Announcement

Collapse
No announcement yet.

angrepsvinkel på warbirds ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • angrepsvinkel på warbirds ?

    Tenkte å begynne med vingefestet på en me109 i dag. men det står ikke noe på tegninga eller i byggemanualen om angrepsvinkel. er jeg safe hvis jeg legger den såvidt positiv 0-5grader eller noe sånt.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Warbirds angriper vel fra mange vinkler, de
    På skrå bakfra er ofte brukt.


    Sorry, kunne ikke dy meg.....................


    Kjell Aa

    Comment


    • #3
      Hehe....check your six!!....Er det et byggesett eller ARF? Begge variantene burde gi riktig angrepsvinkel viss du bygger riktig og etter planene. En ARF vil sansynligvis gi korrekt angrepsvinkel uten noen inngrep fra din side. Det viktigste med angrepsvinkelen er forholdet mellom den og haleflaten. Den bestemmer hvordan flyet "sitter" i lufta. Haleflatene vil som regel ha 0 grader på datumlinja. Vingen vil som regel ha noen grader positiv angrepsvinkel....5 grader høres mye ut...
      Husk at angrepsvinkelen i dette tilfellet er gradene mellom kordelinja og datumlinja. Forskjeller i angrepsvinkler vil gi trimforandringer ved varierende hastighet...
      Siden dette er en warbird og skal fly fort så vil jeg tro at den har godt av liten angrepsvinkel. For liten angrepsvinkel vil gi hengerumpe...lite pent på en warbird
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Euereka: hehe du har så rett. Denne er såpass liten (vs=105cm) at jeg tenkte jeg skulle klare lure meg inn på de store ESM warbirdene på udduvoll til sommeren

        Lumbajack: det er ett byggesett. og det lille som er av tekst er på tysk og det er ikke angitt noen vinkler på tegningene. ser ut som stabŽn er i null grader i forhold til kroppen. prøver da å legge den så den er såvidt positiv. som du sier så er det vel ikke bra med for mye hvis man vil ha litt fart, og det vil vi jo på en slik så vi klarer å stikke unna når de andre angriper
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          ..Du vil nok få fart med mer angrepsvinkel også men du må gi litt mer dykkror for å ikke stige for mye...og slikt blir det jo motstand av...ikke bra . En slik liten hissig sak som skal tumle rundt i dogfight bør vel ha mer nøytrale vinkler...mellom 1-2 grader og litt nedtrekk på motoren vil vel bli bra...exprimenter litt..shims eller puss vingesadelen til den "sitter" fint i lufta og flyr nøytralt i hele fartsregisteret.

          Og husk:...don't climb...don't dive...turn, turn, turn!!!!
          Last edited by Lumbajack; 07-11-06, 08:12.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Hei Guys - I think there is a little confusion here...

            The angle of incidence refers to the angle between the wing's chord and the longitudinal axis of an aircraft (a fixed value). The wing chord makes an angle with the fuselage. The wings are typically mounted at a small positive angle of incidence, to allow the fuselage to be "flat" to the airflow in normal cruising flight. Another term for angle of incidence in this context is rigging angle. It should not be confused with the angle of attack, which is the angle the wing chord presents to the airflow in flight (a variable value).
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              ...leita lenge etter det norske ordet..men uten hell. Klar over forskjellen.
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                tok ett bilde av flyet. har satt vingen på plass der den naturlig passer uten å forandre på noe enda. jeg synes det er litt høy vinkel men det er mulig jeg tar feil. staben er i null i forhold til den linja som dannes mellom plasten og treet
                Attached Files
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  ...tja...jeg hadde prøvd den slik foreløpig. Kanskje noen andre med dog-fightere der ute har noen synspunkter...
                  Det er jo kordelinja som relativ for monteringsvinkelen? (til jeg kommer på et bedre ord) ...så det ser vel ikke så rivgalt ut...1-2 grader?

                  Click image for larger version

Name:	monteringsvinkel.jpg
Views:	1
Size:	34.8 KB
ID:	549473
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment


                  • #10
                    greit da prøver jeg den sånn. da er det bare å lime fast festet i bakkant.

                    takker for hjelpen
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment

                    Working...
                    X