Unconfigured Ad

Collapse

Festing av batteri i GWS E-Starter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BiZARRE
    • Feb 2008
    • 29

Festing av batteri i GWS E-Starter

Hei.
    Jeg har ett E-sky 3cell 1250mAh lipo batteri som jeg skal bruke i mitt nye GWS E-Starter. Problemet er at batterihullet er litt for smalt, så jeg har utvidet det med litt pussepapir. Har hørt litt om klaging på batteriluken som fulgte med flyet, så har bestemt meg for å droppe denne. Men da trenger jeg noen tips til hvordan jeg skal sikre batteriet på en smart måte. Vil jo unngå at batteriet detter ut etter harde landinger. Vil også helst slippe å tape og den slags hver gang jeg skal ta ut batteriet.

Noen som har noen bra tips til hvordan jeg skal feste batteriet?
    Last edited by BiZARRE; 25-10-08, 23:30.
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Eg brukte berre å stikke batteriet inn i batteri luka og so festa eg det med Ducttape/McGyvertape. Ser kanskje ikkje så flott ut men det funka for meg.
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• BiZARRE
      • Feb 2008
      • 29

Det funker nok det. Batteriet mitt sitter ganske godt siden det er trangt i hullet. Men vil helst finne en løsning der jeg slipper og tape for hver gang jeg tar ut batteriet.

Comment

• BiZARRE
        • Feb 2008
        • 29

Lurte også på om noen kan forklare meg litt om CG punktet på e-starteren. Hvordan justerer jeg det, og hvor er det?
        Skjønner ikke forklaringen i manualen, og er nybegynner, så må trenger en skikkelig forklaring =)

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by BiZARRE
          Lurte også på om noen kan forklare meg litt om CG punktet på e-starteren. Hvordan justerer jeg det, og hvor er det?
          Skjønner ikke forklaringen i manualen, og er nybegynner, så må trenger en skikkelig forklaring =)
          Cg justerer du ved å flytte batteriet frem eller tilbake. Går ikke det, så må du putte bly, enten i nesa eller halen. Hvor det er er forskjellig fra modell til modell, men pleier å ligge omtrent en tredjel bak fremkant av vingen.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• BiZARRE
            • Feb 2008
            • 29

Fant ut at det var CG merker på vingene. Når jeg holder fingrene på disse, ligger flyet omtrent vannrett. Hvor nøye er dette egentlig? Er det så nøye at eg må måle med vater osv?

Comment

• bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

Er ikke sååå nøye. Nøyaktig plassering av cg er en smaksak, men hvis du er nybegynner er det bedre at flyet er litt fremtungt enn omvendt.

Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

Comment

• BiZARRE
                • Feb 2008
                • 29

Okay. jeg syns kanskje det ser ut som om mitt er litt tungt i halen. Må muligens prøve å plassere batteriet lenger frem eller legge i lodd.

Finnes det noe "ultimate e-starter" tråd her, slik som på rcgroups.com? Det er så mangen nye uttrykk for en nybegynner som meg, og da er ikke alt like lett å forstå på engelsk.
                Hadde vert fint med en tråd her på forumet der alle la inn modifikasjoner og forbedringer de har gjort på sin e-starter.

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

Nope

Kan ikke se at det finnes en tråd for det her, men denne kan jo bli det...
                  Prøv å unngå å putte vekt i for å balansere den. Lett er fint på sånne modeller. Hvis du ikke får flyttet batteriet til cg sitter, har du kanskje mulighet til å kutte vekk litt isopor så du får batteriet litt fremover? eller kanskje flytte noe annet? Alle monner drar. Hvis den bare virker LITT haletung, så er det kanskje ikke så farlig. Flyet blir litt mer responsivt hvis det er baktungt, det betyr bare at du må være litt mer forsiktig på stikkene. Hvis batteriet ligger foran cg puktet, så kan du jo sette inn et større...Dette går sikkert bra!

