Kona forbarmet seg endelig over meg, og informerte meg om en liten vei som var ganske brei som går over rismarkene bar 500 meter fra huset. Nærmere inspeksjon viste at jada, veien var et sted 5-6 meter brei. Litt ujevnt her og der, men ingen trær, hus eller kraftlinjer...YESS, her var det bare å erklære flyplassen for åpnet!
Flyet ble behørig gått nærmere etter i sømmene. En liten taxi prøve hjemme på gårdsplassen, avslørte at haleroret ikke snur nok. Okay det var bare halehjul opphenget som dunker bordi kroppen akkurat på halespissen...fixet med tapetkniv...
Ut på jordene og den nevnte veien. Med flyet på veien så det ikke så gæernt jevnt ut. Men en taxi prøve for sikkerhetskyld. Flyet ruller hit og dit som en full sjømann. Og dunk...der tipper det forover...hjulet har truffet ei tue. Fikk slått av motoren i samme øyeblikk, men skifter propellstrikken for sikkerhetskyld.
Okay...alt beveger seg som det skal. Alt er i grovtrim. Avstandstest av sender og mottaker er ok. Full gass!
Flyet skyter fart, litt hit og dit, men holder seg noenlunde i take off retning. Og der letter det !
Jeg har ikke engang rørt høyderorstikka, og flyet bare raser mot himmelen i en nydelig stigning. En forsiktig sving til babord. Og flyet klatrer og klatrer, jevnt og fint. Jeg flater det ut og slakker av på gassen...det flyr rett fram! Ingen trimming behøves.
Jeg slipper et lite jubelskrik, og tvinger tilbake impulsen til å ta en liten seiersdans! Jeg flyyyyr.
Okay, konsentrere seg om flyet nå. Og han steike, dette er jo enkelt! Sammen med han instruktøren ble det bare slake svinger og 8 tall...det var i grunnen kjedelig. Ok, gi litt ekstra høyde. Og i en 2-3 tabbers høyde vrenger jeg flyet over og trekker høyderorstikka til meg. Flyet flipper over til 90 grader og vrooooom har snudd på femøringen....Jess!
Okay, neste da...en loop kansje?
Jeg måååå bare prøve. Okay. Opp med farta litt. Et lett stup, trekke stikka til meg, og flyet flipper over og fortsetter i samme retning... hmm, ikke så pent. Men en gang til. Opp igjen. Full gass, et lett stup, stikka lett til meg...okay det blir en nyyyyydelig rund loop ut av det!
Jeg tror ikke mine egne øyne!
En gang til...men nå hadde jeg for lite fart. På toppen av loopen, flipper det rundt av seg selv, altså slik at hjula henger ned. Det ble en slags Immelmann turn utav det....
Prøver igjen og det samme sjer. Javel altså, dette må testes...legger flyet i en brå sving. og flyet retter seg opp helt gratis. Jasså du er snill ser jeg!
Okay nå har jeg hatt mer moro enn jeg har godt av...prøve å lande kansje...
Flyr en vid sirkel, og sirkler tilbake mot stripa. Flyet kommer mot meg nå. Kan ikke lande bort fra meg, men det er greit, det er denne situasjonen jeg har trent mest på i simulator...
Okay, flyet siger ned, motorkraft til nesten idle. Flyet svever fint some bare det. Litt justering for å treffe landingplassen. Nå er det rett på. Okay, litt kort. (veien gjør en sving akkurat der. Så jeg gir litt gass for å rekke fram. Men ikke nok, og nå går det fort!
Flyet svever fint ned, bare litt for kort...en meter for kort...får slått av motoren...og dunk...rett i veiskuldera som er av myk sand. Ser en støvsky, og halen på flyet som stikker til værs noen sekunder , og forsvinner.
Løper som en tulling til flyet som...hva f..., det er jo like helt!
Sjekker alt...hmm, her er det jo bare å fly igjen...og bytter batteri for sikkerhets skyld.
Okay, går gjennom sjekklista jeg har laget meg. Siste punkt er motor på full fres i 10 sekunder. Vell, den freser opp, men det kommer en lang rrrrrrrrrrrrraaaaa lyd...
rrrrrraaaaaa lyd var det ikke sist, så stop...og der er skaden. Det dreier seg om en børsteløs motor og det viser seg at den har løsnet litt fra kulelageret på motorfestet. Jeg kan dra den 2-3 mm ut fra festet...
