Unconfigured Ad

Collapse

Wilga 2000 fra A til Å

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wilga racer'n
    • Aug 2008
    • 13

Wilga 2000 fra A til Å

Hei! Jeg er nyregistrert her på forumet. Har lest på forumet i lange stunder nå og fant ut at dette må vel være norgest beste modellfly forum!

Uansett så startet jeg med å kjøpe Wilga 2000 børsteløs for 2 dager siden. Jeg hadde en flytur i går som gikk bra ved første landing, men ved andre landing klarte jeg og knekke haletuppen (5 cm av den) som holder høyderoret. Den er nå limt. Hadde en kjempefin flytur i dag med 2 fine landinger og 15 minutters flygning. Wilgaen er jo en drøm og fly. Jeg lite erfaring med modellfly, men har kjørt aktivt med RC bil og løp i 20 år. Ble lei av RC bil og måtte prøve fly.
    Ostahl sine videoer på youtube fikk meg til å kjøpe Wilga'en. Det virker som om at han har prøvd alt som går an med Wilga'en.

Her er en haug med spørsmål til dere wilga eiere!

- Er det low voltage cutoff funksjon på ESC 25A regulatoren? Finns det noen form for alarm?
    - Hvilke hull på alle rorhorn/servohorn bruker dere?
    - Hvordan stive av landingshjul/ flottører slik at wilga'en ikke skrever så jævlig?
    - Balanselader E-sky (EK2-0851) passer Lipobatteri pluggen i denne?
    - Ladetid med denne laderen? (Hvis dere har andre forslag til balanserer bare skrik ut!).
    - Jeg har et strømadapter på 12V 1.25A vil dette passe E-sky laderen?
    - Går det greit å bruke sigarett tenner uttaket til E-sky laderen?
    - Hvor lang kjøretid får dere med 1200 mah lipo?
    - Har kikket på et E-sky 1800 mah batteri som ser akkurat like stort ut. Passer pluggen?
    - Hvor stor wattsyrke er det på Outrunner motoren?
    - Er det forskjell på kvaliteten på Liposack'ene? Har kikket på denne til kr 198,- http://shop.smallsize.no/product_inf...78ff62cd48d5b4
    - På motoren er det 2 stoppskiver og 2 muttrer. Er det meningen at man skal bruke begge skivene?
    - Har dere Dualrate på eller av?
    - Er Wilga batteriet det samme som E-sky batteriene?
    - Forslag til lysdioder/strøm til Wilga'en?
    - Hvilket lim bruker dere på foam'en?

Hvis dere klarer å svare på halvparten av spørsmålene er dere dritgode!

På forhånd takk for hjelpen

Og for de som lurer på hvordan en Wilga 2000 ser ut så legger jeg ved noen bilder her:
    Attached Files
    Last edited by wilga racer'n; 03-09-08, 23:58.
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Heisann! og velkommen til forumet.
    Jeg skal forsøke å svare på noen av spørsmålene dine i alle fall...

Det er en form for cutoff, som gir deg merkbart mindre kraft i ca 10sec før motoren kutter helt. du har fortsatt strøm til mottaker og ror.
    Jeg bruker jevnt over nr.2 innenfra på alle flater, samt ytterst på servoene.
    Landingshjulene treger vel egentlig ikke å stives opp, men jeg har loddet fast en tynn ledning mellom 2 og 2 av beina til flottørene. Funker fint for meg.
    Jeg har en E-sky lader/balanserer som fulgte med et "Lama V4", og bruker denne annehver gang jeg skal lade batteriene til wilgaen. Regner med at det vil funke for deg også.
    Med min e-sky lader er ladetiden helt forferdelig. sikkert 2 timer+. Kjøp en skikkelig lader fra Bantam eller hyperion hvis dette plager deg (selv har jeg 8 batterier så jeg blir lei av å fly før jeg slipper opp for strøm).
    Aner ikke om sigarettenneradaptered ditt vil funke.
    Får alt fra 10 minutter "3D-aktig flyging (med andre servoer og litt større utslag klarer du fint å hovre med børsteløswilgaen). til 20-25 minutter koseflyging. trekk fra litt hvis du letter / lander mye eller har på flottørene. Jeg bruker ikke original radio og har tilmeren på 15min.
    Hvis ikke bytter du plugg.
    Aner ikke, men utifra ytelse vil jeg tippe på ca 200watt.
    En liposack er jo ikke annet en en pose i et brannhemmende materieale. går ut i fra at en er like bra som en annen.
    Jeg har begge skivene innenfor propellen. Det bare ble sånn hos meg, men jeg tror ikke det gjør noen forskjell.
    Bruker ikke original radio, og bytter mellom high og low rates som det passer meg.
    De er kompatible med tanke på balanseringsplugg i alle fall.
    Selv har jeg dremlet ut spor til disse: http://www.rcpro.no/eshop/main.aspx?...ELEBG78002A-2T. En blå på oversiden ev vingen og en oransje under. Blank pakketape over lystråden igjen.
    En blanding av 5-minutts epoxy og "Foam-safe" CA med kicker.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Biggles
      • Mar 2006
      • 238

Balanseringskontakt

Lurer på om noen vet hvor man kan få fatt i balanseringskontakt til Wilgabatteriet, som passer til en Flightpower V-balancer?(Bruker en swallow advance)

Finnes dette eller er det like greit å handle inn en esky lader med balanserer? Er det denne det refereres til?

Ellers er mine tips mhp wilga(stort sett plukket opp her siden jeg ikke har fått luftet min mange turene):
      - Stiv opp understellet til flottørene.
      - Sjekk alle liminger mellom plast og "isopor"(fant flere løse plastdeler på min).
      - Epoxy fungerer på Wilga'en(vær gjerrig)
      - Har du proffere radio og mottager en orginalt så kan det være lurt å bruke dette - mange sier at orginalutstyret kan glitche mer enn normalt.
      - "hull to" på rorhorn er sikkert bra, men jeg har gått for "hull en" på balanse og høyde(og kjører dual rate) Det har krevt litt filing i kroppen der hvor stagene går ut av kroppen for balanseror(før filing ble de klemt mot isoporen)
      - Min var orginalt en børstevariant, og etter bra tips her kjøpte jeg http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...9x6_Prop_Combo Kostet under 150 ferdig tilsendt, men hadde trøbbel med å dra 9x6 prop - byttet til 8x6/9x4,7 og det fungerer utmerket. Litt finmekk for å lage motorfeste, medfølgende motorfeste passer ikke og kuttet akslingen. Hobbycity har grusomt billige propadaptere og propeller så anbefaler å bestille dette der om man først handler fra så langt unna.

Mine turer med Wilga på flottører har vært uproblematiske, selvom den har vært noe rævtung - har krevd litt fart i landingene, som kan være spennende når modellen er så lett. Skal flytte tyngdepunktet litt frem før neste runde.

Comment

• spewster
        MFN Skribent
        • Aug 2007
        • 1134

Originally posted by Biggles
        Lurer på om noen vet hvor man kan få fatt i balanseringskontakt til Wilgabatteriet, som passer til en Flightpower V-balancer?(Bruker en swallow advance)

Finnes dette eller er det like greit å handle inn en esky lader med balanserer? Er det denne det refereres til?

.
        Wilga batteriet bruker en såkalt JST balanseringsplugg (samme som Align, Zippy, DP osv)
        Finnes en rekke overganger her: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...6&ParentCat=85

Litt usikker på hvem du skal ha siden jeg ikke har FP balanserer selv, men se på bildene.
        Du skal ialledall ha en med Female JST til 3S.
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Biggles
          • Mar 2006
          • 238

Takker for...

...tilbakemelding.

Skal se om jeg finner noe som passer(vanskelig å se på bildene, men skal skumme review'sene og se om noen refererer til riktig balanserer).

Alternativt så får man mod'e noen av medfølgende balanseringskabler som kom med v-balancer'n.

Comment

• wilga racer'n
            • Aug 2008
            • 13

Jøss det var mange fine svar!!

Her er noe mer jeg har gjort pluss noe jeg lurer på:

-Orginalbatteri veier 87 gram. Lurer på hva ett 1300 eller 1800 mah veier?
            -Er det noen som bruker 1800 mah?
            -Noen som vet om MGP batteri er bra?
            -Jeg har nå loddet pianotråd tvers over landingshjulene fordi de skrevde så mye. Jeg loddet de ca midt på slik at jeg får 8 cm bakkeklaring til gress.
            -Jeg har tatt av hjulkåpene og satt på stålhylser med umbrako skrue som stoppere til hjulene.
            -Det er ikke voltage cutoff på wilga'en!!!!!!! Jeg lot proppellen snurre men jeg hadde voltmeter på batteriet. Jeg tappet det ned til 8.1 volt (2.6 vol per celle) og det skjedde ingen cutoff. Arrrrgggghh! Hva skal jeg gjøre nå? det er jo håpløst og høre nå batteriet begynner å bli tomt. Jeg lurer på om jeg skal montere en lipoalarm. Hvor får jeg tak i det?
            -Jeg så en Dynam Cessna i går og jeg må si at wilga er mye mye sprekere. Det må være langt over 180 watt i outrunneren. Elefun sa at Cessnaen var nesten for sprek??
            -Har kjøpt lipobag Core Rc Safe av Schumacher. Noen som vet hvor mange celler du kan ha i 1 lipobag?
            -Hver gang jeg lander på gress går jeg rett på snuten. Er det noen som vet om det vil hjelpe med større dekk foran i forhold til de orginale 4 cm høye dekkene?
            -Tenkte og kjøpe balanselader i morgen. Det står mellom E-sky og en Parkfun Scout lader. Fordelen med Parkfun er at den lader med 1 ampere, mens E-sky bare lader med 0.75 ampere. Så E-sky vil bruke mye lengre tid på å lade. Pluss at maks ladetid er bare 120 minutter. Det vil si at hvis jeg kjøper et 1800 mah så rekker ikke det og bli oppladet med E-sky laderen

Heidå

Comment

• arvid
              • Nov 2006
              • 1547

Du kan trygt sette på større hjul. Jeg bruker 1300ma batteri, og noe større får du ikke plass til uten og måyye skjære batterikassa større. Men du flyr jo hvertfall 10 minutter med 1300 pakka. Visst du har 3 eller 4 stykker kan du fly nesten hele tiden.Lipo alarm vet jeg finnes i en butikk. Men ikke hvilken.
              Jo. her er denhttp://www.rcpro.no/eshop/main.aspx
              Last edited by arvid; 21-08-08, 08:38. Reason: nettleting

Comment

• spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

Originally posted by wilga racer'n
                ...snipp

-Orginalbatteri veier 87 gram. Lurer på hva ett 1300 eller 1800 mah veier?
                -Er det noen som bruker 1800 mah?
                -Noen som vet om MGP batteri er bra?
                -Jeg har nå loddet pianotråd tvers over landingshjulene fordi de skrevde så mye. Jeg loddet de ca midt på slik at jeg får 8 cm bakkeklaring til gress.
                -Jeg har tatt av hjulkåpene og satt på stålhylser med umbrako skrue som stoppere til hjulene.
                -Det er ikke voltage cutoff på wilga'en!!!!!!! Jeg lot proppellen snurre men jeg hadde voltmeter på batteriet. Jeg tappet det ned til 8.1 volt (2.6 vol per celle) og det skjedde ingen cutoff. Arrrrgggghh! Hva skal jeg gjøre nå? det er jo håpløst og høre nå batteriet begynner å bli tomt. Jeg lurer på om jeg skal montere en lipoalarm. Hvor får jeg tak i det?
                -Jeg så en Dynam Cessna i går og jeg må si at wilga er mye mye sprekere. Det må være langt over 180 watt i outrunneren. Elefun sa at Cessnaen var nesten for sprek??
                -Har kjøpt lipobag Core Rc Safe av Schumacher. Noen som vet hvor mange celler du kan ha i 1 lipobag?
                -Hver gang jeg lander på gress går jeg rett på snuten. Er det noen som vet om det vil hjelpe med større dekk foran i forhold til de orginale 4 cm høye dekkene?
                -Tenkte og kjøpe balanselader i morgen. Det står mellom E-sky og en Parkfun Scout lader. Fordelen med Parkfun er at den lader med 1 ampere, mens E-sky bare lader med 0.75 ampere. Så E-sky vil bruke mye lengre tid på å lade. Pluss at maks ladetid er bare 120 minutter. Det vil si at hvis jeg kjøper et 1800 mah så rekker ikke det og bli oppladet med E-sky laderen

Heidå
                1300mAh veier rundt 90g
                1800mAh veier rundt 130g

Jeg kjørte bare 1300mAh 15 og 20C batterier på min. MGP Batterier har jeg ikke testet.

Man pleier å kjenne på motorkraften når det begynner å bli tomt. En annen løsning er å bruke en timer. Start med fulladet batteri og land etter 10min, mål batteriet med et multimeter eller lignende så ser du hvor mye du har igjen. Har du mye igjen øker du minuttene til du finner en tid som er passe. Anbefaller IKKE å ta batteriene under 3v pr celle. Eller så bruker man en lipovarsler

Lipo baggen kan du fylle til den er full, dette er bare en branndempende pose. Bare sørg for at du får lukket den skikkelig

Når det gjelder landing på gress så er nok det beste å gå opp til rundt 5-6cm i diameter på hjulene. Flyet har ikke noe problemer med å fly med litt ekstra vekt. Jeg brukte vel 0,7x5 hjul om jeg ikke huske feil.

