Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • caesar
    • Jan 2004
    • 11

Nybegynner!

Hei!

Jeg vet ikke om modellfly er noe for meg, men jeg har kjempe lyst til og prøve! Er det noen som har tips om flymodeller som kan tåle litt (krasjlandinger f.eks) og ikke er så altfor dyre?

Det er ikke et krav at jeg skal kunne gjøre mye triks o.l. med det, men lære meg det grunnleggene og finne ut om det er noe for meg!

Synes det er dumt å bruke flere tusen kroner på noe jeg (kanskje) ikke synes er noe...
  • freesider
    • Aug 2003
    • 149

Min Anbefalig er, kjøp deg en Ready S fra rcmodellers.

Flyet er lett å bygge og tåler mye juling. har selv hatt noen kræsj med dette, det overlever med små eller ingen skader så lenge man ikke er for dristig og tror man mestrer mer en man gjør

Prisen er ca 4700 ink. Magnum XLS53 motor, Laser 4 Radio, gløder og
    5 liter Superfuel m/ 15 % Aero Synth og 5% nitro.
    Kjøp også med deg et par exsta propeller.

Råder deg til å vurdere en Eclips 7 Radio vist du har råd til det da dette er en computerradio med flere muligheter til senere bruk. angrer selv på at jeg ikke kjøpte en større radio en Laser 4. sjansen for å bli hekta på denne hobbyen er MEGET stor

Har du en Modellfly klubb i nærheten? så Ta kontakt med de,de vil garantert hjelpe deg og gi deg gode tips og råd.

Et av di beste rådene jeg eller kan gi deg er å laste ned en FMS flysimulator som er gratis og som du kan koble radioen til og trene med.

Og du trenger ikke no hokus pokus koblinger mellom Radio og Pc til denne. gi meg en tilbakemld når du kommer så langt så skal jeg hjelpe deg med en enkel oppkobling for denne.
    Du kan også gå til min hjemmeside www.freesider.no
    og se bilder + div om dette
    www.freesider.no

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

Det spørs hvor mye penger du har, men du må regne med noen tusen for å komme i gang.

Derfor, hvis du ønsker å kjøpe det billigste og enkleste for å prøve og er villig til å investere mer dersom du synes dette er moro: prøv www.mikromotor.net (se f.eks. min artikkel om Badius http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=24), hør med Øgrey Hobby (http://www.ogrey.com) eller sjekk RC Modeller (http://no.rcmodeller.net/). Alle disse har elektro-modeller som er rimelige, ferdige sett med alt du trenger for mellom 1000-2000 kroner.

Hvis du tror modellfly er noe du vil fortsette med så kan det likevel lønne seg å satse på andre modeller. TwinStar er f.eks en modell å tenke på, eller Wingo. Men da må du nok regne med noe mer utlegg for å kunne fly. Likevel vil du da ha investert i en utstyrspakke som kan brukes i andre modeller senere.

Mine forslag er elektromodeller. Personlig mener jeg at elektro er veien å gå for en nybegynner, da du slipper fuelsøl og startproblemer. Med de små modelle du finner på stedene jeg har nevnt vil du kunne fly de fleste steder, med forbehold om at du holder deg langt fra folk, hus, biler o.l. Selv små modeller kan være farlige.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Nybegynner

Et tips er å kontakte en lokal modellflyklubb og høre om det er noen som driver med skoling. Da kan du få prøvd hvordan det er å fly noen ganger før du bestemmer deg for om hobbyen er noe for deg.
        Ellers må du nok regne med å investere noen kroner.
        mvh are

Comment

• caesar
          • Jan 2004
          • 11

Takker for svar!

Har snakket litt med de oppe på "flyplassen" fra før...
          Siden jeg er så flyintresert tipper, jeg at jeg synes modellflygning morsomt!

Det beste hadde vært å begynt med "glow fuel", men siden "flyplassen" ikke tillater det så må det vel bli elektro.

Ønsker et nybegynner-fly med utstyr som kan brukes videre, f.eks radio... Er det noe tips til det? Kan legge på litt ekstra hvis jeg tjener på dette etterhvert! Ser at på MikroFly (?) så hadde de et fly til 350 kr,- Er dette noe?

