Unconfigured Ad

Collapse

Fly på vann

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Fly på vann

Nå har jeg hatt et par turer med ready, og begynner å få det til sån noenlunde.. MEN ready er jo et sjøfly, i alle fall sånn som jeg ser det, og jeg vil helst fly på vann. Jeg får ennå ikke til helt perfekte landinger, men det er like før. Er det lurt å prøve seg på vannet da? Er det ikke egentlig lettere?
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

det er i hvertall vanskeligere å ta av på vann. har noen i klubben som har ready med flotører og hvis vannet er helt stille så må de kjøre fram og tilbake en tur først også ta av å¨tvers av sine egne bølger, fordi vannet suger så godt i flotørene.

du trenger vel gennerelt mere motor for å ta av på vann.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

hei

min erfaring er at det er lettere å fly på vann en på land, for det første er det mykere hvis du lander LITT skjeft, for det andre har du uendelig plass (nesten) til å lande og ta av på. Du slipper å sikte deg inn på stripa som bare krymper jo nermere du kommer. Men når du blir bedre kan det være lurt å prøve å bestemme seg for et pungt og lande der hver gang(en tenkt landingstripe på vannet) ellers blir man bortskjemt og kan få store problemer når man begynner å fly på land igjen. (ikke spør kordan eg vet det )

Readyen er et helt genialt sjøfly, har en kompis som først fløy pico-stic og derreter gikk direkte over på ready (på vann) uten noen form for opplæring, det gikk kjempebra.

Landingene kommer etterhvert, i begynnelsen hopper flyet en del men når du blir bedre blir det mye mindre.

sigve
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Soloflying
        • Aug 2004
        • 201

takk for svar! prøver meg på vannet i morgen tror jeg. monterte nettopp flottørene, og fant ut at jeg har mistet en tverrstang på det bakre festettil flottørene.. betyr det mye?

Comment

• sigve
          • Apr 2005
          • 484

Tror ikke jeg ville flyd uten den stangen, lander du hardt da risikerer du å knekke understellet. det er sikkert mulig å lage en midlertidig løsning med furulister eller noe sånt.

Sigve
          Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

Jeg har flydd uten det, men vil tro det er størr sjangs for å knekke hjulleggene i en hard landing uten. Men hvis du VIL/MÅ fly tror jeg du skal finne deg en taustump å knytte på slik at den virker på samme måte som staget. Tror det bør gå bra(hjemmemekk ala Niklas... Farlige saker egentlig... ).

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

jeg hadde flotører på carosel´n og der knakk jeg ene glassfiber stanga ved landing på snø. jeg vil ikke anbefale å fly uten å ha noe der, men en like tykk furustav eller kanskje en bambuss(vei stikke) vil hjelpe bra. bambuss er jo litt sånn som glassfiber. den knekker ikke tvert av men splintrer slik at den fortsatt henger sammen
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Flyr cessnaen fra samme produsent. Etter ei hard landing så jeg at understellet var vridd. Dvs. den ene flottøren pekte mer oppover enn den andre. Det viste seg at det bakre staget hadde løsnet...

Jeg turte ikke å ta av uten at dette satt skikkelig da jeg syntes hele understellet virket i mykeste laget.

Husk at det panker og slår en del om du tar av/lander i bølger

Jeg ville ikke flydd uten dette staget, men det er meg da...

Lykke til uansett! Det er enkelt å fly på vann, bare sørg for å ha en båt klar til henting/reddning om uhellet skulle være ute og følge tipset om å kjøre litt frem og tilbake om det er helt blikk stille. "Pumpe" litt med høyderoret hjelper også litt fant jeg ut.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Soloflying
                  • Aug 2004
                  • 201

okey, takk! Jeg har festet en tynn wire mellom de to mutterene bak nå, så flottørene kan ikke sprike så mye.. Håper det går greit, for jeg kan ikke vente... :P

Comment

• Soloflying
                    • Aug 2004
                    • 201

ja, nå var jeg ute å fløy i går UTEN tverrbommen.. hadde satt på en liten pinne som erstatning for tverrbommen og i tillegg en wire i tilfelle den skulle knekke..
                    Det gikk faktisk bra! Fikk til min første perfekte landing (ok, så stansa jeg motoren da flyet fremdeles glei langs vannet, så vi måtte ro ut å hente den.. )
                    Hadde en landing før den igjen men da landa jeg litt sent så flyet glei inn i sivet. Hadde kjøpt meg gummibåt i tilfelle dette skulle skje, så det gikk greit. ingen skade på flyet. Så prøvde jeg meg en siste gang. Motoren jeg har på (OS la 46) er egentlig altfor svak, i alle fall til sjøfly, så jeg må jo bånne på 100 meter før den vil slippe vannet..
                    Men så var det landingen. Jeg har tydeligvis det med å begynne å lande for sent, og det skjedde alså nå også. Først et lite hopp, så glei den fint langs vannet. men i altfor høy fart. den kjørte rett inn i steinene langs land og bråstoppet. Heldigvis var det ikke mye som skjedde. En liten bulk i venstre flottør og at det fremste festet røk var det eneste.
                    Tror ikke jeg klarer å fikse bulken, men det gjør vel ikke noe? bortsett fra utseende alså.
                    Attached Files

Comment

• Morten
                      • Apr 2002
                      • 386

Hei

kjekt å høre at flyturen gikk bra

Motoren jeg har på (OS la 46) er egentlig altfor svak, i alle fall til sjøfly, så jeg må jo bånne på 100 meter før den vil slippe vannet..
                      den erfaring jeg har av Ready med flottører og OS 46 LA er at det er god nok power til å ta av med, sjekk denne videoen http://www.andersh.com/rc/video/ready.wmv Readyen til www.modellfly.no har mer en nok kraft for take off.
                      Bruker du rett propell ? jeg vil tro en 11x6 eller 12x5 skulle passe bra til dette flyet/motoren.

uansett, lykke til videre.

sjekk denne og...http://www.andersh.com/rc/video/bmfkuhell.mpg

Morten
                      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

hei

synes det var rart at OS laèn ikke hadde nokk guff, med mindre motoren er veldig "sliten" så har den det, sjekk at propellen er riktig og at du får full åpning når du gir full gass. Ellers bør du kanskje få en som har god peiling på motorer til å justere den for deg.

Lykke til med videre skjøflygning

sigve
                        Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Soloflying
                          • Aug 2004
                          • 201

bruker 11x6 propell. likevel er det så vidt flyet vil ta av.
                          trottelen er fullt åpen på full gass, og helt lukket på lav gass.

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

hallo fint det gikk bra.

som sagt før her så har jeg sett flere som har hatt problemer med å få opp ready med la46 motor på flotører så jeg er ikke overrasket. det du kan gjøre er å vippe litt opp og ned på høyderoret for å få den til å slippe suget fra vannet.

når det gjelder den bulken så bare sjakk at det ikke er sprekk, for da må du tette den med epoxy eller lignende. flotører som trekker vann er ikke noe særlig, da blir det enda vanskeligere å få den opp

lykke til videre
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• Morten
                              • Apr 2002
                              • 386

Hm.....motoren din skal yte ca. 1,2 hk på 15000 omdr. hvilket turtall klarer du med en 11x6 og hvilken propell bruker du ( type ) og hvor mye nitro i fuelen bruker du ?

les denne artikkelen og prøv gjerne flere propell alternativer før du bytter motor http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=6

Mvh
                              Morten
                              - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

Working...