Depronkutting er endel av moroa! Klipp/kutt heller alle malene på forhånd. Det tar jo litt tid. Husk forresten sandpapir, det er vanskelig å få identiske 90-graders kutt (jeg sliper hvertfall). Forøvrig et veldig bra initiativ!
Unconfigured Ad
Collapse
Flybyggeprosjekt for ungdom
Collapse
X
-
Varierer etter kompleksitet men pleier å bruke ca. 5 timer på å bygge et depron fly fra bunn til ferdig om det skal gjøres skikkelig. Og har bygget endel slike etterhvert... Så jeg tror nok det er litt vel optimistisk med 3 økter a. 2-3 timer. Husk vi snakker om en gjeng overivrige ungdommer som neppe har bygget fly eller jobbet med depron/lim før.Comment
-
kjapp Depron kutting
med varmetråd etter mal. Anta at delene selv med mal blir litt rufsete (utrente
ungdommer) så lim med smelte lim da tåles det litt sikksakk. Ror hengsler av
fiber tape. Støtstenger 0.5/0.7mm pianotråd bruk rør fra bomullpinner som lede
rør. Første modellen trenger ikke bevegelig sideror så der kan det spares vekt
og tid (sideror kan settes på senere).
Vinge avstives med ~3x0,5mm carbon stripe i forkant (balsa list fungerer også).
Reparasjoner og forsterkninger kraftig 3M pakke tape.
Gi blaffen i understell fly på gress ... dette krever propsaver.
Lagt med bilde av et fly som er bygd nesten slik men med understell
og bevegelig sideror.
NB! Dobbeltdekker flyr sakte (akselerer ikke så fort) så disse er å foretrekke
for uerfarne piloter. Denne under tar av på 1m rullebane med litt motevind.
Odd H.Last edited by Ofly61; 28-03-09, 20:32.Comment
-
Den "STC"-modellen på forrige side flys med bare høyde- / sideror, og ikke balanseror, så vi sparer litt kompleksitet der. I tillegg ser jeg for meg at 1 vinge er raskere å lage enn 2 (samme er det kjappere å montere den rett).
Flyene skal fortrinnsvis brukes innendørs (ungdomsklubben det er snakk om har en indrettshall noen timer annenhver uke), så understell lages bare hvis vi har tid til overs.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
-
Da har jeg vært i kontakt med Tom Brien i Luftsportsforbundet, og han skal sende oss en liten bunke med MI, kursmateriell, og informasjon om "Modellflysertifikat klasse A", sånn at når ungdommene er ferdige med prosjektet har de en diplom og et teoretisk grunnlag å vise til.
Dette tror jeg blir veldig konstruktivt, og ikke minst lærerikt for både elever og instruktører.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
-
Bare ikke less dem ned med teori osv, vær munter på ting. Fortell feks at alt flyr kommer bare ann på motoren osv. Du ser dem aldri igjen hvis de lesses ned med teori og voksenprat om weatt per kilo, joule osv. Enkelt og moro.
Problemet med modellfly er ikke å få ungdommen inn, den er å få de til å fortsette!
Mvh Lars NorbergLars NorbergComment
-
Du har et poeng her. Er jo viktig å huske at det ofte er skoletrøtte ungdommer som henger på ungdomsklubben (gjetter bare nå...). Det jeg hadde tenkt var å lure dette inn litt gradvis mens vi bygger, som f.eks å informere litt om hvordan en vinge fungerer mens vi bygger vingen.
Og så til slutt la dem som er interressert i å fortsette ta sertifikatet.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment