Unconfigured Ad

Collapse

Høyvinget og lavvinget trainer.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Høyvinget og lavvinget trainer.

Hallois!

Hva er forskjellen på en lavvinget og en høyvvinget trainer? Er det noe forskjell på flyegenskapene?
  • Java
    • Jun 2004
    • 168

Jeg har prøvd begge deler og jeg synes høyvinget fly er bedre å fly med hvis du bare skal ha kose turer og trene inn fingrene i stikkene.. Lavvinget blir noe annet.. Her må man passe på at farten er høy og det kan fort føre til at du mister kontroll.. Med høyvinget vinge, "drar" vingen flyet opp og holder flyet godt i luften og ved lav hastighet, noe som er mye bedre.. Skal du fly litt akro er det lavinget som er best, synes nå jeg...

Comment

• Guest

#3 Unapproved
      Starte med lavvinget?

Er det noe særlig å starte som nybegynner med lavvinget?

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

er i grunn enig. man bør starte med høyvinget. mye mer stabile og selvopprettende og saktegående
        hilsen arvid

Comment

• jop002
          • Dec 2006
          • 188

du børr gå for høyvinget, da retter flyet seg opp selv, dette er et bra forslag til en bra pris: http://rcnet.no/b2b/product_info.php...roducts_id=245
          Last edited by jop002; 03-02-07, 13:57.
          Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

jeg begynte med en Calmato sports. Utrolig fin lavvinget trainer som det tar litt lenger tid å vokse ut av. Mener den er bedre å fly enn den høyvingete varianten av Calmato. Men, smak og behag.
            -----------------------------------------------
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Denne?

Sitter å titter på denne her: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...-18-98-148-203

Går det ann å styre nesehjulet på denne?

Comment

• arvid
                • Nov 2006
                • 1547

det ser ut som det går ann. det gjør det på de aller fleste.
                arvid

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Denne da?

Så slik jeg forstår så er det ikke noe særlig å begynne med denne?

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

var jeg første gangs flyger og skulle jeg lære og fly idag, ville jeg godt for høyvinget. Uten tvil. den er sikkert fin den andre også, og litt stiligere kanskje, men ikke bry deg så mye om utseendet på din første modell. Gå for høyvinget.
                    arvid.

Comment

• torgust
                      • Aug 2005
                      • 842

Hei

Det tryggeste valget er nok en høyvinget sak. De er som sagt saktegående og mye mer selvopprettende. Lavvingede saker må gjerne flys litt raskere, også under takeoff og landing. Noe som kan være en utfordring i begynnelsen.

Om du har tilgang til en bra simulator (Realflight, Aerofly e.l) og trener godt på dem først så burde du kunne starte med en lavvinget modell, men uten forhåndstrening på simulator ville jeg gått for en høyvinget sak.

Hvis det står på penger vil nok scenarioet med simulatortrening for å gå rett på en lavvinget være det beste da du har mye mer å vokse i på en lavvinget.

Lykke til med valget
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Java
                        • Jun 2004
                        • 168

Jeg hadde denne som førstemodell http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=72
                        Veldig fin.. Kan også utstyres med flaps, og da kan du løpe etter flyet, samtidig som det flyr helt stabilt og fint

Comment

• solvang
                          • Nov 2006
                          • 37

Calmator Sport

Hei, jeg har hatt to fly med høyvinge og nå flyr jeg denne Calmator Sport som er lavinget. Jeg er ikke helt sikker, men mener at Calmatoren er den enkleste jeg har hatt. Den flyr veldig sakte og har tålt ganske mange landinger som ikke er akseptert i SAS.

En annen ting jeg vil si er at du ikke bør kjøpe for liten motor, mener ikke at du skal knøpe noe monster, dersom det står 40 - 46 kan du henge opp en 52. Dette kan komme hendig til ved avgang, du kommer raskt bort fra ting som står i ro, og landing dersom du ser at dette kommer til å bli dyrt.
                          Lars Solvang
                          Stavanger RC Klubb

Comment

• JanFredrik
                            • Sep 2006
                            • 491

Originally posted by solvang
                            Hei, jeg har hatt to fly med høyvinge og nå flyr jeg denne Calmator Sport som er lavinget. Jeg er ikke helt sikker, men mener at Calmatoren er den enkleste jeg har hatt. Den flyr veldig sakte og har tålt ganske mange landinger som ikke er akseptert i SAS.

En annen ting jeg vil si er at du ikke bør kjøpe for liten motor, mener ikke at du skal knøpe noe monster, dersom det står 40 - 46 kan du henge opp en 52. Dette kan komme hendig til ved avgang, du kommer raskt bort fra ting som står i ro, og landing dersom du ser at dette kommer til å bli dyrt.
                            Calmato Sport flyr fint med en .40 motor, ikke veldig fort, men ypperlig til en nybegynner. Har en selv med .46 motor, og det går med vanvittig fin fart! Litt for fort for en nybegynner, synes nå jeg! Har en 40-size cap( Kyosho), og calmatoen er nok NESTEN like rask! En .52 motor i calmatoen blir nok overkill!
                            Jan Fredrik Bjordal
                            www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• nybegunda
                              • Jun 2003
                              • 729

Jeg har KUN positive ting å si om calmato sport
                              Den jeg har står det en 56 motor i og det er bare morro!
                              Den lander med høy nese i saaakte fart. Full kontroll helt til den setter hjulene på bakken og veldig stabil.
                              Personlig tror jeg ikke du vil merke så stor forskjell på en god høyvinget trainer og calmatoen (jeg sammenlikner med høyvingede arising star, ready og avistar som jeg har hatt)
                              Jeg kjøpte calmatoen for å avansere ett steg videre fra avistaren som er en rask høyvinget trainer med semisymmetrisk vingeprofil, men ble satt tilbake to hakk. Den var nemlig snillere enn de to forrige høyvingede trainerene jeg har hatt.
                              Den retter seg nok ikke like lett opp selv som en høyvinget trainer gjør, men den går som på skinner beint
                              Dette flyet har du også glede av lenger enn en høyvinget modell
                              ...Mener jeg...
                              Tor Helseth
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

Working...