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• chewbaca
                    • Jul 2006
                    • 758

Til festing av batteriet kan du jo bruke borrelås ?
                    Flere måter å gjøre dette på..
                    Ei reim som sitter fast i flykroppen med borrelås på endende, sånn at du legger dette rundt midten av batteripakken...
                    eller bare rett og slett en bir borrelås inne i kroppen som du fester batteriet på..

Med borrelås er du også ganske fleksibel til hvordan du vil balansere flyet.

Mulihgetene er mange, så du må finne det som passer best for deg.
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

Comment

• spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

Fant ut at det var CG merker på vingene. Når jeg holder fingrene på disse, ligger flyet omtrent vannrett. Hvor nøye er dette egentlig? Er det så nøye at eg må måle med vater osv?
                      Bare så nøyaktig så at du ser at det er i vater. Husk at cg er ett område, ikke ett punkt. Holder du fingeren midt i krysset, og flyet er i rimelig vater, så er du der. Kan fint gjøres med øyemål.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Hei.
                        Jeg har ett E-sky 3cell 1250mAh lipo batteri som jeg skal bruke i mitt nye GWS E-Starter. Problemet er at batterihullet er litt for smalt, så jeg har utvidet det med litt pussepapir. Har hørt litt om klaging på batteriluken som fulgte med flyet, så har bestemt meg for å droppe denne. Men da trenger jeg noen tips til hvordan jeg skal sikre batteriet på en smart måte. Vil jo unngå at batteriet detter ut etter harde landinger. Vil også helst slippe å tape og den slags hver gang jeg skal ta ut batteriet.

Noen som har noen bra tips til hvordan jeg skal feste batteriet?
                        Har ett annet tips angående estarter, når fronter blir maltraktert av nose downs (noe som skjer), kan du etterhvert bruke byggeskum til å lage nytt feste for stanga. Viktig at du husker vinkelen ca, og hvor den er når modellen din er ny. Estarter tåler mye juling. Jeg hadde ca 10 nosedown før jeg måtte kassere modellen. Og bruk 5 min epoxylim, ikke 12 min eller lengre, grunnen er at 5 min er den svakeste av de, og det fører til at den blir omtrent like sterk som isoporen.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• grønnskolling
                          • Oct 2006
                          • 355

Jomfrutur med E-Starter

Så var dagen kommet for min deby med E-Starteren. Hadde et områd med en p-plass og et åpent område rundt. Dessverre var plassen brukt som lager for brakker, så store deler av den var "opptatt". Fant likevel ut at jeg skulle prøve en tur.

Takset litt rundt først. ga gass og tok den litt opp før jeg landet, noe hardt... Understellet ble litt bøyd, men ellers ok. Bøyde det tilbake og tok av på nytt. Fløy et par runder. ikke spesielt rett eller elegant.......... men jeg holdt det i allefall i lufta. Gikk inn for landing, og den ble nok litt hard, bøyd understell og røket mototfeste. resten av flyet var like helt

Mototfeste har jeg, og understellet er bare å bøye tilbake.

Flyet virket veldig greit å fly. Må nok ha litt større utslag på rorene enn det jeg hadde. Får prøve meg frem litt. Gleder meg alerede til neste tur

Comment

• arvid
                            • Nov 2006
                            • 1547

Øvelse gjør mester. Men tenk sikkerhet da......... mennesker etc.etc.
                            lykke til videre

Comment

• grønnskolling
                              • Oct 2006
                              • 355

Originally posted by arvid
                              Øvelse gjør mester. Men tenk sikkerhet da......... mennesker etc.etc.
                              lykke til videre
                              Plassen er trygg nærmeste nabo er et av forsvarets mob lagere, ellers er det skog rundt og et større åpent område. Ingen hus(bortsett fra de anelggsbrakkene som er lagret da) og lite folk.

Comment

Working...