Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggesett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Høres ut som du er kommet godt i gang

    Kjenner desverre problemet med runde "rette" kanter....
    Jeg har funnet ut at dersom man øker størrelsen på pusseklossen, minsker man sjansen for runde kanter.

    Det du må huske på nå er jo å få halepartiet rett! Staben må måles til mot f.eks. hovedvingefestet for å få det riktig. Det står helt sikkert noen ord om dette i manualen.

    Lykke til
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #32
      Originally posted by joo
      Minner meg på at vi snart MÅ få laget en ordentlig artikkel om bygging av byggesett her på forumet......
      hehe.. lyst til å tjene litt peng samtidig?
      Hvis du bygger min P51D mustang, så får du laget en artikkel om bygging samtidig som du får betalt for det..
      hehe...

      lov å prøve seg vel???
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #33
        Nu e æ modællflyger!!!

        Jomfrutur er gjennomført!!!

        I dag ble altså første tur fløyet, med sånn passe greit resultat. Det endte med 2 turer totalt, og litt jobbing i etterkant. Forløpet ble som følger:

        Tur nr. 0(?): Prøvde først på en stor slette (nysådd åker...), men det var litt for mye vind slik at flyet endte på trynet med brekt propell. Jaja, hva skal vi gjøre nå da, tenkte et par kloke hoder og satte kursen for fjellstrøkene i nærheten. Vi skulle se om vi fant noen avsidesliggende og greie jorder der.

        Vi fant et kjempeflott jorde (ikke nysådd ) og det var dønn vindstille. Vi bestemte oss for å losse av og teste litt.

        Tur nr. 1: Jomfruturen med et dønn uprøvd fly og jeg var spent som fy! Jeg lot kameraten min prøve flyet først (han har ihvertfall hatt 3 turer i lufta...) som faktisk har prøvd fly før. Flyet kom i lufta og problemene sprang frem. Han kom kun med halve setninger som: "her e de nå gæli...", "dæven, de e nå gæli me...", "oy oy oy....". Ikke betryggende for den stolte modellflybygger som sto ved siden av og jeg sto vel konstant og ba om de resterende delene av setningene . Det var balanserorene som ikke fungerte som de skulle. Det ble gjort noen forsøk på landing, men de måtte avbrytes og turen endte til slutt med en helsikes smell i granskogen. Vi vekslet et par nervøse blikk og la på sprang inn i skogen. Et stykke inn i skogen fant vi flyet som tilsynelatende så uskadd ut (?!), plukket det opp og fant veien tilbake til standplass. Resultat: liten bulk på leading edge av vingen, og bøyd stag til balanseror. I etterkant så jeg at festebraketten for balanseror-servoen hadde blitt røsket opp fra liminga også. Altså, kun småskader etter den storsmellen, og det må man jo være fornøyd med.

        Tur nr. 2: Bestemte meg for å teipe fast balanserorene, og svinge med sideroret i stedet. Endringene ble gjort slik at sideror havnet på høyre stikke og motoren ble startet. Denne gangen bestemte jeg meg for at nå skal jeg fly selv. Motoren ble startet og flyet kom i lufta. Denne gangen oppførte det seg adskillig bedre, bortsett fra noen merkelige krumspring til høyre. Stort sett gikk turen veldig greit. Fløy noen runder før det ble tatt gjentatte forsøk på landing. Til slutt bestemte jeg meg for at flyet SKULLE ned. Landingen ble derimot litt hard og nesehjulet ble litt bøyd tilbake, men dette er det jo bare å bøye tilbake...

        Konklusjon:
        Til tross for noen smell....dette var kjempeskøy! Nå er det bare å reparere det som trengs, samt gjøre noen justeringer så blir det vel nye forsøk Hovedsaklig består justeringer av å dobbeltsjekke rorutslagene, samt justere noe på balanserorene. Et av dem er montert litt skjevt og det kan kanskje være dette som har vært litt problematisk.

        Hmm...kanskje jeg må skynde meg å ta bilde av flyet i tilfellet jeg ikke er sååååå heldig neste gang?
        Mvh
        Geir-Tore Lindsve

        Comment


        • #34
          Gratulerer som modellFLYVER også
          Er du bitt så er det gjort.

          Til Ulven: jeg har altfor mange prosjekter i huset til å bygge noe for andre for tida... hadde det enda vært en Thunderbolt.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Hvor får en tak i byggeplater som f.eks styrodur(blå,rosa eller grønn) ?

            Comment


            • #36
              Originally posted by joo
              Til Ulven: jeg har altfor mange prosjekter i huset til å bygge noe for andre for tida... hadde det enda vært en Thunderbolt.
              Hehe.. ingen fare... modellen er nå solgt.. og ny ARF utgave er snart på vei fra USA til Norge


              mvh Freddy.
              Med vennlig hilsen / Best Regards
              Freddy Ulvseth
              http://freddy.ulven.com/rc

              Comment


              • #37
                Originally posted by astro
                Hvor får en tak i byggeplater som f.eks styrodur(blå,rosa eller grønn) ?
                Byggevareforretninger; Bygger'n, Byggmakker, Maxbo, Montér osv.
                Bygger bedre enn jeg flyr...
                ARF? Nei takk!

                Comment

                Working...
                X