Unconfigured Ad

Collapse

Tips ang mulig stalling

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

    #16
    Kan det stemme at du med ASP75 hadde cg lenger frem enn du har nå ?
    Hvem er tyngst Asp75 eller .46 du bruker nå ?
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment

    • bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

      #17
      Hvis halefinna og roret ikke ligger parallellt med vingen, så fungerer det litt som balanseror også, det er ikke mye som skal til ved store utslag.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment

      • BARDUBOY
        • Mar 2006
        • 249

        #18
        Originally posted by kjetilmh
        Kan det stemme at du med ASP75 hadde cg lenger frem enn du har nå ?
        Hvem er tyngst Asp75 eller .46 du bruker nå ?
        ASP'en er nok tyngst, mulig en er litt for baktung no, siden den i knife edge trekker mot hjulene.

        Var å prøvde idag igjen med 50% dual rate og den tåler ikke det engang!
        Begynte med å trekke forsiktig høyderor og begynner på en fin og rett loop, når flyet er på topp i loopen(opp ned), gir eg maks høyderor(fortsatt med 50% dual rate)da vrir den seg tvert ut til venstre og ligger plutselig i rett fram flyging!

        Flyet er ellers flott å flyge, men er veldig tungt å måtte passe på høyderoret slikt.
        Børge G Hansen

        Futaba 10C 2.4FASST
        Optic6
        C17E
        Dassler
        T-Rex
        T-Rex 600 N Pro
        U-CAN-DO 46
        Cessna Cardinal
        Cessna 182 skyline
        cap 232 27% alitalia
        edge 540 vince

        Comment

        • jab
          • May 2007
          • 407

          #19
          Originally posted by BARDUBOY
          Idet eg tar stikka fort bak, går flyet ca 45 grader opp, for å så legge seg over på siden/helt på rygg eller kan komme ut nesten 90 grader til siden og farta er mye redusert da.
          ...
          Men hvis eg ikke tar riktig fullt høyderor tar den et flott loop og beholder farta.(men loopen blir stor)
          Muligens jeg ikke uttrykte meg klar nok i forrige post, men det du beskriver her er som sagt helt normalt for ALLE akrobat fly med ror beregnet for 3D manøver.
          Disse flyene har så store ror flater at du ikke kan bruke fult utslag ved høyere hastigheter. Det du derimot kan gjøre nettopp pga. disse rorene er ekstremmanøvre/henge på motoren i lav hastighet. (Harrier, hovre, knifeedge osv.)
          Det er mao. din oppgave som pilot og vite hvor mye ror det aktuelle 3D flyet takler ved gitt hastighet. Om du ikke ønsker denne oppførselen (fly kun pattern) så må du sette dualrate til hva ditt fly takler av ror utslag.

          Comment

          • kjetilmh
            • Jun 2006
            • 990

            #20
            Du kan jo prøve med litt bly i nesa.
            Jeg tipper at den blir snillere da.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment

            • BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

              #21
              Fortsatt like vill!

              Har no prøvd ekstra 300en med en 12.75x3.25 propell, og flyet er like vill dog i saktere fart! Om 300en dedikeres som acro fly,hmmmm, det er ikke rare høyderoret på de(capen har mye større)men om eg har ca 1-2cm utslag på høyderoret(bakerst på roret)fra vanlig rett fram til maks høyderor med 50%dualrate og det tåler den ikke.
              Svein Yttervik(for de som kjenner han) var imponert over hvor lite høyderorutslag flyet har og enda tåler det ikke så mye.Men han hadde ikke peiling på hva som er feil!
              Han snakket i høyderorstall.
              Noen andre som har erfart dette?
              Børge G Hansen

              Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

              Comment

              • Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

                #22
                Flyet har sannsynligvis for høy vingebelastning. Altså, det er for tungt eller har for liten vingeflate.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment

                • jab
                  • May 2007
                  • 407

                  #23
                  Noen modellene har to forskjellige festeposisjoner for vingene. Kan det være noe slikt?
                  Men ja, med så lite utslag på rorene så er det noe som ikke stemmer..

