Unconfigured Ad

Collapse

rimelig RTF fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johnardo
    • Dec 2008
    • 100

Har netopp tatt steget selv fra Wing dragon til et litt hvassere elektro fly.
    Og det finnes vel knapt en lettere måte å komme i luften på en med et Wing dragon.
    Og at det overlever det meste,kan jeg signere på. Eneste verktøyet jeg behøvde i felten var en rull pakketape.Det jeg hadde fløy jeg lenge med med tapet ving,den flexet kanskje litt mer under loop,men ikke verre en at det var kontrollerbart.
    Sats på en Wing dragon først du,og når du har flydd deg lei på det kan du vurdere et nytt 4-kanals fly.
    John Rune Henriksen

Comment

• Pettesh
      • Aug 2008
      • 38

Jeg hoppa rett utti det. Kjøpte meg en enkel trainer med glowmotor og en computerradio med tanke på senere bruk. Bygget flyet og meldte meg inn i nærmeste klubb og fikk hjelp med flygingen. Idag tok jeg min første tur helt alene, bare kort tid etter jeg startet å det gikk helt fint

Slik som jeg har oppfattet det, er det bedre å hoppe i det enn å kjøpe hundre enkle modeller før man faktisk starter med et skikkelig fly.

Comment

• Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

Originally posted by kofalk
        Tenkte å prøve meg på flyverdenen Hva er utvalget i gode nybegynner RTF fly til ikke altfor mye penger? Jeg har Spektrum DX6i fra før så det er jo ikke noen ulempe om jeg kunne brukt den, men ikke et must.

Har sett på Wilga 2000 som virker ok, og har en bra pris. finnes det andre?
        Velg et fly av EPP ala E-sky Nemo (det tålte meg) men da helst med pusher
        prop (altså ikke Nemo) så slipper du all mekkinga og kan konsentrere deg om
        å lære å fly. Det bør ha 4 kanaler men vere så snillt at de kan svinge med 2
        enten med balanseror og elevator eller ror og elevator. Det bør ha kraftig
        motor (børsteløs) og tilsvarende batteri (LIPO). Flyet bør ha en lav vingelast
        altså stor vinge(r), lav vekt og kraftig motor! Da kan du fly sakte rundt og etter
        hvert når du begyner å gjøre manøvrer gi på og komme seg opp og klar av
        bakken når problemene oppstår.

Ser at enkelte tror at Kina radio'er er automatisk dårlig det er en myte!
        Sapac sin er en OEM fra WFly og de er faktisk ganske brukbare. Har 2 stk
        og de har virket helt greit. De har begrenset rekkevidde (400m) og er
        veldig enkle noe som passer bra til nybegynnere. Programerbare radioer
        er sikkert bra men er bare tull for en nybegynner...

De som har problem med slike radioer bør sjekke/skifte antenne på både
        sender og mottaker (det er spesiellt slepe antenner som er utsatt)
        Etter et strort kræsj så kan krystaller vere ødelgt men det er skjelden.
        Har ikke opplevd noe slikt ennå, husk å kjøpe krystaller i matchende
        par og at de må passe til sender/mottaker mange rare varianter ute å går ...

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Jeg er totalt uenig med forrige innleggs postulater om radio. Hvis man skal kjøpe sin første radio, så kjøper man 2,4 ghz (dersom man ikke får kloa i en skikkelig fet, gammel radio, eller en ganske fet en). Man bør ha en radio som kan programmeres, derfor er det ingen god idé å kjøpe feks Spektrum DX5. Med respekt: det er tøv "at det er bare tull for en nybegynner". Tvert imot, en erfaren person kan fly det meste med de fleste instillinger. En nybegynner bør gi seg hen til en læringskurve der instillinger er en viktig del av læreprosessen.
          Last edited by bjeff; 31-01-09, 18:21.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Bjørnetjenester ...

Originally posted by bjeff
            Jeg er totalt uenig med forrige innleggs postulater om radio. Hvis man skal kjøpe sin første radio, så kjøper man 2,4 ghz (dersom man ikke får kloa i en skikkelig fet, gammel radio, eller en ganske fet en). Man bør ha en radio som kan programmeres, derfor er det ingen god idé å kjøpe feks Spektrum DX5. Med respekt: det er tøv "at det er bare tull for en nybegynner". Tvert imot, en erfaren person kan fly det meste med de fleste instillinger. En nybegynner bør gi seg hen til en læringskurve der instillinger er en viktig del av læreprosessen.
            Sukk! Skal du gi nybegynnere råd så sett deg inn i en nybegynneres problemer ...
            Mange variabler = mange fallgruber, altså kan det vere lurt å starte enkelt.

De fleste som starter i denne hobbyen i norge har ikke noen klubb de kan gå til
            eller noen de kan spørre altså blir det ofte at de gir opp når det blir for mange
            ting som ikke virker.

Kjøpes det en dyr radio som krever dyr mottaker og krasjer den så blir det ikke
            så enkelt å fortsette da mottakeren koster kanskje like mye som fly/heli'et.

Argumentet om at en kan selge dyrt utstyr ... sukk igjen, hvem vil kjøpe et heli
            byggesett (knust) med mottaker også knust i en plastpose ... radio vannskadet
            med brukket antenne ... batteripakke kortsluttet og oppbrent.

Jeg kjenner faktisk folk som hører på "gode" råd fra velmenende "erfarne"
            RC folk. Det merkelig er at enkelte har DYRE flotte heli/fly + radio som står og
            samler støv ... fordi de tørr/orker bruke dem ... koster for mye å krasje ...

De blir litt "rare" i ansiktet når jeg (nybegynner ca 1 år) forteller at det er mulig å
            få tak i et 6 kanals heli (komplett) for 1500,- som (mest sansynlig) vil virke like
            bra/dårlig i deres hender som det på hylla til +10K inkl. radio.

