Norwegian Modellers tilbyr CARDINAL RTF VSP. 155CM (ferdigbygd) til 2700 med alt... Er dette rimelig? Radioen er 3-kanals...
Unconfigured Ad
Collapse
Nybegynner!
Collapse
X
-
Om dette med store vs. små fly for begynnere.
Fordelen med store fly er at de er ..... store. De er lette å se på avstand, og for det meste er de også tunge slik at de vingler mindre i vind. Men det er en ting man må huske på, og det er at det er vingebelastningen som bestemmer hvor mye vind flyet tåler. Dvs. et lite fly som er tungt vil penetrere vinden bedre enn et stort og lett fly.
Likevel er det også ulemper i å ha et stort fly. Store fly krever store arealer, og med mindre du har tilgang eller anledning til å bruke en klubb så kan et stort fly sette begrensninger for hvor du kan fly.
Små fly, inkludert små trainere, kan takle vind veldig godt. Det viktigste er imidlertid at nybegynneren starter i vindstille. Når man behersker flyet, spesielt landing, i vindstille kan man lære å fly i vind. Jevn vind er enklest, kastevinder og turbulens varierer fra veldig morsomt til dødelig (for modellen).
Jeg vil derfor si at størrelsen på modellen ikke burde telle altfor mye i vurderingen av hva man skal kjøpe. Det viktigste er å finne en modelle som passer for de områdene man har tilgjengelig for flyging. Har du en klubb med flystripe så bør ikke størrelse være en parameter i det hele tatt.
Jeg flyr jevnlig min Sport 400 (80 cm vs) i kraftig vind, tildels turbulent. Det er morsomt, men bare så lenge jeg vet at jeg kan lande. Flyet er ingen trainer. Vingebelatningen er såpass høy at den penetrerer inntil stiv kuling, og det er ikke så verst.Anders Valland
TrondheimComment
-
Jeg vil anbefale en Wingo med gearet motor,den flyr sakte og fint, og overlever mange krasj(selv har jeg knekt kroppen ca 4 ganger ,vingen 3,og halen 2)
http://no.rcmodeller.net ,har den til 1895 kr. med gearet motor og batteri, det eneste du trenger i tillegg er lader, lim og styring med 2 mikro/miniservoer og mottakerComment
-
Re: Modellhobby.net
Hadde du tenkt å ha 3 kanals fly, så måtte du trene å svinge med styreror samtidig med høyderor, hvis ikke vil den få spiralstup med bare styreror. Altså må du gi den litt løft med høyderor samtidig med styreror for å unngå spiralstup. Det finner du ut i FMS før du prøver det virkelige flyopplevelsen...
Det hadde jeg hatt mitt første trainerfly Thunder tTiger Eagle 15 H med kun 3 kanaler.
Det beste du skaffer deg en trainerfly med balanseror.
Jens EirikComment
-
Joda,det går nok med en laser 4,men jeg vil anbefale minst en laser 6(som jeg har selv og er meget fornøyd med),og helst,hvis du har råd,en computerradio,men husk at hvis du ikke er sikker på om du vil fortsette med dette,så er det lite vits i å kjøpe en diger komplisert radio.(ikke kjøp en komplisert computerradio med en gang uansett, hitec eclipse 7 holder sikkert.)
Folkens,kom med andre synspunkt og komentarer.
NiklasComment
-
Re: Laser 4 eller 6
Jeg ville valgt 5-6 kanals radio med programmering (kan klare uten programmering hvis jeg ville) , da jeg kunne bruke retracts, flaps og mikser for v-tail, deltafly etc... på andre fremtidige modeller. Du vil siden få angret hvis du hadde bare 4 kanals radio med en modellfly som krever 5-6 kanaler eller mikser for v-tail, deltafly etc...
Da jeg kjøpte 6 kanals radio, så har jeg fått bruk for 2 av disse kanaler til nyere modeller....Så har jeg en 5 kanal Hitec med programmering for en rimelig pris, så fikk jeg full utnytte av v-tail, delta fly takket være programmet som kunne mikse disse servoene sammen..
Jens EirikComment
-
Sjekk siden til http://www.greatwings.no de har sender i fra 395kr!
Send dem en mail og spør om prisen på komplett oppsett.
Beaver, Pico stick-f og Tigermoth står det at er "suitable for beginner".What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.Comment
-
Originally posted by ostnikIsopor og balsa er lett å reparere,og plastik toler mye,men er vanskligt å reparere, depron ol. kjenner jeg ikke til.
Materialet flyet er laget av bør vere lett å reparere,så du slipper å kjøpe ny del hver gang du krasjer.
Niklas
Som jeg skrev i forrige innlegget som her:
De skal være reparerbart tilfelle uhellet skulle intreffe, jeg ville valgt fly bygd i kryssfiner, balsa etc og ikke plastdeler som ikke kan skaffes eller kan ikke repareres.
Samme med flykroppen laget av kryssfiner (plywood eller bjørkekryssfiner) og balsa er å fortrekke da de kan lage nye deler ved å kopiere av defekte deler som oppsto av uhellet..
Jens EirikComment
-
Normalt går det på 2 - 3 dager så jeg ville ha send dem en e-post og spurt hvor den ble av. Det kan være at en ny katalog er på trappene men det burde du fått beskjed om.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment