Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør nybegynnere starte å fly UTEN balanseror?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bør nybegynnere starte å fly UTEN balanseror?

    Var i en hobbybutikk for et par dager siden hvor ekspeditøren anbefalte en kunde å starte med et fly uten balanseror. Jeg personlig synes dette høres helt feil ut, og kunne aldri tenkt meg å fly et fly uten dette. Hva hvis et vindkast slenger flyet i knife-edge? Er det ikke like greit at nybegynneren lærer seg å svinge korrekt med én gang, med både side-, høyde- og balanseror?

    Uansett, så klarte jeg ikke å dy meg, så jeg sa hva jeg mente, men ekspeditøren sa da at "alle" erfarne RC-piloter anbefaler nybegynnere dette.

    Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier forstå at det skal være lettere å fly uten balanseror, er nesten like dumt som å lære og kjøre bil uten bremser.
    Last edited by davidsen; 25-06-07, 00:46.
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

  • #2
    Lenge siden jeg har hørt det utsagnet nå, trodde det var dødt og begravet.

    Dette var standard oppfatning når jeg startet opp første gangen på 70 tallet. Balanseror var for kara med hår på brøstet, pilotbriller og fløy Curare, MachI eller tilsvarende med en 10cc OS, Webra eller Fox Eagle snurre i nesa med dertil hørende tunepipe og 16000rpm.
    Trainerne den gangen hadde ikke balanseror...slik var det bare, og slik skulle det være.

    Er helt klart lettere og lære med balanseror....Men helt uten fordel var ikke den gamle skolen heller..... ville man svinge litt innimellom (noe som jo er greit) så måtte man pent lære seg og bruke sideroret. Litt forståelse for siderorsbruk i ny og ne er jo ikke helt ueffent selv om man nå til dags har flipp flapp på vingen
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Nybegynnere bør starte med kun høyde ror og side ror - ekspeditørens råd er helt korrekt.

      Comment


      • #4
        Jeg ville også "stussa" på et slikt råd. I alle fall vis det gjelder fuelfly.
        Utvalget av gode trainere, tilsier jo bruk av balanseror.
        Det viktigste for en nybegynner er: Meld deg inn i en klubb og få hjelp til å fly

        Mvh Pål

        Comment


        • #5
          Originally posted by MicroMac
          Men helt uten fordel var ikke den gamle skolen heller..... ville man svinge litt innimellom (noe som jo er greit) så måtte man pent lære seg og bruke sideroret. Litt forståelse for siderorsbruk i ny og ne er jo ikke helt ueffent selv om man nå til dags har flipp flapp på vingen
          Dersom sideroret i slike tilfeller er satt opp på høyrestikka så forblir man like lam i venstre, eller lammere da man nå også taxer ved å bruke høyre stikke.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            De modellene som har kun sideror har i utgangspunktet en så stabil v-form på vingen at balanseror ikke er nødvendig. Selv om jeg har fløyet elektro uten balanseror så må jeg si av egen erfaring at det ikke er noen fare for å slite ut siderorsstikka.

            Enig med Micromac at sideroret er en glemt funksjon da alle bruker balanseror for å svinge. Er enig med ekspeditøren ut fra tankegangen at flyet ikke trenger balanseror for å fly greit og samtidig får masse stikketrening på sideroret, man må uansett bruke litt oppror for at i flyet skal ligge stabilt i svingen og man får dermed trent inn koordinasjon av 2 stikkebevegelser.

            Guttungen på 9 år har en Wing Dragon med kun sideror og den er stabil selv i mye vind - så jeg ser ikke behovet for balanseror på den type trainer.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Jeg har hørt det rådet, har ikke fulgt det og lurer svært på hvorfor noen mener slik.
              Ser jo av det ene innlegget her at noen mener det, men ikke et ord om hvorfor, hvilke fordeler det skulle gi.

              Er det bare et antikvert råd fra før simulatorer kom?

              Nå "jukset" jo jeg litt siden jeg begynte med heli der man nødvendigvis må ha "balanseror", og gikk så til en modell som ikke var selvrettende. Førte sikkert til en og annen krasj for mye men jeg ser fortsatt ikke poenget med en modell uten så lenge man kan gjøre grunnarbeidet på en simulator. Selv FMS duger svært godt til å trene inn den koordinasjonen.

              Comment


              • #8
                Jeg ser ikke problemet med å la noen starte å fly med balanseror i tillegg til sideror... Er det så mye vanskeligere da? En trenger jo ikke ha "3d" utslag på balanserorene heller og da skjer ikke ting så veldig mye raskere enn om en kun bruker sideror.

                Fordelen med å starte med balanseror mener jeg er at en får "alt" på ei stikke.
                Om en starter med kun sideror så må det da være mest fornuftig å ha den på venstrestikka slik at en ikke lærer inn feil (som er veldig mye vanskligere å avlære senere). Ved å plassere sideroret på venstre stikke får en plutselig to stikker å forholde seg til når en skal ratte rundt = krever mer koordinasjon.

                Så er spørsmålet om en skal lete etter et fly med bare sideror eller om en skal kjøpe det første en kommer over, som mest sannsynlig har begge deler...

                Om en ikke får tilstrekkelig hjelp/har flydd nok på simulator ender det uansett i torva så spiller det egentlig noen rolle?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Jeg tror litt av årsaken for slike anbefalinger er at et rent siderorsfly har mer v-form på vingene og er dermed mer selvopprettende. En typisk balanserorstrainer har mindre V-form og man må korrigere mer selv.

                  For en helt blank nybegynner kan det jo tenkes at det føles enklere å bare ha 3 funksjoner å tenke på. Gass, opp/ned høyre/venstre. Veldig enkelt. Når flyet i tillegg til en viss grad retter seg opp selv når man slipper siderors-stikke blir det jo bare enda enklere.

