Unconfigured Ad

Collapse

Flybyggeprosjekt for ungdom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Depronkutting er endel av moroa! Klipp/kutt heller alle malene på forhånd. Det tar jo litt tid. Husk forresten sandpapir, det er vanskelig å få identiske 90-graders kutt (jeg sliper hvertfall). Forøvrig et veldig bra initiativ!
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• jab
      • May 2007
      • 407

Originally posted by jeeeeeeright
      Dette skal bygges i "episoder" på 2-3 timer, og opptil 15 fly skal bygges samtidig!
      Likte godt steg-for-steg instruksjoner på denne, som vil være til god hjelp underveis.
      tror du det er mulig å bli ferdig med disse på 3 slike kvelder?
      Varierer etter kompleksitet men pleier å bruke ca. 5 timer på å bygge et depron fly fra bunn til ferdig om det skal gjøres skikkelig. Og har bygget endel slike etterhvert... Så jeg tror nok det er litt vel optimistisk med 3 økter a. 2-3 timer. Husk vi snakker om en gjeng overivrige ungdommer som neppe har bygget fly eller jobbet med depron/lim før.

Comment

• Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

kjapp Depron kutting

Originally posted by jeeeeeeright
        Har ikke mer tid til rådighet...
        Kan jo evt kutte all depronen på forhånd, men tror ikke det er det som tar tid uansett.
        Vi er 2 instruktører, som satser på bygging av prototyper i løpet av neste uke.
        Lurt å klippe maler i papp/kartong/plast for alle delene. Så kuttes Depron/Kapron
        med varmetråd etter mal. Anta at delene selv med mal blir litt rufsete (utrente
        ungdommer) så lim med smelte lim da tåles det litt sikksakk. Ror hengsler av
        fiber tape. Støtstenger 0.5/0.7mm pianotråd bruk rør fra bomullpinner som lede
        rør. Første modellen trenger ikke bevegelig sideror så der kan det spares vekt
        og tid (sideror kan settes på senere).
        Vinge avstives med ~3x0,5mm carbon stripe i forkant (balsa list fungerer også).
        Reparasjoner og forsterkninger kraftig 3M pakke tape.

Gi blaffen i understell fly på gress ... dette krever propsaver.

Lagt med bilde av et fly som er bygd nesten slik men med understell
        og bevegelig sideror.

NB! Dobbeltdekker flyr sakte (akselerer ikke så fort) så disse er å foretrekke
        for uerfarne piloter. Denne under tar av på 1m rullebane med litt motevind.

Odd H.
        Attached Files
        Last edited by Ofly61; 28-03-09, 20:32.

Comment

• jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

Den "STC"-modellen på forrige side flys med bare høyde- / sideror, og ikke balanseror, så vi sparer litt kompleksitet der. I tillegg ser jeg for meg at 1 vinge er raskere å lage enn 2 (samme er det kjappere å montere den rett).
          Flyene skal fortrinnsvis brukes innendørs (ungdomsklubben det er snakk om har en indrettshall noen timer annenhver uke), så understell lages bare hvis vi har tid til overs.
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Edvin
            • Nov 2005
            • 134

epp cub

Har selv bygd denne. lett å bygge, og flyr fint. (har kun flydd den ute.)
            Edvin
            ------
            http://home.no.net/hansenmh

Comment

• jeeeeeeright
              • Mar 2008
              • 1052

Da har jeg vært i kontakt med Tom Brien i Luftsportsforbundet, og han skal sende oss en liten bunke med MI, kursmateriell, og informasjon om "Modellflysertifikat klasse A", sånn at når ungdommene er ferdige med prosjektet har de en diplom og et teoretisk grunnlag å vise til.

Dette tror jeg blir veldig konstruktivt, og ikke minst lærerikt for både elever og instruktører.
              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Lars N
                Moderator
                • Apr 2002
                • 2891

Bare ikke less dem ned med teori osv, vær munter på ting. Fortell feks at alt flyr kommer bare ann på motoren osv. Du ser dem aldri igjen hvis de lesses ned med teori og voksenprat om weatt per kilo, joule osv. Enkelt og moro.
                Problemet med modellfly er ikke å få ungdommen inn, den er å få de til å fortsette!

Mvh Lars Norberg
                Lars Norberg

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Du har et poeng her. Er jo viktig å huske at det ofte er skoletrøtte ungdommer som henger på ungdomsklubben (gjetter bare nå...). Det jeg hadde tenkt var å lure dette inn litt gradvis mens vi bygger, som f.eks å informere litt om hvordan en vinge fungerer mens vi bygger vingen.
                  Og så til slutt la dem som er interressert i å fortsette ta sertifikatet.
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...