                  Comment

                  • Tom Erik
                    • Feb 2004
                    • 1601

                    #24
                    Hva er vekta? Og hva er vingeflaten?

                    For høy vekt er helt normalt på svært mange av dagens arf-modeller. Spesielt etter at man putter i alt for stor motor.
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment

                    • BARDUBOY
                      • Mar 2006
                      • 249

                      #25
                      Originally posted by jab
                      Noen modellene har to forskjellige festeposisjoner for vingene. Kan det være noe slikt?
                      Men ja, med så lite utslag på rorene så er det noe som ikke stemmer..
                      Er en hel vinge med bare en plass og feste den.

                      Mulig det er for høy vingebelastning, men flyet er orginalt med en OS46FX motor,ingen store batteripakker,eg vet ikke hvordan eg kan få det lettere.

                      Noen som er intr å kjøpe????

                      Rart at capen oppfører seg helt likt(den er framtung nok med asp75 i snuta).
                      Børge G Hansen

                      Futaba 10C 2.4FASST
                      Optic6
                      C17E
                      Dassler
                      T-Rex
                      T-Rex 600 N Pro
                      U-CAN-DO 46
                      Cessna Cardinal
                      Cessna 182 skyline
                      cap 232 27% alitalia
                      edge 540 vince

                      Comment

                      • william123
                        • May 2005
                        • 2330

                        #26
                        Hvorfor Extra'en flikker vet jeg ikke, men jeg vet at små Cap'en er beryktede for å flikke! Du har sjekket at vingene er rette og uten vri?
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment

                        • BARDUBOY
                          • Mar 2006
                          • 249

                          #27
                          Originally posted by Tom Erik
                          Hva er vekta? Og hva er vingeflaten?

                          For høy vekt er helt normalt på svært mange av dagens arf-modeller. Spesielt etter at man putter i alt for stor motor.
                          Usikker på vekta og vingeflaten, kan sjekke det senere.
                          Men en os46 er ikke tunge saken,og dette skjer med så godt som tom tank.


                          vingene er rette de, rart at begge flyene looper veldig så rett med bare litt høyderor.

                          Like før eg gir opp de hær!
                          Børge G Hansen

                          Futaba 10C 2.4FASST
                          Optic6
                          C17E
                          Dassler
                          T-Rex
                          T-Rex 600 N Pro
                          U-CAN-DO 46
                          Cessna Cardinal
                          Cessna 182 skyline
                          cap 232 27% alitalia
                          edge 540 vince

                          Comment

                          • Tom Erik
                            • Feb 2004
                            • 1601

                            #28
                            Originally posted by william123
                            Hvorfor Extra'en flikker vet jeg ikke, men jeg vet at små Cap'en er beryktede for å flikke! Du har sjekket at vingene er rette og uten vri?
                            Lufta som passerer vingen bryr seg lite om det er vingen til en Cap eller Extra. Det er vingebelastning, momenter og vingeprofil som betyr noe for egenskapene! En tung Cap flyr like dårlig som en tung Mustang eller Extra.
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment

                            • BARDUBOY
                              • Mar 2006
                              • 249

                              #29
                              mulig oppklaring

                              Var og blåste støv fra byggemanualen og dær anbefaler de følgende utslag:

                              sideror 30mm

                              høyderor 15mm

                              balanseror 10mm

                              dette er beregnet til å være et rolig fly i lufta da!
                              Børge G Hansen

                              Futaba 10C 2.4FASST
                              Optic6
                              C17E
                              Dassler
                              T-Rex
                              T-Rex 600 N Pro
                              U-CAN-DO 46
                              Cessna Cardinal
                              Cessna 182 skyline
                              cap 232 27% alitalia
                              edge 540 vince

                              Comment

                              • Tom Erik
                                • Feb 2004
                                • 1601

                                #30
                                Har du ikke en vekt og ett målebånd så man en gang for alle kan slå fast hva som er problemet? Mål så vekta i gram og divider på vingeflate i kvadrat-desimeter. På ett fly i den størrelsen så bør det ikke noe særlig over 50g/dm2 før stallproblemene kommer på rekke og rad! Hvem har produsert flyet?
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...