Unconfigured Ad

Collapse

Vurderer å starte med RC-fly

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoteEddie
    • Dec 2007
    • 8

    #16
    Som nybegynner kan jeg fortelle min erfaring. Kjopte meg et Art Tech Wing Dragon for 2uker siden. Uten veiledning gikk det som det matte ga, med flere reparasjoner etter ublide moter med stolper og andre hindringer. Ble allikevel bitt av basillen.

    Mitt neste trekk var innkjop av Multiplex Easy Glider Electric og Futaba 6EX 2.4GHz fra Elefun. Dette er en motorisert seiler med vingespenn pa ca 180 cm. Var rimelig nervos for min forste flytur i dag. Perfekte forhold for proveflyging med ca 0 grader og vindstille. Fra mitt forste kast har jeg ikke sett meg tilbake. Flyet er en drom i luften med veldig stabile tendenser. Landingene gikk problemfritt med myke landinger i gresset.

    EG'en er mye lettere a fly enn WD'en. Min samlede erfaring for flyturen i dag var kanskje 30 minutter med flyging. EG'en fikk meg til a fole meg som en pro:-

    Anbefales!

    NB! Beklager mangel paa norske tegn)
    Tor
    Ava, Ocelot, Easyglider , TWM Cub, Trex 450 SE v2

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #17
      Det er mange i Norge som selger modellene fra MPX. Du har ikke satt i profilen din hvor du bor...
      Blant andre har Martinsen sakene inne vanligvis. Link dit.
      Skulle jeg anbefalt "den perfekte" kombinasjonen hadde det vært en ferdigbygd MiniMag, men uten motor i. Du får rimelige og gode børsteløse som gjør modellen sprek Min MM går vertikalt, men jeg og RS har kjøpt MM`er som kose-flottør-modell. Er ikke helt nybegynnere, men vi syntes denne lille saken er koselig. Vi har satt balanseror-servoer i våre, men det viser seg at den reagerer svært godt på sideroret. Så du kan gjerne begynne å fly uten balanseror på saken, og evt sette inn disse servoene senere hvis den overlever "innkjøringen".
      Den fins kanskje ennå å få tak i som kit. men generelt faser visst MPX ut kitene til fordel for RR-versjonene. Kitene går greit å bygge for dem som kjenner lynlim (CA) men for en nybegynner må man være nøye... når man har hatt på lynlim og setter tingene sammen hogger dem seg fast ganske kjapt
      El-Fly i Danmark har den sannsynligvis som KIT ennå: Link. Grei leverandør som leverer kjapt og er seriøs, dem også.

      Skjønner godt at RoteEddie likte EasyGlideren. Jeg og mange av mine flykompiser har alltid en flyklar EG i hangaren. Den flyr imidlertid en del "tregere" enn en MM, men oppleves nok som mye mer stabil. EasyGlideren trenger nok litt mer plass, for å snu osv. Men er et alternativ. Siden du bor på Vestlandet et sted er det svært gode sjanser for at du har ukjente hang rett utafor døra... Da kan du fly en EG uten å starte motoren engang. Men dette kan du kanskje studere nærmere når du behersker å fly sånn noen lunde etter hvert.

      Flyene fra MPX er av Elapor. Dem limes med lynlim/CA, og er svært sterke. Greie å reparere er dem også hvis du ikke gjør totalt fatale avtaler med Terra Firma!

      PS: Lynlim er ikke så bra for helsa. Mye bruk kan gi seriøse allergier på sikt.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • Larzei
        • Dec 2006
        • 50

        #18
        Ja, visst jeg skal satse på MM, skal jeg spørre om forhandleren om han kan sette i børsteløs oppsett. Skal senere da instalere balanseror, ettersom skillsa øker Synest dette virker som en bra model ved valg av elektro. Dette kan vere en bra kandidat på priotitet lista. Fint at den er såpass stor, kraftig og solid. Liker at man kan sette på floats også.

        Skal snakke med noen andre som driver med rc hobby i bygda mi om hva de har av rc utstyr osv.

        Comment

        • ERJ
          • Aug 2007
          • 935

          #19
          Tjaaa...Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk? - Stor trainer med elektro med en gang...
          17oo mm'etrs vingespenn skulle jo være bra stor stort fly det...
          Mainkan game online seru di DewaTogel dengan transaksi kilat. Gabung sekarang dan nikmati permainan tanpa hambatan melalui link alternatif Dewa Togel!


          Mvh Einar - moro og se en godt voksen starte på nytt igjen...lykke til!

          PS...
          ..."litt" misunnelig på de jordene dine...

          Comment

          • Larzei
            • Dec 2006
            • 50

            #20
            Det virker som en ganske bra model må jeg si. Nesten som et bensinfly, bare med elektro. Men hva koster den, og hvor kan jeg eventuelt kjøpe den?

