Unconfigured Ad

Collapse

Fuel Trainer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Har du råd / er villig til å evnt. spare litt så anbefaler jeg helt klart nytt utstyr.

For det første er det noe eget med å fly "sitt eget" fly og ikke minst er det som du sier greit å ha noe som du vet fungerer. En brukt motor har du aldri noen garanti for. Den kan se fin ut men være varmkjørt så det holder eller ha masse rust i lagrene.

Du skal i første omgang bruke tia di på å lære å fly, ikke skru og mekke på ting som ikke fungerer.

Fieldbox og starter ser grei ut, men jeg har ikke erfaring med akkurat den starteren
    Hvis du skal ha fieldbox og starter må du i hvert fall ha et 12V batteri på 7-12ah. Da kan du like gjerne skaffe deg et powerpanel til fieldboxen også. Priser på batterier pleier å variere litt. Sjekk om batteriet får plass i fieldboxen før du handler.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mathias-hydro
      • Mar 2007
      • 180

Helt enig og siden eg ikke kan så mye om fuel fly og motorer så er det vanskelig og se om det ser bra ut. Men nok om det . Er det noe jeg burde vite angående fuel motorer og trainere .
      1.F.eks hvilken type fuel man vanlighvis bruker på fuel fly?
      2.Har man olje til slike motorer ellerer det blandet med Drivstoffet ?
      3.Hvor lenge kan man "seile " uten å stalle med en høyvinget trainer ?
      4.Hvor mye vind skal det være for at det blir altfor vanskelig å fly ?
      5.Hvordan lander man ? Lander man med motoren av eller på ?
      6.Noen som vet noe jeg burde vite før jeg sender flyet opp i lufta :P ?

MVH Mathias
      Lama V3
      Hydrofoam
      Hjemmelagd deltavinge

The fuel mix you have to use is always the most expensive

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Originally posted by Mathias-hydro
        Helt enig og siden eg ikke kan så mye om fuel fly og motorer så er det vanskelig og se om det ser bra ut. Men nok om det . Er det noe jeg burde vite angående fuel motorer og trainere .
        1.F.eks hvilken type fuel man vanlighvis bruker på fuel fly?
        2.Har man olje til slike motorer ellerer det blandet med Drivstoffet ?
        3.Hvor lenge kan man "seile " uten å stalle med en høyvinget trainer ?
        4.Hvor mye vind skal det være for at det blir altfor vanskelig å fly ?
        5.Hvordan lander man ? Lander man med motoren av eller på ?
        6.Noen som vet noe jeg burde vite før jeg sender flyet opp i lufta :P ?

MVH Mathias
        1- Geir har aerosave 15/15, den er kjempefin.
        2- Nei, ikke med mindre du har noen ønsker og behov ut over det som er standardblandinga. 4-taktere flys gjerne på 18/15, da kan det være aktuelt å blande inn litt olje om du ikke får tak i 18/15 fuel. Du trenger nok ikke noe mer enn 15/15 på en 2-takter
        3- Det kommer an på vinkel, vekt/løft og vind, helt umulig å si, men det er ikke noe problem å glidefly og lande et fly som har stoppet bare du er høyt nok.
        4- Så mye du føler deg komfortabel med. En trainer er generelt sett mer følsom for vind enn en midtvinget acromodell.
        5- Gjerne med motoren i gang slik at du har mulighet til å avbryte landingen om du kommer for lant inn på stripa eller bommer Stoppe motoren kan du gjøre når du har fått den trygt ned på stripa.
        6- ..at det uansett kommer ned igjen..?!? hehe Du finner nok veldig fort ut av hvordan ting fungerer når du først begynner å fly. Å få hjelp, som du har planer om, er det største steget du kan ta i riktig og fornuftig retning, i tillegg hjelper det med simulatorflyging.
        Last edited by esmel; 12-10-07, 10:35.
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mathias-hydro
          • Mar 2007
          • 180

