Unconfigured Ad

Collapse

Fly på vann

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sigve
    • Apr 2005
    • 484

hehe sommerferie sant.....
    Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Morten
      • Apr 2002
      • 386

Hei

Du skulle hatt deg en slik i snuten på Readyen din http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...spx?vareID=916
      det fungerte i alle fall kjempe bra i min med en 12x6 3bladet propell , jeg ser de utsolgt men får vel den inn igjen snart.

Morten
      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Soloflying
        • Aug 2004
        • 201

snaisen den ja
        men den er jo enda svakere enn min.. i hk i alle fall.
        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Originally posted by Soloflying
          snaisen den ja
          men den er jo enda svakere enn min.. i hk i alle fall.
          det blir vel som en elektrisk outrunner på en måte lavere turtall men kan dra større propell. husk at 2 taktere er ofte oppgitt med effekten på 16000-20000rpm. når du kommer ned mot 10000-12000rpm som er ett mere aktuelt turtall i praksis så er effekten ofte nesten halvert
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• Soloflying
            • Aug 2004
            • 201

så den er faktisk sterkere?
            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

nå har ikke jeg så stor erfaring at jeg kan uttale meg om akkuratt den og den motoren, men gennerelt så skal en .52 4T tilsvare en .40 2T. men det kommer jo an på hvilket type fly. er det ett fly som skal gå veldig fort så er det vel kanskje best med en 2T og en forholds vis liten propell. mens ett tyngere fly som trenger mere thrust vil kanskje ha det bedre med en 4T med en større propell.

ville tippe på at en .61 4T vil gå bra i stedet for en .46 2T. og en .80 4T i stedet for en .61 2T.

som sagt er jeg ikke noen ekspert, har selv holdt på med hobbyen bare i 8 mnd. men det er sån jeg har skjønt det i hvertfall
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Blir på en måte som å sammenligne bensin og disel motorer... 4t motorer liker vel best runst 8000-10000 rpm mens bensinmotoren liker noe høyere.

De fleste 2 taktmotorene er vel oppgitt med maks hk mellom 12-15000rpm. 20000 hørtes noe drøyt ut. Må være av de minste motorene da i såfall. På Rossien min, som er ei turtallsklokke, er det oppgitt 2.2hk ved 16500... Har ikke sett noen som oppgir hk ved noe høyere rpm...

4t er vel noe vanskligere å få til å gå 100% enn en 2 takter(?) eller kanskje det bare er en vanesak...

Greit å ha i bakhodet at en motor kanskje skal innom en modell eller flere og at den bør være fleksibel nok til å passe inn i de flyene en skaffer seg mtp. vekt, effekt og holdbarhet og ikke minst vedlikehold.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

kikket litt på dataene og LA46 er oppgitt med 1.2hk ved 15000rpm og asp fs61 er oppgitt til 1.1 hk ved 12000rpm. den store forskjellen er vel kanskje at en 2 takter må ha turtall for å få noe effekt ut mens en 4 takter drar mere jevnt på hele turtallsområdet. men jeg vil regne med at den 4 takteren drar mye bedre en den 2 takteren i ditt fly. da den i tilleg bruker mye større propell.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

ok jeg tok vel litt hardt i på det med å oppgi turtall. men mvvs oppgir faktisk effekten ved 23000rpm på quickie.40 motoren sin og ved 26000rpm på pylon.40 motoren. men dette blir jo mere spesielle motorer igjen.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

Working...