            Comment

            • ERJ
              • Aug 2007
              • 935

              #21
              Originally posted by Larzei
              Det virker som en ganske bra model må jeg si. Nesten som et bensinfly, bare med elektro. Men hva koster den, og hvor kan jeg eventuelt kjøpe den?

              Hei igjen...

              Ser ikke ut til at Hobbico er forhandlet her i Norge...desverre...Siden dollarkursen er
              trivelig lav har du jo en mulighet fra "over there"...Nærmere bestemt fra;
              www.towerhobbies.com/ Klikk deg inn på Airplanes og neste klikk på Almost Ready to
              Flight ARF Electric planes...Siden skroller du deg frem til Hobbico...Prisen skal du ikke
              bli skremt av...Det er en såkaldt Combo hvor alt er inkludert, radio og det hele...
              Forsendelse kommer vel på rundt Kr.600.- med UPS og norske avgifter på ca. Kr.250.-
              Et lite appropo til slutt...Modellen har flaps...

              Mvh Einar - har fryktelig lyst på en selv...

              Comment

              • ERJ
                • Aug 2007
                • 935

                #22
                Originally posted by phammers
                Ikke tvil om at det kan være gode pakkepriser der ute for tiden. Men vær oppmerksom på at radio som følger med fra USA kan være ulovlig i Norge fordi det benyttes et annet frekvensbånd der. Man skal også være oppmerksom på dette med "Mode 1" vs "Mode 2" altså om man skal ha throttle på høyre eller venstre stikke. Sistnevnte er imidlertid normalt ikke et problem når man handler fra USA.

                I pakken du viser til på TowerHobbies er radioutstyret 72 MHz, og alt av ladere er i utgangspunktet beregnet på 110 V/60 Hz strømforsyning. Det kan være greit å huske på for den som ønsker å bestille dette.

                Mvh

                -Pål

                Det har du helt rett i Pål! Det du sier SKULLE vært med i det jeg kludret ned...;-(

                Mvh Einar - den alderdommen...Akkjasann...

                Comment

                • Larzei
                  • Dec 2006
                  • 50

                  #23
                  Men hvis dette med lader, frekvens osv er feil, hva kan da gjøres?
                  Kan man si at det og det må forandres til noe annet, eller bare si at det ikke må tas med i pakken?

                  Ser på dette flyet som en ganske aktuell sak å begynne med. Ser også at det er godt utstyrt med masse av ekstra ting som for.eks flaps, AFS (Active flight stabilization) og annet nytt. Men det er en ting jeg ikke vet, og det er om dette flyet tåler noe? Er det bygd i materiale som kan tåle en eller annen hard landing eller sånne ting? Ser at man også får med simulator til øving før takeoff, så? Føler at det er litt viktig at det kan ta imot litt ''støyt'' uten at det faller helt i fra hverandre.

                  Forresten:
                  Er det lurt å begynne med et fly på 1,7m vingespenn? For å vere ærlig tror jeg at det ikke har så mye å si, bare man har litt peiling på det og har trent en del på flysim. (Har forresten bestilt Realflight G4 nå, så ting begynner å skje

                  Comment

                  • ERJ
                    • Aug 2007
                    • 935

                    #24
                    Du er inne på et "sært fenomen" nå Larzei...Og det er at det blir færre og færre
                    flymodeller og få kjøpt uten at det er "heftet" ved en hel pakke. Spesielt gjelder dette
                    i det store utland. - Hva gjør du...Eller "vi"? Tjaaah...Det er jo selvsakt en mulighet
                    for og spørre - i dette tilfellet - Tower om en annen deal. Eksempelvis kunne du jo be
                    om en combo uten sender og mottaker...Servoer, motor og regulator trenger du
                    uansett...Eller be om en deal med Futaba 2.4 Ghz istedenfor. Dette kommer nok til
                    å bli mye dyrere...Fordelen er at radioen kan godkjennes forutsatt at den er CE merket.

                    Det nevnes at lader ikke er kompatibel for norske forhold. Disse "dusinladerne" som
                    følger med nær sakt alt mulig idag holder ikke i det lange løp. Her må du nok uansett
                    bevilge deg en digital lader...Fordi batteriene til utstyret ditt vil etterhvert som det
                    brukes kreve et bedre vedlikehold...

                    Så litt om flyenes styrke kontra krasj...Et "krasjsikkert" modellfly har jeg ennå tilgode
                    og se...Og finnes det er det til gjengjeld så tungt at det ikke kommer i lufta...
                    Veien - eller omveien - du kan gå til og begynne med er et enkelt tokanalers glidefly
                    du bruker på jordene dine inntil du er komfortabel med hvordan ting fungerer...
                    www.nakshop.no har både rimelige og greie flyredskaper til formålet.

                    Størrelsen? - Inntil for få år siden rådet jeg folk til og ikke begynne med større ting
                    enn 4.5cc (.20) motor...Det var dengang...Nå anbefaler jeg ikke mindre enn 7.o cc...
                    Årsak? Det vises bedre og - ikke minst - flyet tåler mere av luftelementene...

                    Mvh Einar - som håper andre også kan gi noen råd med på veien for Larzei...

                    Comment

                    • Larzei
                      • Dec 2006
                      • 50

                      #25
                      Ja, så var det radio. Hva er best. Å kjøpe en skikkelig radio som man kan bruke på alle flyene sine, eller bare ha den ''billige'' som kan følge med i pakken. Lurer på om jeg skal ta å slenge på noen kroner på en bra radio som jeg kan bruke på alle modeler. Da slipper jeg å ha mange forsjellige radioer til 500kr, en til hvert fly. (Sier ikke at jeg skal ha så mange fly, men du forstår...)

                      Men la oss si at jeg skal kjøpe en slik radio nå. Hva vil dere annbefale? Trenger ikke å være så enormt dyrt, så lenge den er en grei, fin sender med god kvalitet. Har hørt om merkene Fatuba, JR og Hitech, som visst nok skal være bra greier.

                      Comment

                      • ErlendM
                        • Jun 2006
                        • 631

                        #26
                        Har du noen klubb i nærheten, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med dem. Da vil du slippe en del nybegynner-problemer, du kan kanskje få prøve skoleflyging og få en opplæring som gjør at du slipper å vrake det nye flyet ditt på første flytur. Jeg har vært der - så jeg vet det Du vil også ganske sikkert få mange nyttige tips om valg av utstyr som brukes av de i området. Har du problemer da er det sikkert noen i nærheten som kan hjelpe deg.
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                        Comment

                        • ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

                          #27
                          Originally posted by Larzei
                          Ja, så var det radio. Hva er best. Å kjøpe en skikkelig radio som man kan bruke på alle flyene sine, eller bare ha den ''billige'' som kan følge med i pakken. Lurer på om jeg skal ta å slenge på noen kroner på en bra radio som jeg kan bruke på alle modeler. Da slipper jeg å ha mange forsjellige radioer til 500kr, en til hvert fly. (Sier ikke at jeg skal ha så mange fly, men du forstår...)

                          Men la oss si at jeg skal kjøpe en slik radio nå. Hva vil dere annbefale? Trenger ikke å være så enormt dyrt, så lenge den er en grei, fin sender med god kvalitet. Har hørt om merkene Fatuba, JR og Hitech, som visst nok skal være bra greier.

                          God morgen...

                          Det får bli et tja igjen...Jeg kan bare si hva jeg ville gjort om skulle startet med RC idag...
                          - Gått for det nye 2.4 Ghz systemet...Nå har jeg alt for lite kunskap og erfaring til og
                          gi deg noen innføring, men jeg ser at dette systemet opperer i gigahertz-området
                          i motsettning til det hittil brukte som har megahertz. Fordelen med det nye systemet er
                          at det er fritt for disse evindelige krystallene...Et såkaldt selvsøkende prinsipp hvor sender
                          selv scanner og finner ledig frekvens...

                          Merke..? Futaba eller Spectrum som ser ut til og være mest anvendt...Hva du kan gjøre
                          er og be eventuelt Tower om en combo på Nexstar'en med annen radio...Futaba 2.4 Ghz
                          eksempelvis...Det er hva jeg forstår ingen forskjell på USA og Europa på dette feltet
                          med hensyn til 2.4 Ghz...Hva som er forskjellig er på hvilke side throtel befinner seg på
                          selve radioen. Noe som ikke bør være noe problem siden det lar seg omkoble rimelig enkelt.

                          Det rådet om og oppsøke nærmeste klubb for hjelp TILTREDES på det sterkeste!
                          Nye venner...opplæring og råd samt masse moro..!

                          Mvh Einar -
                          Last edited by ERJ; 20-12-07, 01:25. Reason: Skrivefeil...

                          Comment

                          • Larzei
                            • Dec 2006
                            • 50

                            #28
                            Lurer på en ting anngående sender til forsjellige fly:

                            Hvordan får man en radio til å fungere på flere fly? Må alt det elektriske utstyret inni et fly være noe som hører til senderen? Eller er det bare èn del i flyet som tar imot signalene fra sender til fly?

                            Comment

                            • Futaba4ever
                              • Sep 2007
                              • 252

                              #29
                              Er vel mottaker du mener.. sender signaler fra sender til fly, og styrer alt sammen med servoer. Kjøper du en computer radio kan du programere den til flere modeller, litt forskjellig på hvor mange modeller hver radio kan lagre.
                              Øyvind Kveen Fagervold

                              -Graupner Club Star

                              For tiden få fly

                              Comment

                              • Larzei
                                • Dec 2006
                                • 50

                                #30
                                Så da vil jeg bare trenge en mottaker som tilhører senderen i hvert fly, og så legge de inn på radioen?

                                Comment

                                Working...