Unconfigured Ad

Collapse

rimelig RTF fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kofalk
    • Nov 2008
    • 4

rimelig RTF fly?

Tenkte å prøve meg på flyverdenen Hva er utvalget i gode nybegynner RTF fly til ikke altfor mye penger? Jeg har Spektrum DX6i fra før så det er jo ikke noen ulempe om jeg kunne brukt den, men ikke et must.

Har sett på Wilga 2000 som virker ok, og har en bra pris. finnes det andre?
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

i nybegynner kategorien har du jo wilgan da. Ellers har du jo protech cessna komplett eller rcb cessna komplett til rundt 1500. Spørs størrelse og om du kun skal ha elektro da.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

Jeg er veldig fornøyd med "SAPAC Extra 330L". Dette tar 10min å bygge ferdig og sette opp. Lade og så kan man fly! Når mitt var satt opp riktig var det morro og avslappende å fly fremfor heli!

Men det er jo noe kina greier som går istykker fort. Da er deleprisen veldig deilig på Modellflybutikken!
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Tarpoon
        • Jan 2008
        • 335

Ta også en titt på http://www.rcmarked.no/
        Du finner mye bra der.
        Trond Nilsen

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Originally posted by Mademan
          Jeg er veldig fornøyd med "SAPAC Extra 330L". Dette tar 10min å bygge ferdig og sette opp. Lade og så kan man fly! Når mitt var satt opp riktig var det morro og avslappende å fly fremfor heli!

Men det er jo noe kina greier som går istykker fort. Da er deleprisen veldig deilig på Modellflybutikken!

Dette jo ikke en nybegynner modell - da bør du sette rorutslagene veldig små og helst med min 40 expo. Testfløy min 3 turer i helgen og den var riktig morsom å fly og kan nok gjøre veldig mye rart i de rette hendene.

Ville heller gått for Wilgaen eller landre høyvingede modeller som er mere tilgivende når det gjelder flyging.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• ostahl
            • Jun 2007
            • 233

Jeg kan også anbefale deg Wilga 2000. Jeg kjøpte det for vel ett år siden og har lært meg å fly med det. Der følger det jo også med flottører i tillegg til jul. Dessuten er den lett å reparere, de eneste delene jeg har kjøpt er motorbukk og propell, ellers så er det bare å bruke epoxy. Jeg har erfaring med det siden jeg har krasjet mye både på land og i vann.

Comment

• hallingdal
              • Oct 2006
              • 70

Hei
              Du kan jo sjekke ut Multiplex Easy Star.
              Den lett å fly, tåler utroligt mye og har propellen bakover så du slepper å bytte den etter hver buklanding
              HB
              Hallingdal RC Klubb

Synergy N9
              TRex Pro 600N
              Trex 500 esd
              Trex 250
              Spectrum DX7
              Futaba 9C
              + noko flygreier.

Comment

• rofla
                • Nov 2006
                • 170

Siden det går mot vinter er Wilga 2000 et godt valg, siden det kommer med flottører også. Pass bare på at du ikke får en versjon med børstemotor, ser at noen fortsatt selger den. Lykke til!

Comment

• kofalk
                  • Nov 2008
                  • 4

Jeg ser at det er greit med noe som er billig til man får dreisen på det. Flyr greit i simluator men det blir vel sikkert noe annet i virkeligheten.

Hvordan er muligheten for å bruke dx6i med dertil egnet mottager på sapac 330xl med de servoer som følger med? Det flyet var litt tøffere å se på enn wilgaen og prismessig blir det mye det samme når jeg allikevel har radio

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Det er ikke noe problem. Du vil derimot ha problemer med å manøvrere flyet dersom du ikke har fløyet før.

Hvis du skal rett på et 3d-fly, så er Multiplex Parkmaster med snille rorutslag et godt alternativ, fordi
                    det tåler grov vold og flyr veldig bra. Men da må du jo sette det sammen (hvilket forøvrig er meget enkelt).
                    Last edited by bjeff; 10-11-08, 11:39.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

• Kabeldeigen
                      • Dec 2006
                      • 78

MertiRC sin cessna på elefun er kanon bra. Anbefales+++++

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Kjøp deg en mottaker i tillegg.

Originally posted by kofalk
                        Tenkte å prøve meg på flyverdenen Hva er utvalget i gode nybegynner RTF fly til ikke altfor mye penger? Jeg har Spektrum DX6i fra før så det er jo ikke noen ulempe om jeg kunne brukt den, men ikke et must.

Har sett på Wilga 2000 som virker ok, og har en bra pris. finnes det andre?
                        for å få brukt senderen din. Mange sett har så elendig sender at du mister kontakten fort. (Noe som skjedde med en på stripa med hele 2 fly)
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Thinnthinn
                          • Sep 2002
                          • 1172

Jeg vil anbefale NAK-shopen sin Cessna...
                          Helt komplett modell for ca.1500kr inkl. børsteløs motor!

Flyr faktisk ikke så alt for ille. Og det beste, man kan fly acro med den! Rolling circle er bl.a. ikke noe problem, og den har mer enn nok power til greie looper... Også kan man få den i rosa..
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• joar_92
                            • Aug 2007
                            • 183

Jeg kjøpte sapac extra 330 so min første modell. Den modellen var vanskelig å kontrollere for en nybegynner. Landingsunderstellet må forsterkes og det flyr med ganske så høy fart. Jeg hadde også problem med senderutstyret. Men for en som har flydd litt så er den vel brukbar.