Takk for svar . Driver med FMS selv om det ikke er noe toppkvalitet akkurat så tror jeg det hjelper litt .. I dag skal jeg til Frya og se . Kanskje klubben har med seg skolefly sånn at det går an å prøve
          Lama V3
          Hydrofoam
          Hjemmelagd deltavinge

Comment

• OlaGB
            • Aug 2007
            • 580

Jeg startet med et Vmar Hornet "sport trainer" fly.. Det anbefaler jeg gjerne til hvem som helst Seriøst enkelt å fly, å gjorde akrobatikk til en lek.. inverted loops, inverted 8-tall, snap rolls osv osv gikk som en lek med dette flyet..
            Jeg trente på simulator, å fløy første tur helt solo uten trainer kabel... Loopen og rollet første turen.. Lettflydd som bare det.. (dette var også jomfruturen til flyet...)

Jeg hadde en OS46FX i det flyet, men jeg ville valgt OS55AX nå, pga at jeg er helt utrolig fornøyd med den motoren i et annet fly.. Den veier nesten det samme også..

Usikker på hvem som selger disse flyene nå.. Men med 5.40kr i dollar kurs, så vet jeg vel godt hvor jeg ville handlet... google er din venn (espritmodel.com er også din venn)
            Ola G Bråten -77
            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
            3DHS Slick 89" Q80-8m
            Jeti DS-16

Comment

• Mathias-hydro
              • Mar 2007
              • 180

Nå har jeg kommet hjem fra Frya Det var kjempe moro .. Fikk skoleflydd litt og det var veldig gøy. Gleder meg til jeg får min egen modell
              Lama V3
              Hydrofoam
              Hjemmelagd deltavinge

Comment

• Futaba4ever
                • Sep 2007
                • 252

Angående fieldbox, kan du jo lage deg en selv. Kjøpe en billig verktøykasse hos Clas Ohlson, og bygge og innrede etter hvordan du vil ha det. Legger ved bilder av min løsning, med selvbygd batteri-rom.
                Attached Files
                Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

• Mathias-hydro
                  • Mar 2007
                  • 180

Ja så fin ut den .. Men er det ikke kjekt og ha ett stativ til å flyet over kassa .?
                  Lama V3
                  Hydrofoam
                  Hjemmelagd deltavinge

Comment

• Futaba4ever
                    • Sep 2007
                    • 252

Joa, kjekt å ha det. Driver å utformer noen nå, som jeg skal prøve å få plassert på kassa. Kommer med bilder når de er ferdige
                    Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

• Mathias-hydro
                      • Mar 2007
                      • 180

Fint ! : D
                      Lama V3
                      Hydrofoam
                      Hjemmelagd deltavinge

Comment

• Mathias-hydro
                        • Mar 2007
                        • 180

er det 40-50 size motor som er egnet til Høyvinget trainere eller er deet lurt og ha mer ?
                        Lama V3
                        Hydrofoam
                        Hjemmelagd deltavinge

Comment

• Futaba4ever
                          • Sep 2007
                          • 252

spørs, er det en 40 size trainer, er det 40 size motor. er det 25 size trainer er det 25 size motor osv.
                          Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

• Mathias-hydro
                            • Mar 2007
                            • 180

Åja ..åja der er så enkelt ja . men "Det enkle er ofte det beste "
                            Lama V3
                            Hydrofoam
                            Hjemmelagd deltavinge

Comment

• Mathias-hydro
                              • Mar 2007
                              • 180

Søk på The World Models World Star på www.impx.no så kommer det opp en trainer . Er denne fin ?
                              Lama V3
                              Hydrofoam
                              Hjemmelagd deltavinge

Comment

• arvid
                                • Nov 2006
                                • 1547

det er nok en kjempefin trainer til en 40 motor. prisen er ikke gal heller.
                                forøvrig e min erfaring at the world model bygger kjempefine modeller som flyr bra. Har en clipped wing cub selv, som er meeeget pent bygd og flyr som en drøm.
                                arvid

Comment

Working...