Unconfigured Ad

Collapse

Jeg kan FLYYYYYY!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

Jeg kan FLYYYYYY!

Kona forbarmet seg endelig over meg, og informerte meg om en liten vei som var ganske brei som går over rismarkene bar 500 meter fra huset. Nærmere inspeksjon viste at jada, veien var et sted 5-6 meter brei. Litt ujevnt her og der, men ingen trær, hus eller kraftlinjer...YESS, her var det bare å erklære flyplassen for åpnet!

Flyet ble behørig gått nærmere etter i sømmene. En liten taxi prøve hjemme på gårdsplassen, avslørte at haleroret ikke snur nok. Okay det var bare halehjul opphenget som dunker bordi kroppen akkurat på halespissen...fixet med tapetkniv...

Ut på jordene og den nevnte veien. Med flyet på veien så det ikke så gæernt jevnt ut. Men en taxi prøve for sikkerhetskyld. Flyet ruller hit og dit som en full sjømann. Og dunk...der tipper det forover...hjulet har truffet ei tue. Fikk slått av motoren i samme øyeblikk, men skifter propellstrikken for sikkerhetskyld.

Okay...alt beveger seg som det skal. Alt er i grovtrim. Avstandstest av sender og mottaker er ok. Full gass!

Flyet skyter fart, litt hit og dit, men holder seg noenlunde i take off retning. Og der letter det !

Jeg har ikke engang rørt høyderorstikka, og flyet bare raser mot himmelen i en nydelig stigning. En forsiktig sving til babord. Og flyet klatrer og klatrer, jevnt og fint. Jeg flater det ut og slakker av på gassen...det flyr rett fram! Ingen trimming behøves.

Jeg slipper et lite jubelskrik, og tvinger tilbake impulsen til å ta en liten seiersdans! Jeg flyyyyr.

Okay, konsentrere seg om flyet nå. Og han steike, dette er jo enkelt! Sammen med han instruktøren ble det bare slake svinger og 8 tall...det var i grunnen kjedelig. Ok, gi litt ekstra høyde. Og i en 2-3 tabbers høyde vrenger jeg flyet over og trekker høyderorstikka til meg. Flyet flipper over til 90 grader og vrooooom har snudd på femøringen....Jess!

Okay, neste da...en loop kansje?

Jeg måååå bare prøve. Okay. Opp med farta litt. Et lett stup, trekke stikka til meg, og flyet flipper over og fortsetter i samme retning... hmm, ikke så pent. Men en gang til. Opp igjen. Full gass, et lett stup, stikka lett til meg...okay det blir en nyyyyydelig rund loop ut av det!

Jeg tror ikke mine egne øyne!

En gang til...men nå hadde jeg for lite fart. På toppen av loopen, flipper det rundt av seg selv, altså slik at hjula henger ned. Det ble en slags Immelmann turn utav det....

Prøver igjen og det samme sjer. Javel altså, dette må testes...legger flyet i en brå sving. og flyet retter seg opp helt gratis. Jasså du er snill ser jeg!

Okay nå har jeg hatt mer moro enn jeg har godt av...prøve å lande kansje...

Flyr en vid sirkel, og sirkler tilbake mot stripa. Flyet kommer mot meg nå. Kan ikke lande bort fra meg, men det er greit, det er denne situasjonen jeg har trent mest på i simulator...

Okay, flyet siger ned, motorkraft til nesten idle. Flyet svever fint some bare det. Litt justering for å treffe landingplassen. Nå er det rett på. Okay, litt kort. (veien gjør en sving akkurat der. Så jeg gir litt gass for å rekke fram. Men ikke nok, og nå går det fort!

Flyet svever fint ned, bare litt for kort...en meter for kort...får slått av motoren...og dunk...rett i veiskuldera som er av myk sand. Ser en støvsky, og halen på flyet som stikker til værs noen sekunder , og forsvinner.

Løper som en tulling til flyet som...hva f..., det er jo like helt!

Sjekker alt...hmm, her er det jo bare å fly igjen...og bytter batteri for sikkerhets skyld.

Okay, går gjennom sjekklista jeg har laget meg. Siste punkt er motor på full fres i 10 sekunder. Vell, den freser opp, men det kommer en lang rrrrrrrrrrrrraaaaa lyd...
    rrrrrraaaaaa lyd var det ikke sist, så stop...og der er skaden. Det dreier seg om en børsteløs motor og det viser seg at den har løsnet litt fra kulelageret på motorfestet. Jeg kan dra den 2-3 mm ut fra festet...

Skal ta av motoren og sjekke nå, så kommer tilbake med mer om den... håper den kan berges...hvis ikke, så skal jeg uansett til Bangkok på Torsdag, og da blir det nok ny motor...denne kosta bare 100 kroner, så ikke noe å skrike seg i hjel over!
    Last edited by IsaanFly; 05-02-08, 10:00.
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Bare å gratulere med|første solotur!!! Tror du trygt kan advare kona om at du er blitt bitt av basillen.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

. . jeg husker den følelsen . .
      Kjetil
      oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• IsaanFly
        • Jan 2008
        • 58

Originally posted by bad scientist
        Bare å gratulere med|første solotur!!! Tror du trygt kan advare kona om at du er blitt bitt av basillen.
        Det kan du trygt si!

