Tenkte å begynne med vingefestet på en me109 i dag. men det står ikke noe på tegninga eller i byggemanualen om angrepsvinkel. er jeg safe hvis jeg legger den såvidt positiv 0-5grader eller noe sånt.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
angrepsvinkel på warbirds ?
Collapse
X
-
Hehe....check your six!!....Er det et byggesett eller ARF? Begge variantene burde gi riktig angrepsvinkel viss du bygger riktig og etter planene. En ARF vil sansynligvis gi korrekt angrepsvinkel uten noen inngrep fra din side. Det viktigste med angrepsvinkelen er forholdet mellom den og haleflaten. Den bestemmer hvordan flyet "sitter" i lufta. Haleflatene vil som regel ha 0 grader på datumlinja. Vingen vil som regel ha noen grader positiv angrepsvinkel....5 grader høres mye ut...
Husk at angrepsvinkelen i dette tilfellet er gradene mellom kordelinja og datumlinja. Forskjeller i angrepsvinkler vil gi trimforandringer ved varierende hastighet...
Siden dette er en warbird og skal fly fort så vil jeg tro at den har godt av liten angrepsvinkel. For liten angrepsvinkel vil gi hengerumpe...lite pent på en warbirdMvh
Olav Lund
Comment
-
Euereka: hehe du har så rett. Denne er såpass liten (vs=105cm) at jeg tenkte jeg skulle klare lure meg inn på de store ESM warbirdene på udduvoll til sommeren
Lumbajack: det er ett byggesett. og det lille som er av tekst er på tysk og det er ikke angitt noen vinkler på tegningene. ser ut som stabŽn er i null grader i forhold til kroppen. prøver da å legge den så den er såvidt positiv. som du sier så er det vel ikke bra med for mye hvis man vil ha litt fart, og det vil vi jo på en slik så vi klarer å stikke unna når de andre angriper
Comment
-
..Du vil nok få fart med mer angrepsvinkel også men du må gi litt mer dykkror for å ikke stige for mye...og slikt blir det jo motstand av...ikke bra . En slik liten hissig sak som skal tumle rundt i dogfight bør vel ha mer nøytrale vinkler...mellom 1-2 grader og litt nedtrekk på motoren vil vel bli bra...exprimenter litt..shims eller puss vingesadelen til den "sitter" fint i lufta og flyr nøytralt i hele fartsregisteret.
Og husk:...don't climb...don't dive...turn, turn, turn!!!!Last edited by Lumbajack; 07-11-06, 08:12.Mvh
Olav Lund
Comment
-
Hei Guys - I think there is a little confusion here...
The angle of incidence refers to the angle between the wing's chord and the longitudinal axis of an aircraft (a fixed value). The wing chord makes an angle with the fuselage. The wings are typically mounted at a small positive angle of incidence, to allow the fuselage to be "flat" to the airflow in normal cruising flight. Another term for angle of incidence in this context is rigging angle. It should not be confused with the angle of attack, which is the angle the wing chord presents to the airflow in flight (a variable value).Ken Bates
Never Mind the Label
Comment
-
Comment
-
Comment
Comment