Comment

• Flue
            • Oct 2003
            • 902

Det er en god idee - som mange sier - å legge lit ekstra penger i en god radio og heller kjøpe ett litt billigere fly; men hvis du ikke vill fortsette (Det tror jeg du vill, fortsette altså) er det litt dumt å legge mye penger i noe du ikke får bruk for. På den annen side klarer du sikkert å selge den, i tillfelle.
            Dette er en flott hobby som jeg ikke tror du kommer til å angre på at du startet med :P
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

Comment

• klausre
              • Oct 2025

MFN har prøvd å belyse innkjøp av sender utstyr i denne artikkelen: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=47

Comment

• caesar
                • Jan 2004
                • 11

Re: Ready

Originally posted by larsjnorberg
                Heisann. Jeg har readyen selv og jeg tror ikke dette er det perfekt e nybegynner flyet. Det er vanskelig å reparere for du må kjøpe alle deler, vanskelig å lage selv. Dessuten flyr den sabla fort og er vanskelig å bremse. Kjøp deg en Kyosho calmato 40, enkel og fin trainer i balsa. Knekker du noe kan du lime det selv. Har nå ca 550 turer med min kjære ready, ikke noe vondt om flyet. Men er litt tungt og vanskelig å få ned farten
                Er det et elektro-fly? Det virker ikke sånn på web-butikker jeg har tittet i... Ganske viktig at det ikke er forbrenningsmotor! Takker uansett for hjelp

Comment

• freesider
                  • Aug 2003
                  • 149

Er nåkk forbrennings motor ja
                  www.freesider.no

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Ta kontakt med Øgrey hobby - de har mange komplette løsninger innen elektrofly. Multiplex har laget ferdige pakker som inneholder det meste du trenger for å komme i gang(Fjernstyring, akkus,lader, fly mm). Prisen vil være fra kr. 3.390 - 3.990.

Katalogen bestilles på http://www.ogrey.com eller tlf 51461900.

Øgrey er kjent for veldig god service og normalt får du bestilte varer på 2-4 dager.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Mossie69
                      • Apr 2002
                      • 684

Caesar, hvis det er Super Sonic du tenker på så kan du selvsagt prøve det. Men legg merke til følgende:

-Super Sonic bruker motorene til å styre fart, høyde og sving. Det har ingen ror som en vanlig modelle ville ha

-Super Sonic er såpass lett at du må ha vindstille før du prøver deg de første gangene. noe annet vil mest sannsynlig bare føre til frustrasjon

-Thrust-differensial er en helt særegen måte å styre på, og du vil ha liten glede av ferdigheten du lærer her hvis du vil fortsette med hobbyen

-Utstyret i modellen kan ikke uten videre brukes i andre modeller

Jeg ville heller satset på en Badius eller Piper Cub fra MikroMotor, eller en av de andre modellene jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Disse modellen har utstyr som kan brukes videre i modellkarrieren.
                      Anders Valland
                      Trondheim

Comment

• Lars N
                        Moderator
                        • Apr 2002
                        • 2891

Ready

Hupp forbrennings motor fra topp til tå......
                        Lars Norberg

Comment

• caesar
                          • Jan 2004
                          • 11

Hvor mange meter bruker et modellfly i gjennomsnitt på å ta av og lande?

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Originally posted by caesar
                            Hvor mange meter bruker et modellfly i gjennomsnitt på å ta av og lande?
                            Kommer på hva slags fly krever lengden på rullebanen, høyvinget trainerfly med glowmotor kan ta av fra 10 til 30 meter.

De nye elektrofly som er bygd i isopor og likner på gummistrikkfly letter opp på noen meter.

Jeg vil anbefale høyvinget trainer fly (enten glowmotor eller elektrofly, har ikke prøvd elektrofly selv) for de er rolige og stabile, du får tid til å tenke og planlegge hvor du skal fly dit...

Store trainerfly flyr bedre (som f.eks Kyosho calmato 40) og tåler vind bedre enn små trainerfly..

De skal være reparerbart tilfelle uhellet skulle intreffe, jeg ville valgt fly bygd i kryssfiner, balsa etc og ikke plastdeler som ikke kan skaffes eller kan ikke repareres.

Se etter om du kan finne noen forhandlere (f.eks Norwegian modellers) selger pakkepris på modellfly m/ motor og radio, det lønner seg...

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Du bør holde deg unna alt som ikke styres på vanlig måte (med ror altså) da fly som bruker motoren/motorer til å svinge og stige ikke er særligt interesangt i forhold til å kunne kontrollere alt selv (de med motor styring på høyde og sving kan nok være morsomme men må reknes som barne leker eller for spesielt intereserte, da det en lærer her ikke uten videre kan brukes på vanlige modellfly).
                              Kjøp fortrinsvis noe i EEP eller isopor frem for balsa da tape og lim somregel fikser det meste på slike fly (en trainer skal en uansett ikke vente ett langt liv av ). Multipleks har noen som kansje er intersangte for deg (materialet heter elapor skal tåle litt), tenker da på modeller som t.d EasyStar fra multipleks. For mere info om dette flyet må du ringe Øgrey Hobby (det står om det i Øgreys kundeblad Modell-tec nr 49 på side 5 men deres side med kundeblad er ikke oppdatert lenger enn til kundeblad nr 48 for øyeblikket).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...