Skal ta av motoren og sjekke nå, så kommer tilbake med mer om den... håper den kan berges...hvis ikke, så skal jeg uansett til Bangkok på Torsdag, og da blir det nok ny motor...denne kosta bare 100 kroner, så ikke noe å skrike seg i hjel over!
Flyet ble behørig gått nærmere etter i sømmene. En liten taxi prøve hjemme på gårdsplassen, avslørte at haleroret ikke snur nok. Okay det var bare halehjul opphenget som dunker bordi kroppen akkurat på halespissen...fixet med tapetkniv...
Ut på jordene og den nevnte veien. Med flyet på veien så det ikke så gæernt jevnt ut. Men en taxi prøve for sikkerhetskyld. Flyet ruller hit og dit som en full sjømann. Og dunk...der tipper det forover...hjulet har truffet ei tue. Fikk slått av motoren i samme øyeblikk, men skifter propellstrikken for sikkerhetskyld.
Okay...alt beveger seg som det skal. Alt er i grovtrim. Avstandstest av sender og mottaker er ok. Full gass!
Flyet skyter fart, litt hit og dit, men holder seg noenlunde i take off retning. Og der letter det !
Jeg har ikke engang rørt høyderorstikka, og flyet bare raser mot himmelen i en nydelig stigning. En forsiktig sving til babord. Og flyet klatrer og klatrer, jevnt og fint. Jeg flater det ut og slakker av på gassen...det flyr rett fram! Ingen trimming behøves.
Jeg slipper et lite jubelskrik, og tvinger tilbake impulsen til å ta en liten seiersdans! Jeg flyyyyr.
Okay, konsentrere seg om flyet nå. Og han steike, dette er jo enkelt! Sammen med han instruktøren ble det bare slake svinger og 8 tall...det var i grunnen kjedelig. Ok, gi litt ekstra høyde. Og i en 2-3 tabbers høyde vrenger jeg flyet over og trekker høyderorstikka til meg. Flyet flipper over til 90 grader og vrooooom har snudd på femøringen....Jess!
Okay, neste da...en loop kansje?
Jeg måååå bare prøve. Okay. Opp med farta litt. Et lett stup, trekke stikka til meg, og flyet flipper over og fortsetter i samme retning... hmm, ikke så pent. Men en gang til. Opp igjen. Full gass, et lett stup, stikka lett til meg...okay det blir en nyyyyydelig rund loop ut av det!
Jeg tror ikke mine egne øyne!
En gang til...men nå hadde jeg for lite fart. På toppen av loopen, flipper det rundt av seg selv, altså slik at hjula henger ned. Det ble en slags Immelmann turn utav det....
Prøver igjen og det samme sjer. Javel altså, dette må testes...legger flyet i en brå sving. og flyet retter seg opp helt gratis. Jasså du er snill ser jeg!
Okay nå har jeg hatt mer moro enn jeg har godt av...prøve å lande kansje...
Flyr en vid sirkel, og sirkler tilbake mot stripa. Flyet kommer mot meg nå. Kan ikke lande bort fra meg, men det er greit, det er denne situasjonen jeg har trent mest på i simulator...
Okay, flyet siger ned, motorkraft til nesten idle. Flyet svever fint some bare det. Litt justering for å treffe landingplassen. Nå er det rett på. Okay, litt kort. (veien gjør en sving akkurat der. Så jeg gir litt gass for å rekke fram. Men ikke nok, og nå går det fort!
Flyet svever fint ned, bare litt for kort...en meter for kort...får slått av motoren...og dunk...rett i veiskuldera som er av myk sand. Ser en støvsky, og halen på flyet som stikker til værs noen sekunder , og forsvinner.
Løper som en tulling til flyet som...hva f..., det er jo like helt!
Sjekker alt...hmm, her er det jo bare å fly igjen...og bytter batteri for sikkerhets skyld.
Okay, går gjennom sjekklista jeg har laget meg. Siste punkt er motor på full fres i 10 sekunder. Vell, den freser opp, men det kommer en lang rrrrrrrrrrrrraaaaa lyd...
rrrrrraaaaaa lyd var det ikke sist, så stop...og der er skaden. Det dreier seg om en børsteløs motor og det viser seg at den har løsnet litt fra kulelageret på motorfestet. Jeg kan dra den 2-3 mm ut fra festet...
Skal ta av motoren og sjekke nå, så kommer tilbake med mer om den... håper den kan berges...hvis ikke, så skal jeg uansett til Bangkok på Torsdag, og da blir det nok ny motor...denne kosta bare 100 kroner, så ikke noe å skrike seg i hjel over!
Comment