En kompis kjøpte seg en e-starter, de er en drøm og fly. De er ARF men med litt tid så går det fint. prisen er ikke så mye å si på heller.

Du bør sjekke ut RCS modellene. RCS leverer bra kvalitet og lettflydde fly til en billig penge (RTF). selv har jeg en RCS Skyglider 2000. det er en motorglider som er lett og fly, flyr sakte og er lett og sette opp. den kan du kjøpe RTF uten sender og motaker dersom du ønsker og bruke egen sender. selv bruker jeg DX7, og da er det mulighet for flaps/spoilers.
                            mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.

Comment

• primera
                              • Feb 2006
                              • 100

Hei
                              Jeg har startet med enkle rc- fly og er blitt noenlunde dreven etterhvert. Interesserer meg ikke så veldig for 3D flyging, men liker bedre slikt som flyr i mer i retning av et vanlig fly.

Dersom du vil fly 3D så er det jo bare å begynne med det. Depronflyene er billige, og det går nok greit. Dersom du vil fly mer på tradisjonelt vil, så påstår jeg at det er dumt å starte med fly av typen edge/ extra selv om slikt er så snilt at det går egentlig greit. Mitt tips er å starte med Wing Dragon. Disse er det nesten umulig å ødelegge, og de flyr fint og sakte og gir god mulighet til å lære. For begynneren er det ordet crash som overgår alt annet. Det er fra denne vinkelen en må vurdere saken.

Wilga og E-starter er flotte begynnerfly. Ulempen er propell i nesen og krasjbar kropp som kan ødelegge moroa for ofte, og vel- kanskje permanent litt for fort. Men, disse flyr jo sakte og fint og kanskje er disse det ideelle. Da får du satt i gang med moderne teknologi,(børsteløs/lipo) og radioen din.

Men, fly av typen Wing Dragon har en propell og motor som er beskyttet og overlever alt. Karbonstangen som er kropp, haleflaten og tupperware kroppen fremst likeså. Det eneste som skjer, er at vingen blir mer og mer herpa. Det finnes jo massvis av billige ferdigpakker som bygger på dette konseptet. men, de fleste ligner mest på T-Hawk. Vingen på Wing Dragon er av en helt annen konstruksjon, og gir bedre egenskaper.

Har også fløyet Multiplex Easystar. Selv om hjertet mitt ligger nærmest seilflyet, så syntes jeg ikke slikt er så bra som nybegynner fly. Et seilfly er plasskrevende og stivt å fly med og flygingen din vil skje mer på avstand. Ellers så er Multiplex greiene utrolig hardføre og overelever mye.

Jeg har registrert at slike sp.m. som du kommer med gir like mange svar som det er modellflygere. Meningene er delte. Et hovedsp.m. er ofte: lære med balanseror eller ikke. Fly som er konstruert for balanseror har mindre innebygget egenstabilitet og er mer krevende som nybegynnerfly. Derfor mener jeg at fly uten balanesror gir best mulighet til å lære uten alt for mye frustrasjon. Det er såpass vanskelig å komme i gang som nybegynner at en bør gjøre det enklest mulig for seg selv i starten. Å begynne med fly av Cessna type med balanseror ser jeg som håpløst.

Selv har jeg lært på T-Hawk og Wing Dragon Sportster.( Wing Dragon kjenner jeg gjennom andre.) Ingen av disse er perfekte begynnerfly. T-Hawk tåler like mye krasj som Wing Dragon, men flyr litt for fort. Wing Dragon Sportster er på sin side like vanskelig å ødelegge som broren uten balanseror, Wing Dragon, men det er ikke noe begynnerfly. Det er egentlig ikke så særlig bra. Jeg har likevel masse flytid med denne, men det skyldes at disse er nesten umulig å ødelegge, bortsett fra vingen, da. Kan nevne at i ett tilfelle gikk det for full fart vertikalt rett i asfalten. Hvilke fly overlever slikt tror du ? Vingen traff ingenting og var derfor like hel. Det var resten av flyet også !! Det var bare fronten som lignet litt på Per Ulv sin nese når han treffer fjellet. Det var bare å glatte litt på tupperwaren som er kroppen, og fly videre. Slå den.

Ulempen med det jeg anbefaler her, er at Wing Dragon vel kun selges med steinalder -teknologi, medfølgende FM radio og børstemotor med nimh batterier. Det gjør ingenting. Bruk det likevel. Jeg har også anskaffet den radioen du har, og fordelen er først og fremst mindre problemer med forstyrrelser. Dette er merkelig nok kun merkbart på mine fly med balanseror. Men, der er det til gjengjeld pyton. Derfor denne anskaffelsen. En annen sak er at du får mye mer flytid og effekt med børsteløse motorer og li-po batterier. Men, uansett, et sett med Wing Dragon medfølgende alt du trenger er nå så billig at fordelene oppveier uelmpene. Så kan du spare radioen til neste trinn. Du får relativt liten flytid med børstemotor og nimh batterier, men nybegynneren krasjer gjerne før flytiden er oppbrukt likevel.

Jeg har jo modifisert T-Hawk og WDSportster til det ugjenkjennelige med diverse børsteløse motorer og lipo batterier. Det ideelle hadde jo vært tilsvarende nybegynnervennlige ferdigflypakker med moderne teknologi.

mvh
                              Primera

Comment

Working...