                  Jeg følger butikken langt på vei i anbefalingen, og jeg tror det blir litt lavere terskel for suksess med en slik modell. Spesielt dersom nybegynneren starter for seg selv på ett jorde.

                  Men skulle jeg hjulpet noen i gang som "fadder" hadde jeg nok anbefalt en typisk balanserorstrainer siden han da har litt hjelp til å få modellen hel opp og ned til han har fått teken på det. Så får han det korrekt inn i fingrene med en gang med rette funksjoner på de rette fingrene.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by davidsen
                    1)Hva hvis et vindkast slenger flyet i knife-edge? Er det ikke like greit at nybegynneren lærer seg å svinge korrekt med én gang, med både side-, høyde- og balanseror?

                    2)Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier forstå at det skal være lettere å fly uten balanseror, er nesten like dumt som å lære og kjøre bil uten bremser.
                    1) Hvis vinden er så ille at den kaster en trainer i knife-edge vil jeg tro en nybegynner har større problemer enn at han mangler balanseror....

                    2) Det er mer snakk om å lære å kjøre bil med automtagir. Det går veldig bra, og svært mange har hatt sin første modell uten balanseror og lært å fly meget fint.

                    Poenget er vel at en trainer uten sideor er i stor grad stabil og gjør jobben lettere for nybegynneren. Siderorsresponsen ligner på balanserorsresponsen i normale svinger. Ulempen er selvsagt at de fleste er satt opp med sideror på høyrestikka, så det er en liten overgang å lære seg å fly med sideror på venstre. Mange har nok en periode der de har sideroret på venstre uten å bruke det særlig mye.

                    Jeg har flydd mange høyde/siderorsmodeller i særdeles turbulente forhold, og det fungerer utmerket. Du MÅ ikke ha balanseror for å rolle
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel
                      Jeg ser ikke problemet med å la noen starte å fly med balanseror i tillegg til sideror... Er det så mye vanskeligere da? En trenger jo ikke ha "3d" utslag på balanserorene heller og da skjer ikke ting så veldig mye raskere enn om en kun bruker sideror.

                      Fordelen med å starte med balanseror mener jeg er at en får "alt" på ei stikke.
                      Om en starter med kun sideror så må det da være mest fornuftig å ha den på venstrestikka slik at en ikke lærer inn feil (som er veldig mye vanskligere å avlære senere). Ved å plassere sideroret på venstre stikke får en plutselig to stikker å forholde seg til når en skal ratte rundt = krever mer koordinasjon.
                      Problemet er beskrevet her...

                      Adverse yaw - Wikipedia

                      Det er side- og høyderor som er primær ror på flyet som man må lære å koordinere først og fremst (sideror på høyrestikka) - balanseror kommer med aerodynamikkunskap senere og etter at man kan trygt fly modellen i alle orienteringer. Dette er alpha/omega for seilfly piloter.
                      Last edited by leglessken; 25-06-07, 10:36.

                      Comment


                      • #12
                        Dette blir litt både Ja og Nei.

                        Fordelen med å starte med en høyde- og Siderors modell er som sagt at den er som regel mer stabil, og at den er mer selvopprettende.

                        De nybegynnerne jeg har sett (på Sim, og på skoleflyet), bruker nesten bare høyrestikka når de flyr. Dette er uansett om det er en modell med eller uten balanseror. Når de begynner å få til svinger med høyrestikka, så begynner de å prøve seg på å svinge med både venstre- og høyrestikka.

                        Fordelen med en balanserorsmodell er at du kan ha flyet litt lengre før du går lei, og vil ha noe mer utfordrende.

                        Konklusjonen er at; hvis man er lettlært ville jeg anbefalt å kjøpe en balanserorstrainer med en gang. Hvis man bruker litt lengre tid på lære seg å fly, tror jeg personen ville hatt mer glede av en høyde- siderorsmodell.
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Får man ikke modeller med balanseror som er selvrettende?

                          Comment


                          • #14
                            Fordelen med en balanserorsmodell er at du kan ha flyet litt lengre før du går lei, og vil ha noe mer utfordrende.
                            Enig (og progresjonen er rask når en først har lært seg å svinge/orientere flyet)

                            Konklusjonen er at; hvis man er lettlært ville jeg anbefalt å kjøpe en balanserorstrainer med en gang. Hvis man bruker litt lengre tid på lære seg å fly, tror jeg personen ville hatt mer glede av en høyde- siderorsmodell.
                            Litt vanskelig å vite på forhånd, i hvert fall for mange.

                            Enig med leglessken også, til en viss grad.
                            Kanskje snille motorglidere er undervurdert som førstegangsfly?
                            Noen som har noen erfaringer å komme med?
                            Ser for meg at "kjøp deg en trainer først" kan være et argument som er litt svart / hvitt...
                            Et sakteflygende fly med bra glidetall (sammenlignet med en trainer) kan jo være ganske tilgivende og gi rom for litt flere feilmanøvreringer...
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tintin
                              Får man ikke modeller med balanseror som er selvrettende?
                              På et selvrettende fly (dynamic stability) balanseror er ikke effektive p.g.a. dihedral grader som gir selvrettende egenskaper.

                              Et ikke selvrettende fly (dynamic neutrality - aerobatic) trenger BALANSEror å balansere krefter i roll (centrifugal & centripetal eller "slip and slide")

                              Man konstruere fly med dynamiskstabilitetsgrad som passer flyets formål.
                              Last edited by leglessken; 25-06-07, 12:15.

                              Comment

                              Working...
                              X