Og etter å ha skrudd motorfestet av, oppdaget jeg at motorakslingen er festet til akslingen med
        to unbrako skruer. Var bare å sette motoren i festet igjen, og tighte til. Også får jeg legge denne sjekken til på lista mi til neste gang. Her er bilder:
        Attached Files

Comment

• ar0ma
          • Dec 2007
          • 144

Dette var gøy å lese! Gratulerer
          Mvh
          Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob

Comment

• Azkiboy
            • Oct 2007
            • 38

må bare si at å lese det der var bare helt fantastisk,leste hele med et lite smil
            det føltes ut som om man satt inne i flyet,og hvordan du forklarte det der med sanden....booooff,med en bløøøt f
            også må jeg jo også gratulere med første solo tur,hvet akkurat hvordan den følelsen er når flyet bare letter....svosjj,så er det oppe,deilig følelse det der ja

Hilsen Ask
            Azkiboy

"Når du først har blit bitt av RC Basillen så blir du aldri frisk"

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Dette bekrefter vel også påstanden om at "Isaanwomen are the best" ?

olle

Comment

• IsaanFly
                • Jan 2008
                • 58

Originally posted by olle
                Dette bekrefter vel også påstanden om at "Isaanwomen are the best" ?

olle
                Haha, vel hun er en knupp, men himler med øynene og lurer fælt på om jeg er blitt helt "ting tong" (sprø, gal, tullerusk) som leker med fly!

Men hun var tolmodigheten selv da vi trålet gjennom Bangkok i 2 dager for å finne en simulatorkabel til radioen min. Men Isaan kvinner er greie nok de, bare pass på at de har mat (ca annenvher time) så er de fornøyd, he he.

Men fra spøk til alvor... hun kommer nok til å ringe etter psykiatrisk hjelp når jeg går i gang med hakke, spade og grefse for å utbedre "flystripa" litt etter neste tur fra Bangkok, ha ha.

SKal bli morsomt å høre henne forklare den oppførselen til naboene....

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by IsaanFly
                  ....Men Isaan kvinner er greie nok de, bare pass på at de har mat (ca annenvher time) så er de fornøyd, he he......
                  Håper ikke hun leser dette forumet, for da kan det fort bli slutt på tålmodighet

Comment

• IsaanFly
                    • Jan 2008
                    • 58

Bare ta det helt med ro, hun kan bare nord norske kraftutrykk på norsk så langt. (vel etter det jeg vet da) he he

Comment

• IsaanFly
                      • Jan 2008
                      • 58

Flytur nummer 2

Da fikk jeg jammen inn en 10 minutter i lufta før solnedgang i dag og. Nyyyydelig vær, tenk dere en skikkelig fløyelskveld i Nord Norge, midtsommers, med klaaaar luft, og ei blodrød sol i horisonten. Det var Isaan i Thailand i kveld.

Flyet ble gjort startklart og alt testet. Ingen vind overhodet så take-off retning var likegyldig. Flyet humper bortetter, og et lite feilsjær med rorstikka og flyet ender i veikanten...

Ingen sjede skadd, bare plaserer flyet igjen, og forsiktig lirke det framover. I det halen løfter seg etter 4-5 meter, treffer hjulet en hump, og flyet sjener ut mot grøfta, full gass, og flyet tar av 10 cm fra veikanten.

Klatrer pent opp i en svak bue, høyt og høyere. Først på programmet står en loop. Men det endte som i går med en ufrivillig Immelman turn. Får ikke nok fart, og må nok stuppe mer for å bygge fart ja.

Så kommer jeg på noe jeg ikke fikk prøvd i går. En roll.

Okay, legger stikka mot venstre og flyet ruller rundt...men ender med nesa 10-20 grader i retning terra firma. Okay, vi prøver igjen. Denne gangen løfter jeg nesa litt før jeg roller, og flyet ruller pent rundt seg selv, og denne gangen i vanrett flukt etter endt roll. Yesss!!!

Okay, roe ned. Det er flere ting jeg må få testet. Tar flyet en 3-4 tabber høyt, og av med alt som heter throttle. Flyet fortsetter rett fram litt, så setter det nesa ned i ca 30 grader...og la det flyte. Men prøver å styre. Og det oppfører seg som ei full kråke. Det der trenger nok litt fart for å fly ja!

Nå er sola i ferd med å gå ned, og på disse kanter kommer mørket som sluppet ut av en sekk. Jeg har allerede problemer med å se bak fram på flyet. Så på tide å lande.

Så en bue rundt, og greier nok en gang, uten problemer å skli flyet inn mot stripa mi. Er nok nervøs for å gjenta gårdagen krasj i veiskuldra i svingen. Så jeg lar det få litt gass, nå som jeg vet at det trenger litt styrefart. Flyet suser forbi og til neste sving (veien gjør en slags Z her, og jeg har vei en 50 meter å lande på). SÅ det blir en avbrutt landing....full gass, opp med flyet, og går rundt for ny landing.