Laderne har jeg ingen erfaring meg.

Lykke til!
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• wilga racer'n
                  • Aug 2008
                  • 13

-Kjøpte mirage MGP 1300 mAh 20C. Men det var for stort til batterikassa. Måtte ta av krympeplast pluss de feite ledningene, og loddet på JST plugg med mindre ledninger rett på batteriet. Fikk ned vekta fra 112 gram til 97 gram. Prøvde å være lynrask med 30 watts loddebolt.
                  -Angående hvis du fyller lipobaggen full . Hvis ett batteri tar fyr i lipobagen vil ikke da de andre også ta fyr og skape en kjempebombe?
                  -Nå står jeg mellom en Imax B5 lader og en E-sky lader. Jeg vil egentlig ha en enkel lader, men Imax'en er mye raskere.
                  -Finns det skjøteledning for JST-XH balanserings plugg? (Altså fra han til hun ca 20 cm.)

Takk for hjelpen!
                  Last edited by wilga racer'n; 25-08-08, 16:33. Reason: Quote virket ikke??

Comment

• spewster
                    MFN Skribent
                    • Aug 2007
                    • 1134

-Kjøpte mirage MGP 1300 mAh 20C. Men det var for stort til batterikassa. Måtte ta av krympeplast pluss de feite ledningene, og loddet på JST plugg med mindre ledninger rett på batteriet. Fikk ned vekta fra 112 gram til 97 gram. Prøvde å være lynrask med 30 watts loddebolt.
                    -Angående hvis du fyller lipobaggen full . Hvis ett batteri tar fyr i lipobagen vil ikke da de andre også ta fyr og skape en kjempebombe?
                    -Nå står jeg mellom en Imax B5 lader og en E-sky lader. Jeg vil egentlig ha en enkel lader, men Imax'en er mye raskere.
                    -Finns det skjøteledning for JST-XH balanserings plugg? (Altså fra han til hun ca 20 cm.)

Takk for hjelpen!
                    Da må de batteriene være store i størrelsen. Jeg kjørte på to typer 1300mAh hvor begge passet (ene var litt trang men gikk fint) Jeg byttet til Deans på flyet så "slipper" man JST.

Det med lipobaggen er sant men det er bedre å miste noen batterier isteden for å få en kraftig brann i huset ditt. Sjangsen for at lipo tar fyr når den ligger i ro med riktig spenning er microskopisk. Så lenge du sjekker batteriene at de er hele, uten "puffer" og ikke er under 3,2v pr celle så skal det gå fint. Det er viktigere at du heller bruker posen under lading og transport. Men igjen, det skal ikke ta fyr ved riktig bruk og lagring

Har ikke testet Imax B5 men vill tro dette er en bedre lader sammenlignet mot E-sky.
                    Du kan lese brukererfaringer lenger ned på siden her: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5549

Det finnes nok (JST-XH skjøt) men der må forhåpentlig hvis andre hjelpe, jeg vet ikke hvor.
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• wilga racer'n
                      • Aug 2008
                      • 13

Jeg må fortelle om min første flytur på flottører i går. Jeg var på ett stort ferskvann med en betongbrygge. Jeg hadde avstivet flottørene med loddet pianotråd. Så jeg tok fullt høyderor og 3/4 gass og tok av fint. Flydde i 5 minutter så skjedde det noe i stor høyde, jeg fikk motorstopp!!! Jeg prøvde å gi gass men propellen bare dirret frem og tilbake. Så min første landing med flottører skulle bli med motorstopp selvfølgelig!! Jeg ble litt stressa der jeg sto. Men jeg lot flyet gå i rolige sirkler mens det sank ned. Og 10 meter igjen styrte jeg det mot bryggen og landet perfekt! Hehe var fornøyd da ja. Men så drev flyet utover vannet, så jeg hentet redningsbåten min. En Hydro Foam. Så jeg kjørte den ut til wilgaen opp på siden av den ene flottøren og skjøv den forsiktig inn mot bryggen. Det var bølger der men det gikk utrolig bra.