Så igjen: Skal det gis råd til de som ikke kan fly, ikke kan mekke, ikke har verktøy,
            ingen god plass å fly, ingen klubb, har NULL peiling og uendelig mange tommeltotter
            gjør det ENKELT og BILLIG ellers blir det ofte en dobbel bjørnetjeneste multiplisert
            med X!

Odd H.

Comment

• grønnskolling
              • Oct 2006
              • 355

Skal du ha et billig greit fly, så gå for en E-Starter fra GWS. Med en børsteløs mototr er den helt glimerende. Kjører den på 2s batteri nå. Når jeg har litt mer kontroll i fingrene, skifte jeg til 3s og en litt annen propell.

Ang radio, så er det bare å kjøpe en computer radio med det samme. Mye enklere å få satt opp flyet snilt i starten. Så kan en utvikle seg videre. Selv gikk jeg for en Futaba 7C, enkel og grei radio jeg kan leve lenge med. Realtivt billig å kjøpe med 35 mhz. Når tiden er moden kommer jeg sikkert til å kjøpe en 2,4 ghz sender til den, koster en 1000 lapp.

Comment

• primera
                • Feb 2006
                • 100

Jeg blir også litt overrasket av å lese om at medfølgende billigradioer (FM) er så og så dårlige. Jeg har erfaring fra totalt 5 radioer som følger med T-Hawk og Wing Dragon Sportster. Rekkevidde er så langt som du i det hele tatt ser flyet, og ellers ingen problemer. Jeg tror også at problemene skyldes brukeren selv, slik som en er inne på her.

Jeg har derimot flyttet slike radioer over i andre modeller og har fått problemer med glitch. (forstyrrelser) Hva jeg da har gjort feil vet jeg ikke. Det er kanskje noe med karbonstenger og slikt. Det er til gjengjeld helt pyton. Derfor har jeg nå anskaffet en DX6i. Men, det er eneste grunn.

Et sp.m. sånn på tampen, og off topic : Jeg har gledet meg til å få en avansert radio der en kan mixe inn en flaps på balanseroret slik at man har et balanseror som funker samtidig som det står i en moderat flaps-poisjon. Regner med at dere skjønner hva jeg mener. Såvidt jeg nå kan skjønne så var dette bare en urealistisk drøm. Da må jo først den ene bal-ror seroen reverseres, og så må begge trimmes til flapsutslag, og så må operasjonen reverseres. ER dette mulig eller ikke mulig ?? Og hvordan blir flyet sin oppførsel da ? Jeg har gjort dette i liten målestokk og lagt inn en svak flapsvirkn. på bal.ror fly. ved litt forlengelse av støtstenger, det går fint. Som sagt radioen min er en DX6i

mvh
                primera

Comment

• bjeff
                  • Jul 2007
                  • 2010

Originally posted by primera
                  ...Jeg har gledet meg til å få en avansert radio der en kan mixe inn en flaps på balanseroret slik at man har et balanseror som funker samtidig som det står i en moderat flaps-poisjon...
                  Ikke noe problem, gå til "flaps" og still in de utslagene du ønsker, én for "normal" og én instilling for "landing".

Når det gjelder radiodebatten, så snakker jeg av egen erfaring. Jeg har tross alt bare holdt på under to år, og har vært gjennom de fleste tenkelige og utenkelige nybegynner-problemer. Jeg mener IKKE at man må ha fancy utstyr, men feks en DX6i som fungerer meget bra til min bruk.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

Comment

• grønnskolling
                    • Oct 2006
                    • 355

Når det gjelder fly er E-Starteren veldig grei. i dag har jeg hatt 3 turer a 12-15 min ))))) Den kan fly sakte nok til at en kan prøve seg litt frem og gjøre feil, og ha tid tilå rette opp. Samtidig kan en gi full gass og ta krappe svinger, loops osv. Ser de som kan fly, ikke har noe problem med roll og inverted. Den er bare å anbefale. Den er av isopor og lett å lime

Nå var det ikke radio debatten gikk på her, men jeg har også godt den tunge veien...... Ikke i tvil om at jeg skulle gått får en programerbar radio med en gang. Mye lettere en feks en Hitec Zebra jeg brukte i starten. Futaba 7C er ikke akkurat noen dyr radio, og den har muligheter som gjør at jeg kan utvikle meg med den.

Et lite hjertesukk er at snart alle modeller selges med radio, skulle ønske en kunne velge uten, det blir bare å kaste de. ikke bra i disse miljøtider.

Comment

• E&E
                      • Apr 2008
                      • 578

Jeg vil foreslå Apprentice 15e fra E-Flite http://www.horizonhobby.com/Products...ProdID=EFL2725 Er ikke sikker på om den er i Norge enda, men vil tro at Smallsize kanskje kan skaffe den. Evt fra feks http://www.advantagehobby.com/produc...&cat=25&page=1
                      Den er komplett med fly, radio, batteri og lader. Ut i fra det jeg har lest er det bra varer som følger med. Står et review i ett av de siste nummer av Quiet & Electric flight. Du kan og lese om den her http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=915223

Siden du har en DX6i fra før så kan du:
                      1. Bruke medfølgende DX5e og være fornøyd
                      2. Binde den til din DX6i og være fornøyd
                      3. Kjøpe med en trainerkabel og ha et ferdig oppsatt buddy-box opplegg. Ta med flyet til nærmeste klubb og høre om det er en instruktør der som kan hjelpe deg i gang. Du blir fornøyd og instruktøren blir fornøyd pga no-hazzle opplegg.

Bare noen tanker jeg har gjort meg om dette......
                      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

Working...