Nok en gang er flyet lina opp helt perfekt langs midten av veien. Er overasket over hvor lett det er (tusen takk Realflight 3.5G). Men så var det å faktisk få det ned som et fly, og ikke som et fange ved.

Okay, der kommer det....en lett flare, hjulene tar bakken, flyet spretter opp igjen, lander på hjulene fremdeles rett fram, ruller to meter, treffer ei tue, og går på trynet.

Det er andre gangen jeg lander et fly, og det er fortsatt like helt!!!

Seiersdans, med en forbøffet vannbøffel som eneste tilskuer! Så er det fram med Ølboksen og en røyk, jeg setter meg på sekken, og ser de siste soltstrålene i det sola stuper under horisonten...Kan livet bli bedre!

Comment

• Superstar40
                        • Dec 2002
                        • 1667

Ja det var vel første gang vannbøffelen hadde sett modelfly - synes de har et ganske sløvt blikk, stort sett opptatt med å spise.

Livet blir bedre og bedre til flere flyturer du får. Må innrømme at jeg misunner deg nå med behagelig temperatur og mulighet til å fly i shorts og t-shirts.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• IsaanFly
                          • Jan 2008
                          • 58

Øøøøh...

Tja, får vel begynne med begynnelsen. Før dagens flyging var målet å finne større hjul til flyet. Siden det ikke er noen hobbysjappe her, gikk turen til lekebutikken. Der fant jeg en liten leketraktor med to størrelser på hjulene. Jeg sier som Bardu bonden..."Æi kjøøøre traktor med tooo stooore hjul framme og to ænda større hjul bak!"

Den kosta vel en norsk tier. Vel hjemme ble forhjulene behørig fjernet fra landbruksutstyret, og påmontert flyet.

Så bar det ut på rismarka for å teste. I dag var det litt vind, siden jeg selfølgelig ikke greide å vente til vinden løyer senere på ettermidagen.

Men jeg letta uten problemer. Større hjul var tingen ja!

Idet jeg steg opp, så jeg to store rovfugler som sirklet høyt der oppe, må vel ha vært falk, etter vingene å dømme. Så jeg dro og hilste på. Så der sirklet vi alle tre høyt der oppe et minutt eller to, før fuglene tok fjøra fatt og dro sin vei.

Så jeg prøvde meg gjen på en loop. Men det vill ikke flyet. På toppen av loopen blir det en immelmann turn igjen. Men en roll gikk fint.

Merket at svingene var mer kastete av seg i dag, sikkert på grunn av vinden.

Men tok det høyt igjen, og et slakt stup, prøver en loop...og på toppen av loopen staller flyet og stuper med nesa rett mot bakken i en slags roll rundt sin egen akse. Okay, jeg er høyt, så drar i stikka, og flyet retter seg opp, og jeg har enda et par tabbers høyde igjen på kontoen.

Okay, jeg vil prøve en landing. Vinden er langs med veien jeg brukerer som flystripe. Så tar det mot vinden. Kommer litt sjevt inn, men får rettet det inn. En halv meter over bakken, kommer et vindkast, og flyet sjener ut og stiger...okay, full gass, rundt igjen. Og gjennomfører en ganske grei landing. Men understellet vikler seg inn i noe gress, så det går på trynet.

Har plenty med juice igjen i batteripakka, og nå har jeg fått tilskuere. Stesønnen min har tatt med seg venneflokken, og nå står de i veigrøfta og kommenterer. Jeg får dirigert de under et tre, så de ikke er i veien for landing.

Så en sjekk av flyet, bytte propelstrikk, og tar av igjen. Kun en kort tur nå. Og så lande igjen. det er vrient nå, og har vel prestasjonsangst med 5-6 ivrige tilskuere. Men får det ned....men flyet har kurs mot grøfta, så full gass...min forste touch and go er gjennomført.

Tar flyet rundt igjen. Nytt landingsførsøk, men en vindkast tar med seg flyet ut på gjordet. Og det sitter med nesa i noe risgress før jeg får sukk for meg. Men det ser uskadd ut.

Sjekker alle flater, og at alt som skal sitte fast gjør det. SÅ tar jeg meg en pause, mens jeg venter på at ESC og motor skal få kjøle seg ned litt. Det er 3o grader i skyggen i dag.

Okay, opp med flyet igjen, uten problemer med de store hjulene. Tar noen barrel rolls, og et par immelman turns, noen brå 90 graders svinger hjulpet av høyderoret.

Tar flyet inn i et slagt stup...og setter throttle i null. Ser propellen stoppe. flyet glir pent inn....helt til det dropper en vingetipp, og går rett i bakken fra ti meter, og jeg ser halefinnen flakse av, samt deler av propellen....slutt på moroa for i dag.

Samler sammen bitene. Vinge, flykropp, og motor er like hel. Halefinnen har knekt av før, og det er knekt på samme sted....det er limet som har slitt seg løs.

Da er det bare å spise midag, og sette seg ved arbeidsbenken å lime tenker jeg...

Comment

Working...