Men så tilbake til den motorstoppen. Jeg var sikker på at esc'en eller motoren var død. Dro hjem og testet ut litt her og der. Satt med voltmeteret og målte kablene til motoren, full kontakt der. Så målte jeg kablene til regulatoren. Gul ledning og rød ledning var full kontakt fra plugg og inn til esc. Men sort ledning ingen kontakt. Fant ut at akkurat mellom plugg og ledning var det ikke kontakt selv om ledning var loddet fast til pluggen??? Det her har jeg aldri opplevd før. Greit nok når ledningen er løs men når den sitter fast da mann. Fram med loddebolten igjen. Tok på nytt loddetinn. Testet motoren og den virket! Puh! Så tenkte jeg at nå tar jeg likegodt og lodder over alle de andre 5 pluggene for å være sikker. Tok på ny krympeplast. Så i dag virket wilgaen perfekt. Hadde en 20 minutters flytur med flottører og 5 landinger. 3 gode og 2 dårligere. Jeg klarte og lande slik at wilgaen lå med høyre vingetupp sammen med høyre flottør i vannet altså på skrå. Og tru det eller ei det går an og kjøre wilgaen sånn hehe. Det er bare og styre med sideroret. Så jeg kjørte den sånn på skjeiva helt inn til bryggen Og vingetuppen var nesten ikke under vann. Snedig... God flyte evne i den derre isoporen.

Så til en annen ting, har dere som har wilga merket at den drar til høyre på asfalt og gress og må bruke venstre sideror for å få den til å kjøre rett fram? Det problemet har jeg hatt hele tiden til i forigårs. Jeg merket at propellsnuten pekte litt mot høyre. Så jeg tok av propell og motordeksel. Der merket jeg noe rart. Dere veit om det hvite motorfestet til motoren. Det er skrudd fast i ett annet hvitt feste på flyet med 3 skruer. På det hvite plast festet på flyet er det 3 skruehull og 2 av de er bygd ut 2.5mm (ser ut som en innstøpt plastskive). Men det tredje hullet stikker bare 1mm ut. Og dette hullet er på høyre side (sett bakfra). Det er det som gjør hele motorfestet og propell skjeiv og vil da peke mot høyre istedetfor rett fram. Så jeg la inn en metall skive der. Så nå er propellen rett, og flyet drar ikke lenger mot høyre.
                      Så kan dette plastefeste være feilprodusert eller skal det være en slik offset på propellen på modellfly?

Ellers synes jeg wilgaen ble treg å styre med balanseror med flottørene påmontert, er dette normalt?

Har også fått montert lipoalarm nå som jeg tester ut.

Hei og hå!
                      Last edited by wilga racer'n; 02-09-08, 14:46.

Comment

• Biggles
                        • Mar 2006
                        • 238

Moro

Motorfestet skal være litt skjevt - propellen skal skal peke litt til høyre og ned på fly med motor som går med-urs(sett bakfra). Mao det er "riktig" fra fabrikk.

Men det er ikke umulig at man må trimme de inn litt slik du har gjort. Kan sikkert variere med motorstyrke og propell. Tipper at du vil kunne merke forskjell fra når batt er fulladet og når du har flydd i 5-7min. (min erfaring med orginalbatteriet er at man har bra sprut de første sekundene med fullt gasspådrag, så dabber den litt - hørbart når den testes på bakken/i hånden - ikke merkbart i luften. Orginalbatteriet er vel 10C og det er vel ikke i ypperste klasse slik jeg forstår det.)

Har selv kun flydd min med flottører(og uorginal børsteløs towerpro, hjemmelaget motorfeste som er vinkelrett på "fabrikks-skjevheten" på firewall'n) - den flyr rett og fint når piloten er konsentrert.

Min begrensede erfaring(ydmyk) sier at en så lett modell er grei å fly med litt manuell stikketrim - opplever Wilgaen som morsom og kontrollerbar men selvfølgelig lett påvirkelig av den minste fis i luften. Er det blikkstille så flyr den fint og jeg har slått meg til ro med det, gidder ikke trimme inn for vindfulle dager - da er det huskestue med en Wilga uansett.

Comment

• wilga racer'n
                          • Aug 2008
                          • 13

Sjekk de tøffe bildene av Wilga 2000 1:1 skala.
                          Attached Files
                          Last edited by wilga racer'n; 03-09-08, 23:59.

Comment

• wilga racer'n
                            • Aug 2008
                            • 13

Og her er en redningsaksjon av Wilga med en spesialbygget båt.
                            Attached Files

Comment

• spewster
                              MFN Skribent
                              • Aug 2007
                              • 1134

Og her er en redningsaksjon av Wilga med en spesialbygget båt.
                              Hehe, smart påfunn!
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...