike så mye.. Håper det går greit, for jeg kan ikke vente... :PI don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
ja, nå var jeg ute å fløy i går UTEN tverrbommen.. hadde satt på en liten pinne som erstatning for tverrbommen og i tillegg en wire i tilfelle den skulle knekke..
Det gikk faktisk bra! Fikk til min første perfekte landing(ok, så stansa jeg motoren da flyet fremdeles glei langs vannet, så vi måtte ro ut å hente den..
)
Hadde en landing før den igjen men da landa jeg litt sent så flyet glei inn i sivet. Hadde kjøpt meg gummibåt i tilfelle dette skulle skje, så det gikk greit. ingen skade på flyet. Så prøvde jeg meg en siste gang. Motoren jeg har på (OS la 46) er egentlig altfor svak, i alle fall til sjøfly, så jeg må jo bånne på 100 meter før den vil slippe vannet..
Men så var det landingen. Jeg har tydeligvis det med å begynne å lande for sent, og det skjedde alså nå også. Først et lite hopp, så glei den fint langs vannet. men i altfor høy fart. den kjørte rett inn i steinene langs land og bråstoppet. Heldigvis var det ikke mye som skjedde. En liten bulk i venstre flottør og at det fremste festet røk var det eneste.
Tror ikke jeg klarer å fikse bulken, men det gjør vel ikke noe? bortsett fra utseende alså.I don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
Hei
kjekt å høre at flyturen gikk bra
Motoren jeg har på (OS la 46) er egentlig altfor svak, i alle fall til sjøfly, så jeg må jo bånne på 100 meter før den vil slippe vannet..
Bruker du rett propell ? jeg vil tro en 11x6 eller 12x5 skulle passe bra til dette flyet/motoren.
uansett, lykke til videre.
sjekk denne og...http://www.andersh.com/rc/video/bmfkuhell.mpg
Morten- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
- Skymaster Hawk m/ATJ220SV
- Krill Avanti S m/ATJ220SV
- Eurofighter m/Behotec 180 Gold
Comment
-
hei
synes det var rart at OS laèn ikke hadde nokk guff, med mindre motoren er veldig "sliten" så har den det, sjekk at propellen er riktig og at du får full åpning når du gir full gass. Ellers bør du kanskje få en som har god peiling på motorer til å justere den for deg.
Lykke til med videre skjøflygning
sigveSigve Haugsnes
Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor
sigve.haugsnes.net
www.youtube.com/bergenflyerComment
-
bruker 11x6 propell. likevel er det så vidt flyet vil ta av.
trottelen er fullt åpen på full gass, og helt lukket på lav gass.I don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
hallo fint det gikk bra.
som sagt før her så har jeg sett flere som har hatt problemer med å få opp ready med la46 motor på flotører så jeg er ikke overrasket. det du kan gjøre er å vippe litt opp og ned på høyderoret for å få den til å slippe suget fra vannet.
når det gjelder den bulken så bare sjakk at det ikke er sprekk, for da må du tette den med epoxy eller lignende. flotører som trekker vann er ikke noe særlig, da blir det enda vanskeligere å få den opp
lykke til videreComment
-
Hm.....motoren din skal yte ca. 1,2 hk på 15000 omdr. hvilket turtall klarer du med en 11x6 og hvilken propell bruker du ( type ) og hvor mye nitro i fuelen bruker du ?
les denne artikkelen og prøv gjerne flere propell alternativer før du bytter motorhttp://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=6
Mvh
Morten- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
- Skymaster Hawk m/ATJ220SV
- Krill Avanti S m/ATJ220SV
- Eurofighter m/Behotec 180 Gold
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment